Виховна година до Дня рідної мови "Мова моя рідна, мова солов’їна"

Про матеріал
Виховна година до Дня рідної мови "Мова моя рідна, мова солов’їна". Конспект виховної години стане в нагоді вчителям початкових класів, педагогам-організаторам, класним керівникам.
Перегляд файлу

Дата: 21.02.2025

Клас: 4-А

Вчитель: Лазарь Л. В.

Предмет: виховна година

Тема. Мова моя рідна, мова солов’їна

Мета: поглибити знання дітей про значення рідної мови в житті кожної людини; збагачувати словниковий запас учнів; формувати розуміння, що українська мова - наш скарб; розвивати почуття краси і сили рідної мови; виховувати в дітей почуття патріотизму та любов до рідної мови.

Обладнання: ребус, квітка з пелюстками, слова для довідки, зірочки з фразеологізмами, таблиця з наголосами, мікрофон

                                                              Хід заняття

  1. Організаційна частина
  1. Привітання
  2. Емоційне налаштування
  •          Сьогодні н вас чекає захоплива подорож до крафни «Мовознавців». А для того, щоб всі ми отримали заряд позитивної енергії, пропоную вам подарувати один одному посмішку.
  1. Основна частина
  1.      Оголошення теми виховного заняття
  •          Щоб дізнатися, яка тема сьогоднішнього виховного заняття вам потрібно розгадати ребус.


  •          Так, це - мова.
  1.      Розповідь про мову
  •          Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою. Одні мовою жестів, інші – мовою звуків. Лише нам, людям, подарований Богом дорогоцінний скарб – мова. Дякуючи цьому дару, ми можемо порозумітися, розказати про свої почуття і переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо з покоління в покоління набуті знання і досвід.
  •          Чи замислювалися ви коли-небудь, скільки мов живе на Землі? (Вислухати припущення учнів).
  •          Нині їх близько 5000, точної ж кількості не встановлено.  Серед живих мов світу бринить срібним дзвіночком і наша рідна мова.
  •          А яка наша рідна мова?(українська)
  •          Дітки, а чи знаєте ви, коли міжнародний день рідної мови? (21 лютого)
  •          І так, Подорож до країни «Мовознавців» розпочинаємо.
  1.      Перша зупинка «Багатство рідної мови»
    1.           Слухання і аналіз казки «Про українську мову»
  •          Давним-давно жила-була Українська Мова. Вона дуже любила співати і танцювати, повчати казками,які були дуже цікавими. Та ось одного разу до королівства прийшла зла чаклунка. Задумала вона загубити Українську Мову. Підійшла лиходійка до неї і попросила розповісти казку. Не відмовила Українська Мова незнайомці – розповіла їй про веселі звуки та веселі нотки.
  •          Ти дуже розумна, але не треба повчати старших, -  промовила незадоволено лиходійка.
  •          За твою неповагу я покараю тебе!
  •          І зла чаклунка стукнула палицею по землі три рази...
  •          Опинилась Мова в незнайомому королівстві. Розгубилася, засумувала. Та недовго вона була самотньою. Мешканці королівства запросили незнайомку до себе, обігріли, втішили, а дізнавшись її не легку долю, запропонували жити у них.
  •          Незабаром не залишилось у цьому королівстві нікого байдужого до Української Мови.  ЇЇ поважали і любили за добру пораду, за талант і уміння розповідати цікаві казки, що вчать розуму. А ще – за уміння співати чудові пісні, які лікують Душі.
  •          Отже, про що ця казка? (відповіді дітей)
    1.           Квітка мови
  •          На столі дуже багато пелюстків квітів. На кожній пелюстці написано слово (Солона, барвінкова, гаряча, некрасива тощо).
  •          Ви повинні прочитати та вибрати саме те слово, що характеризує нашу рідну мову. Вибрані пелюстки прикріплюємо на дошці, утворюючи яскраву квітку. (Рідна мова яка? Барвінкова, українська, мелодійна, чарівна, щира, солов’їна, калинова)
  •          Молодці! Подивіться, як розквітла квітка і наша рідна мова.
  1.      Друга зупинка «Краса рідної мови»
    1.           Гра «Склади вірш»
  •          Я буду читати вірш, але в ньому будуть пропущені слова для рими. Ваше завдання: правильно дібрати слова з довідки.

