Узагальнити вивчений матеріал по темі «Електричне поле» і підготувати учнів до підсумкового тематичного оцінювання знань.
Під час розв'язування задач продовжувати розвивати логічне мислення учнів, а також розвивати уміння і навики учнів застосовувати раніш одержані знання на практиці.
Виховувати самостійність, прищеплювати навики колективної роботи і товариської взаємодопомоги.
Урок з фізики 11 клас
Учитель Серьогіна Л. В.
КЗШ № 117
Тема: Узагальнюючий урок з теми «Електричне поле»
Мета: Узагальнити вивчений матеріал по темі «Електричне поле» і підготувати учнів до підсумкового тематичного оцінювання знань.
Під час розв’язування задач продовжувати розвивати логічне мислення учнів, а також розвивати уміння і навики учнів застосовувати раніш одержані знання на практиці.
Виховувати самостійність, прищеплювати навики колективної роботи і товариської взаємодопомоги.
Тип уроку: урок закріплення знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
II. Розв’язування задач в групах
III. Домашнє завдання.
IV. Підсумок уроку.
I. Актуалізація опорних знань.
На цьому уроці необхідно звернути увагу наступним питанням:
1. Фронтальне опитування учнів у вигляді гри.
Кожному ряду роздаю кубики. На гранях куба написані питання, формули, позначення фізичних величин, одиниці вимірювання. Учень кидає кубик і розповідає про те, що випало на верхній грані.
2. Письмово відповісти, використовуючи індивідуальні картки, на питання:
Розмірність фізичних величин.
Варіант I |
Варіант II |
Варіант III |
F |
q |
d |
φ |
E |
k |
C |
S |
U |
A |
ε0 |
w |
Основні формули по вивченій темі.
Варіант I |
Варіант II |
Варіант III |
Закон Кулона |
Напруженість електричного поля |
Ємність плоского повітряного конденсатора. |
Напруга |
Електроємність |
Напруженість точкового заряду |
Потенціал точкового електричного заряду |
Принцип суперпозиції напруженостей ел. поля. |
Потенціал електричного поля. |
Робота поля по переміщенню заряду |
Зв'язок між напругою і напруженістю |
Енергія електричного поля |
Загальна ємність паралельно сполучених конденсаторів |
Загальна ємність послідовно сполучених конденсаторів |
Закон збереження електричних зарядів. |
Діти міняються варіантами, перевіряють завдання і виставляють бали.
II. Розв’язування задач.
Задачі розв’язують учні самостійно в змішаних групах. При необхідності рішення розглядаємо у дошки.
Початковий рівень
1. Як зміниться сила кулонівської взаємодії двох невеликих заряджених куль при збільшенні заряду кожної з куль в 2 рази, якщо відстань між ними залишається незмінною?
Відповідь:Збільшиться в 4 рази.
2. Як зміниться сила електростатичної взаємодії двох точкових електричних зарядів при перенесенні їх з вакууму в середу з діелектричною проникністю ε=2, якщо відстань між зарядами залишиться незмінною?
Відповідь:Зменшиться в 2 рази.
3. Як зміниться енергія електричного поля в конденсаторі, якщо напругу між його обкладками збільшити в 2 рази?
Відповідь:Збільшиться в 4 рази.
Середній рівень
1. Який напрям має вектор напруженості в точці С (див. мал.)
2. Плоский повітряний конденсатор заряджений і відключений від джерела струму. Як зміниться напруга між пластинами конденсатора, якщо відстань між ними збільшити в 2 рази?
Відповідь: Збільшиться в 2 рази.
3. Плоский конденсатор, площа пластин якого дорівнює 36см2, між якими знаходиться слюдяна пластинка завтовшки 0,14см. Чому рівна ємність конденсатора? Який заряд конденсатора, якщо напруга на ньому рівна 300В?
Відповідь: С=160пФ; q=48нКл.
Достатній рівень
1. Яка напруженість електричного поля усередині плоского повітряного конденсатора, якщо його заряд рівний 0,5мкКл, а площа пластин 500см2?
Відповідь: Е=1,1МВ/м.
2. Діелектриком у плоскому конденсаторі служить пластинка слюди площею 800см2 і завтовшки 4мм. Конденсатор підключений до джерела напруги 400В. Який заряд пройде по колу, якщо пластинку витягнути?
Відповідь: 425нКл.
3. Два конденсатори мають ємність 2 і 3мкФ. Батареї якої ємності можна виготовити з цих конденсаторів?
Відповідь: 5мкФ; 1,2мкФ.
4. Перед грозою напруженість електричного поля в повітрі досягає 50кВ/м. Яка при цьому густина енергії електричного поля?
Відповідь: 11мДж/м3.
5. У кінескопах кольорових телевізорів електрони проходять прискорюючу різницю потенціалів 35кВ. З якою швидкістю електрони підлітають до екрану кінескопа?
Відповідь: 1,1·108м/с.
Високий рівень
1.Два позитивні точкові заряди, 1,67нКл і 3,33нКл, знаходяться на відстані 20см один від одного. У якій точці на прямій, що сполучає ці заряди, треба помістити третій заряд, рівний -0,67нКл, щоб він опинився в рівновазі?
Відповідь: 0,12м.
2.Визначте напруженість електричного поля в точці, яка лежить посередині між точковими зарядами 8·10-8Кл і 6·10-9Кл у вакуумі. Відстань між зарядами 0,1м.
Ответ:45В.
3. Скільки зайвих електронів повино бути на порошинці масою 1,5·10-8г, яка знаходиться в полі плоского конденсатора, щоб вона знаходилася в рівновазі? Напруга на пластинах 500В, відстань між пластинами 0,5см.
Відповідь: 9200.
III. Домашнє завдання.
Повторити §1-14 (Зб. Ф. Я. Божинова №3.20; 4.29; 5.35.)
IV. Підсумок уроку