Виховна година до Дня української писемності та мови
Мета: ознайомити дітей із значущістю української мови у житті людини; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бажання спілкуватися нею у повсякденному житті.
Обладнання: мультимедійна презентація, вислови про мову, м’ячик, малюнки хмаринок з надписами фразеологізмів.
Хід роботи
І. Організаційна частина.
Ось дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо!
Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб
зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок.
Девіз нашого уроку: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
ІІ. Основна частина.
1. Бесіда з елементами розповіді.
- Діти, у якій країні ми живемо? (Україна).
- Яка столиця нашої країни? (Київ).
- Якою мовою люди розмовляють у нашій країні? (українською, російською, польською).
- Так. Найбільше в нашій країні люди розмовляють українською, але інколи ми чуємо російську, польську, німецьку мови.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про найріднішу кожному із нас мову – українську.
- Отже тема нашого сьогоднішнього заняття "Солов ' їна, барвінкова, українська рідна мова».
- Діти, що таке «мова»? ( це засіб спілкування)
- Народ говорить, що "буква до букви – складається слово, а слово до слова – звучить рідна мова". А Д. Білоус писав:
Ти поспішаєш у ясній обнові,
Як пісня, линеш рідне слово.
Ти наше диво калинове
Кохана материнська мово!
- Отже, в цьому вірші Д. Білоус описує нашу мову. Яка вона? (рідна, кохана, материнська, калинова).
Як у кожної людини є одна мама, так мова рідна – лиш одна. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова.
- Діти, а чи потрібна нам мова? (Так)
- Для чого?(Щоб спілкуватись з іншими людьми)
- А як би себе почували люди, якби не мали б мови? (Вони не змогли б розмовляти, передавати свої почуття словами).
2. Гра "Ланцюжок".
- А зараз ми з вами пограємо у гру «Ланцюжок». Ви будете передавати один одному м’ячик і при цьому говорити слово на ту букву, на яку закінчується попереднє слово.
3. Цікавинка
- Діти, а чи знаєте ви, скільки мов на землі?
Вчені нараховують близько 5 тисяч мов. З усіх мов добре вивчені лише 500. І 1400 мов перебувають на межі вимирання.
4. Гра "Правильно чи неправильно"
- Мова – це найдорожчий скарб, який треба берегти. Та, на жаль, наша байдужість призводить до її занепаду. Забруднюють нашу мову і суржики, тобто неправильні слова.
- Давайте перевіримо, чи правильно ви розмовляєте. Виправте помилки.
.
Понятно – зрозуміло.
Тоже – теж.
Фамілія – прізвище.
Мусор – сміття.
5. Гра "Що є в мові".
- Я буду задавати вам питання, відповіді на які заховались у словах, записаних на екрані.
Що їв касир під час обіду?
Як називалась водойма, де купалась Марічка?
Що побачив мотоцикліст попереду?
Що побачив Карлсон, що спав на даху?
Яку страву любить тракторист?
6. Метод розповіді.
- Наша мова належить до високорозвинених мов світу. Вона посідає 2 місце після італійської за своєю мелодійністю.
Ось послухайте якою є наша мова.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова.
- Діти, якими словами описано нашу мову?
7. Гра «Хмаринка».
- Зараз ми з вами пограємо у гру «Хмаринка». У нас на дошці є хмаринки зі словами. Я буду читати вам вираз, а ви скажете до якого слова на хмаринці цей вираз підходить.
Бути на сьомому небі – радіти.
Байдики бити – лінуватися.
Зарубати на носі – запам’ятати.
8. Робота в групах «Збираночка»
Зібрати прислів'я про мову і пояснити його.
Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
Не кидай слова на вітер.
Від теплого слова і лід розмерзається.
Будь господарем своєму слову.
Гостре словечко коле сердечко.
9.Фізкультхвилинка «Посмішка»
10. Метод "Незакінчених тез"
- А тепер настав час усім нам разом віршики складати. Я буду читати вам віршики, а ви останнє слово другого рядочка будете добирати за змістом у риму.
Щоб розумним й мудрим стати
Треба рідну мову… (знати).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову… (вчити).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла,…(світанкова).
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така … (багата).
Чарівна і калинова
Наша мова… (веселкова).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто не… ( забуває)
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, … (материнську).
Молодці!
11. Вірш «Рідна мова»
Сьогодні ваші однокласники хочуть звернутися до Вас з проханням вчити та любити рідну мову.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
12. Гра на бандурі.
Діти, а скільки пісень створив наш народ саме на українській мові! До вашої уваги виступ Турчин Анастасії на бандурі з піснею «___________________________».
13. Тепер давайте промовимо всі разом клятву, що ми готові берегти та плекати нашу мову.
Я буду по рядочку зачитувати, а ви будете повторювати за мною.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати,
Буду всюди й повсякчас.
Бо ж єдина – та, як мати,
Мова в кожного із нас.
ІІІ. Підсумок заняття.
- Що вам запам’яталось на занятті?
- Для чого нам мова?
- Якою є наша мова?
- Молодці діти! Ви сьогодні добре попрацювали на занятті.