Урок "Значення голонасінних у природі та житті людини"

Про матеріал
Урок допоможе розкрити учням екологічне, економічне,господарське значення голонасінних для людини та в природі
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ

БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з біології у 6 класі

на  тему «Значення голонасінних

у природі та житті людини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель Сідько Ольга  Михайлівна

 

 

ТЕМА  Значення голонасінних у природі та житті людини

І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

 Урок зорієнтовано на з’ясовування значення голонасінних у природі та використання  галузях промисловості, сільського господарства й у медицині.           
                                                                    Змініть свої думки, і ти змінить свій світ    
                                                                            Норман Вінсент Піле

З правильним уявленнями може змінити наші шанси навчитися всім необхідним. У той же час вивчивши це зміст, ми зможемо інтерпретувати зміни в світі .

     Разом з ялинкою до нашої домівки приходять Новий рік та Різдво. Кілька мільйонів ялинок прикрашають наші оселі. Щоб виростити ялинку потрібно 10 – 20 років. То чи варте кількаденне задоволення життю стількох ялинок?

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

Тема уроку. Значення голонасінних у природі та житті людини

Мета уроку: знанннєвий компонент учні з'ясовують особливості будови, життєдіяльності та розмноження голонасінних, називати середовища існування та приклади голонасінних рослин;

діяльнісний компонент-  вміти визначати за ознаками будови до якої таксономічноїгрупи належить рослина;

ціннісний компонент- розуміти значення голонасінних рослин у природі та житті людини.

Після цього уроку здобувачі освітизнатимуть , що голонасінні є постачальниками кисню й органічних речовин, середовищем проживання тварин та їхньою їжею, добре очищують повітря не тільки від бруду, але й від шкідливих мікроорганізмів, беруть участь у кругообігу води та інших речовин.

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

1.Чи потрібна рідка вода для забезпечення запліднення насінних рослин?

2.Які ознаки є характерними для голонасінних рослин?

3.Чим відрізняється життєвий цикл голонасінних рослин?

Голонасінні складають деревний ярус лісів помірної зони. Голонасінні утворюють великі лісові масиви.Вони поширені як у Північній, так і в Південній півкулі. Вони широко використовуються в багатьох галузях промисловості, сільського господарства й у медицині.

Стисла характеристика різних груп голонасінних рослин

Клас

Представники

Значення

Хвойні

 

Сосна звичайна, сосна
кедрова, ялина, ялиця,
модрина

 

Найважливіше джерело деревини і продуктів її переробки. Насіння деяких видів використовують у їжу і для одержання олії. Значну кількість видів хвойних використовують як декоративні рослини

Гінкгоподібні

 

Гінкго дволопатевий
(єдиний сучасний вид)

Ця рослина росте в Китаї на
невеликій території. Це декоративне дерево стійке до задимлення повітря, захворювань і шкідників. Насіння гінкго вживають у їжу й використовують у медицині

 

Саговникові

 

Саговник, замія, мікроцикас

 

Із серцевини, кори й ендосперму
насіння саговнику одержують саго. Насіння деяких саговників їстівне, а з насіння інших видобувають отруту. Багато видів саговників використовуються як декоративні рослини

Гнетові

 

Гнетум гнемон, гнетум ула, ефедра, вельвічія

 

З кори деяких видів виробляють грубе волокно. Їх насіння, молоде листя і стробіл їстівні. З гнетума ула
видобувають харчову олію. З ряду видів ефедри видобувають алкалоїд ефедрин (для медицини), а насіння одного з видів ефедри є їстівним

Типовим представником хвойних рослин є сосна звичайна. Сосна — велике вічнозелене дерево, що сягає заввишки 40 метрів. Сосна може рости в найрізноманітніших умовах, але більшість сосен ростуть у таких умовах, де інші дерева рости не можуть, — це бідні на корисні речовини піщані ґрунти по берегах річок. Крім головного кореня в сосни добре розвинені й бічні корені. Вони розташовуються у верхніх шарах ґрунту і можуть відходити від стовбура дерева далеко в усі боки. Вони не тільки служать своєрідними підпірками, що надають дереву більшої стійкості. Головне, утворюючи багато бічних коренів, вони створюють мережу дрібних корінців у верхньому, більш багатому на поживні речовини, шарі ґрунту, поглинаючи їх разом з водою, що надходить у вигляді дощу. Повз них жодна крапелька води не проскочить.

Хвоїнки, що утворилися на молодих гілочках, які виросли навесні, не обпадають восени, як листки клена або берези, вони залишаються на дереві близько трьох-чотирьох років. Саме тому ми й говоримо — вічнозелене дерево: узимку, улітку, навесні й восени — завжди із хвоєю. Через три роки хвоїнки обпадуть, але за цей час сосна утворить нові на нових гілочках.

З серцевини саговника пониклого виготовляють крупу саго. Крупне насіння сибірського кедра, так звані "кедрові горішки", вживають в їжу.

Породи дерев використовуються як паливо, будівельні матеріали (вагонобудування, кораблебудування, авіація, виготовлення музичних інструментів тощо).

Соснові бруньки, ялицева олія, хвоя застосовуються для виготовлення лікарських препаратів. Сосна – дуже чутливий індикатор чистоти повітря. Якщо вона чахне – це означає , що в повітрі багато отруйного заводського диму, якщо жовтіє хвоя – підвищена радіоактивність.

Давно  звернули увагу на чудові властивості соснової хвої. Нині в кожній аптеці можна знайти ліки виготовлені із сосни.
Ялина – не менш цінне дерево. Вона витримує низькі температури, задовольняється малою частиною денного світла. Але й примх у неї достатньо. Насіння її, наприклад, дуже любить тепло і проростає тільки тоді, коли грунт прогрівається до 18 – 20 градусів. А для дорослого дерева літня спека не бажана – хвоя ялини підсихає.
 

Дати відповіді на питання

Яке значення для людини мають рослини із класу Хвойні?

Яке значення для людини мають рослини із класу Гнетові?

Яке значення для людини мають рослини із класу Саговникові?

Установіть відповідність.


А. Розмноження відбувається без участі води.


1. Насінні рослини стали справжніми завойовниками суходолу .


Б. Зародок насінини тривалий час зберігає здатність проростати.


2. У насінині міститься запас поживних речовин.


В. У життєвому циклі переважає спорофіт.


3. Життєві форми дерева і кущі.

Поясніть такі факти:

1.Листопадні дерева – береза, липа, дуб – на зиму скидають своє листя, щоб вберегтися від надмірної втрати води. Хвойні дерева, за незначним виключенням – вічнозелені рослини. Яким чином сосна, ялина, переносять зимову посуху?

2. Як можна пояснити наступні факти: у лісі можна побачити ялини, які вивернуті із коренем буревієм, а на голій скелі росте сосна, але вона зовсім не пошкоджена.

3. Насіння із шишок сосни висипаються наприкінці зими або на початку весни. Чи має це будь-яке значення у житті рослини?
4. Чому у болотистій місцевості часто зустрічаються повалені вітром сосни?
5. У лісі стовбури сосен майже до самої верхівки не мають гілок, а у ялин гілки відсутні лише у нижній частині.
6. Чому у ялиновому лісі важко знайти сосну, а у сосновому ялин багато?
Яке ж значення голонасінних рослин у природі та житі людини.

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

Чи зустрічаються Саговникові у флорі України?
Що характерне для листків цих рослин?
Яку рослину і за які особливості називають сріблястим абрикосом?
Чому гінкго дволопатеве називають живим викопним?
Яка рослина із класу Гнетових називається дивною і чому?

Чи зустрічаються Гнетові в Україні?
На які родини поділяється клас Хвойні?
Яким родами представлена родина Соснові?

До Червоної книги України занесені понад 150 видів. Знайти у параграфі відомості про голонасінні рослини, занесені до Червоної книги України.

Домашнє завдання: прочитати параграф та  підготувати повідомлення  І група-Що спільного між роялем та ялиною? ( музичні інструменти виготовляють із хвойних рослин, частіше із ялини)ІІ група-Насіння яких голонасінних людина вживає в їжу?

«Лист побажань»

 Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку.


 

 

docx
Додав(-ла)
Сідько Ольга
Додано
31 грудня 2021
Переглядів
3397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку