Урок в 10 класі
Тема: Країни Азії. Японія.
Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення, сформувати знання про населення та господарство Японії. Вдосконалювати навички роботи з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань. Розвивати географічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання пізнавальний інтерес. Виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов'язку.
Обладнання: ПКС, ЕКС, аудіо запис японської музики, презентація слайдів, малюнки про природу, герб і прапор Японії, ілюстрації.
Тип уроку: урок-семінар
Методи та прийоми роботи: прийом ”Гронування,” ”Рефлексія”, «Я вчитель”, «Сходинки інтелекту”, «Рекламне бюро», „Мені це стане в нагоді”.
Хід уроку
І. Організаційний момент (2 хв)
Вітання. Психологічний настрій учнів.
Країну, з якою ми сьогодні познайомимося, називають по-різному: країною гір, країною „економічного дива”, країною ранкового Сонця. Тут відбувається велика кількість землетрусів. Що це за країна? (Японія)
ІІ. Актуалізація опорних знань. (5хв)
Звучить традиційна японська музика „Сакура”.
Прийом „Гронування” - записати асоціації, які виникають до ключового слова.
(учні самостійно заповнюють схему.)
кімоно
рис
ікебана
Японія
Відеотехніка
Автомобілі
Орігамі
Токіо
Фудзіяма
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (2хв)
О! Країно! Далека й така таємнича.
Де сонце щодня виринає з пітьми,
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми.
Мацуо Басьо.
Рефлексія: Що цікавого ви хотіли б дізнатися про Японію на сьогоднішньому уроці?
Сьогодні ми з вами ознайомимося з особливостями географічного і політико-економічного положення, населенням та господарством, традиціями та звичаями Японії. Для цього ми запросили експертів з даних питань, який тривалий час перебували в країні ранкового Сонця і сьогодні познайомлять нас з її особливостями. В процесі уроку вам буде завдання скласти 5 запитань до теми, які ви зачитаєте своїм однокласникам вкінці уроку, а вони дадуть на них відповіді.
І\/.Вивчення нового матеріалу.(25хв)
Учитель: Японія в середині 20ст. стала однією з провідних держав світу досить таки за короткий час, використавши гнучку політику розвитку. Столиця Токіо, S=378тис.км2, Н=127,3млн.ч.Японія є унітарною державою, форма правління - конституційна монархія - одна з найстаріших монархій світу, глава держави - імператор - Акіхіто з 1989р.(розгляд ілюстрацій „Коронування імператора”)До 1869р. столиця Кіото. Японці з давніх давен називають свою країну Ніппон (або Ніхон). Ця назва складається з двох ієрогліфічних знаків. Перший з яких означає „сонце”, а другий - „основа”. Звідси й походить назва Японії як Країни Ранкового Сонця. Зверніть увагу на прапор і герб країни: червоне сонячне коло на прапорі і біла хризантема на гербі також символізують ранкове сонце. (Слухання гімну Японії)
Робота з картами атласу.
Економіко-географічне положення країни та природно-ресурсний потенціал
Висновок:
1. Держава - архіпелаг, розміщена на чотирьох великих островах: Хоккайдо - „нова Японія”, Сікоку -„стара Японія”, Хонсю, Кюсю и 4 тис. дрібних островів, які простягаються дугою на 3,5 тис. км. на стику материка Євразія і Тихого океану.
2. Знаходиться в центрі АТР на перетині морських шляхів між Азією, Австралією, Америкою.
3. Входить до „Великої 7”
4. Межує з ядерними державами -Росією, Китаєм.
Виступ експертів з групи „Географи”.
Японія - гірська країна: 75% становлять гори, найвищі на о. Хонсю - Японські Альпи (3000м). Найвища вершина - г.Фудзіяма (3776м), в перекладі - Священна гора. Біля Японії проходить Тихоокеанський сейсмічний пояс, що спричиняє часті землетруси (7-8тис. на рік), 150 вулканів, 15 діючих вулканів. Вулканічна лава є цінним добривом, тому люди. В боротьбі за родючу землю, на свій ризик, підкорюють вулкани та живуть на їх схилах. 25% - найбільша рівнина - Канто. Клімат різноманітний - від помірного до субтропічного мусонного. У Японії дефіцит води, оскільки водними ресурсами забезпечена слабо. Річки короткі і переважно використовуються для зрошення. Земельними ресурсами теж малозабезпечена - 0,003га/ч, ґрунти - підзолисті, бурі лісові, чорноземи, жовтоземи. 2/3 території під хвойними, субтропічними вічнозеленими лісами та кущами. Японія також бідна на мінеральні ресурси. В її надрах знаходиться майже вся таблиця Менделєєва, проте ресурси знаходяться в незначній кількості. Невеликі запаси мідних руд, поліметалічних, залізних, кам'яного вугілля.
1. Населення.
Демографи.
1.Уперше європейці побували в Японії в середині 16ст., проте доступ іноземців в країну був заборонений. Лише в середині 19ст. Японія відкрила свої кордони, але регулює в'їзд в країну. За кількістю населення країна займає 7місце в світі і є єдиною країною, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення населення до І. Японія - однонаціональна держава - 99,7% японці, нація здорових людей з найнижчим у світі показником дитячої смертності. Середня тривалість життя 80,7 р. Середня густота населення - 327ч/кмІ. Проте фактична густота ще більша - дефіцит території. У Японії 200 великих міст, урбанізація становить 90%, найбільші агломерації - Токіо, Осака, міста-мільйонери - Кобе, Кіото, Нагоя,. Найбільший мегалополіс - Токкайдо.Щоб вирішити проблему дефіциту території будують хмарочоси, будинки-акваріуми.
Мова досить специфічна: 2 азбуки, ієрогліфічна писемність запозичена в Китаї в 6ст. У повсякденному житті вживають 2000 ієрогліфів та 46 літер, 2 алфавіти. Японські тексти читаються згори до низу та справа наліво. Це країна високої культури і суцільної грамотності.
2. Освіта. Після дитячого садка, з 6 до 15 років - обов'язкове відвідування школи. Навчальний рік з квітня до березня, канікули: 18 національних свят, 6 тижнів улітку, 2тижні новорічних, 2 - весняних. Навчання 6-денне: з8.30год. до 15.00 та до 17.00 - заняття спортом, музикою, уроки праці, домоводства, з 4кл. обов'язкове вивчення комп'ютера. Багато уваги приділяється етиці, японській мові, каліграфії. Мистецтву, природничим наукам, математиці, суспільним наукам. З 12років обов'язкове вивчення англійської мови. Багато екзаменів, репетиторські курси. Принцип престижності школи це конкурсний відбір, він дієвий і для дитячого садка і для університетів. Великий контроль матерів за навчанням дітей. Найбільше покарання - слова: „Більше до дому не зайдеш”.
3. Релігії: синтоїзм - поклонятися силам та красі природи (веселі свята,) та буддизм (поховальні обряди). 1% - християни.
Традиції. Будинки - з легких конструкцій, розсувні стіни. Тут немає ні вікон, ні дверей у нашому розумінні, бо в кожній кімнаті три стіни з чотирьох у будь-який момент можна зняти чи розсунути. Вони обклеєні тонким напівпрозорим білим рисовим папером, а внутрішні стіни. Які водночас є дверима - цупким розфарбованим папером. Така конструкція будинків є наслідком загрози постійних землетрусів, які досить звичні для Японії, а також прагнення не відгороджуватися від природи, а бути ближче до неї. У японському будинку немає диванів, крісел, стільців, шаф з одягом чи книжкових поличок. На підлозі - татамі, плетені мати з соломи і дерева та обтягнуті очеретовою циновкою. На них сидять, чаюють, сплять. Єдиний предмет у кімнаті - це низенький столик, що ставиться під час обіду. А потім прибирається у вбудовану шафу. Де зберігається постіль, посуд, одяг. У будинку немає килимів чи картин, зате є обов'язковий своєрідний алтар краси. Це - тлоконама - ніша. Біля якої сідає глав а родини чи почесний гість. Це місце прикрашають паперовим згортком з каліграфічно написаним висловом, частіше поетичним. Етикет вітання - низький уклін. Підлеглий вклоняється своєму начальнику під кутом 45⁰, колеги вклоняються один одному під кутом 15⁰, зустрічають клієнтів і покупців під кутом 30⁰, отже кожному свій кут.Давайте, проведемо невелику РОЗМИНКУ,спробуємо вклонитися один одному як колеги, усміхнемося та скажемо гарні слова.(всі підіймаються і виконують завдання). Продовжимо знайомство.
• Тяна - з 15ст. щоденна чайна церемонія; під тиху музику, легку невимушену розмову смакувати чай з гарного горнятка.
• Ікебана - мистецтво аранжування букетів. Обов'язкове навчання цьому мистецтву дівчаток.
• Орігамі - складання фігурок із паперу.
• Бонсай - вирощування карликових дерев, міні-ландшафтів, квітів для прикрашення житла.
Свята та карнавали:
• 3 березня - свято жінок. Дівчаток, ляльок.
• 5 травня - Свято хлопчиків.
• 7 липня - Свято зірок, закоханих.
• 1 січня - Новий рік.
Два-три рази на місяць в різних місцях префектури та в різних храмах проводяться традиційні свята-карнавали «мацурі», де можна випити, поїсти та розважитись уволю.Особливо багатий на такі святкування лютий, коли робота на селі завмирає. У цей місяць в містечку Нісики проводиться свято паперових ліхтарів, в місті Одате - ярмарок «амекко», місцевих кондитерських виробів, в Ога - фестиваль Намахаге Седо (танцюючого демона), в Какунодате і Йокоте - свято Хибурі Камакура ( для дітей будують з снігу хатини, схожі на ескімоські, де вони ласують солодощами), в місті Рокуго - змагання «такеуті” (фехтування бамбуковими палицями), в Юдзава - шоу собак породи Акіта.
Кухня: водорості, рис, локшина, чай, саке - рисова горілка, овочі, риба. Їдять одноразовими паличками - хасі.
Одяг : чи можна уявити Японію без кімоно? І так, і ні. Так - тому, що на вулицях рідко зустрінеш жінку в цьому одязі. Ні - тому, що кімоно - не лише одяг, а і стиль життя. Японка, яка одягла кімоно, змінює не лише манеру поведінки, а і спосіб мислення. На його пошиття витрачають від 12 до 8 метрів шовку.
3. Господарство.
В господарстві Японії в 50-60роках відбулося економічне диво”, причини якого слідуючі
Проведені реформи.(1946-1949р)
1.Земельна - повністю ліквідовано поміщицьке земле власництво.
2. Грошова - дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію.
3.Знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям.
4.Ліквідовано військовий японський режим в 1946р.
• В 1947р - прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
• В 1950р через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
• дешева робоча сила;
• наукоємне виробництво;
• раціональне і комплексне використання сировини;
• використання іноземного капіталу;
• низькі військові затрати.
• Закуповували найновіші досягнення зарубіжної техніки і технології, патенти і ліцензії зі США, ФРН, створювали базові галузі економіки.
• В 70-80р. - революційний розвиток. Введення мікроелектроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
• Велика частка капіталу витрачається на науку.
• Розвиток сфери послуг
Японія сьогодні:
• Розвинені усі галузі сучасної промисловості;
• 1 місце у світі за виплавкою сталі;
• “Тойота”, “Ниссан”, “Хонда” - фірми. Які виробляють 13млн. Автомобілів щорічно і складаються вони роботами.
• Електроніка - друга основна галузь машинобудування. Від побутової стереоапаратури до телекомунікаційного устаткування. Відомі компанії: „Панасонік”, „Соні”, „Тошіба”.
• Заохочує власного виробника низькими відсотками багато строкового кредиту;
• Вкладає кошти у власне виробництво.
• Розвинуті всі види транспорту: від велосипедного до повітряного;
• Прокладено підводний тунель під о. Хонсю і Хоккайдо (54км);
3. Чим спричинена висока концентрація та розвиток виробництва на сході Японії?
4. Який стан сучасних торговельно-економічних зв'язків Японії і України?
5. Якими товарами країна славиться на світовому ринку?
6. Чому Японія, країна з дуже бідними мінеральними ресурсами, досягла високого рівня розвитку, в той час коли Україна, країна з багатими корисними копалинами залишається з низькими економічними показниками?
Підсумок. Рефлексія. (3хв)
- Де вам може стати в нагоді матеріал, що вивчається зараз на уроці?
Домашнє завдання. (1хв)
Опрацювати параграф підручника, нанести на контурну карту промислові центри Японії, створити рекламний проспект для країни, що вивчається, і представити його.