Щоб розумним і мудрим стати,

Треба рідну мову … (знати)                               

А щоб вміти говорити,

Треба рідну мову …  (вчити)

Рідна ж мова пелюсткова,

Мудра, світла й …   (світанкова)

І дзвенить щодня і в свята,

Бо вона така …  (багата)

Чарівна і веселкова

Наша мова …   (калинова)

В ній в віках батьки і діти.

Як без мови в світі … (жити)         

Понад світом хай лунає.

Хай ніхто …  .  (не забуває)

Рідну мову українську,

Мудру, щедру, … . (материнську)

  1.           Гра «Зніми зірку»
  •          На дошці є зірки із словами, які пояснюють фразеологізми. Я буду зачитувати фразеологізм, ваше завдання – знайти слово, яке пояснює цей фразеологізм.

Набрати в рот води  - мовчати,

Пекти раків – почервоніти,

Накивати п’ятами – побігти,

Викинути із голови – забути,

Пасти задніх – відставати,

Прикусити язика – замовкнути,

П’яте через десяте – як-небудь,

Байдики бити – лінуватися.

  1.           Гра «Навпаки»
  •          Дітки, підберіть слова протилежні за значенням. А ви знаєте, як такі слова називаються?(антоніми).Зараз я вам наведу приклад.

Свіжий хліб – черствий хліб

  •          А тепер ви

Свіжі квіти - ... (зів’ялі квіти)

Солодке яблуко - .... (кисле яблуко)

Солодкі ліки -.... (гіркі ліки)

Повне відро - ... (порожнє відро)

Великий кіт - ... (малий кіт)

Сильний чоловік - ... (слабкий чоловік)

Білий м’яч - .... (чорний м’яч)

Твердий камінь-... (м’який камінь)

  •          Зараз я вам прочитаю загадку, а ви спробуєте відгадати і сказати слова антоніми в цій загадці.
  1. Куций хвіст і довгі ноги.

Уночі і вдень - тривоги.

Миру й спокою не знаю:

 Всіх боюся, утікаю (заєць)

(спитати в дітей чи вони знають, що означає куций)

  1. Коли іде, то гомонить,

Коли зупиниться, мовчить (годинник)

  1.           Слова – омоніми
  •          Зараз я вам прочитаю вірш, а ви скажете слова – омоніми з цього віршика

Косу дівчина плете

На косі трава росте,

Поки ще трава в росі,

Із косою йде на косу

Хлопець той, що трави косить.

(відповіді дітей)

  1.      Третя зупинка «Не засмічуй рідну мову»
    1.           Правильні наголоси
  •          На дошці ви бачите слова, наше завдання разом прочитати їх і поставити правильний наголос
    1.           Іншомовні слова
  •          Дітки, ми в нашому спілкуванні вживаємо багато англійський слів, але їх можна замінити на українські слова. Наприклад: Лайк – вподобайка, скріншот – знімок екрану, селфі – самознимка, гаджет – пристрій, акаунт – обліковий запис, челендж – виклик , смайл – усміхайлик, стікер – наліпка
  1.      Четверта зупинка «Творчість»
    1.           Гра в склади
  •          Дітки, зараз ми пограємо в гру, я вам називаю слово, а ваше завдання сказати слово яке починається на останній склад минулого слова. Наприклад: Сіно – нога – ганок – Оксана
    1.           Чарівні слова
  •          В українській мові є багато слів які читаються зліва на право і навпаки. Наприклад око, Пилип. Чи знаєте ви такі слова?(дід, піп, наган, радар, зараз, Анна, корок, тут)
    1.           Склади речення
  •          А зараз ми пограємо в гру, ми будемо складати речення де кожне слово починається на букву С. Наприклад: Сашко смакує смачним соленим салом
  •          А тепер я вам буду зачитувати початок речення а ви закінчіть

Степанко складає... (сіно),

Сьогодні світить...(сонце)

Самотній старий сивий Семен сидів серед ...(саду)

  •          А тепер ви самостійно складіть таке речення.
  1. Заключна частина
  1. Гра «Мікрофон»
  •          Яка мова для вас найрідніша і найдорожча?
  •          Чому говорять, що мова це скарб?
  •          Що потрібно робити щоб наша мова не засмічувалась?
  •          Тільки з нашою турботою, тільки з нашою любов’ю мова буде жити і процвітати. Що кожен із нас може зробити, щоб розвивалася рідна мова?          
  •          Вчителі навчають вас правильно говорити, читати,  писати, розуміти і любити українську мову. А що можете зробите ви, щоб зберегти рідну мову? (Відповіді дітей)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 березня
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку