Цілі: поглибити знання про творчість митця; його життєвий шлях; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, пізнавальні інтереси; виховувати почуття пошани до творчості Кобзаря, української культури.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, книжкова виставка, ілюстрації до творів; виставка дитячих робіт, вишиті рушники, фонозаписи пісень «Тече вода із-за гаю та попід горою», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Вітре буйний».
Хід заходу
На сцені – портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники, виставка книг і дитячих робіт. Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».
1 учень. Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.
2 учень. Є багато славетних імен
Із історії нашої країни,
Сьогодні ми разом з вами пройдемо
Життєвим шляхом славетного сина.
3 учень. З гордістю, шаною його ім'я
Українці усі вимовляють,
У всьому світі сяє Шевченка зоря,
У всьому світі ім'я його знають!
4 учень. До остатку весь свій могутній талант
Він віддав народу в служіння.
Говорив, що історія його життя –
Це частка історії його Батьківщини.
5 учень. То ж сьогодні ми з вами разом
Пройдемось життєвим шляхом Тараса.
Учитель .
Шевченко дуже любив Україну:
Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену самого Бога,
За неї душу погублю!
(Звучить ніжна музика, виходить дівчина, яка символізує собою Україну)
Україна. Україна - в цьому світі бринить
Ціла музика смутку і жалю
В Україні найбільше волі прагне народ
І найменше він її має.
Україна – це довга стрічка Дніпра,
Тихі води та ясні зорі.
Україна під небом блакитним тихо пісню співа
І лани колиса неозорі.
Україна - це білі хати в вишневих садах,
І рушників вишиваних окраса,
Україна оспівана в піснях, віршах
Твого сина – Шевченка Тараса.
(дівчата старші співають пісню «Садок вишневий коло хати», коли вони проспівають, кличуть молодших дівчат)
1 дівчина. Ой виходьте, дівчата,
Та в сей вечір на вулицю
Весну-красну стрічати,
Весну-красну вітати.
2 дівчина. Будем весну стрічати
Та віночки сплітати,
А віночки сплетемо,
Хороводом підемо.
(Дівчатка виконують пісню «Зацвіла в долині»)
1 учень. Весна-весняночка… Це вона, привітна і ласкава подарувала Україні Пророка. А почалося це понад двісті років тому, коли у сім'ї Григорія і Катерини Шевченків народилася четверта дитина – хлопчик. Ім'я дала йому рідна мати – Тарас, що означає бунтар.
(Дівчинка розказує вірш)
У старій хатині в кріпака колись
В тихий день весняний хлопчик народивсь.
Не на шовкових пелюшках, не у вишневому палаці –
В хатині бідній він родивсь серед неволі, тьми і праці.
В похилій хаті край села, над ставом чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала кріпачка-мати, вбита горем.
Нещасна мати сповила його малого й зажурилась.
І цілу ніченьку вона за сина-кріпака молилась.
2 учень. А батько, поглянувши на немовля, сказав, що син його виросте неабиякою людиною. Так воно і сталося.
3учень. Змалку Тарас бавився не тими іграшками, що його ровесники. Дуже любив малювати. Коли маленькому Тарасові виповнилося два роки, родина Шевченків переїхала до сусіднього села Кирилівки. Тут у Кирилівці, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета.
(на перед виходить хлопчик, який грає Тараса і ще двоє хлопчиків, які зображують пастушків. Хлопчик, що грає Тараса, сідає десь під тином, а друзі розмовляють між собою. )
1-й пастушок. Глядіть, хлопці, як високо вже сонце піднялося. Час нам повертатися у село на полуденок, а то знов їсти не дадуть. Скажуть, що пізно прийшли.
2-й пастушок. А справді, час би нам уже йти! А хто ж тут із вівцями залишиться? Та певно Тарасик! Він й так ніколи до їжі не спішить! Він завжди не такий, як інші… Та де це він пропав?
1-й пастушок. Хіба не знаєш? Певне десь у бур'яні заховався.
1-й і 2-й пастушки (разом). Гей, Тарасе, а ходи сюди-и-и-и! Тарасе-е-е-е!
(пастушки біжать, а Тарасик залишається.)
