Зміст виховної діяльності: ціннісне ставлення до себе.
Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів; ознайомити учнів з правилами переходу дороги за несприятливих умов; сприяти розвитку мислення, мовлення, пам'яті, навичок поведінки на дорозі; виховувати повагу до оточуючих, увагу, правила ввічливості, спостережливість, дисциплінованість, відповідальність за збереження власного життя.
Обладнання: малюнки, карти «Дорожні знаки», плакат «Правила дорожнього руху».
План заняття:
1. Організаційний момент (слово вчителя).
2. Робота над формуванням правил дорожньогоруху (робота в групах).
2.1. Виступ групи «Пішоходів».
2.2. Виступгрупи «Велосипедистів».
2.3. Виступ групи «Пасажирів».
3. Підсумки заходу (загадки).
4. Домашнє завдання.
Смолінське навчально-виховне об'єднання
«Загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів
-гімназія-позашкільний навчальний заклад»
Смолінської селищної ради Маловисківського району
Кіровоградської області
Виховна година у 5-Б класі на тему:
« Безпека на дорозі –
Безпека життя »
Підготувала та провела класний керівник 5-Б класу Маджар В.Д.
12 вересеня 2018н.р.
Зміст виховної діяльності: ціннісне ставлення до себе.
Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів; ознайомити учнів з правилами переходу дороги за несприятливих умов; сприяти розвитку мислення, мовлення, пам’яті, навичок поведінки на дорозі; виховувати повагу до оточуючих, увагу, правила ввічливості, спостережливість, дисциплінованість, відповідальність за збереження власного життя.
Обладнання: малюнки, карти «Дорожні знаки», плакат «Правила дорожнього руху».
План заняття:
1. Організаційний момент (слово вчителя).
2. Робота над формуванням правил дорожньогоруху (робота в групах).
2.1. Виступ групи «Пішоходів».
2.2. Виступгрупи «Велосипедистів».
2.3. Виступ групи «Пасажирів».
3. Підсумки заходу (загадки).
4. Домашнє завдання.
Хід заняття:
1. Організаційний момент.
Слово вчителя. З появою автомобілів, виникло питання, як забезпечити безпеку їх руху та безпеку пішоходів.
Для цього були створені правила дорожнього руху, які обов'язкові для виконання всіма учасниками дорожнього руху. Вони встановлюють єдиний порядок руху на всій території України. Виконання цих правил – запорука у збереженні свого життя на дорозі.
Хто ж бере участь у дорожньому русі? Учасники дорожнього руху – це пішохід, водій, пасажир.
Пішохід – особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу.
Всяка вулиця складається з проїзної частини, узбіччя та тротуару.
Проїзна частина– це елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.
Край проїзної частини– умовна чи позначена дорожньою розміткою лінія на проїзній частині в місці її прилягання до узбіччя, тротуару, газону, розділювальної смуги, смуги для руху трамваїв тощо.
Тротуар – елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини, або відокремлений від неї газоном.
Тротуар завжди прокладають трохи вище, ніж проїзну частину. Чому? Щоб у дощову погоду з них швидше стікала вода до колодязів каналізації. А ще для того, щоб жодна машина випадково не заїхала правими колесами на тротуар і не збила перехожого.
Пішохід надоріжка– це доріжка з покриттям, яка призначена для руху пішоходів.
Водій – особа, яка бере участь в дорожньому русі при керуванні механічними транспортними засобами.
Водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу , на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб пропустити пішоходів, для яких може бути створена перешкода чи небезпека.
-Чи знаєтеви, що будь-яке місточи селище, як наше, розмовляє з транспортом і пішоходами?
-І водії транспорту, і пішогоди бачать мову вулиці. Ця мова виражена за допомогою Дорожніх знаків.
Дорожні знаки
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні –
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш – знак дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним кожен,
Допоможе він тобі.
Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
Руху правила єдині,
Знати їх усі повинні.
Шануватимуть їх люди –
Скрізь тоді порядок буде!
-Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, пішохідних переходів.
Здавалося б, транспорт – наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути небезпечним, якщо не знаєш правил дорожньогоруху.
Тож, давайте будемо максимально уважними і, хто знає – повторить ПДР, а хто не знає – вивчить разом з нами!
-Я надаю слово моїм помічникам і разом з ними все згадаємо!
2. Робота в групах.
2.1. Виступ групи «Пішоходів» ( одночасно 3-5 учням пропонується скласти алгоритм ситуації на дорозі та пояснити іншим)
Пішоходи повинні ходити тротуарами або пішохідними доріжками, а за їх відсутності – велосипедними доріжками або в один ряд по узбіччю дороги, на зустріч руху транспортних засобів. При цьому необхідно бути особливо обережним та не створювати перешкод іншим учасникам руху.
На дорогах, які мають розділову смугу, а також на дорогах поза населеними пунктами, можна рухатися по зовнішньому краю проїжджої частини на зустріч руху транспортних засобів
Пішоходи повинні переходити проїжджу частину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні.
Наземні – це ділянка проїжджої частини. Надземні – це перехід над проїжджою частиною. Підземні – перехід під проїжджою частиною.
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува підземний.
Під землею люди йдуть –
І безпечна їхня путь.
На горі біжать машини,
Проїжджають без упину,
А внизу йде пішохід –
Дуже зручний перехід.
Він стрічає всіх привітно,
Навіть вдень горить тут світло.
Якщо в зоні нема переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки.
Пішоходи, які не встигли закінчити перехід, повинні перебувати на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, і можуть продовжити перехід лише тоді, коли переконаються в безпеці подальшого руху.
Якщо є світлофор, треба керуватисяйого сигналами. Переходячи вулицю, треба подивитися ліворуч, а потім, дійшовши до середини, - праворуч.
Світлофор
Як переходиш вулицю,
На дорозі зупинись.
І перш за все уважно
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди.
Тролейбуси, машини
Біжать сюди й туди.
Дивлюсь червоним оком –
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно –
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
І ти непоспішай,
Бо жовтий – не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага – і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі!
Слово вчителя.
-Але ж у нас немаєс вітлофорів. Ми їх бачимо лише на малюнках. Як же без допомоги світлофора перейти вулицю?
-А тут нам стане в пригоді всім відома зебра, або, як її ще звуть - наземний перехід.
Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась –
Звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході –
Та чиєтака вприроді?!
Слово вчителя.
- А тепер давайте, любі друзі, розкажемо нашим слухачам про особливості руху пішоходів за складни дорожніх умов. Що ми можемо віднести до несприятливих умов? Звісно, це туман, опади, ожеледь, темрява.
Так, на слизькій чи мокрій дорозі значно погіршується гальмовий шлях будь-якого із транспортних засобів, це може призвести до наїзду на пішоходів.
Окрім того, пішоходів може засліпити світло фар автомобілів. Щоб уникнути травмування, необхідно:
• Переходити тільки тоді, коли впевнений, що транспорт знаходиться на достатній відстані;
• Не можна переходити дорогу в місцях, де вона маєкруті повороти;
• У темний час потурбуватися, щоб виділити себе на проїжджій частині чи узбіччі (блискучі предмети, предмети білого кольору).
При переході дороги в умовах недостатньої видимості необхідно оцінити дорожню ситуацію ліворуч і праворуч. І тільки, переконавшись у безпеці, переходити дорогу.
На переході біля світлофору
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись.
Немає машин? – То йди, не барись!
Далій ти теж маєш право!
Як машин немає справа!
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.
Тротуари це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром ходить,
Звуться просто – пішоходи.
Слово вчителя.
-Я дуже вдячна групі «Пішоходів» за виступ. І тепер надаю слово іншим учасникам дорожнього руху. Прошу – група «Велосипедистів».
2.2. Виступгрупи «Велосипедистів».
Під час їзди на велосипеді не вартодуже сильно триматися за кермо, дивитися треба не на колесо, а метрів на 5-6 уперед.
Рухатись на дорозі на велосипеді дозволяється особам, якідосягли 14-річного віку. Велосипеди мають бути обладнані звуковим сигналом і світловідбивачами. Для руху затемна – включати ліхтар (фару). Водіївелосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам руху.
Велосипедистам забороняється:
• Керувати велосипедом з несправним гальмом;
• Рухатись по дорогах для автомобілів, якщо поруч є велосипедна доріжка;
• Рухатись по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7и років під наглядом дорослих);
• Їздити, не тримаючись за кермо, знімати ноги з педалей.
Слово вчителя. І ще у нас бажають виступити «Пасажири» і розповісти про особливості дорожнього руху з їхнього боку.
2.3. Виступ групи «Пасажирів».
Очікувати транспорт треба у призначеному місці. Якщо ж його немає,слід очікувати на тротуарі чи на узбіччі. Не можна стояти спиною до транспорту, що наближається. Небезпечно стояти в першому ряді: коли до зупинки підходить транспорт, юрба може виштовхнути під колеса. Не можна намагатись увійти у транспорт, що вже відходить.
Після виходу з транспорту не слід поспішати відразу переходити на другий бік вулиці, краще зачекати, доки транспорт від'їде.
Посадку й висадкупасажирамдозволяється здійснювати після зупинки транспортного засобу.
Входити у транспортний засіб можна тільки в тому випадку, якщо він остаточно зупинився, і тільки з того боку тротуару чи узбіччя проїжджої частини. Протягом темного часу доби слід уникати порожніх зупинок. Очікувати транспорт краще в багатолюдних місцях, на добре освітленій зупинці.
У салоні передбачено все необхідне. Є аварійні та запасні виходи, вогнегасники, аптечка. Стоячи у транспорті, необхідно надійно триматися за поручні чи спеціальні ручки.Це допоможе не впастипід час гальмування. Стояти в салоні краще обличчям у бік руху. У громадському транспорті можуть бути злодії. Щоб не стати їх жертвою, треба тримати на очах свій портфель чи сумку, треба бути уважним, особливо при виході.
3. Підсумки заняття:
А) (загадки).
1) Хто від нещасть застерігає,
І нам завжди допомагає
Так, щоб не трапилосьбіди,
Усім дорогу перейти?
Для тебе світить і для мене
Червоне око та зелене.
Вартує завжди він, моргає,
Ніколи він не спочиває.
Уранці, вдень, в вечірню пору
Всі люди вдячні …(світлофору).
2) Стоять вони всі при дорозі,
Допомогти людині в змозі,
Усюди – близько і далеко,
Надійні сторожі безпеки.
Це знає кожен, знає всякий –
Слід поважать дорожні… (знаки).
3) На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати «зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід –
Це безпечний… (перехід).
4) Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують –
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду.
Наші дітки - … (пішоходи).
5) Я правдиво вам скажу,
Всім я місце це вкажу.
Друзі, слово честі, -
Де схрестилися дороги,
Рух порядок має строгий –
Там і … (перехрестя).
Б)Розвязування алгоритмів , створених учнями.
4. Домашнє завдання.
-Розповістисвоїмменшим братикам і сестричкам про правила дорожньогоруху.