1
Урок Знань у 1 класі Нової української школи
Діти єднають Україну
Мета: Розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу. Створити святковий мікроклімат в класі для знайомства дітей, формувати поняття учнів про Батьківщину як спільний дім українського народу, розширювати знання про рідний край. Розвивати почуття людяності, патріотизму. Розвивати уяву, мислення, пам'ять, увагу, мовлення. Виховувати інтерес до навчання, бажання дізнатися щось нове, товариськість. Виховувати любов до людей, до України.
Звучить пісня Н. Май «Здрастуй, школо!»
І. Організація класу
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будемо вчитися… В добрий час!
Сьогодні свято завітало в школу,
Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.
Ми розпочнемо Перший наш урок.
1. Привітання (Слайд 2-3)
Сьогодні для вас пролунав перший дзвінок, який покликав вас на перший у вашому житті шкільний урок. Ви переступили поріг Країни Знань. Усі жителі цієї країни носять почесне звання – учень, школяр. Сьогодні ви із звичайних хлопчиків і дівчаток перетворились на учнів, школярів.
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе –
День сьогодні особливий!
- Яке ж сьогодні число? Місяць? Рік?
- Чим сьогоднішній день особливий?
- Я від щирого серця вітаю вас з цим особливим святковим днем!
Вчитель: Першокласники, мої любі діти!
Ви прийшли нині в перший клас.
Вчитись будете і радіти,
І рости кожен день і час.
Що ви очікуєте від шкільного життя?
- Дітки, як ви вважаєте, навіщо діти йдуть до школи?
- Чого б ви хотіли навчитися у школі?
- Школа – це місце, де дітей навчають писати,читати, рахувати, малювати, спілкуватися, товаришувати.
Ігровий момент
Сьогодні всі вітають наших першокласників. А чи готові наші малюки стати
школярами? А хто знає, що школяр складає у портфель? Зараз перевіримо.
• Букви всі від А до Я живуть на сторінках…Букваря.
• Для письма, сказати прошу, що потрібно взяти?...Зошит!
• Малювать в альбомі всім допоможуть…олівці!
• Ручки й олівці, щоб знали, ми складемо… у пеналі.
• В сумці зошит і буквар. Хто до школи йде?...школяр!
Ну, дійсно, портфель ви складете. А як школярі готувались до свята?
3. Дидактична гра «Я – не я»
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонечку посміхався?
Не хотів хто одягаться?
А зарядку хто робив?
Свої ручки хто не мив?
Хто здоровим хоче стати?
А знання хто хоче мати?
Бачу, всім вам хочеться знання пізнати
і справжніми школярами скоріше стати!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Сьогодні у нас святковий урок, а тому ми вирушимо в уявну подорож. Це буде уявна подорож Країною Знань і мрій.
Лісом в темряві літає,
«Ху-гу, ху-гу», — промовляє.
Велетенська голова.
Здогадались? Це …(Сова)
Вона багато років живе у Країні знань, а тому дуже-дуже мудра. Тітонька Сова буде постійно подорожувати з нами цією країною і хоче з вами познайомитися.
1. Перша зупинка «Знайомство»
Практична робота
- У на с у класі аж 30 учнів, багато хлопчиків та дівчаток.
- Вийдіть до мене, дівчатка, я назву ваше ім’я, а ви «вплетіть» квіточку у наш віночок.
За допомогою вчителя діти прикріплюють квіти на дошку, заздалегідь оформлену у вигляді віночка.
- Тепер вийдіть хлопчики і вплетіть сині квіточки…
2. Народження нової родини.
- Погляньте, діти, на цей чарівний віночок, він сплетений з квіточок різних за кольором.
- Ми всі різні – маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Але тепер у нас буде багато спільного. Нас об’єднала наша школа, наш клас, ми будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися. Тепер ми одна родина, один колектив. Цей віночок буде символізувати міцну дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами, щоб нагадувати про те, що наша дружба міцна й непорушна, всі ми житимемо у мирі й злагоді. Саме в цю хвилину народився наш клас.
1 вересня — день народження нашого 1-го класу. У школі з'яви новий клас — нова шкільна родина.
3. Гра «Чарівний клубок».
(Діти з вчителем стають у коло. Вчитель передає клубочок, промовляючи побажання дитині поруч. І так від учня до учня. Діти тримаються за ниточку, клубок повертається до вчителя).
- Ось ми і утворили ціле коло. Учитель пропонує уявити дітям, що коло – це клас, і в ньому кожен має рівні з усіма права й обов’язки, кожен усвідомлює власну гідність і поважає іншого. Якщо хтось вийде за межі кола, воно розірветься й перестане існувати. Потрібно вчитися відчувати один одного, щоб стати дружними.
Давайте присядемо – це наші неприємності, а тепер піднімемося і піднімемо руки вверх – це наші вдачі, успіхи. Ми допомагаємо один одному, коли опускаємося і встаємо. Ми разом зможемо все подолати, якщо не розірвемо наш ланцюжок.
А девізом нашого класу будуть такі слова:
У нас немає – ти,
У нас немає – я,
Ми єдиний клас,
Ми – одна сім’я!!!
Я сподіваюся ми станемо дружною шкільною родиною. Ми разом будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися, ходити на екскурсії, досліджувати і пізнавати світ.
4. Визначення настрою „ Мій настрій ”
- Діти, я бажаю вам сьогодні цікавого дня і гарного настрою.
4. ІІ зупинка . Гра «Правила для учнів»
Правила для учнів складають всі разом з вчителем.
Приблизні:
- приходь вчасно:
-ділися;
-поводся чемно;
- вчись слухати і чути;
- посміхайся, вір у свої сили, у тебе все вийде
5. Фізхвилинка
6. Наступна зупинка «Рідний край»
Вчитель: Вас вітає не тільки школа, а й країна, де ви народилися і в якій живете. Як же називається країна, де ми живемо? А чи має наша держава теж свій день народження? Так, ми його нещодавно теж святкували – 24 серпня – день народження нашої України.
Ми не дарма завели мову про Україну. (Слайд 4) Адже наш перший урок присвячений дорогій Батьківщині, нашому рідному краю, який ми всі дуже любимо.
Усі ми одного роду – діти українського народу.
Ми є діти українські –
Хлопці і дівчата,
Рідний край наш – Україна
Велика й багата.
Вчитель: Наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції має також неповторні державні символи.
Про них послухайте казку.
Давним - давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір,готові були віддати за неї своє життя.
Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.
Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.
(Слайд 5)
- Ми називаємо Україну своєю Батьківщиною. Якими ще словами ми можемо її назвати?(Вітчизна, рідний край, земля батьків,Україна - ненька, рідний дім, рідна сторона)
- А ви знаєте як виникла Україна? (відповіді дітей)
1.2 Легенда про Україну
- Я пропоную уважно прослухати легенду про Україну і дати відповідь на запитання, хто ж пішов до Бога просити землю для проживання?
1.3.Вікторина «Простори України» (за правильну відповідь діти отримують квітку)
Вчитель. Запитання до вікторини.
- То, хто ж пішов до Бога просити землю для проживання? (козаки)
- Як називається столиця України? (Київ) (Слайд 6)
- Які в Україні є гори? (Карпати) (Слайд 7)
- Найбільша річка України - (Дніпро) (Слайд 8)
- В Україні є моря:… (Чорне і Азовське) (Слайд 9, 10)
Вчитель. Молодці. Наша подорож продовжується і наступна зупинка «Державні символи моєї Батьківщини»
2. зупинка «Державні символи моєї Батьківщини» (слайд 11)
2.1. Вікторина «Державні символи»
Вчитель. Запитання для вікторини
1. Які символи має наша держава? (Герб, прапор, пісню-гімн.)
2. Скільки кольорів має український державний прапор? (Два)
3. Які ці кольори? (Синій та жовтий)
4. Як ми називаємо український герб? (Тризуб)
Вчитель.Дякую поетам. Діти, як потрібно себе вести, коли вносять прапор України, та лунає Гімн України?
-Чому? (Гімн – це урочиста пісня, символ патріотизму і національного єднання. «Гімн» - грецького походження – похвальна пісня). Коли звучить гімн, треба встати, покласти праву руку на серце і співати або ж слухати Гімн України)
Ми вирушаємо далі і наша наступна зупинка «Народні символи України»
3 зупинка «Народні символи України» (слайд 15)
Вчитель.Діти, а які народні символи України ви знаєте? (відповіді дітей)
- Зверніть увагу на екран, де зображені народні символи України (слайд 16 – 19) (вчитель коментує зображення слайдів)
- Отже, які народні символи України ви запам’ятали? (калина, верба, барвінок, хліб, рушник).
Наша подорож добігає кінця і остання зупинка «Юні патріоти»
4 зупинка «Юні патріоти» (слайд 20)
4.1. Хто такий патріот? (Технологія «Мікрофон»)
Вчитель. А що треба для того, щоб наша Батьківщина процвітала, щоб росли ми у мирі і злагоді? (Треба бути справжнім патріотом, громадянином своєї Вітчизни) - А що ж таке патріотизм? (відповіді учнів)
Вчитель.Ось тлумачення слова «патріотизм» (Патріотизм – любов до Батьківщини, до свого народу, відповідальність за долю народу, готовність служити її інтересам)(Вчитель кріпить до дошки визначення)
- Підніміть руки хто себе вважає патріотом? (Діти піднімають). А чому? Прокоментуйте ? (Діти відповідають чому вони патріоти.) Молодці.
4.2. Якості патріота. Робота в групах.
- Усі ми любимо свою вітчизну. І патріот – людина, що любить і поважає рідну землю, шанує її традиції. А тепер назвіть людські цінності, які має обов’язково патріот. Давайте до перших літер слова патріот напишемо ці якості. (Діти діляться на групи, кожна група отримує свою букву і придумує якість, вчитель допомагає)
П –привітність
А – активність
Т – терплячість
Р – радісність
І – ініціативність
О – обов’язковість, організованість
Т – творчість, толерантність, товаристкість.
Вчитель: Я впевнена що ви всі наділені такими рисами тому всі патріоти нашої України.
5. П̕ ята зупинка«Галявина дружби» (Слайд 20)
- Наша держава дуже мальовнича. В ній живе багато працьовитих людей , які своєю працею, своїми талантами звеличують та прикрашають її. Для того, щоб наша Батьківщина була щасливою, усі діти повинні жити мирно, дружно, любити одне одного і поважати своїх учителів, батьків, добре вчитись і зростати працелюбним.
6. Колективна робота.
— Чи знаєте ви, що таке «капсула часу»? — Як ви думаєте, для чого її виготовляли?
— Ви б хотіли, щоб ми з вами теж виготовили капсулу часу, а через рік (чотири – на вибір), коли ви вже прийдете до 2-го (закінчите 4-й клас – на вибір) класу, ми з вами її відкриємо і нам точно буде дуже цікаво поглянути на себе з майбутнього. Вам така ідея до вподоби?
— Тоді пропоную вам ось що. У кожного з вас на парті лежить аркуш білого паперу, а в контейнерах є олівці та фломастери. Попрошу кожного з вас намалювати свою долоньку. Якщо ви вже знаєте, як пишеться ваше ім'я – підпишіть свою долоньку. Усі долоньки ми покладемо до нашої капсули часу. Я впевнена, що через рік (чотири), коли ми відкриємо капсулу, вас здивує ваша долонька. — Капсулу часу ми міцно запакуємо та надійно заховаємо, допоки не прийде час її відкрити. Дякую вам за спільну роботу.
V. Пiдсумок уроку