1 учень розповідає таємничо: «Утік Тарас від свого товариства, заховався в густих кущах калини і замріявся. Він любить отак - заховатись десь у бур'яні чи в калині, дивитися на небо і мріяти, мріяти… Зараз воно синє-синє - небо над головою, і здається йому, що це великий високий дах, а там, удалині, десь на обрії, дах цей спускається до землі.»
Тарас. Там його стовпи залізні підпирають! За горою, напевне, як іти і йти цим шляхом, так можна й до стовпів добрести і побачити, що за тими стовпами. А як на могилу, що за селом, злізти, то, може, й видно їх…
Микита, старший брат, мабуть, уже бачив ті стовпи, бо як батько чумакував, то брав його з собою до Одеси. Але ні, краще не питати Микиту, краще самому піти на могилу й подивитися…
1 учень. Коли хлопцеві сповнилося 9 років, від важкої праці померла мама:
Тарас. «Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.»
2 учень. Щоб якось упоратися із сім'єю, батько Тараса одружився знову - узяв удову з трьома дітьми. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець менше був на очах мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько.
Тарас. «Там батько, плачучи з дітьми,
а ми малі були і голі,
не витерпів лихої долі –
умер на панщині. А ми
розлізлися межи людьми,
мов мишенята…
2 учень. Вмерли тато й мама, сирота в дяка.
Тут була в хлоп'яти грамота гірка.
Перші скупі знання отримав Тарас із релігійних книг у школі сільського дяка, а разом з тим і суворі знущання вчителя.
Учениця. Тяжко, важко в світі жити
сироті без роду:
нема куди прихилитися –
хоч з гори та в воду…
В того доля ходить полем,
колоски збирає,
а моя десь, ледащиця,
за морем блукає.
Учень. Давно те діялось. Ще в школі,
таки в учителя-дяка,
гарненько вкраду п'ятака –
бо я було трохи не голе,
таке убоге – та купляю
паперу аркуш. І зроблю
маленьку книжечку. Хрестами
і візерунками з квітками
кругом листочки обведу
та й списую Сковороду.
Вчитель. Змалку в обдарованій дитині прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах. На дверях, на папері. Був наймитом, а потім слугою пана П. Енгельгардта, його козачком.
Тарас. Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало, неначе в бога….
Уже покликали до паю, а я собі у бур'яні
Молюся богу… І не знаю, чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось, чого так весело було?
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло, недовго молилось…
Запекло, почервоніло і рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся: село почорніло,
Боже небо голубеє і те помарніло.
Поглянув я на ягнята – не мої ягнята!
Обернувся я на хати – нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!...
Оксана. (підходить тихо). Чом же ти плачеш? Ох, дурненький, Тарасе, бач, як малий плаче. Давай, я сльози тобі витру. (Витирає йому сльози)
Тарас. Оксана! Оксаночка! (Посміхнувся.)
Оксана. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти співаєш, найкраще від усіх ти читаєш, ще й , кажуть, малюєш ти. От виростеш і будеш малярем, еге ж?
Тарас. Еге ж малярем.
Оксана. І ти розмалюєш, Тарасе, нашу хату, еге ж?
Тарас. Еге ж… А всі кажуть, що я ледащо й ні на що не здібний. Ні, я не ледащо! Я буду-таки малярем!
Оксана. Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий, вони ж питоньки хочуть! Побігли їх швидше напоїмо! (беруться за руки і біжать).
Вчитель. Тарас зростав серед мальовничої природи України, захоплювався нею та згодом передав свою любов до неї у своїх віршах та картинах. Шевченко- художник і Шевченко- поет йшли поруч тернистими шляхами життя.
Діти декламують вірші та уривки з творів Т. Шевченка: «Тече вода із-за гаю», «По діброві вітер виє», «Садок вишневий коло хати», «Дивлюсь – аж світає», «Село! І серце одпочине», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Причинна», «Катерина», « Доля», «Сон», «Ой, діброво, темний гаю».
Дівчинка ( тримає в руках « Кобзар»). Ці твори увійшли до відомої у всьому світі книги «Кобзар», настільної книги майже всіх українців, в якому куточку світу вони не живуть.
Вчитель. Український народ поставив її на перше місце серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів. В ній просліджується доля поета від народження й до останнього подиху, його особисті почуття, інтелект, неповторність. Кобзар-це мандрівник, який грав на бандурі і розповідав про героїчні вчинки українського народу.
Навіть в далекому засланні, де царем не дозволялось Шевченку ні писати ні малювати, в безводньому степу з гілочки верби він за 7 років він виростив сад, який нагадував йому Україну.
Поет мріяв про « села веселі і людей веселих», «царя не буде супостата, а буде син і буде мати і будуть люди на землі», « і чужому научайтесь й свого не цурайтесь." Його мрії здійснилися через багато років. До багатьох віршів написано музику.
Тарас Григорович видав за життя «Буквар для дітей» обсягом в 24 сторінки. Прожив поет лише 47 років. З них-24 роки був кріпаком,10 років- у неволі, 3,5 роки – під наглядом поліції і лише 9 років-вільною людиною. В усьому світі Шевченко відомий, як великий Кобзар.
Учень читає вірш Л. Храпливої «Портрет Тараса Шевченка».
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там, на стіні,
Читає пісні його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас- ще малий був хлопчина,
А виріс-великий дав дар;
Для всі поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься «Кобзар».
Буду й я любити країну рідненьку,
То може й мені ще не раз всміхнеться Шевченко,
Наш батько, великий Тарас.
Учениця. І кожен раз в весняний час
Всі українські діти
Згадають: нас любив Тарас!
Йому дарують квіти.
Кобзарем ми його звемо,
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему він присвячував народу.
І ми вдячно всі шануймо
Славного Тараса,
В сім'ї вольній не забудьмо,
Бо він гордість наша.
Використана література:
1. Шевченко Т.Г. «Кобзар» // Вступна стаття О. Гончара.- К.: Дніпро, 1983.
2. Іваненко Оксана « Тарасові шляхи» //-К.: Веселка, 1985, с.6.
3. Бесан Л. В. «Гордість української землі» // ; ж-л «Розкажіть онуку»
2'2014.
4.Чорна С. М., Кулик І.Б «Візьму у руки я Кобзар»// ; ж-л «Розкажіть онуку», січень 1'2014.
Гаврилівська ЗОШ I-III ступенів
Виховна година у 2 класі
«Через роки, через віки ми вшановуємо пам’ять Шевченка»
Вчитель: Коваль Н.М.
2016-2017 н.р.
Цілі: поглибити знання про творчість митця; його життєвий шлях; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, пізнавальні інтереси; виховувати почуття пошани до творчості Кобзаря, української культури.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, книжкова виставка, ілюстрації до творів; виставка дитячих робіт, вишиті рушники, фонозаписи пісень «Тече вода із-за гаю та попід горою», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Вітре буйний».
Хід заходу
На сцені – портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники, виставка книг і дитячих робіт. Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».
1 учень. Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.
2 учень. Є багато славетних імен
Із історії нашої країни,
Сьогодні ми разом з вами пройдемо
Життєвим шляхом славетного сина.
3 учень. З гордістю, шаною його ім’я
Українці усі вимовляють,
У всьому світі сяє Шевченка зоря,
У всьому світі ім’я його знають!
4 учень. До остатку весь свій могутній талант
Він віддав народу в служіння.
Говорив, що історія його життя –
Це частка історії його Батьківщини.
5 учень. То ж сьогодні ми з вами разом
Пройдемось життєвим шляхом Тараса.
Учитель .
Шевченко дуже любив Україну:
Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що проклену самого Бога,
За неї душу погублю!
(Звучить ніжна музика, виходить дівчина, яка символізує собою Україну)
Україна. Україна - в цьому світі бринить
Ціла музика смутку і жалю
В Україні найбільше волі прагне народ
І найменше він її має.
Україна – це довга стрічка Дніпра,
Тихі води та ясні зорі.
Україна під небом блакитним тихо пісню співа
І лани колиса неозорі.
Україна - це білі хати в вишневих садах,
І рушників вишиваних окраса,
Україна оспівана в піснях, віршах
Твого сина – Шевченка Тараса.
(дівчата старші співають пісню «Садок вишневий коло хати», коли вони проспівають, кличуть молодших дівчат)
1 дівчина. Ой виходьте, дівчата,
Та в сей вечір на вулицю
Весну-красну стрічати,
Весну-красну вітати.
2 дівчина. Будем весну стрічати
Та віночки сплітати,
А віночки сплетемо,
Хороводом підемо.
(Дівчатка виконують пісню «Зацвіла в долині»)
1 учень. Весна-весняночка… Це вона, привітна і ласкава подарувала Україні Пророка. А почалося це понад двісті років тому, коли у сім’ї Григорія і Катерини Шевченків народилася четверта дитина – хлопчик. Ім’я дала йому рідна мати – Тарас, що означає бунтар.
(Дівчинка розказує вірш)
У старій хатині в кріпака колись
В тихий день весняний хлопчик народивсь.
Не на шовкових пелюшках, не у вишневому палаці –
В хатині бідній він родивсь серед неволі, тьми і праці.
В похилій хаті край села, над ставом чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала кріпачка-мати, вбита горем.
Нещасна мати сповила його малого й зажурилась.
І цілу ніченьку вона за сина-кріпака молилась.
2 учень. А батько, поглянувши на немовля, сказав, що син його виросте неабиякою людиною. Так воно і сталося.
3учень. Змалку Тарас бавився не тими іграшками, що його ровесники. Дуже любив малювати. Коли маленькому Тарасові виповнилося два роки, родина Шевченків переїхала до сусіднього села Кирилівки. Тут у Кирилівці, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета.
(на перед виходить хлопчик, який грає Тараса і ще двоє хлопчиків, які зображують пастушків. Хлопчик, що грає Тараса, сідає десь під тином, а друзі розмовляють між собою. )
1-й пастушок. Глядіть, хлопці, як високо вже сонце піднялося. Час нам повертатися у село на полуденок, а то знов їсти не дадуть. Скажуть, що пізно прийшли.
2-й пастушок. А справді, час би нам уже йти! А хто ж тут із вівцями залишиться? Та певно Тарасик! Він й так ніколи до їжі не спішить! Він завжди не такий, як інші… Та де це він пропав?
1-й пастушок. Хіба не знаєш? Певне десь у бур’яні заховався.
1-й і 2-й пастушки (разом). Гей, Тарасе, а ходи сюди-и-и-и! Тарасе-е-е-е!
(пастушки біжать, а Тарасик залишається.)
1 учень розповідає таємничо: «Утік Тарас від свого товариства, заховався в густих кущах калини і замріявся. Він любить отак - заховатись десь у бур’яні чи в калині, дивитися на небо і мріяти, мріяти… Зараз воно синє-синє - небо над головою, і здається йому, що це великий високий дах, а там, удалині, десь на обрії, дах цей спускається до землі.»
Тарас. Там його стовпи залізні підпирають! За горою, напевне, як іти і йти цим шляхом, так можна й до стовпів добрести і побачити, що за тими стовпами. А як на могилу, що за селом, злізти, то, може, й видно їх…
Микита, старший брат, мабуть, уже бачив ті стовпи, бо як батько чумакував, то брав його з собою до Одеси. Але ні, краще не питати Микиту, краще самому піти на могилу й подивитися…
1 учень. Коли хлопцеві сповнилося 9 років, від важкої праці померла мама:
Тарас. «Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.»
2 учень. Щоб якось упоратися із сім’єю, батько Тараса одружився знову - узяв удову з трьома дітьми. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець менше був на очах мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько.
Тарас. «Там батько, плачучи з дітьми,
а ми малі були і голі,
не витерпів лихої долі –
умер на панщині. А ми
розлізлися межи людьми,
мов мишенята…
2 учень. Вмерли тато й мама, сирота в дяка.
Тут була в хлоп’яти грамота гірка.
Перші скупі знання отримав Тарас із релігійних книг у школі сільського дяка, а разом з тим і суворі знущання вчителя.
Учениця. Тяжко, важко в світі жити
сироті без роду:
нема куди прихилитися –
хоч з гори та в воду…
В того доля ходить полем,
колоски збирає,
а моя десь, ледащиця,
за морем блукає.
Учень. Давно те діялось. Ще в школі,
таки в учителя-дяка,
гарненько вкраду п’ятака –
бо я було трохи не голе,
таке убоге – та купляю
паперу аркуш. І зроблю
маленьку книжечку. Хрестами
і візерунками з квітками
кругом листочки обведу
та й списую Сковороду.
Вчитель. Змалку в обдарованій дитині прокинувся талант художника. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах. На дверях, на папері. Був наймитом, а потім слугою пана П. Енгельгардта, його козачком.
Тарас. Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало, неначе в бога….
Уже покликали до паю, а я собі у бур’яні
Молюся богу… І не знаю, чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось, чого так весело було?
Господнє небо, і село, ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло, недовго молилось…
Запекло, почервоніло і рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся: село почорніло,
Боже небо голубеє і те помарніло.
Поглянув я на ягнята – не мої ягнята!
Обернувся я на хати – нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!...
Оксана. (підходить тихо). Чом же ти плачеш? Ох, дурненький, Тарасе, бач, як малий плаче. Давай, я сльози тобі витру. (Витирає йому сльози)
Тарас. Оксана! Оксаночка! (Посміхнувся.)
Оксана. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти співаєш, найкраще від усіх ти читаєш, ще й , кажуть, малюєш ти. От виростеш і будеш малярем, еге ж?
Тарас. Еге ж малярем.
Оксана. І ти розмалюєш, Тарасе, нашу хату, еге ж?
Тарас. Еге ж… А всі кажуть, що я ледащо й ні на що не здібний. Ні, я не ледащо! Я буду-таки малярем!
Оксана. Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий, вони ж питоньки хочуть! Побігли їх швидше напоїмо! (беруться за руки і біжать).
Вчитель. Тарас зростав серед мальовничої природи України, захоплювався нею та згодом передав свою любов до неї у своїх віршах та картинах. Шевченко- художник і Шевченко- поет йшли поруч тернистими шляхами життя.
Діти декламують вірші та уривки з творів Т. Шевченка: «Тече вода із-за гаю», «По діброві вітер виє», «Садок вишневий коло хати», «Дивлюсь – аж світає», «Село! І серце одпочине», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Причинна», «Катерина», « Доля», «Сон», «Ой, діброво, темний гаю».
Дівчинка ( тримає в руках « Кобзар»). Ці твори увійшли до відомої у всьому світі книги «Кобзар», настільної книги майже всіх українців, в якому куточку світу вони не живуть.
Вчитель. Український народ поставив її на перше місце серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів. В ній просліджується доля поета від народження й до останнього подиху, його особисті почуття, інтелект, неповторність. Кобзар-це мандрівник, який грав на бандурі і розповідав про героїчні вчинки українського народу.
Навіть в далекому засланні, де царем не дозволялось Шевченку ні писати ні малювати, в безводньому степу з гілочки верби він за 7 років він виростив сад, який нагадував йому Україну.
Поет мріяв про « села веселі і людей веселих», «царя не буде супостата, а буде син і буде мати і будуть люди на землі», « і чужому научайтесь й свого не цурайтесь." Його мрії здійснилися через багато років. До багатьох віршів написано музику.
Тарас Григорович видав за життя «Буквар для дітей» обсягом в 24 сторінки. Прожив поет лише 47 років. З них-24 роки був кріпаком,10 років- у неволі, 3,5 роки – під наглядом поліції і лише 9 років-вільною людиною. В усьому світі Шевченко відомий, як великий Кобзар.
Учень читає вірш Л. Храпливої «Портрет Тараса Шевченка».
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там, на стіні,
Читає пісні його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас- ще малий був хлопчина,
А виріс-великий дав дар;
Для всі поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься «Кобзар».
Буду й я любити країну рідненьку,
То може й мені ще не раз всміхнеться Шевченко,
Наш батько, великий Тарас.
Учениця. І кожен раз в весняний час
Всі українські діти
Згадають: нас любив Тарас!
Йому дарують квіти.
Кобзарем ми його звемо,
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему він присвячував народу.
І ми вдячно всі шануймо
Славного Тараса,
В сім’ї вольній не забудьмо,
Бо він гордість наша.
Використана література:
2’2014.
4.Чорна С. М., Кулик І.Б «Візьму у руки я Кобзар»// ; ж-л «Розкажіть онуку», січень 1’2014.
.