Тема. Вода – джерело життя.
Мета: - поглибити знання учнів про воду та її властивості й застосування;
- дати поняття про значення води в житті людини;
- познайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними
проблемами, які необхідно вирішувати на сучасному етапі;
Обладнання: комп'ютер, презентація, плакати “Чисте і забруднене озеро", “Види води", глобус .
"Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,
тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи,
що ти таке. Ти не тільки потрібна, ти і є життя!"
/Антуан де Сент-Екзюпері/
Хід заняття.
І. Організаційна частина, привітання.
ІІ. Інформаційна хвилинка.
ІІІ. Основна частина.
-1. З маленьких років ми звикаємо до чарівної краси природи. Ми часто гуляємо в парках, відпочиваємо в садах,буваємо в ласі, радіємо спілкуючись з природою. Саме природі людина зобов'язана своїм існуванням. Про що саме ми сьогодні поговоримо ви дізнаєтесь прочитавши акровірш. № 1, 2.
Вона є на Землі в усьому.
Он в небі хмаркою летить
Дає життя всьому живому.
А от без неї нам не жить.
№ 3
№ 4
-Так, вірно. Адже Капітошка є скрізь: і в дощику, і в хмарці, і в сніжку.
-Глянувши на глобус можна побачити,що вода займає 70% поверхні нашої планети. Але більшу частину цієї води людина вживати не може. Чому? (відповідь дітей)
-Правильно,бо вона солона і непридатна для пиття. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщатиметься в трилітрову банку, то прісна вода займе лише півсклянки. А якщо з цієї склянки надібрати 3 краплі, то вони будуть складати воду рік і озер. Океани, моря і ріки регулюють кругообіг життя на Землі. Вони займають велику площу поверхні землі і впливають на клімат, зберігають рослинний і тваринний світ. (Ілюстрація, слайд №5).
2. А зараз проведемо вікторину "Без води - нема життя"
Вікторина.
1. Як називається перший місяць весни? (Березень)
2. Яка квітка росте на воді? (Латаття).
3. Як можна донести воду у ситі? (Заморозивши її).
4. Як називається найбільша річка, яка протікає по території України ? (Дніпро).
5. Де живуть білі медвежі ? (На Північному полюсі).
6. Який птах плаває, як риба? (Пінгвін).
7. Яка риба б'є струмом? (Електричний скат).
8. Яких каменів у річці немає? (Сухих).
9. На яке дерево сідає ворона під час сильного дощу? (На мокре).
-Немає на Землі речовини, важливішої для нас, ніж звичайна вода, і в той же час не існує більш загадкової речовини, яка має стільки цікавих властивостей.
11. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка).
-Поверхня води завжди затягнута тонкою плівкою з молекул. По ній, як по підлозі, бігають комахи — водомірки та навіть тропічні ящірки - василиски.
-
5. Приказки, прислів'я, порівняння
1. Коли квітень з водою, то травень з травою.
2. Травнева роса краща вівса.
3. Чайка сіла у воду — чекай доброї погоди.
4. Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
5. Ранні пташки росу п'ють, пізні — слізки ллють.
6. Вода все змиє, а злого слова — ні.
7. Не той молодець, що за водою пливе, а той, що проти води.
8. Хто топиться, той за соломинку вхопиться.
9. Не плюй у криницю, знадобиться напитися.
10. Не спитавши броду, не лізь у воду.
11. Водою воду не загатиш.
12. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.
13. Під лежачий камінь і вода не тече.
14. Схожі, як дві краплі води.
15. Хліб та вода — бідного їда.
16. Хліб — батько, вода — мати.
17. Риба — вода, ягода — трава, а хліб — всьому голова.
18. Звик з бідою — як риба з водою.
6. Пояснити українські приказки.
1. Водою не розлити (Міцно дружити).
oВоду каламутити (Навмисно щось ускладнювати, заплутувати).
o Воду решетом носити; товкти воду в ступі (Даремно тратити сили).
o Багато води утекло (Минуло багато часу).
o Як з води росте (Дуже легко, гарно і швидко).
o Як у воду дивитися (Точно передбачити події).
o Виходити сухим із води (Уміло уникати покарання, будучи винним).
o Вилами по воді писано (Про те, здійснення чого викликає сумнів).
o І за холодну воду не братися (Нічого не робити).
Елемент гри. № 16
Гра: "Що у чистій водоймі?"
-Чому ж забруднюється наша вода?
Більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої шкідливі відходи в річки, озера, моря. № 17
І тоді їхні води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу. В забрудненій воді з'являються різноманітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Подекуди бувають закриті для відпочинку навіть морські пляжі. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї. № 18
Багато шкідливих речовин не розчиняються у воді і залишаються в ній назавжди. Це важкі метали і пестициди, нафтопродукти, сучасний одноразовий посуд. № 19
8. Елемент гри. № 20
На екран проектується список слів. Вчитель загадує загадки, а діти повині вибрати із списку правильні відповіді:
1.Я - в річці. Я - іржава. Я порізала ногу маленької дівчинки, коли вона купалася. Що я ?
2.Я дуже хвора. Мені не вистачає кисню для дихання. Мені більше не подобається плавати в цьому озері. Хто я ?
3.Я мокра. У мене поганий запах. Мій колір зовсім не привабливий. Щодня завод викидає в мене свої відходи. Що я ?
4.Я мокра. Я потрібна всім живим істотам. Усі рослини, тварини і люди умруть без мене. Що я?
5.Я чистий і прозорий. Завдяки мені всі живі істоти можуть жити на планеті. Якщо мене немає, всі починають задихатися. Хто я ?
Варіанти відповідей: черепаха, кисень, відкрита бляшанка, забруднена річка, чиста вода, їжа, сіль, риба, розбита пляшка.
9. А ви знаєте, до чого може призвести забруднена вода? (Відповіді дітей).
Забруднена вода призводить до важких захворювань. А вам, щоб не хворіти, треба гарно та смачно їсти, займатися спортом і добре відпочивати.
Обладнання: два плакати (з чистою і забрудненою водоймою).
Учні мають відібрати об'єкти, що знаходяться у чистій водоймі від тих, що забруднюють її (на вчительському столі малюнки різних предметів, які учні почергово прикріплюють до певного плакату, - пуста пляшка, рибка, чобіт...).
•личинки комах;
•водяні змії;
•биті пляшки;
•водорості;
•старі шини;
•металеві бочки з хімікатами;
•іржаві бляшанки;
•доросла риба;
•рачки;
•папір;
•качки;
•мальки;
•равлики;
•зламана вудочка;
•різні рослини;
•камінці;
•пластмасові стаканчики;
•тритони.
10. Вода в житті людини. № 21
- Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Вода — необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення і так далі.
-Воду ми п'ємо, з неї ми варимо їжу, в ній купаємося, використовуємо її в побуті. Без води людина не може жити! Багато років тому назад вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою і бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може змінитися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.
-Дітки! Капітошці з вами було дуже весело. Та час прощатися,на нього чекає його хмаринка. Бережіть воду,бо вона ваше здоров'я. До побачення!
№ 23
Тема. Вода – джерело життя.
Мета: - поглибити знання учнів про воду та її властивості й застосування;
- дати поняття про значення води в житті людини;
- познайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними
проблемами, які необхідно вирішувати на сучасному етапі;
Обладнання: комп’ютер, презентація, плакати “Чисте і забруднене озеро”, “Види води”, глобус .
"Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,
тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи,
що ти таке. Ти не тільки потрібна, ти і є життя!"
/Антуан де Сент-Екзюпері/
Хід заняття.
І. Організаційна частина, привітання.
ІІ. Інформаційна хвилинка.
ІІІ. Основна частина.
Вона є на Землі в усьому.
Он в небі хмаркою летить
Дає життя всьому живому.
А от без неї нам не жить.
№ 3
№ 4
У синьої мами – хмаринки
Жила собі донька Краплинка.
Хмаринка у небі блукала
Й сьогодні до нас завітала.
(Звучить музика з мультфільму «Вовк і Капітошка»)
№ 5
№ 6
№ 7
2. А зараз проведемо вікторину ”Без води - нема життя”
Вікторина.
1. Як називається перший місяць весни? (Березень)
2. Яка квітка росте на воді? (Латаття).
3. Як можна донести воду у ситі? (Заморозивши її).
4. Як називається найбільша річка, яка протікає по території України ? (Дніпро).
5. Де живуть білі медвежі ? (На Північному полюсі).
6. Який птах плаває, як риба? (Пінгвін).
7. Яка риба б’є струмом? (Електричний скат).
8. Яких каменів у річці немає? (Сухих).
9. На яке дерево сідає ворона під час сильного дощу? (На мокре).
Елемент гри. № 8
3. Загадки про воду:
Часом і на камінь пнеться,
Як немає – все всихає,
Звір і птиця помирає. (Вода)
Сонце встало та й зібрало.
(Роса)
усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда,
Звичайна, підкажіть,... (Вода)
4. Текло, текло, та й лягло під скло. (Вода, лід.)
5. Впаде з неба — не розіб'ється, впаде у воду — розпливеться. (Сніг.)
6. Взимку горою, а літом водою. (Сніг.)
7. Що приходить тихо, а йде з шумом? (Сніг.)
8. Мене просять і чекають, а як покажусь — утікають. (Дощ.)
9. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град.)
10. Сама вода і по воді плаває. (Крижина).
11. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка).
№ 9
4. Властивості води.
- Вода — це єдина речовина в природі, яка в земних умовах існує в усіх трьох станах:
№ 10
№ 11,12,13
5. Приказки, прислів'я, порівняння
1. Коли квітень з водою, то травень з травою.
2. Травнева роса краща вівса.
3. Чайка сіла у воду — чекай доброї погоди.
4. Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
5. Ранні пташки росу п'ють, пізні — слізки ллють.
6. Вода все змиє, а злого слова — ні.
7. Не той молодець, що за водою пливе, а той, що проти води.
8. Хто топиться, той за соломинку вхопиться.
9. Не плюй у криницю, знадобиться напитися.
10. Не спитавши броду, не лізь у воду.
11. Водою воду не загатиш.
12. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.
13. Під лежачий камінь і вода не тече.
14. Схожі, як дві краплі води.
15. Хліб та вода — бідного їда.
16. Хліб — батько, вода — мати.
17. Риба — вода, ягода — трава, а хліб — всьому голова.
18. Звик з бідою — як риба з водою.
6. Пояснити українські приказки.
1. Водою не розлити (Міцно дружити).
7. Кругообіг води в природі. № 14, 15
Елемент гри. № 16
Гра: "Що у чистій водоймі?"
Більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої шкідливі відходи в річки, озера, моря. № 17
І тоді їхні води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу. В забрудненій воді з'являються різноманітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Подекуди бувають закриті для відпочинку навіть морські пляжі. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї. № 18
Багато шкідливих речовин не розчиняються у воді і залишаються в ній назавжди. Це важкі метали і пестициди, нафтопродукти, сучасний одноразовий посуд. № 19
8. Елемент гри. № 20
На екран проектується список слів. Вчитель загадує загадки, а діти повині вибрати із списку правильні відповіді:
Варіанти відповідей: черепаха, кисень, відкрита бляшанка, забруднена річка, чиста вода, їжа, сіль, риба, розбита пляшка.
9. А ви знаєте, до чого може призвести забруднена вода? (Відповіді дітей).
Забруднена вода призводить до важких захворювань. А вам, щоб не хворіти, треба гарно та смачно їсти, займатися спортом і добре відпочивати.
Обладнання: два плакати (з чистою і забрудненою водоймою).
Учні мають відібрати об'єкти, що знаходяться у чистій водоймі від тих, що забруднюють її (на вчительському столі малюнки різних предметів, які учні почергово прикріплюють до певного плакату, - пуста пляшка, рибка, чобіт...).
10. Вода в житті людини. № 21
- Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Вода — необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення і так далі.
IV. Підведення підсумків.
Учні відповідають:
Вода-найпоширеніша речовина у природі.
Без води неможливе існування ні людини, ні тварин, ні рослин.
До води потрібно ставитися дуже бережливо, тому що питної води дуже мало і т.д.
Що конкретно Ви можете зробити для збереження води?
Слідкувати, щоб даремно вода не витрачалася, не смітити на берегах річок і т. д.
Збережімо річку і криницю.
Пізнаваймо глибше, до пуття
Відкриваймо кожну таємницю,
Зберігаймо воду і життя.
№ 23
1. Коли квітень з водою, то травень з травою.
2. Травнева роса краща вівса.
3. Чайка сіла у воду — чекай доброї погоди.
4. Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
5. Ранні пташки росу п'ють, пізні — слізки ллють.
6. Вода все змиє, а злого слова — ні.
7. Не той молодець, що за водою пливе, а той, що проти води.
8. Хто топиться, той за соломинку вхопиться.
9. Не плюй у криницю, знадобиться напитися.
10. Не спитавши броду, не лізь у воду.
11. Водою воду не загатиш.
12. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.
13. Під лежачий камінь і вода не тече.
14. Схожі, як дві краплі води.
15. Хліб та вода — бідного їда.
16. Хліб — батько, вода — мати.
17. Риба — вода, ягода — трава, а хліб — всьому голова.
18. Звик з бідою — як риба з водою.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм , як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили, ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Літературне змагання
Клас ділиться на дві команди. Виграє та команда, яка назве найбільше прислів'їв і прикмет про воду.
● Будь мудрий, як земля, а чистий, як вода.
● Річка — колиска життя.
● Вода—душа врожаю.
● Вода — великий санітар.
● Закрий міцніше кран, щоб не втік океан.
● Коли сонце заходить за хмари, буде дощ.
● Дим стелиться низько, буде дощ, тепло.
● Великі дощові бульки на воді — дощ буде іти довго.
● Хмари ідуть низько — заплачуть дощем.
● Як багато на полях снігу — буде добрий урожай.
● Квіти починають сильніше пахнути перед дощем.
● Ворони зграями кружляють у повітрі перед снігом.
В її краплині криється життя.
Вона багата і водночас бідна.
Ну що там є - є тільки лиш вода,
Ну що там є - вода,
Вода-царівна.
В її краплині світиться весь світ,
Усе життя проблискує у ньому.
Твоє життя – її життя відсвіт,
І ти повинен лиш радіти цьому.
Цей вірш Алекси Павак якнайкраще передає сутність та роль води в нашому житті. З появою води приходить життя. Пропала вода – й життя стає неможливим. Але над водою, а відповідно й над життям, нависла загроза забруднення, отруєння та зникнення. За рішенням Генеральної Асамблеї та Організації Об’єднаних Націй 22 березня в усьому світі відзначається як День водних ресурсів або Всесвітній день води. І цей день відзначається не тому, що на планеті багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Сьогоднішня класна година буде присвячена саме воді, цьому надзвичайному подарунку природи, цій силі, цій необхідності в нашому житті.