Вибір професії або задача з багатьма невідомими

Про матеріал
Профорієнтаційне заняття для учнів 11 класів. Ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини та основ-ними видами професій, класифікацією професій за Є. Клімовим. Забезпечити учнів необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок. Розвинути в старшокласників уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили.
Перегляд файлу

Підготувала Москун Н.В.

Профорієнтаційне заняття для учнів 11 класів

 

 «Вибір професії або задача з багатьма невідомими»

 

Мета Ознайомити учнів з важливістю вибору професії в житті людини та основ-ними видами професій, класифікацією професій за Є. Клімовим. Забезпечити учнів необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок. Розвинути в старшокласників уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили.

 

Тип тренінгу: просвітницький.

Цільова група тренінгу: учні 11 класу.

Кількість учасників: 18 - 20 осіб.

Тривалість тренінгу: 60 хвилин. 

 Матеріальне забезпечення тренінгу:

- картки з лотами до гри «Аукціон»;

- мультимедійний пристрій;

- дерево намальоване на ватмані, маркери;

- скоч, аркуші паперу формату А4;

- стікери;

- бланки для діагностики;

- пісок, галька, великі каміння,2 баночки, 4 пакети;

 

Цитати на дошці:

- «Оберіть собі роботу до душі, і Вам не доведеться працювати жодного дня у своєму житті». Конфуцій;

 - «Життя – це ряд зусиль. Ми бачимо мету, але не завжди бачимо дорогу».    

В. Шкловський;

- «Проблема самовизначення є, насамперед, проблема визначення свого способу життя». С. Рубінштейн.

 

Хід заняття

Вибір професії – один з найбільш відповідальніших рішень, які людина приймає у своєму житті. Звичайно, можна перервати навчання якщо на третьому курсі ти зрозумієш що ця справа не твоя ,а можна за декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено і розчарувань багато. Свідомо обрана професія допомагає людині реалізувати свої фізичні, розумові та душевні самовизначення.

Ким бути – це питання ставив, ставить і буде ставити кожен із вас. І наблизитися   до вирішення цього питання,  я хочу на сьогоднішньому нашому занятті ,яке буде проходити з елементами тренінгу.

 

 

 

 

1. Правила тренінгового заняття. Час: 1 хв.

Що необхідно для створення робочої атмосфери, почуття комфорту для всіх учасників?

Правила:

- дотримуватись регламенту;

- висловлюватись по черзі (правило руки);

- не перебивати один одного;

- зберігати конфіденційність (правило табу);

- бути активним;

- працювати в групі від початку до кінця;

- бути взаємоввічливими;

- взаєморозуміння.

 

2. Вправа «Гра в лотерею «або «Рука долі». Час: 5 хв.

Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії.

Обладнання: картки, авторучки.

 

Інструкція учасникам: Вам потрібно на маленьких аркушах паперу записати професію, або вид діяльності, якими ви хотіли б займатися протягом життя. Запишіть від 1 до 3.

Потім ми перемішуємо всі картки і кожен витягує випадково одну (як лотерейний квиток). Потім обговорюємо результати.

 

Обговорення: Кожен учасник витягує із скриньки випадково одну картку з назвою професії.

Тренер просить піднятися тих учасників групи, хто витягнув картки з професією, яку ж сам і обирав (записав на картці). Як правило, таких учасників не-багато (1-2 людини), а можливо, що взагалі таких людей не буде.

Тренер просить групу підрахувати відсоток тих, кому пощастило, кому доля подарувала щасливий випадок.

 

Рефлексія: - Що ви відчули, коли витягнули те, що записували? - Що відчули, коли витягли те, що вам не до вподоби?

 

Підведення підсумків

     В даному випадку ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії. Правильний вибір професії дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Для того щоб вибір був правильним потрібно при виборі професії враховувати «формулу вибору професій».

 

 

Перша складова формули – це «Хочу» (учні що ви розумієте під словом «хочу» - відповіді учнів).

 

Хочу – це ваші інтереси . Вибрати професію спираючись на інтереси ,означає вибрати те ,що подобається і приваблює.

Але вибрати професію враховуючи тільки «Хочу» не можна . Слід брати до уваги,  що ви можете .

 

Для цього необхідна друга складова формули – «Можу».

Як ви думаєте учні , що входить до складової формули – «Можу» (відповіді учнів).

«Можу» – це ваші здібності, індивідуально-психологічні  особливості, стан здоров’я.

Потрібно враховувати не тільки інформацію про «Хочу» і «Можу» ,але й мати інформацію про »Треба», про потреби ринку праці.

Якщо враховувати інформацію про «Хочу» і «Можу «можна вибрати професію, яка не дасть реалізувати себе.

 

Саме тому остання складова формули – «Треба» - потреба ринку праці (тобто є попит на цю професію ,бо ми маємо виробляти те, що купують, а не навпаки).

 

3. Вправа «Правильний вибір» Час: 5 хв.

Потрібно троє бажаючих. Перед вами 4 – ри пакети. Вам потрібно вибрати один пакет. Торкатись їх не можна. Ті, хто не бере участь, може підказувати, який пакет вибрати. А ті, хто вибирає, може прислуховуватись до порад. Будь ласка, зробіть свій вибір(для вправи необхідно 4 – ри пакети різних  кольорів, в одному – яблуко, в другому – блокнот, в третьому – ручка без стержня, а четвертий, взагалі, порожній).

 

Обговорення :

- Чому ви обрали саме цей пакет ?

- Чого вам не вистачало під час ухвалення рішень?

- Що ви відчули відкривши пакети?

 

Висновки: Ми з вами побачили, що для повного ухвалення рішень потрібно мати достатню кількість інформації, а наші учасники її не мали, тому вони зробили свій вибір керуючись інтуїцією і порадами однокласників.

 

 

 

 

 

 

 

 

У світі налічується понад 40 тисяч професій . Як знайти серед них свою ?

Як не розгубитися при виборі ?

На сьогодні існує декілька класифікацій професій . У нашій країні зазвичай користуються класифікацією професора психологічних наук Євгенія Олексан-дровича Клімова.

В основу класифікації покладено ідею про розподіл всіх професій на 5 типів за ознакою предмета ,з яким взаємодіє людина в процесі праці.

Людина – Природа.

Людина – Техніка.

Людина – Людина.

Людина – Знакова система.

Людина – Художній образ.

 

  1. До професій типу “людина — людина” належать професії, пов’язані з:

     медичним обслуговуванням (лікар, медсестра, санітарка);

     навчанням та вихованням (вихователь, няня, вчитель, викладач, тренер);

     побутовим обслуговуванням (продавець, провідник, офіціант);

     правовим захистом (юрист, дільничний інспектор);

     соціальною допомогою та захистом (працівники служби зайнятості, пенсійного фонду, громадських організацій).

 

Професії цього типу висувають вимоги до таких рис працівника, як уміння встановлювати і підтримувати ділові контакти, розуміти стан людей, впливати на інших, проявляти витримку, спокій і доброзичливість, мовленнєві здібності.

Одним з найважливіших завдань психодіагностики в системі профконсультацій є виявлення таких особистісних якостей, які обумовлені особливостями емоційної сфери, потребою у спілкуванні, поведінковим (“соціальним”) інтелектом.

 

2. Тип “людина — техніка” включає в себе професії, пов’язані зі:

     створенням, монтажем, збиранням і налагодженням технічних пристроїв (монтажник, зварювальник, інспектор - конструктор);

     експлуатацією технічних засобів (водій, кочегар, кранівник, токар, швачка-мотористка);

     ремонтом техніки (слюсар-ремонтник, механік, електромонтер із ремонту обладнання).

 

Цей тип професії вимагає від працівника високого рівня розвитку наочно-образного мислення, просторової уяви, технічної обізнаності та кмітливості, спритних та точних рухів, сенсомоторної координації, добре розвинених особливостей уваги, динамічного окоміру. Для регулювання виробничих процесів у деяких видах діяльності суттєве значення мають зорові, слухові, вібраційні м’язово-суглобні сприйняття.

 

 

3. Тип “ людина — знакова система” об’єднує професії, пов’язані з:

     текстами (коректор, друкарка, перекладач, бібліотекар);

     цифрами, формулами й таблицями (програміст, економіст, бухгалтер, касир);

     кресленнями, картами схемами (штурман, кресляр);

     звуковими сигналами (радист, телефоніст).

Професії цього типу вимагають від людини здатності до абстрактного мислення, оперування числами, тривалого та стійкого зосередження уваги, терпіння, посидючості, вміння з цікавістю працювати з цифрами, формулами, хімічними символами, схемами, графіками тощо. Людина, котра має деякі дефекти мови, а також такі індивідуально - психологічні особливості, як скутість (у незнайомій новій обстановці губиться), швидка втомлюваність, подразливість від нав’язливого спілкування, у змозі успішно оволодіти і з задоволенням працювати за професіями даного типу.

 

4. До типу “людина — художній образ” можна віднести професії, пов’язані зі:

     створенням, проектуванням, моделюванням художніх виробів (художник, журналіст, модельєр, композитор);

     відтворенням, виготовленням різноманітних виробів за ескізом, зразком (ювелір, актор, закрійник, реставратор, столяр-червонодеревник, квітникар-декоратор).

Від людини в професіях цього типу вимагається розвинутий художній смак, висока естетична чутливість, багата та яскрава уява, образна пам’ять, образне мислення, естетичні почуття.

 

5. До типу “людина — природа” можна віднести професії, пов’язані з:

     вивченням живої та неживої природи (мікробіолог, агрохімік, геолог);

     доглядом за рослинами та тваринами (лісник, овочівник, зоотехнік);

     профілактикою та лікуванням захворювань рослин і тварин (ветеринар).

Цей тип передбачає наявність у людини доброї спостережливості, здатності орієнтуватися в умовах непередбачуваності й відтермінованості результатів, змінювати мету залежно від умов, витривалості й терплячості в умовах нестачі комфорту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Тестування - Психогеометричний тест. Час: 5 хв

 

Подивись на 5 фігур і визнач, про яку ти можете сказати так, це моя фігура, це я! Довго не розмірковуй. Просто намагайся відчути свою форму або вибери фігуру, що привабила тебе першою. Якій-би фігурі ти не надав перевагу - це твоя основна фігура, бо саме вона дає можливість визначити твої домінуючі риси характеру та особливості поведінки.

 

Інтерпретація вибору

 

Квадрат. Організованість, пунктуальність, чітке дотримання правил, інструкцій, аналітичність мислення, уважність до деталей, орієнтація на факти, охайність, раціональність, обережність - основні характеристики Квадрата. Витримка, терпіння та методичність роблять Квадрат високоякісним спеціалістом у своїй сфері. Ідеал Квадрата - розплановане передбачуване життя, йому не до душі «сюрпризи» - та незаплановані ситуації. Аналітичні здібності - сильна сторона Квадрата, адже вони не пропускають жодної ланки в ланцюжку розмірковувань.

 

Квадратам комфортно буде проявити себе в таких професійних сферах як: фінансово-економічні, юридичні, бібліотечна справа, державна служба тощо.

 

Трикутник. Прагнення до влади, орієнтація на перемогу, прагматизм, зосередженість на суті проблеми, впевненість у собі, рішучість, імпульсивність, сила почуттів, сміливість - низка рис, якими володіє Трикутник. Ця фігура символізує лідерство. Найхарактерніша особливість справжнього Трикутника - здатність концентруватися на головній меті. Трикутники енергійні, нестримні, сильні особистості, які ставлять перед собою чіткі, зрозумілі цілі та, зазвичай, досягають їх. Вони честолюбні і прагматичні, вміють продемонструвати керівництву значимість власної роботи і роботи своїх підлеглих. Головне для Трикутника у будь-якій справі це орієнтація на перемогу, виграш, успіх! Він любить ризик, буває нетерплячим до тих, хто вагається у прийнятті рішень.

Трикутники можуть обіймати керівні посади, бути хорошими організаторами, менеджерами, реалізувати себе у сфері підприємницької діяльності.

 

Прямокутник. Схильний до змін. Характеризується позитивною установкою на все нове, сміливий, довірливий. Вирізняється багатою палітрою настрою, схильністю губити речі, непунктуальністю. Прямокутник любить імітувати поведінку інших людей («примірювання ролей»). Але ці особливості не є сталими, а можуть бути ситуативними. Це люди, які не задоволені своїм наявним способом життя і тому знаходяться в пошуках кращого. Прямокутники наділені позитивними якостями, що приваблюють до них оточуючих. Це, перш за все, зацікавленість до всього і допитливість! Прямокутники намагаються робити те, чого раніше ніколи не робили : ставити запитання, на які раніше в них не вистачало сміливості. Вони відкриті до нових умов, цінностей, способів мислення та життя, легко засвоюють усе нове.

Прямокутники можуть досягнути професійного успіху у будь-якій сфері, якщо будуть наполегливі в досягненні мети, робити конкретні кроки, що наблизять їх до очікуваного результату.

 

Коло. Геометричне коло - це міфологічний символ гармонії. Висока потреба у спілкуванні, контактність, доброзичливість, турбота про інших, щедрість, здатність до співпереживання, добре розвинута інтуїція, емоційна чутливість, орієнтація на точку зору оточуючих, широке коло друзів, схильність до суспільно-громадської роботи.

Коло - найдоброзичливіша серед п'яти фігур. Воно володіє високою чутливістю, розвинутою емпатією - здатністю переживати, співчувати, емоційно відгукуватись на переживання інших.

Кола не вирізняються рішучістю, їм важко самостійно прийняти рішення, тому якщо вони обіймають керівні посади, то надають перевагу демократичному стилю керування. Крім того, Кола слабкі в політичних іграх і часто не можуть подати себе і свою команду належним чином.

 

Людям, які вибрали коло своєю фігурою, підійдуть професії соціального середовища, пов'язані з спілкуванням та допомогою людям лікарі, вчителі, психологи, юристи, адвокати, соціальні працівники.

 

Зигзаг. Жага до змін, креативність, чудова інтуїція, мрійливість, позитивна установка до всього нового, ентузіазм, безпосередність, непрактичність, імпульсивність, душа компанії - основні характеристики, якими володіє Зигзаг. Це фігура, яка символізує творчість. Комбінування абсолютно різних ідей і створення на цій основі чогось нового, оригінального - ось що подобається Зигзагам. Вони постійно вигадують щось нове і оригінальне. Коли у Зизгага з'являється нова і цікава думка він вий розповісти про це всьому світу! Зигзаги - невтомні проповідники своїх ідей і здатні і повести за собою багатьох. Зигзаги хочуть бачити світ таким, який постійно змінюється, тому їм важко виконувати рутинну роботу, роботу за шаблонами, правилами та інструкціями. Їм необхідно мати постійне різноманіття і високий рівень стимуляції на робочому місці. Вони також хочуть бути незалежними від інших у своїй роботі, полюбляють працювати наодинці.

У людей Зигзагів є можливість ефективно себе реалізувати в творчих професіях, пов’язаних з діяльністю, яка передбачає творчий, нестандартний підхід до вирішення професійних завдань.  Успішними для них будуть архітектор, дизайнер, актор, музикант, флорист, озеленювач, кондитер, перукар, коваль, ювелір.

 

 

 

 

 

 

5. Вправа «Зняття внутрішніх обмежень» Час: 10 хв.

Мета: усвідомлення своїх внутрішніх обмежень, опанування інструментами

покрокового зняття внутрішніх обмежень.

Матеріали: аркуш паперу, авторучка.

 

На шляху до досягнення наших цілей постійно зустрічаються перепони. Їх можна умовно розділити на зовнішні і внутрішні. Вважають, що з внутрішніми перепонами справитися набагато важче, ніж з зовнішніми. Коли ми говоримо про свої внутрішні обмеження, як правило, ми починаємо зі слів «Я не можу..». Зараз ми спробуємо по крокам здолати деякі ваші внутрішні обмеження.

 

 1. Запишіть на аркуші 5 раз одну і ту ж фразу «Я не можу... «, залишивши трохи місяця, щоб її завершити.

2. Допишіть фразу, що ви НЕ можете зробити (робити).

3. Тепер у всіх реченнях закресліть слово «можу», а замість нього зверху запишіть «хочу». Що у вас вийшло? Прочитайте всі фрази з новими словами.

4. Наступний крок. Скрізь закресліть частку «не». Прочитайте, що у вас вийшло. Дуже важливе питання, яке ви зараз маєте поставити собі: «Я дійсно цього хочу?» прочитайте ще раз фрази і зробіть наголос на слові «Хочу».

5. Завершальний крок. Допишіть після слова «хочу» словосполучення «І ЛЕГКО МОЖУ». Разом у вас вийде «Я хочу і легко можу...», а далі за вашим текстом.

Тепер зачитайте свої нові фрази вголос. - Що ви відчували коли читали останній запис?

 

Порада: Кожного разу, коли вам здається, що ви щось не можете, не хочете виконайте цю вправу і у вас обов’язково все вийде. Програмуйте себе на успіх, але пам’ятайте, що і поразка може бути першим стимулюючим кроком до самовдосконалення і успіху.

 

6. Вправа притча(метафора) «Повний глечик» Час: 5 хв.

На столі стоїть прозора склянка, галька, чашка з піском, каміння середнього розміру.

Зараз ви всі уважно спостерігайте за тим, що буде відбуватись біля столу. Я спробую заповнити склянку камінням, галькою і піском. – Заповнимо склянку спочатку каміння так, щоб вона була повною. (Подивіться уважно в склянку помістилось лише 4 камені і вона вже повна.

Але чи можна склянку вважати абсолютно повною чи можливо в неї можна помістити ще щось?) – Докладемо у склянку гальку так, щоб вона була нарешті повною. (Скільки гальки помістилось у склянку? Чи можемо ми впевнено сказати, що вона повна?) - Додамо пісок у склянку. - Тепер склянка дійсно повна.

Ви запам’ятали скільки каміння і гальки помістилось у склянці?

А тепер зробимо те саме, але в іншій послідовності.

Спочатку висипемо увесь пісок, потім гальку і каміння. (Учні роблять висновок, що каміння в склянку не поміщається) Як ви думаєте, для чого я показала вам цей невеличкий дослід? (Відповіді учнів).

 

Висновок: наше життя схоже ось на цю склянку:

каміння – це справи великі, великі бажання і великі цілі;

галька – не такі важливі, але необхідні справи й бажання; а

піщинки – це дрібниці життя.

 

Якщо ми турбуємося лише про дрібниці, гадаючи, що більше зачекає, то наше життя заповнюється дрібницями, як склянка піском. І в нашому житті не залишається місця для дійсно важливих речей. А насправді їх не так багато, як насправді небагато великих камінців. Завжди турбуйся про головне. Не перетворюй своє життя на пісок!

 

7. Вправа «Дерево результатів» Час: 5 хв.

На дошці – дерево вирізане з картону або намальоване на ватмані. На столі вирізані зелені листочки білі квітки і плоди . Учням потрібно взяти листок-як-що з професією ще не визначилися; квітку – у виборі сумніваються; плід - визначилися з вибором.

Кожен учасник прикріплює на дерево плід, квітку чи листок.

 

Підбиття підсумків. –

Читання цитат на дошці.

- Що було важливим для вас на сьогоднішньому занятті?

- Які висновки із заняття можна зробити для себе?

 

Висновок:

  • Ситуації життєвого вибору дуже різноманітні і, дуже часто, непрості.
  • Тому для кожної людини важливо вміти правильно розставляти пріоритети, правильно робити свій вибір і бути відповідальним за нього.
  • Успіх у житті часто залежить від правильності вашого рішення в тій чи іншій ситуації.
  • Приймаючи рішення, тобто здійснюючи вибір, у будь-якій проблемній ситуації, пам’ятайте: життя постійно змінюється, дає нові можливості, і майбутнє готує кожному з нас багато сюрпризів приємних та не дуже.
  • Не бійтесь вибирати. А правильним буде те рішення, яке вам через багато років не захочеться змінити.
  • Мені хочеться нагадати всім вам - яку професію Ви б не обрали, який фах Ви б не освоїли, фахівці і професіонали у своїй справі завжди потрібні, не залежно від моди на професію чи затребуваність на ринку.
  • Тому сміливо можете йти і до педагогічного, і до юридичного ВНЗ, головне, щоб Ви відповідально ставилися до обраного шляху, адже Ваш правильний вибір - запорука Вашого майбутнього добробуту і впевненості.

 

 

 

 

Джерела:

 

1. Бондаревський В. Формування моральної свідомості старшокласників /   В. Бондаревський. - М. : Просвітництво, 1978.

2. Професійне самовизначення старшокласників : Методичний посібник / Упор. Л. Шелестова. – К. : Шкільний світ, 2006. – 128 с.

3. Смирнова Е. Е. На пути к выбору профессии / Е. Е. Смирнова. – СПб. : КАРО, 2003. – 176 с. - (Материалы для специалиста образовательного учрежде-ния).

4. Шевченко М. Ф. Тренинг «Профориентация для старшеклассников» /     М. Ф. Шевченко. – СПб. : Речь, 2007. - 168 с.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку