Ознайомити учнів із загальнолюдськими цінностями, моральними чеснотами; вчити дітей основних правил дружніх стосунків, обирати друзів, допомагати їм; розвивати пам'ять, мовлення, творчі здібності та артистичні дані учнів; виховувати доброзичливість, бажання допомагати, любов до ближнього;збагачувати словниковий запас.
Комунальний опорний навчальний заклад «Іларіонівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Іларіонівської селищної ради
Конспект першого уроку в 4-Б на тему:
«Добре тому жити – хто вміє дружити»
Розробила і провела:
вчитель початкових класів, спеціаліст,
Грузинська Кристина Олександрівна
смт Іларіоново
2018 н. р.
Мета: ознайомити учнів із загальнолюдськими цінностями, моральними чеснотами; вчити дітей основних правил дружніх стосунків, обирати друзів, допомагати їм; розвивати пам'ять, мовлення, творчі здібності та артистичні дані учнів; виховувати доброзичливість, бажання допомагати, любов до ближнього;збагачувати словниковий запас.
Обладнання: листи з віршами (за можливісті – на аркуші у формі серця), плакат «Правила дружби», дерево «Людські якості», комп’ютер, квітка – Дружби.
Завдання:
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступна частина
Учитель: Доброго дня вам, діти!
Ось і скінчилося літо.
Школа чекала на вас,
Радо запрошує в клас.
Бачу, ви всі відпочили,
влітку зросли і зміцніли.
Я вас зі святом вітаю,
Бути уважним, старанним
Кожному з вас я бажаю!
Запрошую вас у мандрівку – 4-го класу
Цікаву, проте незвичайну.
Якщо ви готові до старту,
Тоді усі разом рушаймо!
Привітання вчителя:
– Десь за плечима залишилося літо, з його чарівною красою, з його великою кількістю світла і тепла, з зеленою ніжною листвою. І ось ми знову в школі, пролунав перший дзвоник, перший урок уже в 4 класі.
ІІ. Основна частина
Учитель: В цьому класі друзі всі.
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва.
Добрий день тому, хто справа.
Ми − шкільна сім’я.
В цьому класі друзі всі.
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнись тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
Сьогодні ми з вами поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина – про дружбу.
Розповідь вчителя: Тема нашого уроку «Добре тому жити – хто вміє дружити». Переступаючи поріг нашої школи, ви кожного дня зустрічаєтесь у класній кімнаті. У вас спільні завдання, інтереси, радощі, тривоги. Усі вас називають класом, але ви є різними, тому що маєте різних друзів. Кожний з вас є розумний, працьовитий, здібний і талановитий. Щоб у нас в класі були друзі в класі потрібно допомагати один одному, говорити добрі і гарні слова, допомагати товаришеві у складній ситуації.
Мотивація навчальної діяльності (бесіда)
Психологічний практикум «А як би вчинив ти?»
Дітям пропонується кілька психологічних ситуацій, потрібно обрати варіант поведінки й пояснити його.
Ситуація 1: Ваша однокласниця прийшла до школи сумна й заплакана. Як ви поставитесь до цього?
Ситуація 2: Один хлопчик із твого класу дуже поспішав сісти за парту, послизнувся, упав на підлогу і, болісно скривившись, намагається підвестися. Як ви вчините?
Учитель: Не звертаючи жодної уваги на проблеми інших, ми виявляємо елементарну байдужість. Запитання, звернені до них у грубій формі, свідчать не про чуйність, турботу й співчуття, а про зайву цікавість і нетактовність. Чуйне звертання до людини завжди обережне, лагідне, означає вашу готовність допомогти їй.
Інтерактивний метод «Квітка дружби»
Подивіться на цю квіточку-семицвіточку. Вона незвичайна, бо має назву, прочитайте «Дружба». Свої кольорові пелюстки вона нам розкриває (повернеться лицьовою стороною) за умови виконання «Правил дружби». Чи готові ви довести, що всі знаєте правила дружби і вмієте дружити? Тож рушаймо у путь.
Плакат «Правила дружби»
Виведемо його, і відкриється нам перша пелюстка. Ану подивіться на свого сусіда по парті. (Витримуємо деякий час, щоб діти мимоволі посміхнулися один одному).що ви пабачили на лиці сусіда? Так діти, саме з посмішки починається дружба.
Отже, перша пелюстка квітки – семицвітки відкривається, і вона нам говорить перше правило дружби – «Посміхайся».
З давніх-давен люди передавали уміння дружити. Вміти дружити – це ціла наука. Вона відобразилась у народних прислів’ях і приказках. Відкриття другого правила дружби на квіточці-семиквіточці: «Будь у дружбі мудрим».
Давайте перевіримо чи мудрі у виборі друзів. Послухайте ситуацію, а потім висловіть свої думки.
Ситуація.
Оленка прийшла до Іринки.
Тепер скажіть і ви мені:
Гра «Добре-погано» (у парах)
Діти, давайте поміркуємо, яким потрібно бути, щоб стати справжнім другом?
Методичний коментар: вчитель зачитує людські якості, а учні обирають і прикріплюють їх на дерево дружби.
Чесний, похмурий, веселий, жадібний, доброзичливий, недовірливий, чуйний, грубіян, тактовний, поступливий, нечесний, порядний, добрий, щирий.
Молодці,ви показали себе, як справжніх мудреців.
Усім відомо, що не завжди з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях мимоволі виникаю конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати.
Листи з віршами (у вигляді сердечка)
Учень 1: Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти.
Дружать всі малята,
Подружились я і ти.
Учень 2: Не лінуйтеся робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляху земному.
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим.
Учень 3: Є чарівне слово «дружба»,
Знаємо ми це усі.
Дружать ноти зі словами
І складаються в пісні.
Учень 4: Дружать квіточка і бджілка,
Дружать в небі місяць, зірки,
Дружать море й кораблі.
Пори роки – на землі.
Учень 5: Дружать квіти біля школи
І не сваряться ніколи.
От троянда задивляється,
Як ромашка усміхається.
Гра «Добрі слова»
Перед вами лежать долоньки, ваше завдання на кожному пальчику написати добрі, ввічливі слова. Раз, два, три – почали!
Гра «Давайте жити дружно!»
А зараз підійдіть до мене, станьте в коло.
діти, якими словами завжди закінчується мультфільм про кота Леопольда та мишенят?
«Давайте жити дружно!». А ось і сам кіт Леопольд! Передаємо його по колу і говоримо слова-побажання, які ви б хотіли сказати своєму справжньому другу. Закінчуємо свої слова словами кота Леопольда. А почну я.
(Діти по черзі говорять від себе)
А тепер візьміться за руки, подивіться на сусіда справа, на сусіда з ліва і подаруйте найчарівнішу посмішку. Саме з неї починається дружба. А яким є наш клас? За вашими посмішками сподіваюся, що дружнім. І ви відчуваєте, як у ваших долоньках з’явилося тепло, це маленьке сонечко від ваших добрих сердець зігріває їх тепло. Ви відчуваєте тепло долонь, радість від ваших чарівних посмішок. Ми разом – велике сонечко, воно не спалює, а ніжно зігріває наші душі, поблискуючи радісними іскорками в ваших очах. Ми єдине ціле. Ми будемо дружити, цінити один одного, радіти за успіхи своїх однокласників, разом будемо переживати і співчувати, разом будемо долати невдачі і перепони, допомагаючи один одному. Бо дружба велика сила.
ІІІ. Підсумок заходу
Учитель: Тож яким має бути друг?
«Асоціативний кущ»
Друг - … .
Учень 6: Якщо поруч є людина,
Що в тяжку негожу днину
Допоможе і розрадить,
Прихистить і щось порадить,
Тоді й в хаті оберіг,
Запашний лежить пиріг
Й паляниця на столі,
Мир і спокій на землі.
Діти, ось і добігає кінця наше заняття. Сподіваюсь, що воно збагатило ваші душі і серця знаннями про дружбу, що ви навчилися правил та законів дружби, що ви матимете багато друзів і самі будете справжніми друзями. І на знак нашої дружної класної родини, ми з вами будемо ласувати запашну паляницю.
Використана література:
О.М. Жукова, Н.О. Ковальчук, Н.Л. Радченко, А.О. Рудакова. - Х.:, Видавнича група «Основа», 2018. – 127 с.
2. Інтернет ресурси http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/vikhovna-godina-umii-druzhiti.html
3. Інтернет ресурси http://teacher.at.ua/publ/dobre_tomu_zhiti_khto_vmie_druzhiti/21-1-0-23286
4. Інтернет ресурси https://abetkaland.in.ua/druzhyty-sprava-nelegka-ale-druzhyty-treba-vmity/