Вчимося толерантності
Мета: Розглянути значення терміну толерантність. Розширити знання учнів про толерантну поведінку. Допомогти учням проаналізувати наявність у себе рис толерантної особистості, учити розуміти і поважати один одного, удосконалювати вміння толерантного спілкування.
І.Учитель: Сьогодні тема виховної години –вчимося толерантному спілкуванню, а розпочати я її хочу з такої вправи.
Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте завдання:
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
Подивіться, які ми різні, навіть одне і те ж завдання виконали по різному.
Протягом життя нам доводиться спілкуватися з різними людьми, різних культур, способу життя, вірувань, переконань, звичок. Як навчитись жити мирно у сім’ї, класі, у світі?
Для цього 23 роки тому було придумано термін ТОЛЕРАНТНІСТЬ (терпимість)
Щоб краще розібратися з цим поняттям ви об’єднались в 3 групи: історики, науковці, всезнайки.
ІІ.Слово історикам
- В історії багато випадків, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижують інших людей, вважають їх гіршими за себе.
Війни виникають тому, що не було між людьми злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти.
Історичні факти війн такі:
Такі приклади зневаги, жорстокості проявлчються і серед дітей.
Що відчуває людина , яка за певними ознаками відрізняється від решти.
ІІІ. Вправа «Біла ворона» (6 хв)
Учасники займають місця у колі спинами до центра.
Кожному учаснику прикріплюється аркуш паперу (аркуші — різних кольорів, по 5-6 кольорових аркушів одного кольору і лише один аркуш — білого). Білий аркуш кріпиться найбільш незалежному учню, сильному і авторитетному в класі,— для того щоб запобігти зворотного ефекту.
на себе. Учасники повертаються обличчям у коло і починають шукати інших, схожих
Після того як всі групи сформовані «за кольорами», ведучий підходить і бере за руку «самотнього білого».
Запитання до «самотнього білого»
Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе
В житті часто доводиться стикатися з такими ситуаціями, і не завжди ми ставимо себе на місце того, ким знехтували, хто залишився наодинці. Треба пам'ятати про це!
V.МУЛЬТИК
У школі, суспільстві завжди знайдуться люди, яких відштовхують і саме ви можете для них стати тією золотою рибкою
ІV.Слово всезнайкам: Що ж таке толерантність?
Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною.
Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній Юнеско 16 листопада 1995р.
Отже 16 листопада – день толерантності
VI. Слово літераторам
1.Кожен народ склав прислів’я порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», « Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир зі своїм уставом не ходять»
2. До виявлення толерантності закликають всі світові релігії.
Бути толерантним означає вивчати традиції не тільки своєї Батьківщини, а й інших народів.
…..
VIII.Вправа «Товариський суд» (10 хв)
Ситуація 1.
Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але декілька дівчат категорично проти цього. Вони хочуть сфотографуватись у вечірніх сукнях. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.
Ситуація 2.
Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).
Ситуація 3.
Один з Ваших однокласників просив дати йому списати, і, хоча Ви були проти, він наполіг на своєму. Під час перевірки вчитель звинуватив вас обох у тому, що роботи ідентичні.Учитель поставив двійки обом. Ваша реакція?
ІX.Притча про цвяхи.
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.
Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».
Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.
Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними!
X. Підбиття підсумків Вправа «Асосіативний ряд» (4 хв)
1. Учасники трьох груп пишуть значення слова толерантність на різнокольорових пелюстках. Наприклад: «Т» — терпіння, творчість, талант, «Л» — лагідність, ласкавість тощо.
2.Після обговорення учасники формують квітку ТОЛЕРАНТНОСТІ
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний
А – активний, акуратний, авторитетний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий, толерантний
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий
Т – тактовний, товариський
Ь
Література: 1.Пудак Р.Л. «Вчимося бути толерантними» // Виховна робота в школі.- 2009.-№ 6(55).-с.48-49 2.Зубова С., Мельниченко О. «Крок назустріч» // Психолог.-2008.-№ 45(333).-с.19-23 3.Скворчевська О.В. Ігрові методики роботи з учнями 5-9 кл. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада +», 2007, с. 39-87 4.Салтикова О. «Надати право бути іншими. Виховання толерантності у позашкільному закладі» // Позашкілля.-2008.-№ 11(14).- вкладка 5.Соцька М. Тиждень толерантності у школі // Психолог.-2004.-№ 16(112).-с.3-5 6.Солдатова І., Шайгерова Л., Шарова О. «Тренінг толерантності для підлітків» // 2002.-червень,- с.57-71