Відкритий урок з предмета «Фізика » на тему: «Шкала електромагнітних хвиль» (для учнів ІІ курсу ПТНЗ)

Про матеріал

Конспект відкритого уроку з предмета «Шкала електромагнітних хвиль»

Тема уроку: «Шкала електромагнітних хвиль» (Слайд №1 презентації «Шкала електромагнітних хвиль»)

Навчальна мета: сформувати в учнів поняття шкали електромагнітних хвиль, видів електромагнітних хвиль та їх основних характеристик; показати значення електромагнітних хвиль в природі і техніці.

Розвиваюча мета: розширити світогляд учнів; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати науковий матеріал; працювати з додатковою літературою й Інтернеті, розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання в нових ситуаціях

Виховна мета: виховувати в учнів переконаність у безмежності пізнання; сприяти виробленню вміння захистити природу від руйнування й забруднення; виховувати свідоме та дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я інших; формувати вміння пропагувати екологічні знання. виховувати, бажання пізнавати довкілля; (Слайд №2 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Полтавський професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з предмета

«Фізика »

на тему: «Шкала електромагнітних хвиль» (для учнів ІІ курсу ПТНЗ)

 

 

 

Підготувала викладач фізики

Гайтан Людмила Василівна

 

 

 

Полтава

2018

 

 

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку з предмета «Шкала електромагнітних хвиль»

Тема уроку: «Шкала електромагнітних хвиль» (Слайд №1 презентації «Шкала електромагнітних хвиль»)

Навчальна мета: сформувати в учнів поняття шкали електромагнітних хвиль, видів електромагнітних хвиль та їх основних характеристик; показати значення електромагнітних хвиль в природі і техніці.

Розвиваюча мета: розширити світогляд учнів; розвивати пізнавальну активність учнів, вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати науковий матеріал; працювати з додатковою літературою й Інтернеті,  розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання в нових ситуаціях

Виховна мета: виховувати в учнів переконаність у безмежності пізнання; сприяти виробленню вміння захистити природу від руйнування й забруднення; виховувати свідоме та дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших; формувати вміння пропагувати екологічні знання. виховувати, бажання пізнавати довкілля; (Слайд №2 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

Матеріально-технічне забезпечення: ПК, мультимедійний проектор, екран,стенд «Шкала електромагнітних хвиль».

Навчально-методичнезабезпечення: підручник : Фізика 11 кл. : підруч. для загальньоосвіт. навч. закладів: рівень стандарту/ Л .Е. Генденштейн, М. В. Бондаренко, О. М. Євлахова. - Х. :Гімназія, 2011. -320 с. : іл., , картки до вправи "Квітка настрою", презентація " «Шкала електромагнітних хвиль», опорні конспекти «Шкала електромагнітних хвиль», відео фрагменти «Шкала електромагнітних хвиль», «Вплив електромагнітного поля на організм людини», «Застосування електромагнітних хвиль».

Епіграф уроку:

"Недостатньо лише здобути знання, треба також уміти їх застосовувати. Недостатньо лише бажати, треба діяти "

Й.В.Гете

(Слайд №3 презентації«Шкала електромагнітниххвиль» )

 

Тип уроку: комбінований

 

 

 

 

План – схема уроку

 

Етап уроку

Час, хв.

Форми і методи діяльності викладача

Результат діяльності

I. Організаційний момент.

 

2 хв.

Привітання.

Вправа «Пізнай себе».

Відмітка присутніх в журналі.

Організувати початок роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

8 хв.

Вправа «Гарний початок-половина справи».

Вправа «Фізичний пінг-понг».

Повторення вивченого матеріалу, розвиток логічного мислення.

IIІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

3 хв.

Постановка проблемних   питань.

Мотивація до навчальної діяльності учнів.

IV. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу.

 

15 хв.

Пояснення викладача.

Засвоєння навчального матеріалу.

V. Узагальнення знань.

 

10 хв.

Вправа «Поле чудес».

Вправа «Заморочки із мішечка».

Вправа«Літературний екскурс».

Узагальнення

матеріалу.

VІ. Підсумки уроку.

 

5 хв.

Аналіз очікуваних результатів.

Вправа «Квітка настрою».

Виставлення оцінок.

Оцінка ефективності уроку.

VIІ. Оголошення домашнього завдання.

2 хв.

Завдання репродуктивного характеру.

Повторення вивченого матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 Привітання.

Викладач.  Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

            ****

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

Викладач. Якось у відомого мислителя Сократа спитали, що на його думку найлегшеробити у світі. Він відповів: « Найлегше – повчати інших, а найважче – пізнати самого себе». Я вам пропоную виконати вправу «Пізнай себе». (Слайд №4 презентації«Шкала електромагнітних хвиль».)

Витягніть, будь – ласка, руки перед собою. Подивіться: у багатьох долоні догори. Це означає ,що ви відкриті для того, щоб поділитися своїми знаннями, здобути нові знання, виготові до діалогу. Сподіваюся, це прагнення збережеться до кінця уроку.

 Відмітка присутніх в журналі. 

ІІ.      Актуалізація опорних понять

 Вправа « Гарний початок - половина справи».

Викладач. На дошці записані слова :«знання та мислення», « формула - це »,« успіху», « Найголовніша». (Слайд №5 презентації «Шкала електромагнітних хвиль» )

Завдання учням: із за пропонованих слів скласти речення, яке стане гаслом нашого уроку(відповідь: « Найголовніша формула успіху – це знання та мислення»). (Слайд №6 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

Викладач. Учні. Відомими співаками, художниками, акторами, математиками, фізиками не народжуються, ними стать. Але стають лише ті ,хто цього дуже прагне. Кожен із вас унікальна особистість і якщо ви будете наполегливо і невтомно працювати і упевнено іти до своєї мети, то в майбутньому  ,маючи міцні знання, зможете приносити користь не лише собі , але і іншим людям  і тоді вас по праву можна буде назвати талановитими. Отже,вирушаємо за знаннями.   Але перш ніж перейти до вивчення нової теми я пропоную вам виконати вправу «Фізичний пінг-понг».

 (Слайд №7 презентації«Шкала електромагнітних хвиль». )

 Вправа «Фізичний пінг-понг».

Викладач. Вашим домашнім завданням було знайти відповіді на питання. Якість виконання вами домашнього завдання перевіримо у вигляді вправи «Фізичний пінг-понг». Ви будете одне одному ставити питання і називати учня, який буде відповідати на них.

Учні.

1. Процес поширення електромагнітного поля називається ... (електромагнітною хвилею).

2. Для отримання електромагнітних хвиль Г. Герц використав відкритий ... (коливальний контур).

3. Першим винайшов радіо ... (О. Попов).

4. Для передавання мовлення або музики ВЧ коливання ... (модулюють).

5. Електромагнітні хвилі мають такі властивості ... (поглинання, відбивання, заломлення).

6. Виявлення і точне визначення місце знаходження об'єктів за допомогою радіохвиль називається ...  (радіолокацією).             

7. Радіохвилі використовуються не тільки для передавання звуку, але і зображення, тобто в ...               (телебаченні).                                                             

8. Електромагнітні хвилі довжиною від 400 до  760 нм називаються ...               (світлом).                                               

9. Кут падіння дорівнює куту відбивання — це закон ... (відбивання світла).

10. Відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення є сталою величиною — це закон ... (заломлення світла).

11. Залежність швидкості світла від частоти коливань або довжини хвилі називається ... (дисперсією).

12. Явище додавання двох світлових хвиль внаслідок чого спостерігається стійка в часі картина посилення або послаблення результуючих світлових коливань у різних точках простору називається ... (інтерференцією).

13. Явище відхилення від прямолінійного поширення світла називається ...(дифракцією).

14. В чому вимірюється довжина світлової хвилі?(в метрах).

15. Де використовуються поляроїди? ( для визначення концентрації речовини)

(Слайд №8 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Викладач:Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо з’ясувати :

  • Які промені використовують для знезараження води? (ультрафіолетові)
  • .За допомогою якого випромінювання медики виявляють тромби, пухлини, запальні процеси? (інфрачервоного)
  • 3.Яким випромінюванням лікарі руйнують ракові клітини? (рентгенівським)

Слайд №9 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

IV. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу.

Викладач: З історії вам відомо, що спочатку вчені просто спостерігали за природними явищами, а вже потім накопичені знання спонукали необхідність відокремлення певних природничих наук:  таких як фізика, хімія, біологія, географія, астрономія. Але для вирішення глобальних проблем людства доцільно поєднувати зусилля вчених в суміжних науках, і це дає вагомі можливості для наукових відкриттів , для вирішення екологічних проблем.

Ми сьогодні поєднаємо наші знання з фізики і біології на одному уроці, розглянемо природу ,властивості та застосування електромагнітних хвиль  та їх вплив на людський організм  ,з точки зору фахівців різних професій .

А допоможуть мені в цьому лікар,науковець і біолог. Лікар –розробив рекомендації захисту від електромагнітного випромінювання, а екскурсовод і науковець запропонують здійснити  віртуальну подорож по шкалі електромагнітного випромінювання та запросить нас в унікальний музей, де зберігаються відкриття  вчених.

Світ постає перед нами як суцільне володіння хвиль: великих та малих, довгих та коротких. Одні підіймаються вище від щогл найбільших кораблів, інші й у мікроскоп не побачиш. Є такі, що на одному подиху пробігають навколо земної кулі, і такі, для яких атоми стають нездоланними перепонами.

(відео 3)

ЕКСКУРСОВОД. Запрошую вас у подорож по нашому музею. Перед вами експонат- мобільний телефон. Сучасна молодь повністю заринулась у віртуальний світ. Мобільний телефон перестав бути пристроєм для дзвінків, він перетворився на необхідну річ для кожної людини Сучасні телефони мають багато функцій, .  Вони стали кишеньковими комп’ютерами.  А ось іще один експонат – телевізор! Життя сучасного суспільства , розвиток виробництва неможливі без обміну інформацією. Радіо й телебачення відіграють у цьому найважливішу роль. У промисловості телебачення дозволяє контролювати недоступні зони , під водою, у землі, на шкідливих виробництвах. Широкого використання набула радіолокація у військовій справі, цивільній авіації, в метеорології На яких же хвилях працюють мобільні телефони, телевізори? Як вони були винайдені?

Науковець Джеймс Максвелл висунув  у 1862 році гіпотезу поширення електричних та магнітних  полів у просторі .У 1888 році Генріх Герц доповів про одержані електромагнітні хвилі. Властивості цих хвиль співпадали з властивостями світла, як і передбачив Максвелл. У 1895 році  О. Попов  продемонстрував всьому світові  новий вид зв’язку  – радіо- та застосував його для обміну інформацією на флоті. В 1939 у Харкові було створено перший радар , а тепер радіолокація широко застосовується у військовій справі, цивільній авіації, метеорології, астрономії, на транспорті. радіохвилі поділяють на ультракороткі, короткі, середні, довгі, наддовгі.(відео 1)

Екскурсовод.Ось наступний експонат – обігрівач - випромінює інфрачервоні промені і може повідомити нам ще про одне відкриття .науковці давно відчували : видимі промені оточені океаном невидимих  випромінювань  -це ІЧ  промені.

Науковець .  1800 році учений Вільям Гершель оголосив на засіданні Лондонського Королівського товариства про своє відкриття. Він виміряв температуру за межами спектра і виявив невидимі промені з великою нагрівальної силою. Дослід проводився їм за допомогою світлофільтрів телескопа. Він зауважив, що вони в різній мірі поглинають світло і тепло сонячних променів. Через 30 років факт існування невидимих променів, розташованих за червоною частиною видимого сонячного спектра, був незаперечно доведений. Французький фізик Беккерель назвав це випромінювання інфрачервоним.

Викладач. Інфрачервоне випромінювання – це електромагнітні хвилі з вищою частотою,  довжиною від 7,6 *10*-6 до10*3 м.

Ми можемо назвати характерні властивості цих променів:

- Це електромагнітні хвилі з довжиною від 780 нм до 4.2 *10*3 нм

- Інфрачервоні  промені невидимі для людського ока, це теплові  промені.

Біолог. Інфрачервоне випромінювання чинить не тільки термічний, а й  біологічний вплив на продукт, сприяє  прискоренню біохімічних перетворень, у біологічних полімерах( крохмаль, білок, ліпіди). Конвеєрні сушильні транспортери успішно використовуються під час закладки зерна у зерносховища й у борошномельній промисловості.

Нам відомо, що ці промені чутливі для деяких тварин – зміїв, тарганів

Біолог. Інфрачервоні промені падаючи на м’які тканини організму , проникають на глибину ( 8 -12 мм)і повністю поглинаються . В медицині це застосовують для зменшення нагноїння  при захворюванні  оспою. В домашніх умовах застосовують лампу Мініна. ІЧ промені проникаючи в  тіло прогрівають кістки, суглоби, м’язи . Завдяки цьому прискорюється потік крові та інших рідин тіла. Покращується обмін речовин, підсилюється імунітет і різко підсилюється постачання кисню до тканин.

Лікар.Якщо людина тривалий час перебуває під впливом високих температур, це впливає на центральну нервову систему, серцево - судину  систему ( збільшується частота серцебиття, артеріальний тиск, прискорюється дихання), підвищується потовиділиння і втрачається необхідні людині солі. Діючи на очі – розвивається каракта, опік сітківки, глаукома, кон’юктивіти.

 Екскурсовод. Вночі світ людей завмирає. Один за одним гаснуть вікна будинків, пустіють вулиці та дороги. Самотні ліхтарі освітлюють невеличкі острівки простору. Навколо панує темрява. Спадає на думку вірш про світло

Что ты видишь в морозном зареве окна,

Если вьюга поет свой печальный сонет?

Если ночь бесконечна в обрывочных снах,

Если холодно… - Я все равно вижу Свет.

- Чтоты видишь в усталых чертах мудреца

С тенью прошлых ошибок и прожитых лет?

Словно Время само в ожиданки конца

Здесь застыло…- Я вижу целющий Свет.

Ну а что ты увидишь в слезах нелюбви?

В злых словах и бессилии от ясного «нет»?

Если ярость вскипает и гаснет в крови?

- Все равно там, на дне, разливается Свет

- Ну а вдруг Тьма укроет мной выбранный путь?

И на нем затеряется призрачный след,

И ты ясно поймешь: безопасней свернуть…

Что ты выберешь? –Твой обжигающий Свет.

Саме завдяки видимому світлу ми можемо милуватися сходом Сонця, блакитним чистим небом, гарними квітами, зеленим листям,  різними кольорами веселки, далекими галактиками.

Науковець.З одним із видів електромагнітних хвиль кожен знайомиться з дитинства – це звичайне світло. Воно проходить від сонця за 8 хвилин, але йому потрібні лише мільйонні частки секунди, щоб потрапити в наше око від земних джерел: вогнища, блискавки, екрана  телевізора, лампи. Світло має важливе значення в житті людини, 90% інформації про світ  і все , що нас оточує, ми отримуємо завдяки видимому світлу. Довжина його хвилі перебуває в межах від  4*10 -7 до7,6*10*-7м. І Ньютон  розділив світло на 7 кольорів: ч., о.,ж.,з.,б.,с.,ф. Число 7 він обрав із переконання , що існує містичний зв’язок між кольорами, муз. нотами, об’єктами Сонячної системи й днями тижня. Кольори предметів ми бачимо тому, що хвилі певної довжини відбиваються від поверхні. 

Біолог. Тільки у 20 ст. завдяки розвитку біології та створенню потужних мікроскопів  удалося з’ясувати механізм кольорового сприйняття світу. Клітини сітківки ока – колбочки- поділяються на три  типи, кожен з яких сприймає  тільки певний колір: червоний, зелений, синій.

Викладач. Людей давно хвилювало питання про кольори, чи існують вони насправді, чи це лише здатність нашої  свідомості сприймати світло з різною довжиною хвиль як різні кольори. Чи реальний світ барв, чи це лише ілюзія? Світ кольорів реальний.

Лікар .Вірно, світло є джерелом життя, завдяки йому ростуть рослини, відбувається фотосинтез, завдяки видимому світлу ми сприймаємо світ. Видиме світло  впливаючи  через орган зору, пригнічує або збуджує центральну нервову систему, змінює рівень аскорбінової кислоти в крові, викликає алергічні реакції діє на серцево – судинну систему, впливає на психоемоційний стан. Щоб зберегти зір необхідно правильно освітлювати  приміщення.

Екскурсовод.Ми продовжуємо подорож по віртуальному музею і рухаємося далі. УФ ліхтарик,

Науковець.Коли досліджувався спектр , то за фіолетовими променями у 1801 році два вчених німець Ріттер та англієць  Волластон незалежно один від одного  виявили  поруч з фіолетовими променями- невидимі хвилі з довжиною меншою за 400нм і назвали їх ультрафіолетові.

Викладач. До властивостей УФ променів належать:

- УФ невидиме випромінювання, але їх дія на сітківку ока  руйнівна

- УФ не проходить ч/з звичайне скло, але добре проходить ч/з кварцеве

- УФ володіють бактерицидними властивостями

-  Під дією УФ  утворюються вітаміни і ефірні масла ( за допомогою яких  ми розрізняємо аромати квітів – фіалок, троянд, аромати абрикосів, динь..)

Лікар.Із загальної кількості сонячної енергії , що досягає поверхні Землі, УФ  становить 1%. Зміна  сонячної УФ радіації  відразу ж відчувається живою природою, це негативно впливає на стан здоров’я  людей, підвищує їх стомлюваність, зорову напругу, роздратованість. Виникає – авітаміноз, зменшується опір простудним захворюванням, погіршується обмін речовин, самопочуття  і збільшується забруднення повітря.

Науковець . УФ промені використовують для знищення різноманітних мікроорганізмів. Так вченими інституту прикладної фізики Академії наук Молдови розроблена установка , яка за ніч може знищити  десятки тисяч шкідників. Грунтується  установка на  реакції комах на УФ випромінювання. Наближаючись до джерела світла, що випускає УФ промені, комахи торкаються грат по яких пропускається електричний струм і гинуть.

Викладач. УФ промені можуть викликати свічення .Це явище називається люмінісценцією. Академік Вавілов його вивчаві на його дослідженнях побудований метод  люмінісцентного  аналізу для відбору пошкодженої с/г продукції, коли звичайним приладами це виявити неможливо.

Екскурсовод . Ми продовжуємо подорож по нашому унікальному віртуальному музею і зупиняємося біля  рентгенівської трубки, що являє із себе скляний  балон з якого викачане повітря, є катод, який випромінює електрони при проходженні струму, і анод- масивний електрод, на поверхні якого прикріплюється пластинка із вольфрама.

Викладач.

 Властивості  рентгенівських променів:

- Викликають іонізацію повітря

- Не відхиляються електричними і магнітними полями

- Поширюються прямолінійно ( що дає змогу « просвічувати»)

-  Велика проникненість, чим більший порядковий номер елементу , більше поглинання (дефектоскопія)

- рентгенівські промені здійснюють фотохімічну дію ( рентгенографія)

Рентгенівські промені мають широке використання, а саме: рентгенографія ( зображення на рентгенівській плівці),рентгеноскопія ( отримання зображення на екрані), рентгенівська комп’ютерна томографія( сканування об’єкта вузьким пучком променів)

Лікар  Рентгенівські промені мають негативний вплив, що може призвести до мутації генів, що призводить до виникнення аномалій розвитку у потомства і пухлинні захворювання в тих хто зазнав опромінення. Але дози при проходженні обслідування невеликі і не шкодять здоров’ю. Рентгенівські промені використовують для лікування онкохворих, а саме пригнічення  життєдіяльності ракових клітин, без пошкодження  здорових тканин. Рентгенотерапію  широко використовують для  лікування захворювань шкіри, слизових оболонок. Часто рентгенотерапію використовують з хіміотерапією.

Біолог . Але з  рентгенівськими променями обережно треба поводитися. Ще в 1964  році  Комітет експертів ВОЗ відзначив необхідність  зменшення медичних доз рентгенівського  опромінення. Навіть  у  найбільш  розвинених країнах  люди  дістають  великі   дози рентгенівського  опромінення,  або ч/з  недбалість рентгенологів ,  або ч/з  недосконалість  апаратів.  Відомо, що навіть  опромінення  плода в  череві матері збільшує  ризик  розвитку  ракової пухлини 5-10 %  усіх  випадків  раку  у  дітей.

Екскурсовод. Нарешті наш  останній експонат : дозиметр, здатний уловлювати  гамма - промінь - один з різновидів електромагнітних хвиль. Гамма-випромінювання - випускається деякими радіоактивними речовинами електромагнітне випромінювання з довжиною хвилі меншою, ніж у рентгенівських променів. Гамма-промені мають більшу проникаючу здатність, ніж рентгенівські промені, вони є шкідливими для живих тканин і використовуються для стерилізації деяких матеріалів. Строго контрольовані дози цих променів застосовуються для лікування деяких захворювань в ході променевої терапії.

 Науковець. Історія відкриття даного випромінювання почалася більше ста років тому. У 1900 році це явище було відкрито одним із французьких фізиків – Полем Виллардом. А сталося це відкриття зовсім випадково в результаті дослідження радію.

Гамма-промені по-своєму унікальні і мають ряд унікальних властивостей. Основні процеси виникають при проникненні даного випромінювання через певні види речовин.

Викладач.Найвищу частоту й найменшу довжину мають γ-промені. Такі промені утворюються внаслідок ядерних реакцій і реакцій між елементарними частинками. γ-промені мають велику руйнівну дію на біологічні об'єкти. Проте вони використовуються у фізиці для вивчення різних характеристик атомного ядра. Гамма-промені спричиняють іонізацію атомів речовини, мають велику проникність, не заломлюються, породжують електрон-позитронні пари.

Науковець.Гамма-випромінювання  в сучасному світі застосовується в самих різних галузях життя людства. Гамма-дефектоскопія, наприклад, дозволяє контролювати роботу багатьох апаратів і виробів за допомогою спеціальних променів. Консервування багатьох продуктів також відбувається з використанням подібних променів. При цьому термін придатності заготовок значно збільшується, а про будь які шкідливі наслідки і зовсім не може бути й мови.

Лікар. У медицині такі промені також знайшли область свого застосування. За допомогою променевої терапії, наприклад, лікується величезна кількість різновидів злоякісних пухлин. Погодьтеся, це важливий внесок у розвиток медицини, так як це вдається далеко не кожному лікарському препарату. При використанні гамма-променів ми спостерігаємо досить непогані результати в лікуванні онкологічних захворювань і до того ж при відносно невеликих витратах.

Викладач. Ми сьогодні детально  розглянули властивості , застосування  та вплив  електромагнітних  хвиль  людський  організм. Переконалися  в  єдності  природи, в тому,  що  дійсно  розум  людини  відкриває  перед  нами  багато  нового,    а  потім  ставить  ці  відкриття  на  служіння  людям.  Названі  випромінювання  можуть  бути  як   друзями  так  і  ворогами   для  організму  людини. (відео 2)

А зараз вашим завданням буде записати в зошити основні види електромагнітних хвиль, використовуючи опорні конспектиякі є у вас на столах і стенд в кабінеті фізики «Шкала електромагнітних хвиль».

Я бачу ви всі справились із поставленим завданням і зараз ми повернемось до тих проблемних питань,які були поставлені на початку уроку:

 Які промені використовують для знезараження води? (ультрафіолетові)

 За допомогою якого випромінювання медики виявляють тромби, пухлини, запальні процеси? (інфрачервоного)

 Яким випромінюванням лікарі руйнують ракові клітини? (рентгенівським)

 Вправа « Поле чудес»

Викладач. На дошці зашифроване слово, яке безпосередньо стосується теми нашого уроку . Я вам буду задавати питання і той, хто правильно на нього відповість буду відкривати цифру,за якої міститься літера.

 

1 2 3 4 5 

 

Ш К А Л А 

1. Чому жучки під дією інфрачервоного випромінювання гинуть, а зерно – ні.( літера «Ш».Відповідь:жучки чорні, тому інтенсивновбираютьвипромінювання)

2. Який вид випромінюванняведе до засмагипідсонцем??(літера «К» Відповідь: (ультрафіолетове).)

3. Чому ртутні лампи ультрафіолетового випромінювання роблять не зі скла, а з кварцу?(літера «А»скло не пропускає ультрафіолетове випромінювання)

4.   Яку дію ультрафіолетових променів лікарі використовують при ракових захворюваннях? (літера «Л»руйнівну)

5. У зв’язку зі зменшенням якої радіації Сонця підвищується бактеріальне забруднення повітря?( літера « А» Відповідь (ультрафіолетового)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

(учні виконують динамічні вправи під музику) (Слайд №16 презентації «Шкала електромагнітних хвиль»)

Учень. Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, учні, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

 (Слайд №17 презентації «Шкала електромагнітних хвиль». )

Вправа « Заморочки із мішечка»

Викладач. До дошки запрошуються два учні,які навмання витягнуть із мішечка задачі і будуть їх розв’язувати біля дошки.А всі інші будуть працювати у зошитах.

  1. Через який час на землі прийняли сигнал, переданий міжпланетним кораблем, що перебував на орбіті Юпітера? Відстань між планетами прийміть 630млн.км.

2. Радіосигнал,відправлений на планету Венера,повернувся після відбиття від її поверхні через 5 хв.  Якою була відстань від Землі до Венери в момент радіолокації?

(Слайд №19 презентації «Шкала електромагнітних хвиль» )

Вправа «Літературний екскурс»

Я вам буду зачитувати уривки з літературних творів, а вашим завданням буде пояснити його мовою фізики.

  • «У кімнаті, куди ступив Іван Іванович, було зовсім темно, бо віконниці були позачинювані, і сонячний промінь, пробиваючись крізь дірку, зроблену у віконниці, грав як веселка і, вдаряючись в протилежну стіну, вимальовував на ній яскравий краєвид з очеретяних дахів, дерев та порозвішуваного на подвір'ї одягу, \ тільки все було в зміненому вигляді». (Микола Васильович Гоголь «Повість про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоровичем»).

Поясніть походження цього явища. (Правильна відповідь: Явище зумовлено прямолінійністю поширення світла крізь малий отвір у віконниці).

  • Ось відгриміла гроза промовиста,

Хмари кудлаті кудись понесло,

Сонце з'явилось, як жар променисте,

  Світлом навколо усе залило.

  Сім основних кольорів із веселки

  Дружно шикують веселий парад.

  Зверху червоний, оранжевий — нижче ...

Продовжте далі (жовтий, зелений, блакитний, синій,Фіолетовий).

Ті ж кольори й у веселці знайомій,

 Строгий порядок усіх кольорів:

 Явище в фізиці добре знайоме

В досліді Ньютон давно вже зустрів.

 Фізики звуть його мудро ...(Правильна відповідь:дисперсія).

VІ. Підсумки уроку

Викладач . Наш урок добігає кінця. У тій атмосфері, у якій ми сьогодні працювали ,кожен із вас почувався по-різному . І зараз  мені хотілося б , щоб ви оцінили наскільки внутрішньо комфортно почувався  на цьому уроці кожен із вас і чи сподобалась вам справа, якою ми сьогодні займалися. Меніб хотілося почути ваші відгуки про сьогоднішній урок шляхом виконання вправи «Квітка настрою».

(Слайд №20 презентації «Шкала електромагнітних хвиль» )

 Вправа «Квітка настрою»

У вас на партах лежать різнокольорові листочки, які відповідно означають :

 червоний – урок цікавий;

 жовтий – дізнались багато історичних фактів;

 зелений – сподобалось виконувати інтерактивні вправи;

Вашим завданням буде створити квітку настрою, залежно від ваших вражень від уроку.

Викладач. Часто кажуть у народі:

Що посієш - те й пожнеш.

Лиш озброївшись знаннями,

Впевнено вперед підеш.

Тож бажаю вам щасливої подорожі по «країні знань»! (Слайд №21 презентації «Шкала електромагнітних хвиль» )

VIІ. Оголошення домашнього завдання

§19, завдання №10 - №11.

 (Слайд №22 презентації «Шкала електромагнітних хвиль» )

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 50. Шкала електромагнітних випромінень
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
2664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку