Хліб – батько, вода – мати.
Мета. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до відома дітей, що хліб - результат праці людей багатьох професій. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
- Сьогодні ми з вами поговоримо… Пор що піде наша розмова, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Хоч не солодкий,
Та дуже смачний,
Хоч сам маленький,
Проте дорогий,
Сядем обідати, -
Він на столі.
Люблять його
І дорослі, й малі.
(Хліб.)
В народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю. Ще з пелюшок дитину привчали любити і шанувати хліб. Замість сучасних сосок дітям-малюкам давали обгорнуту тканину м’якушку-смоктунця. Старі люди казали дітям: „Їжте на здоров’я та сил набирайтеся”.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість.
Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хліб і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проваджають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючисина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
- Діти, ви коли-небудь нюхали, як пахне хліб?
2. Читання віршів про хліб.
1. Ви знєте, як пахне хліб?
Диханням сівача, вогнем безсонних діб.
Трудом і творчістю, людським потом гарячим
Він пахне так, як пахнуть медом соти.
2. Він пахне степом, сонцем у жнива,
Коли, мов князь, сповзе з лопати,
Вже хліб печуть і дух життя багатий.
Поволі завойовує права.
3. Ось він – хлібчик духовитий
З хрустом кірочки смачний
Ось він теплий, мов налитий
Щедрим сонцем золотим.
І на стіл у кожний дім
Завітав, з’явився він.
3. Відстеження шляху хліба від зернини до столу.
- Сьогодні ми пройдемо той шлях, яким проходить хліб з поля до столу.
- З чого починається хліб?
- Я виріс із зернятка, яке восени посіяли у землю.
Взимку спочивав під пухким шаром снігу.
Весною проріс маленьким росточком. Ріс, ріс, набирався сил і став прекрасним колоском.
У жнива мене скосили, обмолотили і відвезли на елеватор, посушили.
- У млені змололи і яперетворився на біле борошно.
На хлібопекарні з мене спекли духмяний хліб.
6. Розповідь про вирощування хліба в давнину.
-У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, в’язали у снопи, снопи складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах.
У наш час роблять все машини.
8. Спогади про голодомор.
9. Складання правил поводження з хлібом.
ПАМ’ЯТКА
1. Пам’ятаю, що хліб – святий.
2. Бережу хліб, не викидаю.
3. Пильную, що не падав додолу.
4. Як упаде хліб, вибачусь і підніму його,
5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
7. Шаную працю людей, які виростили хліб.
10. Читання віршів про хліборобів.
1. Честь і слава хліборобам
Хлібороби хліб нам роблять,-
Знаєм ми про це усі.
2. Слава, слава хліборобам!
Як їсте ви паляницю,
Калачі смачні їсте,-
Не забудьте уклониться
Хліборобові за те!
(Пісня.)
11. Робота над загадками та прислів’ями
12. Виставка книжок про хліб.
Перегляд мультфільму «Історія про дівчинку, яка наступила на хліб»