Тема. Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху
Мета: ознайомити старшокласників із історією виникнення професій, поняттям «професія», переліком професій взагалі та з тими, що мають сталий попит на ринку праці; розкрити суть правильного вибору професії, показавши психологічний та теоретично-практичний його аспекти; зорієнтувати учнів на свідомий вибір майбутньої професії; розвивати та зміцнювати співпрацю батьків та школи у вихованні підростаючого покоління;сприяти вихованню у дітей любов до праці, повагу до людей будь-якої професії .
Обладнання: презентація, таблиця «Типи професій», тест Є. Клімова, пам’ятка «Як уникнути помилок і розчарувань у виборі професії ?, анкета «Твої професійні нахили», вислови : «Якщо корабель не знає, до якого причалу він тримає курс, то ніякий вітер не буде йому супутнім» (Сенека), «Працюй для того, щоб насолоджуватись» (Ж.Ж.Руссо), «Для людини з талантом і любов’ю до своєї професії не існує перешкод ( Л. Бетховен), «Щоб дійти мети, треба насамперед іти» (О.Бальзак).
Хід заняття
Вступ.
Мозковий штурм
Скажіть,будь ласка, що особисто вам потрібно для того, щоб ви вважали своє життя повноцінним і відчували себе щасливими?
Орієнтовні відповіді учнів: друзі, любов, сім’я, здоров’я, мир, молодість, професія, що подобається, спілкування…
Вихователь Серед ваших відповідей прозвучала думка «Вдало обрана професія», і я з цим погоджуюся. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість – одна з умов відчуття життєвої повноцінності.
Життя людини – череда рішень, які вона приймає. Кожне наше рішення – це вибір з низки варіантів. Щодня кожна людина робить вибір не один раз, а декілька, від простих побутових до таких, що впливають на все її подальше життя. Інколи вибирати легко, наприклад, коли обираєш між тим, що тобі подобається, і тим, що ні. Часом це зробити складніше, бо твій вибір стикається з інтересами інших людей.
Мабуть, під життєвим вибором людини мається на увазі її ставлення до самого життя та інших людей, засоби, які людина обирає задля досягнення своїх цілей. Хтось обирає життя за підказками душі та по правді, а хтось – за пихою та вигодою. Перший іде власним шляхом, долає труднощі, розкриває таланти та знаходить своє щастя, а другий думає лише про те, як бути кращим за інших – мати більше грошей, займати кращу посаду, одружитися з гарнішою жінкою, водити шикарніше авто. Такі люди не отримують від життя справжнього задоволення, а лише заздрість з боку інших.
Інколи вибирати легко, наприклад, коли обираєш між тим, що тобі подобається, і тим, що ні. Часом це зробити складніше, бо твій вибір стикається з інтересами інших людей.
Повідомлення теми, мотивація
Саме про важливість трудової діяльності у житті людини ми і поговоримо на сьогоднішній годині спілкування тема якої «Усвідомлений вибір професії – запорука життєвого успіху».
Ми з вами ознайомимося з поняттям «професія», «діяльність», класифікація професії, типи професій, спеціальність. Як важливо вибрати в житті свою дорогу. Від того яку ти вибереш, як ти підеш по ній, з ким, хто тебе поведе, залежить твоя доля. Незабаром ви повинні будете зробити перший серйозний крок у майбутнє. І ціна цього кроку — ваша доля. Напевно, нікому не треба пояснювати, що в умовах твердої конкуренції на ринку праці місце під сонцем зможе завоювати лише той, хто зможе довести свою компетентність, корисність.
Основний зміст
Вправа «Знайомство»
Вихователь
Але перед тим, як розпочати наше заняття, давайте з вами познайомимось. Знайомство наше буде проводитись в цікавій формі. Ви назвете своє ім’я і зразу ж називаєте вид професій, який починається на першу букву вашого імені. Наприклад : Василь – ветеринар.
Ситуативна гра. (Двоє дівчат розігрують ситуацію)
Ми багато сперечалися з подругою - яку професію вибрати.
І те начебто не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: у вчителя — не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від спілкування з хімічними препаратами можна втратити здоров'я; на фабрику не піду, тому що там перетворишся в робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров'я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов'язана з тваринами й більшою кількістю поїздок.
− Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — викликнула подруга й добавила, — а по мені — аби тільки одержувати пристойно.
Я потім довго думала. Сумніваюся, є чи в мене талант для цирку. Може бути, подруга права, і, якщо немає покликання, треба думати про заробіток?
− Які мотиви вибору професії дівчат?
При виборі професії важливу роль відіграють мотиви вибору. У психологічній науці під мотивами розуміють «те, що спонукає діяльність людини, заради чого вона працює». Не випадково при виборі професії хлопці і дівчата велику увагу приділяють мотивам вибору професії. Якими мотивами при виборі професії керуєтеся сьогодні ви?
Учні. загальна мотивація;
Вправа «Вгадай професію»
Вихователь Зараз вам буде запропоновано незвичні характеристики професій. Ви повинні назвати ті, які на вашу думку найбільше відповідають цій характеристиці.
Список характеристик професій:
«зелена» «солодка» «волохата» «дитяча»
«смішна» «висока» «розумна» «чоловіча»
«жіноча» «грошова» «смілива» «говірлива»
«уважна» «модна» «напосидюча» «технічна»
«спокійна» «незалежна» «відповідальна» «смачна».
Учні по черзі відповідають на запитання.
Пояснення вихователя
Професія – це конкретна діяльність, ремесло, комплекс функцій, рід роботи, який виконується індивідом і є складовою частиною будь-якої трудової діяльності (токар, учитель, лікар тощо). Але не має просто токаря, є токар-розточувальник, токар-універсал; є вчитель початкових класів, вчитель трудового навчання, вчитель математики, а не просто вчитель тощо.
Професія включає в себе ряд спеціальність, що визначається як вид заняття, комплекс знань, вмінь і навичок, необхідних для визначеного роду діяльності в межах однієї професії. Наприклад, лікар – професія, а хірург – спеціальність; вчитель – професія, а вчитель-математик – спеціальність; слюсар – професія, а слюсар-складальник – спеціальність. Не всі відрізняють поняття “професія” та “посада”, хоча вони мають відмінності.
Посада – це службове місце (становище) в якомусь державному чи громадському закладі, на підприємстві, яке пов’язане з виконанням організаційно-розпорядницьких або адміністративно-господарських та фінансових обов’язків (наприклад: міністр, директор, ректор, декан, бригадир тощо).
Діяльність - це активність людини спрямована на досягнення осмислено поставленої мети.
У світ існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись, тому вчені розробили класифікації професій. Одну з таких класифікацій розробив професор, доктор психологічних наук, академік Є.О. Клімов разом із своїми колегами. В основу цієї класифікації покладено поділ професій за предметом праці:
Людина – техніка
Людина – природа
Людина – людина
Людина – знакова система
Людина – художній образ
Аналіз особливостей кожної категорії професій.
Поділити учнів на команди
Вправа –Асоціативний кущ «Чоловічі та жіночі професії»
написати професії, що більше притаманні для чоловіків та жінок
Вправа «Лотерея » (10 хв.)
Учасникам необхідно на чистих картках написати по 3 назви професій, якими б вони бажали займатися протягом життя. Далі картки перемішують і кожен учасник обирає лише 1 картку ( як у лотереї).
Результати вибору обговорюються всій групою.
Тренер просить піднятися тих, хто отримав картку зі своєю професією.
Можна підрахувати відсоток тих, кому пощастило у виборі.
Можна розповісти, що трапиться с їх життям, якщо доля “подарує” їм ці професії, яки отримали.
Можна пофантазувати і описати новий Світ, в якому будуть тільки заявлені однотипні групи професій.
Обговорення. Що було важко? Що відчували під час проведення вправи?
Тестування.
Учитель:
Може бути, трохи розібратися в собі вам допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с. (Діти малюють фігурки.)
Тепер підрахуйте кількість трикутників. (Діти виконують завдання.)
Ключ до тесту.
Перший тип:
6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, працюють з інформацією.
Другий тип:
5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумує свою діяльність.
Третій тип:
4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип:
3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип:
2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип:
1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, може бути, він допоможе вам замислитися про себе, про своїх можливостях і здібностях і почати розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.
Проблемна ситуація «Чий це вибір?»
Вихователь
Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінний питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримав гнітючу відповідь.Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?
Зразки відповідей дітей:
- «Тиснуть» батьки.
- Йдуть за модою.
- Нічого не знають про професії, яку обрали.
- Вибирають «за компанію».
- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.
- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
- Наслідують героїв кіно і телесеріалів.
Вихователь
Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії.. Але як же тоді правильно вибрати професію?
Універсальних рецептів немає, але деяку схема самоаналізу, організації пошуку власного „ Я”, вибору майбутньої професії існує. Для цього радимо виконати послідовно такі дії :
• зберіть якнайбільше інформацію про світ професій і визначте сферу діяльності, яка Вас цікавить;
• вивчіть самого себе, складіть уявлення про свої інтереси, здібності і нахили;
• з’ясуйте, чи немає у Вас медичних протипоказань за обраною професією;
• знайдіть можливість зустрітися з представниками цієї професії і дізнатися, в якому навчальному закладі можна одержати необхідну кваліфікацію;
• з’ясуйте, чи користується обрана Вами професія попитом на ринку праці;
• проаналізуйте отримані відомості і, якщо у формулі „хочу-можу-треба” повтор
Вихователь
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;
можу - це все, що мені по силам, за здібностями;
треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
Разом виходить формула усвідомленого вибору професії.
Усвідомлений вибір - це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в цій професії саме в даний момент (треба).
Зробити вірний вибір означає знайти професію, яка:
-Вам подобається;
-Відповідає вашим здібностям, знанням, стану здоров’я;
-Має попит на ринку праці та буде актуальною в майбутньому.
Домашнє завдання:
Ведучий. Трудова діяльність є декількох видів:
-фізична праця (пов*язана з навантаженням на м*язи та опорно-руховий апарат людини) – легка, середня, важка;
-розумова праця (пов*язана з нервово-емоційним навантаженням) – мало напружена, помірно напружена, напружена;
-механізована праця 9вимагає менших витрат енергії та м*язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю і монотонністю рухів людини, що призводить до швидкої втомленості та зниження уваги.
Ведучий 2. Праця на конвеєрі характеризується ще більшою швидкістю та одноманітністю рухів. Людина працює тут у ланцюжку людей, які виконують інші операції, тому час виконання операцій суворо регламентований, а це вимагає великого нервового напруження і призводить до швидкого нервового виснаження та втоми.
Ведучий 1. Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров*я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергійного характеру;
Тим, хто має дефекти зору, не рекомендуються професії водія та електронника, кравчині та закрійника, в*язальниці і гаптувальниці;
Тим, хто має слабкий вестибулярний апарат,обирати професії, пов*язані змореплавством та керуванням літака.
Ведучий 2. Крім стану здоров*я, важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов*язана з посидючістю, монотонністю(бухгалтера, оператора, референта…) і тривалою нервовою напругою
Флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія чи шахтаря
Ведучий 1. Має значення здатність людини до адаптації для професій геолога, шахтаря, підводника, водолазааа…)
Ведучий 2. Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, яку можна одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення Днів відкритих дверей у навчальних закладах, ярмарок професій у довідковій літературі тощо.
Ведучий 1. Так на кого ж учитися?
Як стверджують дослідники Джорджтаунського університету,майбутнє. У першу чергу, за інженерами й математиками. Вони будуть затребувані в б.-я. сфері, де затребувані високваліфіковані технічні фахівці.
На другому місці – медичні працівники, причому не лише лікарі й медсестри, а й консультанти з придбання медичної страховки
На третьому місці – професія викладача. Також збільшиться попит на висококваліфікованих офісних співробітників.
Очевидно. Що вивчитись на інженера нелегко. Але після закінчення ун-ту працевлаштування за фахом буде гарантоване. У той час, деякі ін. випускники будуть змушені нові знання та навички.необхідні для працевлаштування.
Інтерв`ю по колу
- До нас завітали гості. Давайте запросимо їх оплесками.
- Я ведуча програми «Ким я хочу стати?» … …. Ми хочемо спитати, ким мріють стати випускники.(Діти розповідають кореспондентам про свої мрії)
Підсумок заняття.
Вихователь
Обираючи професію треба пам’ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.
Відео Як знайти своє покликання. Серія 1. Робота мрії.
Звичайно , що вибір професій це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Зважуючи на те, що ви сьогодні на занятті почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі, яку будете любити. Тільки улюблена робота приносить щастя й задоволення. Ніякі блага не можуть замінити людині радощів праці, задоволення своїм правильним та потрібним місцем у житті.
Мікрофон
− Ваше розуміння важливості усвідомленого вибору професії (Відповіді учнів)
Я вважаю, що без професій людині прожити не можна.
Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину.
А на мою думку, без професій, без улюбленої справи людина існує, а не живе.
Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим.
Вихователь
Вправа «Валіза в дорогу»
Завдання: заповнити валізу тими думками, які на ваш погляд допоможуть досягти успіху у житті та кар'єрі
Кажуть, що вибір професії - це друге народження людини. Від того, наскільки вірно Ви оберете свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві Ви будете займати!
1