Наквашанський ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Виховна година
"Геть паління!
Ми - здорове покоління!"
або
Здоров’я дітей –
здоров’я нації
Класний керівник
Преснер Марія Романівна
2021
Мета: запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків; формувати вміння і навички учнів щодо власної безпеки, розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; показати негативний вплив нікотину на організм людини, виховувати в учнів бажання зберегти власне здоров'я.
"Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отуплює цілі нації". (О. де Бальзак)
"Хочеш довге життя — кидай курити". (Народна приказка)
«Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий».
«Не піддавайся шкідливій звичці!»
«Не спалюй своє майбутнє!»
«Вибирай сам — бути здоровим чи курити?»
Хід виховної години
Вступне слово вчителя.
Є така казка. У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію, біля підніжжя Арарату жив добрий і дуже мудрий старий. Він відразу не злюбив це зілля і намагався переконати людей не вживати його. Одного разу він побачив, як купці розклали свій отруйний товар. Вони кричали:
— Божественне листя! Божественне листя! У ньому засіб від усіх хвороб!
Навколо них зібралося багато народу. Підійшов і старий:
— Це «божественне листя» приносить людям користь: у будинок курця не зайде лиходій, його не вкусить собака, він ніколи не постаріє.
Купці з подивом подивились на старого:
— Ти правий, мудрий діду,— сказали вони. - Але звідкіля ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листя»?
Старий усміхнувся і пояснив:
— Лиходій не зайде в будинок курця, оскільки у того, хто віддає багато грошей за тютюн і стає бідним, нічого красти. Крім того, від куріння він буде кашляти всю ніч, а злодій не заходить у будинок людини, що не спить. Через кілька років куріння людина ослабне, в неї почнуть боліти ноги, вона ходитиме з паличкою. А який же собака вкусить людину із ціпком у руці? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, тому що помре замолоду.
Відійшли люди від купців. Якби всі прислухалися в наш час до порад мудрого старого!
Учитель. Сьогодні особливо гостро стоїть проблема виховання здорової молоді. Ми добре знаємо, що здоров'я — найбільша людська цінність, яку, на жаль, багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Без здоров'я немає щастя. Іноді учні навмисно все роблять для того, щоб загубити своє здоров'я. Вони набувають поганих звичок, які негативно впливають на них і яких потім не можуть позбутися, але спочатку вони про це не думають і хизуються перед друзями.. Та тільки чим? Не дуже приємно і навіть шкода. Дивишся на таких дітей, знаючи, що через деякий час вони почнуть хворіти і втрачатимуть своє здоров'я.
— Які можуть бути звички? (Корисні і шкідливі)
— А що таке звичка? (Звичка — це форма поведінки людей, що виникає під час навчання і багаторазового повторення у різних життєвих ситуаціях)
— Які звички є корисними? (Режим дня. Він сприяє зміцненню здоров'я, підвищенню працездатності, і, врешті, довголіттю)
Висновок: шкідливі звички, навпаки, дезорганізують людину, послаблюють її волю, знижують працездатність, порушують здоров'я і скорочують тривалість життя. Ці звички завдають безліч страждань людині.
Юні друзі! Сьогодні ми поведемо розмову про одну із найшкідливіших звичок — тютюнопаління.
Мета нашої виховної години — показати шкідливість паління та його негативний вплив на організм людини.
Спочатку трохи статистики. За даними незалежних соціологічних досліджень, в Україні 40% дорослого населення – курці. Чому ж люди починають палити?
Перша причина – цікавість (25%).
Друга – наслідування дорослих.
Третя – бажання здаватися модним.
Четверта – невідома (просто так).
Але найтривожнішим є те, що майже 40% дітей та підлітків курять. І кількість малолітніх курців невпинно збільшується. Тому в Україні починається акція проти підліткового куріння, яка має на меті сказати "ні" підлітковому курінню.
Наш усний журнал також приєднується до цієї акції. На його сторінках ми сьогодні розповімо, як тютюн потрапив до нас, як він впливає на наше життя і спробуємо застерегти та захистити вас від того зла, яке він несе в собі. Ну що ж, розпочинаємо.
Сторінка 1. Тютюн завойовує світ.
Використовуючи карту "Географічні відкриття", учні розповідають.
Учень1. Чи знаєте ви, що тютюн родом із Америки?
Учень 2. Історія прилучення європейців до куріння почалася так.
Учень1.12 жовтня 1492 року матрос Родріго Тріана з корабля "Пінта", славнозвісної флотилії Христофора Колумба, вигукнув: "Попереду земля!" Серед подарунків, що їх піднесли остров'яни Колумбові, було сушене листя рослини "летум". Це згорнуте в трубочки листя вони курили.
Учень 2. У пошуках золота Колумб поплив далі на Південь і 28 жовтня 1492 року зійшов на берег Куби. Мешканці зустріли прибулих травою для куріння, яку вони називали "сигаро".
Учень 1. Після другого плавання Христофора Колумба (1493-1496 рр.) насіння тютюну завезли до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн, і в період великих географічних відкриттів морськими і караванними шляхами його доставляли практично в усі куточки земної кулі.
Учень 2. Швидкому поширенню тютюну сприяла його дивовижна властивість виробляти в людини потяг до паління, який дуже важко перебороти.
Учень 1. Цій рослині приписували незвичайні якості. Наприклад, вважалося, що тютюн цілющий, його дим відганяє хвороби, злих духів тощо. Це зілля вважали стимулюючим і заспокійливим засобом, його листя використовували як лікувальну речовину.
Учень 2. Куріння тютюну, а також застосування його як ліків (у вигляді настоїв, екстрактів, пілюль) часто спричиняло тяжкі отруєння, що нерідко закінчувалися смертю. Це змушувало уряди різних країн вести боротьбу з курінням. У ряді країн застосовували досить жорстку кару за використання тютюну.
Учень 1. Наприклад, в Італії тютюн оголосили "забавкою диявола". Римські папи навіть пропонували відлучати від церкви тих, хто нюхав або курив тютюн.
Учень 2. В Англії, за указом Єлизавети І, курців прирівнювали до злодіїв і водили вулицями з мотузкою на шиї.
Учень 1. У Росії цар Михайло Федорович, дід Петра, звинувачених у курінні вперше, карав 60 ударами палиць по ступнях, удруге — відрізали ніс або вуха. Після спустошливої пожежі у Москві у 1634 році, причиною якої було куріння, його заборонили під страхом смертної кари.
Учень 2. Легенда про тютюн Чортове зілля
Летів якось чорт. Та кудись задивився Й на вербу суху животом настромився. І здох. Може, правда, а може брехня - Посипалася з чорта того порохня. Ішли мужики. Порохню найшли: Вони недалечко там поле орали. Кишені діряві були, як на зло, Тож, чортове зілля повсюди зійшло. Понюхали - листя духмяним здалося. Комусь до смаку воно дуже прийшлося. «Ти ба!» - мовив хтось, і від цього «ти ба» З'явилася назва у зілля - ТАБАК. Багато з тих пір табаку розвелося. Пізніше курити його повелося. А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув:»Тю!» З'явилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН».
Вчитель. Ось так широкою ходою тютюн завоював увесь світ. Що ж саме було в листках цієї рослини, яка змогла підкорити і до цього часу тримає в своїх тенетах людство?
Про це ми дізнаємося з другої сторінки нашого журналу, яка так і називається.
Сторінка 2. Що міститься в листках тютюну?
Учень1. У тютюновому листі міститься більше як 3800 хімічних речовин. Серед них смоли, органічні кислоти, ефірні масла, вуглеводи, білки, солі важких металів. Та найбільш біологічно активним і досить отруйним є нікотин. Його наркотична дія виробляє в людини потяг до куріння, який дуже важко перебороти. - Часто кажуть, що одна крапля нікотину вбиває коня. Що ж відбувається в організмі з кожною випаленою цигаркою? Вчені довели, що 1 цигарка вкорочує життя людини приблизно на 15 хвилин.
Учень2. Під час куріння в тютюновому листі під впливом температури відбуваються складні фізико-хімічні процеси, в результаті яких отруйні речовини вивільняються і разом з димом потрапляють у легені курця.
Усього в тютюновому димі міститься 20 отруйних речовин. Найбільш небезпечні з них:
Нікотин — звужує кровоносні судини, руйнує вітамін С, погіршує засвоєння цукру.
Ефірні олії — звужують кровоносні судини.
Чадний газ СО — зв'язує гемоглобін, спричиняє кисневе голодування.
Синильна кислота — руйнує ферменти.
Безпірен — спричиняє ракові пухлини.
Полоній 210 — радіоактивний елемент, який спричиняє пухлини.
Аміак — подразнює слизові оболонки.
Вчитель. Як ми бачимо, у тютюновому листі досить багато отруйних речовин, а будь-яка отрута має здатність руйнувати і вбивати все живе Нікотин — отрута сповільненої дії, яка поступово і нещадно руйнує наш організм. Тому третьою сторінкою нашого журналу буде "Дія нікотину на організм". Якби ми могли зазирнути в себе, щоб побачити, як працюють наші органи і системи, можливо, ми б зовсім по-іншому відносилися до свого здоров'я... Давайте спробуємо зробити це сьогодні. Отож, я вам пропоную казку-феєрію "Коли б могли ми говорити..."
Сторінка 3. Коли б могли ми говорити...
Кровоносна система: Нарешті цей нікчемний хлопчисько заснув, і ми можемо вільно поговорити.
Нервова система: Так, таки ми повинні щось робити, наш господар почав курити.
Дихальна система: Ой! Ой! Я так боюся тютюнового диму. Коли він вперше закурив, у нього почався сильний кашель — це було наше перше попередження, що нам це не подобається.
Нервова система: А далі ми зробили так, що у нього потекли сльози, запаморочилося в голові, зблідло лице і стало дуже погано. Ми посилали йому сигнали: "Викинь цигарку! Це небезпечно! Це отрута!"
Опорно-рухова система: Але як викинути, якщо навколо глузують такі ж самі дурні хлопці. І щоб не здаватися боягузом, він змушений був курити. Як мені його жаль!
Травна система: Жалійте! Жалійте! А хто нас пожаліє! Он у мене вже від того нікотину печінка розпухла, підшлункова залоза перестала ферменти мені виділяти, а шлунок взагалі застрайкував.
Кровоносна система: А моє серце, від тієї згубної отрути стало битися частіше, судини звузилися, а тиск підвищився. Воно не може більше постійно працювати в таких умовах, воно почало втомлюватися, а через це в клітини стало надходити менше кисню.
Нервова система: Цього нам ще не вистачало! Наші клітини — це ж наші фабрики, мікролабораторії, вони під загрозою, ми не можемо цього допустити!
Дихальна система: І я теж так кажу. Цей страшний тютюновий дим сажею осідає на моїх легенях, і всі ми відчуваємо кисневе голодування.
Травнева система: А подивіться, як наш господар схуд, як пожовк! Він зовсім втратив апетит! І не дивно, бо куріння притуплює почуття голоду. А отруйні речовини диму переходять в слизову оболонку шлунка. Болі в ділянці шлунка, хронічні гастрити і, нарешті, — виразка, ось що чекає курців!
Опорно-рухова система: Та що там казати. Від того куріння він втомлюється під час бігу, на фізкультурі. Навіть три круги пробігти не може. У нього болять ноги. А винен в цьому — нікотин.
Нервова система: Кепські наші справи!
Кровоносна система: І що нас чекає в майбутньому?
Нервова система: Всім давно відомо — найстрашнішою розплатою за куріння є хвороби.
Всі: Ми ВСІ звертаємось до Вас!
"Палите — бо всі Ваші друзі палять? І ви вважаєте, що це модно?!"
Всі. Зупиніться! Ви просто обманюєте себе! Куріння — далеко не найкращий спосіб для вашого самовизначення!
Вчитель. Так, паління — це дуже шкідлива звичка. Вона щороку забирає тисячі життів у всіх країнах світу. Вона стала серйозною соціальною проблемою. Паління приносить шкоду не тільки тим, що палять, а й оточуючим. Про це піде мова у наступній сторінці нашого журналу.
Сторінка 4. Шкода не тільки собі, а й суспільству
Театралізоване дійство «Палити чи не палити?»
Вчитель: Діти, до нас сьогодні завітали незвичайні гості – Закон, Здоров’я, Природа і Бюджет. Давайте їх привітаємо.
(В клас проходять відповідно одягнені персонажі. За ними впевнено ідуть Тютюн, дві цигарки і запальничка, у них також відповідний одяг. Гості розміщуються за окремим столом).
Закон: Дорогі діти. Разом зі своїми друзями я прийшов до вас. Ми вдячні вам за запрошення і раді вас вітати.
Учениця: Так, Ваша честь. Ми дуже раді, що ви знайшли час і відгукнулися на наше запрошення.
Учень: Ми раді Вас вітати, але хто це з Вами? Ми, здається, їх не запрошували.
Тютюн (зручно вмощується на стільці): А нас і не потрібно запрошувати. Дивні люди: запрошувати – не запрошувати. Діждешся від вас запрошення! Нас ніхто не запрошує, але ж і прогнати нас також не можуть. Чи не так? (звертається до своєї свити).
Свита: Так, так (кивають головами і зручно вмощуються на стільцях).
Закон: Що ж, до справи. Мої друзі занепокоєні. Їх турбує те, що ось такі непрохані гості інколи з вами товаришують. Але чи потрібне, чи корисне для вас таке товариство? Ми щось невпевнені.
Тютюн: О, користь! Від нас велика користь, правда? (звертається до Цигарок – ті радо кивають головами). По-перше,: ми створюємо чудовий сірий густий смок. Нам навіть не хочеться розмовляти, ми тільки палимо і закутуємо все в тютюновий дим.
Здоров’я. Ось. Ви лише послухайте: «…Сірий густий смок…». А чи відомо вам, що людина, яка палить, шкодить і собі, і оточуючим? Тих, хто вдихає цигарковий дим, називають пасивними курцями. Стан їхнього здоров’я страждає також. Дослідження довели, що пасивне паління і активне паління майже однаково небезпечні.
Тютюн: Та що ви таке говорите? Чим це ми вам шкодимо? Кому може зашкодити оця тендітна цигарочка? (Бере за руку цигарку).
Здоров’я: Ось недавно у нас в гостях була Державна Цільова Програма. Вона нам повідомила дуже серйозні новини. Уявіть собі: в Україні від хвороб, пов’язаних з курінням, щорічно гине майже 100 тисяч осіб. А скільки дітей страждають від цигаркового диму? За висновками ВООЗ пасивне куріння у дітей є причиною бронхітів, пневмоній, приступів астми, інфекцій середнього вуха, серцево-судинних та неврологічних ускладнень. Ви погляньте (демонструє малюнки дітей з наслідками впливу тютюну на органи людини), як страждає наш організм від куріння та тютюнового диму.
Тютюн: Вас послухати, то в усьому винен я з моїми дівчатками? Скажіть іще, що ми винні і в тому, що на вулицях буває брудно!
Природа: Так, винні.
Тютюн: Ось це вже занадто. Погляньте на нас. Ми одягнуті за останнім словом моди, нас складають в чисті коробки, нас прикрашають етикетками і наклейками.
Природа: Можливо ви найкраще одягнені, найліпше упаковані, найяскравіше оздоблені. Але куди дівається те, що від вас залишається? Недопалки і зім’яті коробки можна зустріти скрізь!
Тютюн: Можливо, можливо. Але ви б, пані Природо, не за нами слідкували, а за тим, щоб Ваші ліси пожежами не знищували! Інакше і в цьому звинуватите нас.
Природа: А ви не відчуваєте своєї провини? Чи не ваші друзі-курці розкидають недопалки цигарок в сухі трави та листя? Залишають без нагляду вогнища в лісах? Чи не так?
Тютюн: (водить плечима) Щось мені тут не дуже подобається. І чому це до нас всі чіпляються з якимось звинуваченнями, ніби ми причина всіх бід? Іще скажіть, що ми у вас гроші відбираємо, що ми грабіжники. Ні, це вже занадто!
Бюджет: (перераховує в гаманці гроші) Давайте порахуємо: скільки грошей за місяць втрачає людина, яка палить, якщо вона щодня купує пачку цигарок вартістю в 10 гривень? Ну, ось скільки грошей люди перепускають на дим. А могли б використати з користю для себе та інших.
Тютюн: Хто ви такий і про що ви говорите? Чи ви в цих справах розумієтесь?
Бюджет. О, кому як не мені розумітися в цій справі? Я – бюджет. Я знаю все про гроші, мене не проведеш. А Ви, пане, послухайте: за даними підготовленими Всесвітньою організацією охорони здоров’я витрати викликані тютюнопалінням в Україні перевищують 10 млрд. гривень.
Тютюн. Я ж кажу – щось тут не так. Як ви смієте нас в усьому звинувачувати. Пане, Закон, як ви дивитесь на все це?
Закон. Я не бачу ніяких порушень. І Здоров’я, і Природа, і Бюджет справедливо зауважують не лише вашу невихованість, але й провину.
Тютюн. Це неподобство. Я буду звертатися до міжнародних інстанцій.
Закон. Так, так. На Вас там давно вже чекають. Я тільки-но спілкувався з однією вельмишановною пані, її звуть Рамкова Конвенція. Дуже приємна пані. Так ось, Рамкова Конвенція повідомила, що основна мета її діяльності полягає в «захисті нинішнього та прийдешніх поколінь від руйнівних наслідків для здоров’я людей споживання тютюну й впливу тютюнового диму. Вона вимагає забезпечення відповідних заходів для боротьби проти тютюну. Ці заходи підлягають здійсненню на національному, регіональному й міжнародному рівнях, для того, щоб постійно та істотно скорочувати поширеність вживання тютюну й впливу тютюнового диму.»
Тютюн. Це вже занадто! Пішли звідси. Нам тут не цікаво! (Рішуче прямує до виходу, за ним Цигарка та Запальничка. Раптом Запальничка перечіплюється і падає).
Запальничка. Зачекайте на мене, друзі! (Тютюн притишує ходу, Цигарки зупинились). Ой, я, здається, поламалась (плаче).
Тютюн. Та кому ти потрібна поламана? (Рішуче прямує до виходу, Цигарки за ним. Виходять з класу. Запальничка не може підвестися, тихо плаче).
Закон. От тобі й друзі (підходить до Запальнички, допомагає їй підвестися. Вона, накульгуючи, іде геть). Виявляється непроханих гостей можна призвати до порядку. А, можливо, хтось із вас жалкує за цією компанією?
Учні. Ні.
Закон. Чудово, значить, ми приходили не даремно.
Вчитель. Діти, давайте подякуємо нашим гостям за змістовну розповідь і за те, що випровадили непроханих гостей.
Сторінка 5. Телевізійна
Перегляд документального фільму "Вплив паління на здоров'я".
Заключне слово вчителя.
Ну от і все. Ми перегорнули останню сторінку нашого журналу. І хочеться вам сказати, у свої 14 років ви перебуваєте на старті життя, це найважливіший ваш рубіж, ви стоїте перед вибором. Якщо ви все зважили, все зрозуміли, то вирішіть ніколи не торкатися сигарет. Адже навколо вас існує безліч цікавих речей, які більш варті вашої уваги. Зрозумійте, що молодь світу вибирає здоровий спосіб життя. У ряді країн відзначено, що паління, особливо серед молоді, пішло на спад. Можна сподіватися, що здоровий глузд переможе, і більше людей раз і на завжди відмовиться від цієї згубної звички. Той, хто поважає себе, - той цінує своє здоров'я і, як правило, не палить! А себе, треба поважати!. Ваше життя у ваших руках. І завершити нашу розмову хочу притчею.
Усе в твоїх руках.
В одного майстра було дуже багато учнів. Найбільш здібний із них одного разу задумався: «Чи є питання, на які наш учитель не зможе дати відповідь?» Він зловив на лузі найкращого метелика і заховав його в долонях. Потім прийшов до майстра і запитав: «Скажи, учителю, якого метелика – живого, чи мертвого тримаю я в долонях?» Він був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на учня, учитель сказав: «Усе в твоїх руках…» Збентежений юнак випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Нехай Вам щастить!
1