Урок вивчення нового матеріалу. Казка "Про правду і кривду"

Про матеріал

Конспект уроку для 5 класу з української літератури. Вивчення казки "Про правду і кривду".

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури 5 клас.

Казка  «ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ»

Мета: дати учням поняття казки як фольклорного жанру, розглянути будову та різновиди казок, розкрити національний колорит української казки; ознайомити учнів з народною казкою «Про правду і кривду», допомогти учням усвідо­мити народне уявлення про добро і зло, смішне і страшне, зосередити увагу дітей на моральних акцентах казок: боротьбі добра і зла, красивого і потвор­ного; формувати навички виразного читання казок, зна­ходження і виділення в текстах тих чи інших уривків, ко­ментування їх; виховувати людину-гуманіста, позитивні риси вдачі, бажання творити добро.

Тип уроку:      урок засвоєння та усвідомлення нового матеріалу.

Обладнання: виставка збірок українських народних казок та казок інших народів світу; ілюстрації до казок; відеофрагменти казок.

ХІД УРОКУ

I. Організація  класу

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

-         Давайте пригадаємо,з якими творами усної народної творчості ви познайомилися ще в дитин­стві?

-         Хто розповідав вам казки?

-         Які казки вам найбільше сподобалися і запам'яталися? Чому?

-         Як ви гадаєте, чому саме народні казки розповідають маленьким
діткам?

-         Чого навчають нас казки?

-         Які найпоширеніші  казки  у вашій родині?

III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Оголошення теми, мети уроку та їх мотивація. Слово учителя.

У кожного народу є свої традиції, свої звичаї, свої духовні ціннос­ті. Ними живе народ, на них виховується все свідоме підростаюче покоління. І від того, якими є ці моральні цінності, залежить те, яким виросте поколін­ня, які вчинки буде здійснювати, про що буде дбати.

У кожного з нас ще змалку є вірним супутником народна казка, яку розказували нам наші мами, бабусі. А вони, у свою чергу, чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в покоління, несучи свою неповторність, самобутність, свій яскравий національ­ний колорит. Казки мають повчальний характер, і в них завжди є певна мораль. Одні казки виховували любов до рідної землі, рідної домівки, рідної матері, інші до народу і Батьківщини загалом. Усі казки прославляють мудрих, хоробрих та кмітливих і засуджують ледачих, зрадливих і підступних. Сьогодні на уроці ми познайомимося з однією з таких ка­зок, на її основі з'ясуємо, що таке народна казка, яка її будова, а також розглянемо види казок. Також виявимо, чого навчають народні казки, на яких моральних рисах вони акцентують увагу читача.

  1.          Робота у зошитах. Запис дати, теми уроку.
  2.          Бесіда з учнями за питаннями:
  • Чим казки відрізняються від інших творів?
  • Чи всі події  є реальними, які відбуваються в казці?
  • Хто є головними героями казок?
  • Яка будова казки?
  • То що ж таке, на вашу думку, казка?

Учні самостійно формулюють визначення казки.

4. Розповідь — підсумок учителя.

 Діти, ви правильно помітили, що казка — один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події. Казка має свої особливості будови (зачин, кінцівка, повтори, пов'язані із символікою чисел). Розповідь казки розгорнута, з драматичною напру­гою подій, які закінчуються щасливо, перемогою добра над злом. Казки поділя­ються на:  казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні.

Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру, хитра лисиця, недалекий вовк, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь.

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, меч-кладенець, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок, таким, як Котигорошко, Іван — селянський син, притаманна незвичайна сила, кмітли­вість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, багат­ство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство, щед­рість і скупість. Соціально-побутові казки, сюжети яких взяті з повсяк­денного життя, зосереджені на морально-етичних проблемах. Героями їх виступають бідний селянин, кмітливий наймит, мудра дівчина, пер­соніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда. 5. Робота в зошитах. Запис визначення казки. Будова казки. Види казок.

Казка — розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у яко­му йдеться про вигадані події.

Будова казки: зачин, основна частина кінцівка. Властиві повтори, пов'язані із символікою чисел.

Види казок: фантастичні, соціально-побутові та казки про тварин.

IV. Робота над казкою «Про правду та кривду»

  1. Виразне читання казки учнями.
  2. Бесіда за текстом казки.
  1.          Як розпочинається казка? Прочитайте зачин. Чи властивий такий
    зачин для казок? («Жили колись два брати: один багатий, а другий бід­
    ний, що не казати...» Такий зачин властивий для багатьох українських
    казок.)
  2.          Хто є головними героями твору? (Багатий дядько та його бідний
    небіж.)
  3.          Про що засперечалися дядько та його небіж? (Як краще жити:
    прав­дою чи кривдою.)
  4.          Чому багатий дядько впевнений в тому, що зараз правди немає,
    що скрізь панує кривда, а його небіж, незважаючи на свою бідність
    впевнений, що за правдою жити легше? (Бо небіж жив за правдою.)
  5. Куди вирушили дядько зі своїм небожем? (Спілкуватися з  людьми по світу.)
  6. Кого вони зустрічали на своїй дорозі?( Чоловіка, пана, попа.)
  7. Які відповіді вони отримували від них?(Краще жити неправдою.)
  8. Чому небіж змушений був віддати всю свою худобу дядькові?(Бо він засперечався з дядьком.)
  9.  Як йому жилося після цього?( Ще гірше стало жити.)
  10.  Що є фантастичним у цьому творі? Знайдіть і зачитайте потрібний уривок. (Зустріч з чортами.)
  11.  Про які риси характеру хлопця свідчить цей уривок?(Сміливість, кмітливість.)
  12. Чого зміг досягти хлопець своїм розумом, сміливістю, розважливістю?(Став королем.)
  13.  Яким, на вашу думку, був із хлопця король? З чого це видно? (Добрим, щедрим, він обдарував дядька добром.)
  14. Чи зустрівся дядько зі своїм небожем? Як хлопець поставився до свого кривдника? (Зустрівся. Хлопець вибачив дядькові кривду.)
  15. Яке запитання поставив король під час зустрічі своєму дядькові?(Краще жити правдою чи кривдою?)
  16.  Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя? (Казка закінчується трагічно. З дядьком трапилося нещастя, тому, що він був заздрісний, злий, жадібний.)
  17.  Як ви гадаєте, чого навчає нас ця казка? (Правда завжди переможе кривду, хоча дорога до неї буде важкою та тернистою. Кривдники завжди понесуть кару. Жадність і бажання легкої наживи ніколи не приведе до добра.)

3. Вправа «Незакінчене речення…».

З цієї казки я дізналася(вся), що(Правда завжди переможе кривду, хоча дорога до неї буде важкою та тернистою. Кривдники завжди понесуть кару. Жадібність і бажання легкої наживи ніколи не приведе до добра).

4. Хвилинка відпочинку.

Один з учнів класу виходить до дошки. Уявляючи себе відомим казковим персонажем, характерними рухами показує, хто він. Учні повторюють рухи, відгадують персонажа.

5. Робота над особливостями побудови казки. Метод «ПРЕС».

1). Позиція. Доведіть, що цей твір — казка. (Невеликий за розміром розповідний твір з елементами фантастичного.)

2). Обґрунтування. Які елементи фантастичного трапляються в казці? (Зустріч з чортами, підслуховуванням їхньої розмови, а потім виконання всіх умов, про які йшлося в підслуханій розмові, коронування небожа королем.)

3). Приклади. Яке магічне число трапляється в цьому тексті? Згадайте, у яких епізодах воно наявне. (Тричі запитували як краще жити; зустріли трьох чоловіків; три чорти-слуги; три лиха, які наробили чорти людям; три дерева для того, щоб вгатити греблю; три відповіді, щоб привести ці дерева; царівна одужала через три дні.)

4). Висновок. Як ви гадаєте, до якого виду слід віднести казку «Про правду і кривду»?(У казці розкриваються взаємини між людьми, життєві конфлікти одержують казкове розв’язання, отже, це соціально-побутова казка.)

V. Підсумок, оцінювання

Отже, дана казка нас навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою. Правда повинна бути її вічним супутником. І лише за допомогою правди людина зможе досягти тієї мети, до якої вона прагне. А кривда, хоча вона ще існує на світі, ніколи й нікого не доведе до добра. І тому всім людям потрібно прагнути жити за правдою. А коли до цього буде прагнути кожен, і не тільки прагнути, а й чинити відповідно, то на землі рано чи пізно все одно пануватиме правда, добро і справедливість.

 

VІ. Домашнє завдання

Усно описати, яким ви уявляєте життя на землі, де панує лише правда, добро і справедливість. Прочитати казку «Мудра дівчина». 

 

docx
Додано
2 січня
Переглядів
1119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку