Тема. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Аналіз життєвих позицій Плаксія та Лоскотона
Мета: удосконалювати вміння характеризувати головних героїв казки, порівнювати їхні характери, способи життя та поведінку, аналізувати вчинки дійових осіб їх життєві позиції; розвивати увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям, удосконалювати навички роботи в групах; виховувати позитивні риси характеру, оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-тренінг.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, картки із завданням для груп, підручники, маркери, ватмани.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
1. Привітання. Створення емоційно-позитивного фону.
- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!
- Доброго ранку, Микито, я дуже рада тебе бачити!
- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання: Якими є герої цього ролика?
- Як ви розумієте слова оптиміст і песиміст?
2. Робота над епіграфом
Доброта — це те, що може почути глухий
і побачити сліпий.
Марк Твен
Проблемне питання: Як ви розумієте подане висловлювання?
Що для вас є добро? (добрі вчинки)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на уроці?
Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок. З творчістю В.Симоненка і змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон» ми ознайомилися на минулому уроці . А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки, з’ясувати, що таке добро і зло.
-Що ви очікуєте від уроку?
ІV. Актуалізація опорних знань
Прийом «Намисто»
Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?
Завдання: розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру
С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,
И – ініціативний
М – мужній, молодий, мрійник
О – оптиміст,
Н – новатор,
Е – енергійний,
Н – неординарний, незвичайний
К – казкар, кмітливий
О – освічений
Ще раз придивіться до портрета В. Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він сповнений оптимізму?
Прийом «Незакінчене речення»
І група - Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що…
ІІ група - Ця казка є літературною, тому що…
ІІІ група - Казка написана віршованою мовою, тому що…
Удома ви повинні були прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон» і виписати незнайомі слова.
- Які слова були для вас незрозумілими?
- У якому словнику можна з’ясувати значення незрозумілих слів?
Завдання: за тлумачним словником з’ясувати значення незрозумілих слів, зачитайте уривки, у яких вжито ці слова.
І група – аркан, нагайка.
ІІ група – шпари, посіпака.
ІІІ група – свита, батраки.
Аркан – довгий мотузок із зашморгом на кінці, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин. А лукавий капітан
Підікрався змієм
Й Лоскотонові аркан
Зашморгнув на шиї.
Нагайка – батіг, знаряддя фізичного покарання.
Хто сміявсь - вони хапали
І нагайками шмагали.
Шпари – щілини. Довго скрізь його шукали,
У всі шпари заглядали…
Посіпака – той, хто служить принижуючись.
Був тоді у Плаксія
Лютий посіпака.
Свита – оточення, почет. Гей, зійшлися царенята
І придворна свита…
Батраки – наймані робітники з тяжкими умовами праці.
А вночі йшли до в’язниці
Батраки й робітники.
Чимчикуй – іди. Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало…
V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
1. Гра «Хто швидше?»
Завдання: відновити послідовність змісту казки.
|
Дядько Лоскотон |
|
Арешт Лоскотона |
|
Весілля в палаці |
|
Цареве сімейство |
|
Продовження весілля |
|
Звільнення Лоскотона |
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними стосунки? (Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи протиставляються).
І група - знайти в казці описи Плаксія та Лоскотона і записати їх.
ІІ група – записати вчинки цих героїв.
ІІІ група – вказати риси характеру Плаксія та Лоскотона.
Цар Плаксій |
Лоскотон |
Портрет персонажа |
|
Голова його мов бочка, Очі – ніби кавуни. |
Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.
|
Вчинки |
|
плакав |
усім приносив сміх |
пив сльози дітей |
розважав дітей |
забороняв сміятися і радіти |
звільнив людей від царя |
наказав упіймати Лоскотона й кинути за грати |
|
лопнув від сміху |
|
Риси характеру |
|
злий |
добрий |
жорстокий |
щирий |
сердитий |
веселий |
хвастливий |
душевний |
песиміст |
оптиміст |
- Кого уособлює Плаксій?
- Що відбулося з ним?
- А кого уособлює Лоскотон?
- Що сталося з ним?
- Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)
- Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій і Лоскотон» Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.
- На що треба звертати увагу, щоб охарактеризувати героїв? (на їх вчинки)
- Як називаються протилежні за значенням слова? (антоніми)
- Які антоніми ви використали під час аналізу образів Плаксія та Лоскотона?
Фізхвилинка
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання: скласти прислів’я із частинок.
І група - Хто людям добра бажає, той і собі має.
ІІ група - З добрим дружи, а лихого стережись.
ІІІ група - Усе добре переймай, а зла уникай.
Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.
І група ІІ група
Лоскотон Плаксій
добрий, веселий злий, жорстокий
лоскоче, сміється, смішить плакав, злився, лопнув
Дітям носить щирий сміх. Цар помер од сміху.
Визволитель-рятівник. Злий цар.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Давайте згадаємо, що ж таке добро? (це добрі вчинки)
Пригадайте, які добрі вчинки ви зробили протягом цього тижня, один із них запишіть на пелюстці, таким чином ми створимо квітку доброти, яка, я сподіваюся, із кожним днем буде все пишнішою.
- Що вам найбільше сподобалося?
- Чому навчила вас ця казка?
На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся, бо сміх - це ліки, які виробляють у мозку людини такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям, щирий сміх захищає нас від нервових розладів, лише одна хвилина сміху замінює склянку фруктового соку, а ще…одна година щирого сміху замінює відпочинок на найпрестижнішому курорті.
VІІІ. Домашнє завдання.
Д/з ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок, на наступний рік і на весь вік. Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки; на наступний рік: прочитати якомога більше творів В. Симоненка; на весь вік: поспішайте творити добро!