Тема: «Не за горами масляна з пирогами»
Мета:Ознайомити з традиціями українського народу, особливостями святкування, розвивати інтерес до історії, звичаїв народу, почуття прекрасного, естетичний смак, виховувати любов до свого народу, до прекрасного: поезії, музики, природи.
Обладнання: презентація, на столі хліб на вишитому рушнику
Форма проведення: свято
Хід заходу
Ведуча.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов’ю та миром.
Ведуча.
Доброго дня, діти. Сьогодні ми з вами поговоримо про ще одну традицію нашого народу. Тема нашої виховної години «Не за горами масляна з пирогами».У нашого народу є чудові традиції. Незабаром ми святкуватимемо чудове свято «Масляна». Це свято початку весни. Діти, а чи знаєте ви скільки днів гостює у нас масляна?
(відповіді дітей)
Ведуча.
Так, правильно сім днів і кожен день свята має свою назву і свій сенс. Понеділок називається «зустріч». У будинках починають пекти млинці, роблять ганчір'яну ляльку з довгою косою, одягають її у дівочий одяг, саджають на почесне місце. Вас же я попрошу допомогти нам гідно зустріти Масляну. Є народне повір'я: погано зустрінеш Масляну - так будеш жити... Тому не шкодуйте долоні. Давайте усі разом покличемо Весну: «Пані Широка Масляна! Ласкаво просимо до нас!» (Глядачі допомагають ведучому. Звучить музика. Учасники несуть Масляну. Глядачі вітають їх. Масляну вносять на сцену.
Ведуча.
Відмінно! Ви були прекрасним ескортом Масляної, а тепер ви назначаетесь почесною вартою. Ось почесні місця. Просимо вас почесно сісти почесний вид. Другий день це - вівторок - «загравання». Народ катається на санчатах, грає в сніжки і різні інші ігри. Давайте і ми сьогодні з вами пограємо!
У дядечка Трифона було семеро дітей, Семеро, семеро, семеро синів. Вони не їли, вони не спали й не нудьгували ніколи.
Всі гравці беруться за руки і утворюють коло. Ведучий виходить в центрі кола і каже:
- Ну, синки мої, дітки мої, я дядечко Трифон!
Що я буду робити, повторюйте за мною!
І ватажок починає співати:
- У дядечка Трифона...
(Всі гравці пускаються в танок і повторюють за дядечком Трифоном.)
- ...У дядечка Трифона семеро дітей,
У дядечка Трифона сім синів!
Тут дядечко Трифон показує руками, які величезні очі його синів, і продовжує:
- З такими очима!
Всі інші зупиняються, показують руками, які величезні очі в них, і повторюють:
- З такими очима!
І знову пускаються по колу.
Дядечко Трифон показує, які густі брови його синів, і співає:
- З такими бровами!
Все знову зупиняються, повторюють його рухи, слова і знову пускаються по колу. А дядечко Трифон показує, які носи у його синів:
- З такими ось носами!
І синки працюють, показують, які у них довгі - довжелезні носи, повторюють дядечкові слова і знову пускаються по колу. Дядечко Трифон показує, які величезні вуха у його синів:
- З отакими вухами!
І всі повторюють його рухи та слова.
Потім дядечко Трифон показує, які довгі зуби у синів:
- З такими зубами!
І всі грають показують зуби і співають дядечкові слова. Далі дядечко Трифон говорить про губах своїх синів:
- З такими губами!
І всі повинні проспівувати ці слова і показувати, які у них товсті губи. А дядечко Трифон продовжує:
- З такими ось плечима!
- З такими ось руками!
- З такими ось ногами!
А всі сини повторюють слова дядечка Трифона, не перестаючи ходити але колу. Після того як показав дядечко Трифон, які у його синів очі, брови, носи, вуха, зуби, губи, руки, плечі і ноги, він заспівує:
- Вони не пили, вони не їли,
Все на дядечка дивилися.
Вони все робили ось так!
Вони все робили ось так!
Разом з дядечком ці слова повторюють і всі його сини, проспівуючи в такт.
- Вони не пили, вони не їли, іт. д.
В цей час дядечко Трифон вигадує різні рухи і показує своїм синам:
...то впирається руками в боки і підстрибує; ...то піднімає одну ногу, а іншу згинає в коліні; ...то тягне себе за ніс; ...встає на карачки; ...то починає стрибати на одній ніжці; ...робить вигляд, що піднімає себе за волосся. Сини повинні точно і швидко повторювати всі рухи дядечка Трифона. Він зупиняється, і вони повинні зупинитися в той же момент. При кожному повторенні руху дядечка сини повинні проспівувати слова пісеньки:
- І все робили ось так!
Вони все робили ось так!
А той, хто забариться, хто помилиться або не встигне повторити за дядечком Трифона, той вибуває з гри і платить фантик
(будь-який предмет даного учасника). Потім він повинен викуповувати ці фантики шляхом виконання будь-якого завдання, яке можуть давати йому і дядечко Трифон, і гравці, які залишилися в колі.
Ведуча
Середина тижня - середа - «лакомка». Чому середовище на Масляну називалася «лакомка»?
(відповіді дітей)
Ведуча
Весну зустрічають млинцями. Круглий, гарячий млинець - символ сонця. Важко ще сонечку розтопити снігові замети - треба дати йому гарячих помічників. Тому пекли саме млинці, а не пряники або бублики. Кожна господиня пече млинці за своїм особливим рецептом. Настає четвер - широкий четверток. Масляничний розгул, катання на санях, бої навкулачки, півнячі бої, снігові фортеці... Однією з найбільш улюблених забавок на Масляну завжди було катання з гір. Каталися і стар, і млад. Але не у всіх були сани... Прошу внести інвентар!(Помічники вносять предмети: мітлу, крамницю, лижі, тазик.)Перед вами мітла, лавка, лижі, тазик. Вгадайте, на чому їздили наші предки з крижаних гір?
(відповіді дітей)
Ведуча
Так, в принципі, можна кататися з крижаних гір на лижах, і в тазику, і на мітлі. Але ви повинні сказати, на чому їздили наші предки. Хто сказав «лавка»? Абсолютно вірно! Якщо лавку перевернути догори ніжками, то ідеальні сани!Вам також надається почесне право бути в почесній варті Масляної.
Ви, звичайно, знаєте назву багатьох овочів. А деякі овочі навіть їли. Питання: який овоч - головний ворог Масниці? Слово з шести букв.
(відповіді дітей)
Цей овоч після проводів Масляної користувався дуже великою популярністю. Його смакові якості порівнюють з дуже гострою приправою, широко поширеною і зараз. (Редька.) Я пропоную вам позмагатися в знанні млинцевої кулінарії. Ви знаєте, що млинці можна їсти просто. А можна не просто, тобто я хочу сказати: можна їсти не просто млинці, а їсти їх із чимось... Наприклад, зі сметаною. Так ось, ви називаєте, з чим же ще, крім сметани, можна їсти млинці. Чия відповідь буде останнім, той і переможе. Але врахуйте, якщо я дорахую до трьох, а ви не скажете, з чим же ще їдять млинці, я зупиняю аукціон.(Ведучий проводить млинцевий аукціон.)
Ведуча
Діти, а ви знаєте, як називають людей, які закликають людей на гуляння та свята?
(відповіді дітей)
Ведуча
Ось і наші скоморохи, зазивали вас сьогодні на свято.
Скоморох 1. Але не тільки ми це вміємо. У Стародавній Русі називали скоморохами мандрівних акторів, які виступали як співаки, музиканти, дресирувальники, акробати, виконавці сценок...
Ведуча
Вистачить вам хвалитися, Хома і Ярема! Краще що - небудь нам покажіть!
Фома.
Я не даремно себе хвалю,
Всім і всюди кажу,
Що будь предложенье
Прямо відразу повторю!
Ярема.
Що ж, спробуй, повтори ось це!
Їхав Івась на коні,
Вів собачку на ремені,
А бабуся в цей час
Мила кактус на вікні.
Фома.
Ну, слухай!
Їхав Івась на коні,
Вів собачку на ремені,
Ну а кактус в цей час
Мив стареньку на вікні.
(Ярема сміється, повторює заново.)
Фома.
Я так і кажу.
Їхав кактус на коні,
Вів стареньку на ремені,
А собачка в цей час
Мила Ваню на вікні.
Я Знаю, що кажу.
Казав, що повторю,
Ось і вийшло без помилок,
А чого хвалитися дивлюся?
Ярема. Не дивлюся, а даремно!
Ведуча
Перестаньте ви. Краще скажіть, що було на масляного тижня в п'ятницю і суботу.
Скоморох 1. П'ятниця - тещині вечірки!
Скоморох 2. Субота - зовичні посиденьки!
Скоморох 1. Родичі збираються на чаювання з млинцями, а заодно співають пісні, пустотливі частівки, танцюють.
Ведуча
Неділя - прощений день, останній і найважливіший день Масляної. В цей день годиться пробачити один одному всі образи, не тримати зла на серце. Адже зустріти весну треба з чистою совістю.
Скоморох 1.
Масляну проводжаємо, весну-красну зустрічаємо! Гостя погостювала, з зимонькою попрощалась!
Скоморох 2.
З даху капелі - граки прилетіли.
Горобці цвірінькають - вони весну клацають.
Скоморохи (хором).
Весна благодатна, довгоочікувана,
Весна красна, прийди, весна ясна,
З гарячим сонцем, дощем рясним,
Принеси урожай в наш щасливий край!
Ведуча
Отже, сьогодні ми поговорили про масляну. Скажіть дітки, що ви запам’ятали?
(відповіді дітей)
Ведуча
Молодці, я бачу що ви розумні і старанні діти і, сподіваюся, ви завжди будете залишатись такими. До побачення, до нових зустрічей!