Тема уроку: Види покарань
Мета: ознайомити учнів з видами покарань; визначити принципи призначення покарання; розвивати самостійне мислення; удосконалювати навички роботи з документами; сприяти усвідомленню невідворотності кримінальної відповідальності.
Основні поняття: покарання, осудність, кримінальна відповідальність, основні покарання, додаткові покарання, змішані покарання, амністія, помилування.
Обладнання: витяги з ККУ, схеми «Види покарань» та інші схеми, словники.
Набагато краще попередити покарання,
чим бути покараним.
Горацій
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Вставити пропуски в таблицю «Ознаки злочину» (Додаток №1);
-
«Пазл» (розставити в правильному порядку необхідні елементи в схему «Чинність кримінального закону в часі») (Додаток №2);
-
«Виправи помилку» (ознаки добровільної відмови від злочину) «(Додаток №3.картка);
-
термінологічна розминка: співучасть, мотив, склад злочину, злочин, осудність, вина, кримінальна відповідальність, вік настання кримінальної відповідальності;
-
юридичні задачі (Додаток №4).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Якими, на Вашу думку, мають бути наслідки діянь, про які йшлося в ситуаціях?
Оголошення теми та мети уроку
Отже, тема нашого уроку « Види покарань». Сьогодні на уроці ми визначимось із видами покарань, з»ясуємо принципи призначення покарання, будемо продовжувати вчитися працювати з документами , формувати правову свідомість вас, учнів, як громадян правової держави.
ІV. Вивчення нового матеріалу
«Мозковий штурм»
Пригадайте відомі вам з кінофільмів, книг, ЗМІ тощо види покарання
«Правова цікавинка»
-
у Саудівській Аравії за дрібну крадіжку карають різками, а за крадіжку середньої тяжкості – відрубають кисть правої руки, а за велику – відрубають голову;
-
в Ірані плата «за пролиту кров» - 20 тис. $, сплатити «дію» - «100 верблюдів», 200 корів, 1000 овець, 200 шовкових суконь – еквівалент;
-
в Ізраїлі, наприклад був лише єдиний випадок, коли було засновано смертну кару – під час Другої світової війни за військовий злочин проти власного ж народу по відношенню до ізраїльтянина;
-
Отже, що на вашу думку, може біти метою покарання? (Додаток №5)
-
Ознаки відповідальності (Додаток №6)
-
Одним із поширених видів покарання є позбавлення волі на певний строк. Найменший – 1 рік, максимальний за найтяжчі злочини – до 15 років (Додаток №7)
-
Давайте розглянемо деякі конкретні юридичні ситуації і попрацюємо практично.
-
Якщо злочинні дії були пов’язані з певною діяльністю, посадою – можливе покарання у вигляді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від 1 до 5 років.
Проблемне питання
-
Ми зараз переглянемо ролик, у якому українці висловлюють своє ставлення до проблематичного питання – смертна кара потрібна в нашій державі? Що ви думаєте з цього приводу?
Робота з документом
«Правовий хокей»
Учні використовуючи тексти документу, визначають види покарань та статті, у яких вони прописуються .
А тепер вашій увазі схема, яка відображає всі обставини, які обтяжують або пом’якшують покарання (Додаток №8)
-
Звільнення від кримінальної відповідальності (Додаток №9) + (Додаток №10)
V. Висновки
«Щоб нести відповідальність, мало володіти сильними плечами та руками… потрібен розум».
-
Ми сьогодні визначили с вами, які види покарань існують – нагадайте, будь ласка;
-
Працювали з документами – з якими?
-
Також з’ясували, які існують підстави для звільнення від кримінальної відповідальності – перерахуйте
VI. Підсумки
Давайте зараз складемо сенкан зі словом «покарання»
Покарання
2 іменники
3 прикметники
3 дієслова
Речення
-
Оцінімо ваші сьогоднішні успіхи.
VII. Д/з. § + вивчити термінологію.
-
за мотивами роману «Злочин і кара» написати міні-твір на тему «Наскільки моральні страждання за скоєння злочину можуть замінити саме кримінальне покарання»
«Проступок, хоч і може доставити тимчасове благополуччя, ніколи не принесе справжнього щастя» (В. Скотт)