Вибір професії - початок успіху

Про матеріал
Конспект виховної години про профорієнтації розрахований на учнів 8-х - 11-х класів. Розроблений з метою поглиблення знань про вибір професії, класифікації професії та активізації вибору майбутньої професії.
Перегляд файлу

Моя майбутня професія – початок успіху

 

Мар’яна Брикайло,

вчитель математики

Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

Цільова аудиторія: учні 8-х класів.

Мета: освітня – розширити знання учнів про різноманітність професій;  ознайомити з класифікацією професій та принципами вибору професій; поглибити знання про поняття «професія», «професіоналізм»; активізація проблеми вибору професії;  виховна – виховувати повагу до праці людей усіх професій; сприяти вихованню всебічно розвиненої особистості; розвиваюча –формувати свідоме ставлення до вибору професії; розвивати логічне мислення спостережливість, кмітливість; створення власної формули успіху.

Очікувані результати: розвивати мотивацію учасників заняття до реалізації власної мрії через чесну власну працю.

Форма заняття: інформаційне заняття щодо мотивації розвитку власної професійної компетентності.

Тривалість: 60 хвилин.

Обладнання й матеріали: ноутбук, проєктор, екран для проєктора, роздатковий матеріал.

 

Хід заняття

  1. Вступ.

Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми з вами поговоримо про такий важливий вибір, який стоїть перед кожним випускником чи школярем, як вибір професії. І надарма в народі говорять, що вибір професії – це друге народження людини. Адже від того, наскільки вдало ми оберемо свій життєвий шлях, залежить яке місце в суспільстві ми будемо займати.

Я думаю, що кожен із вас хоче бути у своєму житті успішним. Це так? (учні погоджуються). Дійсно так, бо бути успішним є цілком природним бажанням будь-якої мислячої людини. Спробуємо підібрати синоніми до слова «успіх» (учні добирають: щастя, перемога, удача, талан, визнання, тріумф, рекорд, досягнення). А з чого, на вашу думку, складається «успіх» у контексті людського життя? (очікувані відповіді: якісна освіта, улюблена робота, матеріальне благополуччя, гарна родина, реалізація власних здібностей, досягнення мети, можливість мандрувати та ін.) А що ж є ціною успіху, як його досягти? (очікувані відповіді: докладати великих зусиль, завзято працювати).

  1. Повідомлення теми заняття.

За висловом Джона Леннона, життя - це те, що відбувається в той час, коли ми плануємо майбутнє. Постановка цілей повинна враховувати реальні можливості їх досягнення. Давайте разом проведемо невеличку вправу. Перед вами три скриньки: червона, біла і чорна (в чорній скринці яблуко, в білій – лимон, а червона – порожня. Проте ніхто з дітей не знає, що знаходиться в скриньках). Пропоную трьом учням обрати по одній скринці. Є бажаючі? (учні: так, є. І виходить троє дітей). Інші учні можуть давати поради щодо вибору.  А тепер давайте дамо відповідді на такі запитання:

1. Чому ви обрали цю скриньку?

2. Чого вам не вистачало, щоб прийняти рішення?

3. Що ви відчули, коли відкрили скриньку?

(Орієнтовні відповіді учнів: для прийняття рішення потрібно мати достатню кількість інформації, а учасники її не мали. Тому вони робили свій вибір за кольором, порадами оточуючих, навмання. А це відповідно і призводило до розчарувань.)

Отже, сьогодні поговоримо про ваш майбутній вибір професії, ваш старт. У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками. Адже кожна професія неповторна, потрібна і важлива. Обирати професію слід свідомо, ураховуючи нахили й здібності та громадські інтереси.

  1. Групи професій.

Серед великої кількості професій у світі виділяють престижні, сучасні та професії, які завжди потрібні.  Я вам запропоную картки, на яких написані назви різних професій (додаток 1). Ваше завдання: вибрати й розділити їх на сучасні, престижні та професії, які завжди потрібні. Для виконання цього завдання ми поділимося на три групи:

1 ГРУПА: Престижні професії.

2 ГРУПА: Сучасні професії.

3 ГРУПА: Професії, які завжди потрібні.

Списки професій, які орієнтовно мали б в нас вийти:

- Престижні: юрист, економіст, менеджер, топ-модель, телеведучий, журналіст, програміст, автослюсар, пластичний хірург, комерційний агент, рекламний агент, адміністратор, дизайнер тощо.

- Сучасні: програмісти, банківські службовці, бухгалтери, рекламісти, маркетологи, дизайнери інтер’єру, архітектори, фахівці з піар-технологій, поліграфісти, інженери, адвокати тощо.

- Професії, які завжди потрібні: лікар, учитель, двірник, будівельник, водій, перукар, міліціонер, пекар, хлібороб, кухар, слюсар, тощо.

Слід зауважити, що ми перелічили далеко не всі професії які існують в світі, їх значно більше. На дошці перед вами інша класифікація професій. (додаток2). Але, вибираючи собі спеціальність, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій ми живемо. Найуспішніший варіант під час вибору професії, коли співпадають наші бажання, інтереси і знання і можливості.

  1. Формула вибору професій.

Професійний вибір людини – це не якась річ, яку можна побачити, відчути на дотик. Його можна певним чином уявити. Як? Як три сектори у вигляді трьох різнокольорових кіл, які перетинаються (на дошці демонструється схема обґрунтованого професійного вибору у вигляді трьох  різнокольорових кіл-секторів, що позначаються словами «хочу», «можу», «потрібно» (додаток 3).

Сфера «хочу» - це власні потреби, інтереси, прагнення, схильності, зацікавленість, уподобання.

Сфера «можу» - це здібності, особливості характеру, первинні навички, тобто внутрішні і зовнішні (матеріальні) ресурси.

Сфера «потрібно» - це умови ринку праці, потреба суспільства у спеціалістах даного профілю.

Таким чином, ми підкреслили Формулу вибору професії.

  1. Помилки при виборі професій.

А зараз пропоную вам переглянути та проаналізувати картки (додаток 4) з найтиповішими помилками при виборі професії. Давайте висловимо свої думки з чим ви згідні і з чим ні. (учні відповідають, що всі перераховані причини дійсно є помилковими при виборі майбутнього шляху і дуже важливо обговорювати їх в школі та з рідними).

  1. Фізкультхвилинка.

Втомилися? (очікувано: так). Тоді давайте трошки відпочинемо і проведемо наступну вправу «Австралійський дощ». Стаємо у коло. А тепер я зачитую питання «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Давайте разом послухаємо, який він. Повторюйте за мною:

В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

Починається справжня злива (плескання по стегнах).

А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).

Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).

Тихий шелест вітру (ведучий тре долоні).

Ура! Сонце! (руки догори).

Що ж, ми розім’ялися, посміхнулися і тепер повертаємося до теми нашого заняття.

  1. Вправа «День із життя».

Пропоную вам об’єднатися в групи по 4-5 осіб. Уявіть, що ви вже отримали професію. Вам необхідно скласти розповідь про типовий робочий день людини тих професій, які ви отримаєте в конверті.» (учням роздають конверти різного кольору з назвами професій (додаток 5). Після виконання учні презентують свої роботи.

Обговорення:

 - Які виникали труднощі при виконанні цього завдання?

- Чому саме потрібні ці професії?

 - Чим різнилися думки у членів вашої групи відносно аналізу даних професій?

 - Що корисного ви отримали під час виконання даної вправи?

  1. Анкетування.

А зараз хочу запропонувати вам анкетування. Припустімо, що після відповідного навчання ви зможете виконувати будь-яку з перелічених нижче робіт. Але якби вам довелось обирати з двох можливостей, то якому виду діяльності ви надали б перевагу?

Нижче запропоновано 20 пар тверджень, позначених індексами «а» і «б», що стисло розкривають різні види діяльності. Уважно вивчивши обидва твердження, знаком «+» позначте привабливіший для вас варіант (додаток 6).

А тепер перейдемо до результатів:

Л

Т

П

З

X

46

10а

10б

12а

11б

11а

12б

13а

14Б

14а

13б

15а

15б

16б

17б

16а

19б

17а

18а

19а

20а

20

18б

 

  1. Притча про метелика.

На завершення я б хотіла зачитати вам таку притчу:

У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу, що наш великий мудрець помилився». Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: (пауза, відповіді учасників: «Який ти сам», «Все залежить від тебе») «Все в твоїх руках». Збентежений заздрісник випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

 - Скажіть, будь ласка, як ця притча пов’язана з нашим заняттям? (Ми набуваємо знання і досвід. Саме від нас залежить доцільність використання інформації на практиці).

Отже, лише від вас залежить: буде зроблено правильно вибір професії чи навпаки. Адже він багато в чому визначає вашу долю. Кожна окремо взята професія – це цілий світ, цікавий і незвичайний. Я бажаю, щоб кожен із вас у житті знайшов свій шлях та побудував щасливе майбутнє!


Додаток 1

Автослюсар, адвокат, адміністратор, архітектор, банківські службовці, будівельник, бухгалтер, водій, вчитель, дизайнер, двірник, дизайнер інтер’єру, економіст, журналіст, інженер, комерційний агент, кухар, лікар, менеджер, маркетолог, модельєр,  поліцейський, програміст, пластичний хірург, поліграфіст, пекар, перукар, рекламний агент, слюсар, топ-модель, телеведучий, фахівці з піар-технологій, хлібороб, юрист.

 

Додаток 2

Людина-природа

Людина-техніка

Людина-знак

Людина-художній образ

Людина-людина

Предмет праці – рослини, тварини, мікроорганізми (агроном, тракторист, виноградар, птахівник, зоотехнік)

Предмет праці – технічні системи, речові об’єкти, матеріали, види енергії ( токар, слюсар, сталевар, електромонтажник)

Предмет праці – умовні позначки, цифри, коди (редактор, бухгалтер, програміст, телеграфіст, кресляр, топограф)

Предмет праці – побудова художнього образу (художник, артист, актор, композитор, скульптор, конструктор-модельєр)

Предмет праці – люди, групи людей, колектив (учитель, лікар, продавець, телефоніст міжміського зв’язку)

 

Додаток 3

Додаток 4

Помилки при виборі професії

  1.                   Професію треба обирати раз і на все життя.

Не бійтеся, що професія сьогодні визначить вашу долю назавжди. Життя людини мінливе. Можна змінити місце проживання. Професія може стати незатребуваною в регіоні, де мешкає людина. Кожна людина може відкрити в собі нові якості, змінити нахили, захоплення, інтереси тощо. Найбільшого успіху досягає той, хто добре пройшов початкові ступені.

  1.                   Думати тільки про зарплату, престиж, статус, репутацію.

Хочу бути актором, пластичним хірургом, детективом, депутатом, співачкою, рокером, гонщиком, футболістом тощо. Орієнтація на вигоду, романтичний ореол, розрекламований образ професії, стереотипи в суспільстві, не маючи жодного уявлення про характер праці, власні нахили і здібності…

  1.                   Вибір професії під впливом друзів, родичів.

За компанію з друзями вступити до закладу освіти; продовжувати професійну династію, маючи зовсім інші нахили, здібності та інтереси; думати, що батьки чи родичі знають тебе краще, ніж ти сам; втілювати не власні, а батьківські мрії: «Мама стільки в мене вклала. Не хочу її образити» тощо.

  1.                   Перенос ставлення до конкретної людини – представника тієї чи іншої професії – на саму професію чи вид діяльності.

Хочу бути медиком, як тьотя Маша; ненавиджу всіх психологів - мене в інтернаті одна така три години примусила тести писати; хочу бути кухарем, як моя тітка, від неї так гарно пахне весь час тощо.

  1.                   Захоплення тільки зовнішньою або іншою привабливою стороною професії.

В акторів завжди багато шанувальників, можна з легкістю «вийти заміж»; хочу бути стюардесою – вони усі красуні, як я; кухар ніколи не буде голодним; танцівниці вбираються в дуже красиві костюми тощо.

  1.                   Ототожнення шкільного предмета з професією.

Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, в яких необхідна здатність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, дипломат, викладач ... Тому при виборі професії слід враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять.

  1.                   Застарілі уявлення щодо характеру праці.

У сучасному світі в більшості сфер людської діяльності використовується складна та цікава техніка, ІТ-технології, спеціальне обладнання, зменшується кількість та якість ручної праці тощо. Не треба орієнтуватися на те, «як було при наших бабусях».

  1.                   Невміння чи небажання розбиратися у власних здібностях, невизначеність власних пріоритетів.

Людина багато чим цікавиться, але не знає, що для неї найголовніше, що робить щасливою, яка діяльність приносить моральне задоволення; людина не вміє аналізувати й оцінювати власну поведінку.

  1.                   Незнання або недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків протипоказань при виборі професії.

Існують професії, що мають протипоказання конкретній людині за станом здоров'я, фізичним станом, про які людина не знає, наприклад, хірургу вкрай потрібна висока фізична витривалість, тому що приходиться стояти в статичному положенні декілька годин; кухар багато часу проводить у перегрітому приміщенні; пілот піддається різким змінам атмосферного тиску; не кожен, хто вміє влучно стріляти, може стати військовим – потрібно передусім мати гарний стан здоров'я та гарну спортивну підготовку.

  1.               Незнання алгоритму дій щодо вибору професії та закладів освіти.

Є спеціально навчені люди, які здатні допомогти як при виборі професії (чи скоріше сфери людської діяльності), так і допомогти зорієнтуватися в різноманітті існуючих професій та закладів освіти, де за ними навчають, ознайомити з професіями, що актуальні нарегіональному ринку праці.

  1.               Перекладання відповідальності власного вибору на інших.

Існують люди, які думають про себе, що їм все одно – де і ким працювати, аби платили. Існують люди, які думають, що їхні мама, тато й бабуся краще знають, де дитині вчитися і яку професію здобувати. Якщо їхнє життя не складеться, то хто ж буде винним?

Немає безталанних людей, є люди які займаються не своєю справою.

 

 

 

 

Додаток 5

  1. Кухар
  2. Перукар.
  3. Лікар.
  4. Вчитель.
  5. Програміст.
  6. Водій.

 

Додаток 6

Анкета «Твої професійні нахили»

 

1а. Доглядати за тваринами.

1 б. Обслуговувати машини.

 

2а. Допомагати хворим, лікувати їх.

2б. Складати таблиці, схеми, програми.

 

За. Брати участь в оформленні книжок чи плакатів.

3б. Стежити за станом і розвитком рослин.

 

4а. Обробляти матеріал (деревину, тканину, метал, пластмасу тощо).

4б. Доводити товари до споживача (рекламувати).

 

5а. Обговорювати науково-популярні книжки.

5б. Обговорювати художні книжки (статті, п’єси, концерти).

 

ба. Утримувати тварин.

бб. Тренувати товаришів у виконанні яких-небудь дій.

 

7а. Копіювати малюнки, зображення.

7б. Управляти підйомним краном, трактором.

 

8а. Повідомляти людям які-небудь відомості.

8б. Художньо оформлювати виставки.

 

9а. Ремонтувати речі (одяг, техніку).

9б. Шукати та виправляти помилки в текстах.

 

10а. Лікувати тварин.

10б. Виконувати обчислення, розрахунки.

 

11а. Виводити нові сорти рослин.

11б. Конструювати, проектувати нові види виробів.

 

12а. Розв’язувати суперечки, запобігати сваркам, переконувати чи карати.

12б. Розбиратися в кресленнях, схемах.

 

13а. Брати участь у роботі гуртків художньої самодіяльності.

13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів.

 

14а. Налагоджувати медичні прилади, апарати.

14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, травмах.

 

15а. Складати точні описи явищ, подій.

15б. Художньо описувати, відображати події.

 

16а. Виконувати лабораторні аналізи в лікарні.

16б. Приймати, оглядати хворих.

 

17а. Фарбувати або розписувати стіни чи приміщення.

17б. Монтувати будинки або складати машини, прилади.

 

18а. Організовувати культпоходи, екскурсії.

18б. Грати на сцені, брати участь у концертах.

 

19а. Виготовляти за кресленнями деталі чи вироби, споруджувати будинки.

19б. Креслити, копіювати креслення, карти.

 

20а. Вести боротьбу з хворобами рослин.

20б. Працювати за комп’ютером.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кух Тетяна Мойсеївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
739
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку