Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Аналіз життєвих позицій Плаксія та Лоскотона

Про матеріал
Конспект уроку української літератури з теми "Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Аналіз життєвих позицій Плаксія та Лоскотона"
Перегляд файлу

Тема. Василь Симоненко.  «Цар  Плаксій  та  Лоскотон». Аналіз життєвих позицій Плаксія та Лоскотона

 

Мета: удосконалювати вміння характеризувати головних героїв казки, порівнювати  їхні характери, способи життя та поведінку, аналізувати вчинки дійових осіб їх життєві позиції; розвивати увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям,  удосконалювати навички роботи в групах; виховувати позитивні риси характеру, оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-тренінг.

Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, картки із завданням для груп, підручники, маркери, ватмани.

 

                                                     ХІД  УРОКУ:

                                                                                                                                                          

І.  Організація  класу.

  1. Привітання.   Створення  емоційно-позитивного  фону.

   

- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.

- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!

- Доброго ранку, Микито, я дуже рада тебе бачити!

- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!

                                                                                                                                            

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності

 

  1. Перегляд ролика про добро і зло

Проблемне питання: Якими є герої  цього ролика?

                  - Як ви розумієте слова оптиміст і песиміст?

 

        2. Робота над епіграфом

 

                                                                Доброта — це те, що може почути глухий              

                                                                і побачити сліпий. 

                                                                                                          Марк Твен

Проблемне питання: Як ви розумієте подане висловлювання?

                                       Що для вас є добро? (добрі вчинки)

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-        Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

    Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок. З творчістю В.Симоненка і змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон» ми ознайомилися на минулому уроці . А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки, з’ясувати, що таке добро і зло.                    

     -Що ви очікуєте від уроку?

 

ІV. Актуалізація опорних знань

  1. Робота з портретом

     Прийом «Намисто»

Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?

Завдання: розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

     О –  оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н –  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

    Ще раз придивіться до портрета В. Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він сповнений оптимізму?

 

  1. Повторення відомостей із теорії літератури

Прийом «Незакінчене речення»

І група - Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що…

ІІ група - Ця казка є літературною, тому що…

ІІІ група - Казка написана віршованою мовою, тому що…

 

  1. Словникова робота.

   Удома ви повинні були прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон» і виписати незнайомі слова.

-         Які слова були для вас незрозумілими?

-         У якому словнику можна з’ясувати значення незрозумілих слів?

Завдання: за тлумачним словником з’ясувати значення незрозумілих слів, зачитайте уривки, у яких вжито ці слова.

І група – аркан, нагайка.

ІІ група – шпари, посіпака.

ІІІ група – свита, батраки.

Аркан – довгий мотузок із зашморгом на кінці, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин.             А лукавий капітан

                                      Підікрався  змієм

                                      Й Лоскотонові аркан

                                      Зашморгнув на шиї.                                        

Нагайка – батіг, знаряддя фізичного покарання.

                                      Хто сміявсь -  вони хапали

                                      І нагайками шмагали.

Шпари – щілини.   Довго скрізь його шукали,

                                    У всі шпари заглядали…

Посіпака – той, хто служить принижуючись.

                                     Був тоді у Плаксія

                                     Лютий посіпака.

Свита – оточення, почет.         Гей, зійшлися царенята

                                     І придворна свита…

Батраки – наймані робітники з тяжкими умовами праці.

                                     А вночі йшли до в’язниці

                                     Батраки й робітники.       

Чимчикуй – іди.                         Після цього вже помалу

                                     Чимчикуй куди попало…

 

    V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

 

1. Гра «Хто швидше?» 

Завдання: відновити  послідовність  змісту казки.

 

 

Дядько Лоскотон

 

Арешт Лоскотона

 

Весілля в палаці

 

Цареве сімейство

 

Продовження весілля

 

Звільнення Лоскотона

   

  1. Порівняльна характеристика Плаксія та Лоскотона

- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки? (Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).

І група - знайти в казці описи Плаксія та Лоскотона і записати їх.

ІІ група – записати вчинки цих героїв.

ІІІ група – вказати риси характеру Плаксія та Лоскотона.

 

Цар Плаксій

Лоскотон

                                                    Портрет персонажа

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни.

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух. 

 

 

                                                          Вчинки

плакав

усім приносив сміх

пив сльози дітей

розважав дітей

забороняв сміятися і радіти

звільнив людей від царя

наказав упіймати Лоскотона й кинути за грати

 

лопнув від сміху

 

                                                     Риси характеру

злий    

добрий

жорстокий

 щирий

сердитий  

 веселий

хвастливий

душевний

песиміст

оптиміст

                     - Кого  уособлює  Плаксій?

                     - Що відбулося з ним?

                     - А кого уособлює Лоскотон?

                     - Що сталося з ним?

                     - Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)

                     - Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій і Лоскотон» Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

                      - На що треба звертати увагу, щоб охарактеризувати героїв? (на їх вчинки)

                      - Як називаються протилежні за значенням слова? (антоніми)

                      - Які антоніми ви використали під час аналізу образів Плаксія та Лоскотона?

 

Фізхвилинка

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1.      Літературний диктант
    1.           Там, де гори і долини, де гуляє вітровій, - там цвіте краса-країна з дивним ім'ям
    2.           Він любив, як плачуть діти, бо любив їх сльози пити
    3.           Він приходив кожний вечір – хай чи дощ іде, чи сніг – до голодної малечі і усім приносив сміх
    4.           Лоскотона скрізь і всюди од ловців ховали
    5.           Лютий посіпака, віроломний, як змія, капітан
    6.           А вночі йшли до в’язниці, щоб звільнити із темниці Лоскотона навіки
    7.           Так сміялись-реготали, що штани з них поспадали
    8.           До вінця веде жених висохлу
    9.           Так сміявсь – аж заливався, аж від реготу качався, кулаками очі тер – потім лопнув і помер
    10.      Стали п’явками в ріці
    11.      Від ганьби булькнули у воду
    12.      З’їв себе із переляку

 

  1.      Робота в групах  

Завдання: скласти прислів’я із частинок.

 

І група -  Хто людям добра бажає, той і собі має.

ІІ група - З добрим дружи, а лихого стережись.

ІІІ група - Усе добре переймай, а зла уникай.

 

  1.      Складання сенкану

Ключові слова:  Плаксій, Лоскотон.

 

І група                                                            ІІ група

Лоскотон                                                      Плаксій

добрий, веселий                                           злий, жорстокий

лоскоче, сміється, смішить                         плакав, злився, лопнув

Дітям носить щирий сміх.                           Цар помер од сміху.

Визволитель-рятівник.                                 Злий цар.

 

 VІІ. Підведення підсумків уроку.

 

  1. Створення колажу

      Давайте згадаємо, що ж таке добро? (це добрі вчинки)

Пригадайте, які добрі вчинки ви зробили протягом цього тижня, один із них запишіть на пелюстці, таким чином ми створимо квітку доброти, яка, я сподіваюся, із кожним днем буде все пишнішою.

                        - Що вам найбільше сподобалося?

                        - Чому навчила вас ця казка?

     На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся, бо сміх - це ліки, які виробляють у мозку людини такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям, щирий сміх захищає нас від нервових розладів, лише одна хвилина сміху  замінює склянку фруктового соку, а ще…одна година щирого сміху замінює відпочинок на найпрестижнішому курорті.

 

  VІІІ. Домашнє завдання.

      Д/з  ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок, на наступний рік і на весь вік.   Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки; на наступний рік: прочитати якомога більше творів В. Симоненка; на весь вік: поспішайте творити добро!

 

 

                                                                                                            

 

docx
Додано
31 грудня 2023
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку