Відкритий урок "Видозміни кореня"

Про матеріал
Відкритий урок біології на тему "Видозміни кореня" з використанням хмарних технологій. Природа створює дивовижні організми. Для того, щоб побачити які неймовірні корені мають деякі рослини, урок побудований у вигляді подорожі по різних куточках нашої планети. Учні дізнаються про те, що таке видозміни коренів і чому вони виникають, навчаться розпізнавати різні типи видозмін.
Перегляд файлу

Відкритий урок біології

з використанням хмарних технологій

6 клас

Вчитель: Кідиба Оксана Василівна

Тема:  «Видозміни коренів»

Мета: сформувати поняття про видозміни коренів, з’ясувати чому вони утворюються; розвивати логічне мислення,  різні види компетентності, пізнавальний інтерес, уміння робити висновки, узагальнювати;

формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати любов до природи, свого народу, його традицій.

Матеріали та обладнання: коренеплоди  моркви, буряка, редьки, презентація, мультимедійне обладнання, картки

Тип уроку: урок – подорож (комбінований урок).

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  Добрий день, діти!

Дуже рада вас вітати на нашому відкритому уроці.

Подаруйте посмішку один одному, адже у  нас сьогодні багато цікавої роботи.

Бажаю всім гарного настрою та плідної співпраці!

II. Повідомлення теми і мети уроку.

  •                   Чи любите ви подорожувати?

Тоді нас чекає урок-подорож на тему “Видозміни коренів”.

Природа створює дивовижні організми. Для того, щоб побачити які неймовірні корені мають деякі рослини, ми побуваємо сьогодні у різних куточках нашої планети. Ми дізнаємось  про те,  що таке видозміни коренів і чому вони виникають, навчимося розпізнавати різні типи видозмін.

Щоб здійснити нашу подорож, спочатку зберемо багаж.

   А що ми візьмемо з  собою в рюкзак?

Звичайно, гарний настрій і знання, які отримали на попередніх уроках.

III. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

1) Інтерактивна гра «Види кореня»

https://learningapps.org/view4247717

  • Що таке корінь?
  • Де утворюються бічні корені?
  • Де утворюються додаткові  корені?

2) Робота в парах «Будова кореня». Розкласти підписи частин кореня на малюнку.

 

3) Захист інтерактивного проекту

Перевірка д.з. створення віртуальної дошки за допомогою ресурсу Padlet на тему «Корінь»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Термінологічний диктант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Тканина, з якої можуть утворюватися всі інші тканини рослин.
  2. Тканина рослин, що служить для проведення води і мінеральних солей від кореня вгору.
  3. Довгі пустотілі трубки утворені з вертикального ряду мертвих клітин, по яких рухається вода з розчиненими речовинами.
  4. Провідна тканина рослин, що проводить органічні речовини у низхідному напрямку.
  5. Процес утворення органічних речовин з вуглекислого газу і води з використанням енергії світла. Фотосинтез
  6. Коренева система, що не має добре вираженого головного кореня, всі корені майже однакові за розмірами, за походженням це додаткові корені, які пучком ростуть від основи стебла. 
  7. Відщипування у молодих рослин кінчика головного кореня, що припиняє його ріст у довжину і спричиняє посилений ріст бічних коренів у родючому шарі ґрунту. 
  8. Сукупність клітин, спільного походження, що разом виконують спільну функцію.
  9. Коренева система, в якій добре розвинений головний корінь порівняно з бічними коренями.
  10. Підземний вегетативний орган рослини з необмеженим ростом, який забезпечує закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин 
  11. Покривна тканина рослин, складається з мертвих клітин, захищає рослину від несприятливих умов. Корок
  12. Верхній пухкий шар земної кори, якому властива родючість.
  13. Тканина, що забезпечує міцність рослини, здатність протидіяти дії тяжіння власних органів, вітру, дощу, снігу
  14. Тканини рослин, що складаються із живих клітин різної форми і виконують різні функції: утворення речовин, газообміну, запасаючу, видільну та інші.
  15. Покривна тканина, яка побудована з живих клітин.
  16. Тканини, основною функцією яких є проведення по рослині води та розчинених у ній органічних та неорганічних речовин.

Прочитайте слова у виділених клітинках.

IV. Вивчення нового матеріалу

Отже багаж знань у нас чудовий. Вирушаємо в подорож.

І перше місце, куди ми сьогодні вирушимо – це Південна Америка, для того щоб дізнатися про цікаву рослину батат.

  1. Кореневі бульби.
  • Доповідь учня «Батат, або солодка картопля»

Бата́т або солодка картопля багаторічна трав'яниста рослина з потовщеними бічними та додатковими коренями, що запасають поживні речовини. Походить з Південної Америки. Одна з найпоширеніших у світі харчових і кормових культур. Посідає п’яте місце у списку найважливіших продуктів харчування після рису, пшениці, картоплі і кукурудзи. Ця надзвичайна культура дає більше їстівних кг на гектар, ніж інші рослини. Саме тому батат розглядають як одну з  перших рослин, що будуть вирощувати на космічних станціях.

 Корисні властивості цього кореня набагато перевершують властивості картоплі. В залежності від виду батат буває зі смаком банана, гарбуза, дині, горіхів, кабачків і навіть каштана.  Його вживають в їжу сирим, печеним, вареним, додають в каші, супи, дієтичні салати.

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.

Бульбокорені або кореневі бульби  - відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня. Вони зустрічаються у жоржин,  батату,  любки двулистої,  хвощів.

Видозміна кореня

Функція видозмін

Рослини

Бульбокорені

Запасаюча

Жоржина,  батат, хвощі.

Повітряні корені

Поглинання води з повітря

Орхідеї, монстера

Дихальні корені (пневматофори)

Додатковий газообмін

Болотяний кипарис

Опорні корені

Додаткова підтримка стебла

Баньян, кукурудза

Корені-причіпки

Кріплення до опори

Плющ

Корені- присоски (гаусторії)

Всмоктування речовин з рослини- хазяїна

Омела, повитиця

Коренеплоди

Запасаюча

Буряк, морква

  1. Повітряні корені

Вирушаємо далі на Філіппінські острови – батьківщину найпоширенішого виду орхідей -  Фаленопсис.

  • Доповідь учня «Орхідеї»

Орхідеї – фаленопсиси родом з  Південно-Східної Азії, Філіппін і північного сходу Австралії. В природних умовах вони ростуть на стовбурах  і гілках дерев. Вологою, мінеральними і органічними речовинами їх забезпечують численні фотосинтезуючі повітряні корені, якими вони кріпляться до кори дерев. Популярність цей вид придбав тому, що його найпростіше вирощувати.

У світі існує близько 35 тисяч видів орхідей. Ця цифра зростає, оскільки постійно з`являються штучні гібриди. Африканські орхідеї - білого кольору, азіатські - різнобарвного. Орхідеї ростуть на всіх континентах. Крім Антарктики, зрозуміло!

А ще дуже популярною є вид орхідеї Ваніль, яка використовується в харчовій промисловості - для виготовлення ванільної есенції. Це одна з найдорожчих пряностей у світі. Використовується як ароматизатор у десертах.

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.
  1. Дихальні корені.

Рушаємо далі у фантастичний світ озера Каддо, яке розташоване в штаті Техас США, де ростуть болотяні кипариси, які утворюють дихальні корені (пневматофори)

  • Доповідь учня «Болотяний кипарис»

Кипарис болотяний – дуже величне дерево, виростає до 30-40 метрів у висоту, діаметр стовбура в нижній частині досягає 1-3 метрів. Коріння болотного кипариса, що розходяться горизонтально, утворюють своєрідні вирости конічної форми. Це пмевматофори, або, по-іншому, коріння для дихання. Вони піднімаються на 1-2 метра над рівнем води.

Деревина болотяних кипарисів стійка до гниття і комах – за це її люблять використовувати у виробництві меблів і навіть у кораблебудуванні.

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.
  1. Опорні  корені.

Символом Індії є дерево-ліс баньян.

  • Доповідь учня «Баньян»
  • Великий баньян - дерево з найбільшою в світі площею крони. Знаходиться в Індійському ботанічному cаду в Хаурія.

Баньян, або, як його ще називають, дерево-ліс, має не один, а тисячі стовбурів. Великий баньян є Фікусом бенгальським, плоди невеликі і неїстівні, при дозріванні червоного кольору. Спочатку виростає одне єдине дерево, з гілок якого витягуються відростки – повітряні корені, що тягнуться до землі. Відразу як цим відросткам вдається вкоренитися, вони починають товщати, поступово перетворюючись на справжнісінький новий стовбур. І ось вже у дерева 2 стовбура, а потім і 3 і 4 і .... на скільки вистачить площі. Такі корені вже виконують функцію опори.

Великий баньян більше схожий на ліс, ніж на окреме дерево. Площа дерева становить приблизно 1,5 га

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.
  1. Корені-причіпки.

Плющ відома декоративна рослина родом з Європи. Але ми вирушаємо до США, щоб дізнатися, яка цікава історія з ним пов’язана.

  • Доповідь учня «Плющ»

Плю́щ звича́йний вічнозелена витка рослина-ліана, яка своїми численними коренями-причіпками прикріплюється до дерев, скель і навіть будинків.

Природний ареал охоплює Західну, Центральну та Південну Європу. Як декоративна рослина була завезена європейцями в Північну Америку.

Цікавий факт: в США плющ став символом асоціації восьми елітних університетів Америки, яка називається «Ліга Плюща». Об’єднання отримало свою назву через плющ, який обвиває стіни цих університетів. Навчання в одному з «університетів плюща» вважається найпрестижнішим у всьому світі.

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.
  1. Корені-присоски.

Для того, щоб дізнатися про незвичайну рослину омелу, вирушаємо до Англії.

  • Доповідь учня «Омела»

Омела – рослина незвичайна. Омела росте не на землі, не на скелях, а на інших рослинах. Насінина омели потрапляє на гілку іншої рослини. Вона росте і поступово досягає кори гілки. В майбутньої омели утворюється відросток, схожий на присоску. Наступного сезону з цієї присоски виростають корінці, які поступово вростають і впиваються в гілку – між корою та деревиною. Омела – рослина-паразит, вона з часом висмокче з дерева, на якому живе, всі соки. Ягодами, які ростуть на омелі, ласують птахи. Вони ними не лише живляться, а й переносять насінини: коли вони дзьобають ягідку, вона прилипає їм до дзьоба. Стараючись позбутись її, птахи труться об дерева, розносячи насіння.

Згідно з європейською міфологією, омела з'являється після того, як у дерево попаде блискавка. Омела була оберегом домашнього вогнища, а для того, щоб її дістати, потрібно було збити її стрілою, але при тому омела не мала торкатися землі коли впаде, інакше втрачала магічну силу.

Омела -  основна традиційна різдвяна прикраса в Англії, до поширення різдвяної ялинки. Там і досі на Різдво прикрашають не тільки ялинку, але й будинок традиційними вінками з омели. 

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.
  1. Коренеплоди

Час вже повернутися в Україну і познайомитися ще з одною видозміною кореня.

  • Доповідь учня «Буряк»

Буряк - обов'язкова складова борщу українці просто не уявляють свого життя без цього продукту. З давніх-давен наші предки вживали буряк і не дарма, адже сучасні дослідження підтверджують величезну цінність цього коренеплоду. Вітаміни, амінокислоти, калій, кальцій, йод, цинк, залізо, та клітковина, які необхідні для нашого здоров’я.

Буряк вважається однією з найдавніших культивованих людиною овочевих культур. Греки вважали буряк священним, тому регулярно підносили його в дар Аполлону.

В шістнадцятому столітті сік буряка використовували як натуральний червоний барвник. Ним фарбували тканину та навіть використовували як фарбу для волосся. 

Нині буряк вирощується на всіх континентах окрім Антарктиди

Хоч ми більш знайомі з червоним буряком, у світі є величезне різноманіття сортів, які відрізняються не лише за кольором, формою та смаком, а й по вмісту корисних речовин. Сьогодні, крім червоного, можна побачити яскраво-білий, золотисто-жовтий, рожевий і навіть смугастий буряк.

Буряковий порошок застосовують в якості фарбувального пігменту в харчовій промисловості. Він присутній практично у всіх кетчупах, томатних соусах і пастах.

  • Заповнити відповідний рядок таблиці.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Гра «Вилучи зайве».

Ви називаєте «зайву» рослину та вказуєте, чому вона зайва.

Слайд 30: кукурудза, петрушка, морква;

Слайд 31: монстера, плющ, орхідея

Інтерактивна гра «Видозміни кореня»

https://learningapps.org/watch?v=pg416104a19

VІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.

Давайте підведемо підсумки нашої  подорожі.

  • З якими видозмінами кореня ми сьогодні познайомились?
  • Про які незвичайні, цікаві  рослини ми сьогодні говорили?
  • Які вони мають видозміни коренів?
  • Які видозміни кореня виконують функцію накопичення поживних речовин? 
  • Вбирають воду з повітря? Слугують опорою рослинам?
  • Які корені є у рослин-паразитів?

Запишіть домашнє завдання: опрацювати

§ 24,  скласти кросворд до теми «Видозміни коренів» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздаткові матеріали для учнів

Видозміни кореня

Видозміна кореня

Функція видозмін

Рослини

Бульбокорені

 

 

Повітряні корені

 

 

Дихальні корені (пневматофори)

 

 

Опорні корені

 

 

Корені-причіпки

 

 

Корені- присоски (гаусторії)

 

 

Коренеплоди

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку