Тема. «Хай світом править доброта»
(за казками В.О.Сухомлинського).
Мета: познайомити з педагогічною і творчою діяльністю В.О. Сухомлинського, вчити розпізнавати поняття добра і зла, формувати духовно-моральні цінності;
розвивати спостережливість, допитливість, творче мислення молодших школярів; вміння давати оцінку вчинкам героїв оповідань, продовжувати формувати вміння працювати в групах;
виховувати доброту, чуйність, любов до рідних та близьких людей, любов до природи, гордість за українську літературну спадщину, сприяти вихованню бажання творити добро.
Обладнання: презентація Power Point, слайди «Притча про добро», виставка книжок В.О.Сухомлинського «Він учив добра», виставка дитячих робіт «Доброта очима дітей», макет серця, виготовлений із «валентинок», конверти із завданнями, прислів’я про доброту, матеріал для театралізованої вистави, відеокліп «Я бажаю вам добра».
Методи і прийоми роботи: демонстрація презентації, слайдів, відео кліпу, розповідь, бесіда, виставка книжок, ілюстрування оповідання, інсценізація, групова , творча , індивідуальна робота.
Хід години спілкування
І. Організаційний момент.
Чути дзвоник голосистий,
Він дзвенить, немов намисто.
Намистинки розсипає
Й весело нас всіх скликає.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?.. Молодці!
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікать на уроках,
Як папуга чи сорока
ІІ. Повідомлення теми, мети години спілкування.
Сьогодні я пропоную вам поговорити про добро, добре серце, добрі справи, милосердя, про зло, про байдужість, жорстокість. А може, ви ще маленькі й не треба вам про це говорити? Чи вам може добре і без добра?
А допоможе нам в цьому творчість українського письменника, вченого, вчителя – В.О. Сухомлинського. Ми продовжемо знайомитися з життям, творами великого українця, дізнаємося багато нового і цікавого.
ІІІ. Основна частина години спілкування.
1. Розповідь вчителя.
Не так давно, в минулому столітті, жив на світі педагог, учений, письменник В.О.Сухомлинський (1918 – 1970). Він дуже любив дітей. Навчав їх, а ще писав для них багато-багато оповідань, казок: про ласкаве сонечко і м"яку зелену травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. Він писав про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоби діти виросли добрими і чуйними, працьовитими, щоб любили тата і маму, рідну домівку, нашу Батьківщину з широкими луками, зеленими садами, безмежними ланами".
Зверніть увагу на добрі, уважні, лагідні очі і високе чоло, що свідчить про великий розум, відкриту душу, ніжна і добра посмішка завжди осявала його обличчя.
2. Виставка творів письменника.
Погляньте на нашу виставку книжок В.Сухомлинського. Ці книжки розкажуть вам по життя хлопчиків і дівчаток, про життя рослин і тварин. Книжки навчать вас бачити красу природи, рости добрими та сміливими людьми. Тут є книги для дітей, а також для батьків та вчителів.
IV. Актуалізація знань.
Людина приходить у світ для добра. Доброта – це один із найсвітліших виявів людської душі. Доброта виражається у нашому ставленні до людей і навколишнього світу. Що ми залишимо після себе, залежить від нас. Це можуть бути плями байдужості зневаги та злоби один до одного, до рідної землі. Але в наших силах залишити цілий список добрих і красивих вчинків та справ.
Пропоную вашій увазі давню притчу. Вона малесенька, але, на мою думку, в ній скритий глибокий зміст.
( Перегляд притчі про добро).
Який зміст скритий в притчі?
( Треба творити добро, допомагати оточуючим.)
Чому вона нас вчить?
(Не чекати поки зможеш зробити великий вчинок, а задовольнятися малим. Тими вчинками , які тобі під силу.)
Василь Сухомлинський хотів, щоб діти на нашій землі виростали добрими, чуйними. дружніми, товариськими, щедрими і щирими. Хай у кожному сердечку живе доброта, любов до людей і навколишнього світу.
V. Опрацювання творів В.О.Сухомлинського.
Давайте згадаємо з якими творами В.О.Сухомлинського ми вже знайомі.
( « Кінь утік», «Як білочка врятувала ящірку», « Щоб бути кращим», « По волосинці», «Горбатенька дівчинка», «Жук-рогач» та інші.
А сьогодні ми познайомимося з новими його казками, повчимося гарним вчинкам.
Для цього ми об’єдналися в групи за інтересами та вподобаннями. Кожна група має свою назву, пов’язану із завданням, яке буде виконувати. Працюватиме за конкретними завданнями. У вас на партах у конвертах лежать завдання . Усі необхідні матеріали для виконання цих завдань у вас також є на партах.
І група
Ця група готувалася до години спілкування заздалегідь. Вони самостійно прочитали і підготували казку В.О.Сухомлинського та запрошують нас її подивитися. Тож вмощуємося зручно, дивимося уважно. Після перегляду казки будемо її аналізувати.
Інсценування казки В.О.Сухомлинського «Добро і Зло».
Добро і Зло
Одного разу Добро прийшло в гості до Зла. Зло стало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало сіль, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші. Купіть собі цукерок до чаю». Зло все перекосилося але робити нічого, довелося взяти гроші.
Так Добро віддячило Злу добром на зло.
Відповіді на питання :
Я сподіваюся, що ця казка зворушила ваші серця, затронула ті скритні струни , які спідкають на добрі вчинки. Я бажаю вам завжди творити добро. Пам’ятати, що тільки добрі щирі серця здатні творити добрі вчинки, а зло породжує тільки зло. Кожна людина здатна творити добро, головне, щоб вона цього бажала. А наші побажання виражені в пісні.
Кліп « Я бажаю вам добра».
ІІ група
Прочитати казку В.О. Сухомлинського «Іванова хата горить»
«Іванова хата горить»
Петро і Степан працювали в полі. Бачать - у селі пожежа. І здалося їм, що горить саме там, де вони живуть, Петро і Степан.
- Це, ймовірно, наші хати горять, - сказав Петро.
- Поїдемо скоріше додому, - сказав Степан, запрягаючи коней. Петро і Степан швидко поїхали додому.
- У кого пожежа?
- Іванова хата горить.
Петро полегшено зітхнув і зупинив коней.
- Ну, далі не поїдемо, - сказав він. - То що, повертаємо коней назад у поле? - спитав він у Степана.
- Для чого повертатися? - здивувався Степан.
- Так горить же не у нас. Навіщо даремно гаяти час? Робота в полі стоїть.
Степан здивовано глянув на Петра.
- А ти що, поспішав тільки свою хату рятувати?
Петро мовчав. Степан залишив його з конями, побіг допомагати гасити пожежу. А Петро сидить і не знає, що йому робити, - за Степаном іти чи в поле їхати.
Визначити :
( Чужої біди не буває.)
2. Дійових осіб. ( Петро і Степан).
3. Чому вчить ця казка? (Треба бути добрим, допомагати в біді іншим.)
4. На кого з героїв казки ви хотіли б бути схожими? (На Степана).
5. Щоб ви порадили Петрові? ( Бути добрішим, співчувати іншим, допомагати в біді.)
ІІІ група
« Асоціативний кущ »
Маючи на партах конверт із заготовками (риси характеру, притаманні добрій і злій людині) та допоміжними матеріалами ( клей, пензлики) створити портрети «Добра» і «Зла».
ІV група
Прочитати казку В.О.Сухомлинського « Дівчинка і Ромашка».
Ясної сонячної днини маленька дівчинка вийшла погратися на зелену галявину. Раптом вона почула плач. Прислухалася дівчинка і зрозуміла, що плач доноситься десь з-під каменю, що лежить обабіч галявини. Камінь був невеликий, як голова кролика, але дуже твердий. Підійшла дівчинка до каменя і запитує:
— Хто там плаче під каменем?
— Це я, Ромашка, — почувся ледь вловимий голосок. — Звільни мене, дівчинко, тисне на мене камінь...
Відкинула дівчинка камінь і побачила ніжну, бліду стеблинку Ромашки.
— Спасибі тобі, дівчинко, — подякувала Ромашка, виструнчившись і
зітхнувши на повні груди. — Ти звільнила мене з-під Кам'яного Гноблення.
— Як же ти потрапила під камінь? — запитала дівчинка.
— Обдурило мене Кам'яне Гноблення, — відповіла Ромашка, — коли я була маленьким насіннячком. Восени я шукала теплий куточок. Дало мені притулок Кам'яне Гноблення, обіцяло оберігати від холоду і спеки, дощу і вітру. А коли мені захотілося побачити Сонечко, воно ледве не розчавило мене. Я хочу бути твоєю, дівчинко.
Дівчинка приходила до Ромашки, і вони разом зустрічали схід Сонця.
— Як добре бути твоєю, дівчинко! — часто говорила Ромашка.
— А якби ти виросла в лісі або обабіч дороги? Якби ти була нічия? — запитала дівчинка.
— Я б умерла від горя,— тихо мовила Ромашка. — Але я знаю, що нічиїх квітів не буває. Вони завжди чиїсь. Он та Вогняна Маківка — вона дружить із Сонечком. Сонечко шепоче їй: «Ти моя, Вогняна Маківко». Я чую цей шепіт, коли сходить Сонце, а Маківка назустріч йому розкриває свої прекрасні пелюстки. А он та Волошка — товаришка Весняного Вітру. Він першим щоранку прилітає до Волошки, будить її і шепоче: «Прокинься!» Квітка не могла б жити, якби вона була нічиєю.
Чи згодні ви з думкою Ромашки, що «нічиїх квітів не буває»?
5.Намалювати малюнок до казки.
6. Чому вчить нас казка?
Ми познайомилися з багатьма творами видатного педагога, проаналізували їх і можемо зробити висновок :
Твори В.О.Сухомлинського написані у глибокій любові до рідної землі, рідного краю і вчать нас бути ввічливими, щедрими, добрими, допомагати в біді, засуджувати жадібність, зло, байдужість.
VІ. Перегляд мультфільму за казкою В.О.Сухомлинського «Найгарніша мама».
За багатьма казками і оповіданнями В.Сухомлинського створено мультфільми. І саме зараз я пропоную вашій увазі мультфільм «Найгарніша мама».
1 . Сподобався вам мультфільм?
VІІ. Підсумок години спілкування.
|
|
|