КЗ «ДОЛИНСЬКИЙ ОПОРНИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ
ОСВІТИ І-ІІІ СТУПЕНІВ №4 ДОЛИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Відкритий урок з теми :
Сила - міра взаємодії. Графічне зображення сил. Додавання сил. Рівнодійна сил
в 7-в класі
Розробила:
Вчитель фізики та астрономії
Середюк Каріна Михайлівна
м. Долинська
2022
Мета уроку: навчальна- формувати знання про силу як фізичну величину, що характеризує міру взаємодії тіл, графічне зображення сили, рівнодійну силу та додавання сил, що діють уздовж однієї прямої в одному та в різних напрямках; розвивальна- розвивати логічне мислення учнів, пізнавальний інтерес, мотивацію до вивчення фізики, увагу, спостережливість, пам'ять, здатність до самостійної діяльності учнів, вміння узагальнювати, конкретизувати, правильно висловлювати думки; виховна- сприяти формуванню відповідального ставлення до навчання , до
майна (приладів), акуратності, дисциплінованості, ввічливості.
ü Предметна компетентність: продовжити ознайомлення фізичними поняттями та їхніми одиницями вимірювання ü Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою - спілкуватися сучасною науковою мовою з використанням усталених фізичних термінів та понять; чітко та однозначно формулювати судження та аргументувати їх; налагоджувати комунікації у процесі вирішення навчальних завдань та виконання проектів; чітко та стисло викладати основний фізичний зміст питань у письмовій формі; цінувати наукову українську мову; готувати та представляти повідомлення, доповіді та реферати, презентувати результати проектної діяльності.
Спілкування іноземними мовами - оперувати найбільш вживаними в міжнародній практиці фізичними термінами.
Математична компетентність- закони фізики для розв’язування задач, обґрунтування та доведення тверджень; опрацювання, інтерпретації, оцінювання результатів спостережень моделювання фізичних явищ у формі математичних рівнянь і співвідношень;
Основні компетентності у природничих науках і технологіях: пояснювати природні явища, реалізовувати фізичні спостереження, фіксувати та опрацьовувати й правильно інтерпретувати та оцінювати їх результати; характеризувати роль знань з фізики у формуванні природничо-наукової картини світу; добирати методи та засоби дослідження природних явищ, адекватні поставленим завданням.
Інформаційно-цифрова компетентність: використовувати інформаційні системи для швидкого та цілеспрямованого пошуку інформації; користуватися сучасними гаджетами як інструментальними засобами; визначати можливі джерела інформації, добирати потрібну інформацію, оцінювати, аналізувати, перекодовувати інформацію;
Уміння вчитися впродовж життя: планувати самостійне опрацювання навчального матеріалу з фізики; визначати цілі навчальної діяльності в короткотерміновому та довготерміновому періодах; виконувати самостійний пошук інформації з використанням різних видів джерел; виділяти головне в опрацьовуваній інформації;
Ініціативність і підприємливість: ухвалювати рішення щодо вибору найоптимальніших альтернатив під час вирішення навчальних завдань з фізики; пропонувати способи та засоби економії енергетичних, часових, фізичних ресурсів у навчальному процесі та побуті.
Соціальна та громадянська компетентності: відстоювати аргументовано свої погляди на вирішення навчальних завдань та сприймати аргументовані пропозицій товаришів; дотримуватися принципів демократичності та відповідальності під час роботи в групі;
Обізнаність та самовираження у сфері культури: визначити роль фізики у становленні загальнолюдської культури; пояснювати взаємовплив фізики та образотворчого, музичного, літературного мистецтва; усвідомлювати історичну єдність процесу розвитку природничої науки та культури людської цивілізації.
Екологічна грамотність і здорове життя: дотримуватися правил безпеки життєдіяльності в навальному процесі та побуті; дотримуватися правил безпеки життєдіяльності в навальному процесі та побуті; дотримуватися правил екологічної поведінки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: демонстраційний динамометр, набір важків, шматочок поролону комп’ютер.
Демонстрації: навчальна презентація, відеофрагмент фільму про І. Ньютона, досліди, що ілюструють взаємодію тіл.
У русі сила зростає і набирає міць.
Вергілій Марон Публій
Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Гра «Фізичне доміно».
Завдання полягає в роботі з картками. Картки поділені навпіл. На одній картці справа записане питання, на іншій зліва – відповідь на це питання. Всього карток 13, отже, питань – 12. Картки роздаються учням. Перше питання зачитує вчитель, учні на своїх картках шукають відповідь. Учень, у якого на лівій стороні картки правильна відповідь, зачитує наступне питання з правої сторони своєї картки і прикріплює її на дошці магнітиком до попередньої картки і т.д. На дошці утворюється своєрідне «доміно». Якщо скласти «доміно» не вдається – шукайте помилку.
Бажаю успіху! |
Що таке густина? |
||
Це фізична величина що дорівнює відношенню |
Які одиниці вимірювання густини в СІ |
||
|
Виразіть
|
||
|
Мірою інертності тіла є… |
||
Маса |
Що прийнято за основну одиницю маси в СІ?
|
||
1 кг |
Виразіть в кілограмах 2,4 т |
||
2400 кг |
Інерція - це… |
||
Явище збереження тілом швидкості, якщо на нього не діють інші тіла, або дії інших тіл компенсуються |
Взаємодія – це… |
||
Взаємна дія тіл одне на одне |
Що є результатом взаємодії тіл? |
||
Зміна швидкості тіла |
|
Формула взаємодії має вигляд… |
|
|
|
||
Маса якого менша |
При взаємодії меншої швидкості набуває тіло… |
||
|
При взаємодії більшої швидкості набуває тіло… |
||
Маса якого більша |
Від чого залежить результат взаємодії? |
||
Вчитель: Для того щоб дати відповідь на це запитання давайте згадаємо дослід з візками
…., а як ще на нього можна подіяти.. (магнітом) так від чого ж залежить результат дії (від часу дії та від того як сильно діємо)
Так, ми з вами щойно використали фізичний термін значення якого який ще нам не відоме.
Тож давайте на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про це поняття більше. Дізнаємося якою літерою позначається сила та в яких одиницях вона вимірюється. Навчимося зображати силу графічно, та познайомимся з приладом за допомогою якого можна її виміряти.
Слайд 1. Тема уроку : Сила- міра взаємодії. Графічне зображення сил.
Додавання сил. Рівнодійна
Останя частина доміно прикріплюється на дошку.
Від прикладеної сили |
Молодці! |
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Дізнаємося, що означає поняття «сила» у фізиці
Скажіть внаслідок чого виникає сила (внаслідок дії одного тіла на інше, в наслідок взаємодії тіл, адже окремо дії не існує) Із взаємодією тіл ми зустрічаємося дуже часто.
Ось деякі приклади її прояву (досліди):
- м'яч при ударі по ньому ногою набуває швидкості;
- у результаті дії руки на тягарець, витки пружини починають рухатися, і пружина стискається;
- поролонова губка змінює свою форму (деформується) .
Для того щоб охарактеризувати «ступінь взаємодії» використовую фізичну величину – силу.
Слайд 2. Сила — це фізична величина, яка є мірою дії одного тіла на інше (мірою взаємодії тіл).
У фізиці прийнято говорити, що саме сила є причиною зміни швидкості руху тіла або його деформації.
Силу зазвичай позначають символом F (від англ. force — сила). Одиницею сили в СІ є ньютон (на честь Ісаака Ньютона):
[F] = H Ісаак Ньютон (1643 – 1727) -англійський учений, який заклав основи сучасного природознавства, творець класичної фізики. Наполегливою працею він досяг того, що став великим англійським фізиком, математиком і астрономом. Усе його життя - це напружена наукова творчість, ряд блискучих ідей і відкриттів, величезна працьовитість і завзятість у досягненні мети.
Він відкрив:
• відомий закон всесвітнього тяжіння;
• сформулював основні закони механіки;
• вперше пояснив рухи і форми планет;
• шляхи комет, припливи і відливи океану;
• перший досліджував різноманітність світлових променів; • сконструював один з перших термометрів;
• вперше побудував телескоп ...
Слайд 3. 1 Н дорівнює силі, яка, діючи на тіло масою 1 кг протягом 1 с, змінює швидкість його руху на 1 м/с.
Похідні одиниці вимірювання сили:
1кН= 1000Н; 1мН=0,001Н.
2. Вимірювання сил. Динамометри. Слайд 4. Для вимірювання сили використовують спеціальні прилади - динамометри. Найпростіший динамометр складається з пружини, стрілки та шкали, яка розмічена в одиницях сили.
Якщо до гачка динамометра прикласти силу, то стрілка відхилиться на певну кількість поділок.
Назва приладу походить від грец. Дінаміс - сила, метрео - вимірюю
2. Сила — векторна величина
Але рузультат дії сили залежить не тільки від значення прикладеної сили але й від напрямку сили.
Дослід штовхаю візки в різних напрямках.
Отже, сила — векторна величина.
Слайд 5. Сила, як і швидкість, є векторною величиною. Це означає, що вона характеризується не тільки числовим значенням (модулем), але й напрямком.
Сили можна зображати у вигляді стрілок. Довжина цих стрілок повинна відповідати модулю сили, чим довша стрілка, тим більше значення сили.
Для того, щоб зобразити силу на рисунку, потрібно:
- Намалювати тіло (чи його умовне позначення). - Записати значення сили - Вибрати масштаб.
- Вибрати точку прикладання сили.
- Накреслити пряму, вздовж якої діє сила.
- Вздовж прямої від точки прикладання сили в вибраному масштабі накреслити стрілку пропорційну силі.
- Позначити силу її умовним позначенням.
Слайд 6,7. Коли говорять про силу, важливо враховувати не тільки її напрямок і значення, а й точку прикладання.
Отже, результат дії сили на тіло залежить від її значення, напрямку і точки прикладання.
Слайд 8. 4. Додаємо сили, що діють уздовж однієї прямої Найчастіше на тіло одночасно діє кілька сил.
Чи можна всі дії описати однією силою?
Дослід з двом важками та динамометром, потім два важки замінюємо одним.
Слайд 9. Силу, яка здійснює на тіло таку саму дію, як декілька сил, що діють одночасно, називають рівнодійною цих сил.
Слайд 10,11
Як визначити цю силу?
Віднімання сил. Дослід з великим динамометром, важком та малим динамометром. Слайд 12
Іван Крилов
ЛЕБІДЬ, ЩУКА І РАК
Перекладач: М.Рильський
Де згоди доброї в товаришів нема,
До діла братись там дарма,
Бо вийде, далебі, не діло, тільки мука.
Раз якось Лебідь, Рак та Щука
Везти підводу узялись
І в неї троє всі мерщій впряглись.
Що сили смикають,- та ба, немає ходу!
Воно, здавалось би, і не який тягар:
Та Лебідь рветься аж до хмар,
Рак сунеться назад, а Щука тягне в воду. Хто винен серед них, хто ні,- судить не нам, А тільки віз і досі там.
5. З'ясовуємо умову зрівноваження сил Дослід з візком і двома динамометрами Слайд 13 Дві сили зрівноважать одна одну, якщо вони рівні за значенням, протилежні за напрямком і прикладені до одного тіла.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. Зобразіть на кресленні в обраному масштабі силу удару по м’ячу, що дорівнює 40 Н.
F = 40 H
2. Один хлопчик штовхає санчата ззаду із силою 40 Н, а другий тягне їх за мотузку із силою 20 Н. Зобразіть ці сили на кресленні та знайдіть їх рівнодійну.
3. На тіло діють дві сили, спрямовані вздовж однієї прямої. Чому дорівнює рівнодійна сил, якщо F1 =8Н, F2 =12 Н? Скільки відповідей має задача? Зробіть рисунки.
4. На тіло діють три сили, спрямовані вздовж однієї прямої. Чому дорівнює рівнодійна сил, якщо F1 = 3 Н, F2 = 4 Н, F3 =5Н? Скільки відповідей має задача? Зробіть рисунки.
Розв’язання 1. Всі три сили діють в одну сторону
2. Сили F1 та F2 діють в одну сторону, F3 в протилежну
3. Сили F1 та F3 діють в одну сторону, F2 в протилежну
4. Сили F2 та F3 діють в одну сторону, F1 в протилежну
Відповідь: Рівнодійна може бути рівною 2, 4, 6, 12 Н.
5. Школярі змагалися у перетягуванні каната: двоє з них тягли канат в один бік із силами 300 і 400 Н, а двоє інших — у протилежний із силами 330 і 380 Н. Хто переможе? Виконайте креслення.
6. На тіло діють три сили F1, F2 та F3 спрямовані уздовж однієї прямої, причому F1 = 3 Н, F2 = 5 Н. Чому дорівнює сила F3, якщо рівнодійна всіх трьох сил дорівнює 10 Н? Скільки розв’язків має ця задача? Зробіть у зошиті схематичні рисунки, що відповідають кожному з розв’язків. (Завдання має 4 розв’язки: 2 Н, 8 Н, 12 Н, 18 Н)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «РЕЗУЛЬТАТ» Учні повинні продовжити речення.
Сьогодні на уроці я:
- дізнався (дізналась)…
- зрозумів (зрозуміла)…
- навчився (навчилась)…
- я не вмів (не вміла), а тепер умію…
- надалі я хочу…
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити § 18, Вправа № 18 (1-4)
1. www.fizikanova.com.ua
2. http://fizikaschool5.blogspot.com/p/7.html