Виховна година "Калейдоскоп професій"

Про матеріал
Мета заходу: розширити і закріпити знання учнів про різноманітність професій, про їх важливість і значення; розвивати кругозір, мислення, увагу, спостережливість, допитливість, творчу уяву; сприяти розвитку трудової активності і працьовитості школярів, віру у свої сили, та бажання здобувати знання, розвивати інтелектуальні та творчі здібності дитини, стимулювати учнів до самопізнання; виховувати повагу до людей, шанобливе ставлення до праці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Калейдоскоп професій

 

 

 

 

 

 

Підготувала:      

                                                                                                       учитель початкових класів 

                                                                                                       Новоєлизаветівського НВК

                                                                                                       Корихалова Ірина Вікторівна

 

 

 

 

2018 р.

Тема. Калейдоскоп професій

Мета. Розширити  і  закріпити  знання  учнів  про  різноманітність професій,  про  їх важливість  і  значення; розвивати  кругозір,  мислення, увагу, спостережливість,   допитливість,  творчу уяву; сприяти розвитку трудової активності і працьовитості школярів, віру у свої сили, та бажання здобувати знання, розвивати інтелектуальні та творчі здібності дитини, стимулювати учнів до самопізнання; виховувати  повагу  до  людей,  шанобливе ставлення  до  праці.

Обладнання: картки з завданнями, розмальовки, аудіозапис, малюнки із зображенням безлюдного острова, ілюстрований матеріал  з  теми «професії»,  фотографії  батьків  на  роботі,  імітовані вулиці  з вивісками  «Аптека», «Ремонт взуття», «Ательє»,  «Фотоательє», інтерактивна дошка, ПК.

Хід роботи

І. Організаційний момент.

ІІ. Основна частина.

  1. Оголошення теми і мети.

    Спитай  у  тата  і  у  мами,

    Які  професії  у  них.

    Професій  різних  є  чимало,

    Сповна  їх  вистачить  на  всіх.

Слайд № 1

 Учитель. Праця  буває  різною  за  її  призначенням.  Ми  можемо  працювати 

 для  себе  і на  користь  іншим  людям Завдяки  розуму  і  праці  людей  ми  отримуємо  те,  що  необхідне  нам  у 

повсякденному  житті,  без  чого  люди  не  можуть  прожити.  Зараз  ви 

маленькі і  можете  виконувати  роботу  в  основному  по  самообслуговуванню,  але 

коли  ви  станете дорослими,  ви  підете  працювати  на  користь  іншим  людям.  Щоб  робота була  до  душі,  щоб  працювалось  із  задоволенням,  треба  обрати  правильну  професію. Що  таке  професія? 

  Професія -  це  назва  того,  чи  іншого  виду  праці,  яка  вимагає спеціальної  підготовки.Але  все  це  попереду.  А  сьогодні  ми  можемо  лише 

мріяти  і  дізнаватись,  які ж  бувають  професії,  їх  важливість  і  значення. Отже, розпочинаємо  нашу виховну годину «Калейдоскоп професій».

Сьогодні у світі існує понад 40 тис. професій. Дійсно, ціле море можливостей і варіантів. Важко орієнтуватися в сучасному світі професій, але ми все-таки спробуємо. Подивіться, кожен з вас зайняв місце навколо одного з столів. Кожен сидить за столом, таким чином, стає учасником конкурсів. Першою розпочинаємо гру, яка називається…

Слайд №2

1. «Відгадай професію»

            Кожна команда витягне,записану на  папірці,  професію і покаже її особливості іншому учневі (пантомімою, жестами, мімікою). Решта повинні відгадати назву професії. («Лікар», «Водій», «Продавець», «Міліціонер», «Будівельник», «Пілот» )

Учитель: У всі часи люди по-різному ставилися до своєї роботи, до праці, що їм доводилося виконувати. Послухайте легенду.

              Давним-давно у французькому місті Шартрі будувався великий собор. Трьох робітників, які підвозили на тачках будівельний камінь, запитали, чим вони займаються. Перший відповів: "Обтісував ці кляті камені, он які мозолі на руках набив!" Другий мовив: "Я обтісую і воджу камені, заробляю на шматок хліба освой дружині і дочкам". А третій сказав з посмішкою: "Я будую прекрасний собор". Займаючись однією роботою, всі троє дали різні відповіді на поставлене запитання.

Питання учням:  Чому?    Інтервю»)

Учитель: У відповідях кожного прозвучало їх особливе ставлення до однієї і тієї ж діяльності: будівництву собору. Не секрет, що і в наш час розвитку науки, техніки, телебачення, комп'ютерів далеко не всі люди ставляться до своєї роботи з любов'ю, отримуючи від праці задоволення і радість; не кожен відчуває любов до своєї професії.

Питання: Як ви думаєте, чому?  («Мікрофон»)

Учитель: Головна причина цього криється у виборі професійної діяльності, що не відповідає інтересам, схильностям, здібностям людини. Отже, праця приносить радість і успіх тоді, коли вона  до душі.

Зараз розібємось на пари. Кожна пара отримає картку з п'ятьма пропозиціями, які необхідно закінчити. А потім ми подивимося, що у вас вийшло.

2. «Закінчити речення»:

1. Люди працюють заради того, щоб ...

2. При виборі професії люди часто не враховують того, що ...

3. У будь-якій професії  найважливіше - це ...

 (Діти дописали, зачитали).

Учитель: Ви написали все правильно, а тепер давайте, порівняємо ваші висловлювання з думками на цю ж тему філософів, економістів, політиків.

Слайд № 3

1. Люди працюють заради того, щоб приносити користь, задоволення своїх потреб, заради самовираження власного «Я».

2. При виборі професії люди часто не враховують поняття, які виражаються трьома словами: хочу, можу, треба.

А. Хочу - своє бажання.

Б. Можу - свої можливості, здібності, знання, стан здоров'я.

В. Треба - потреби ринку праці.

3. У будь-якій професії найважливіше - знання, і вміння їх застосовувати на практиці.

3. Г р а   «В і д г а д а й,  ч и й  ц е  і н с т р у м е н т»

Казка  і  книжка; ополоник;гирі; шприц;ножиці; голка  з  ниткою; фарби; шлем  пожежника;  головний убір  міліціонера.

4. Д и д а к т и ч н а  г р а  «Н а з в і т ь  о д н и м  с л о в о м»

  1. Людина,  яка  працює  під  водою...
  2.  Повар  на  кораблі...
  3. Людина,  яка  фарбує  паркани,  стіни...
  4. Людина,  яка  все  знає  про  поле ,  пшеницю...
  5. Людина,  яка  керує  потягом...
  6. Спеціаліст, що шиє, ремонтує одяг...
  7.  В  аптеці  працює...
  8. В  ательє  працює ...
  9. В магазині…
  10.  Майстер, який кує метал і виготовляє з нього різні предмети, а також підковує коней …
  11. Селянин, який вирощує хліб …
  12. Людина, яка обробляє деревину, виготовляє прості дерев’яні речі, меблі…

Слайд № 4

У ч и т е ль. Чи  думав  кожен  із  вас  про  те,  скільки  людей  працює  над  тим,   щоб  ти  був  нагодований,   одягнутий,  взутий,  щоб  в  тебе  ввечері було  світло. А  в  холодну  зиму – тепло  в  кімнаті,  щоб  ти  міг  дивитися  телевізор.  Грати  на  комп’ютері…  Якби  ти  задумав  підрахувати  цих  людей,  то  рахував  би  до  вечора  і  не  перерахував  усіх. Наприклад:  сорочка,  що  на  тобі. Твою  сорочку  розкроїли  і  пошили  з  тканини  на  швейній  фабриці.  Не  одна  пара  рук  працювала  над  цією  сорочкою,  поки  до  неї  не  пришили  останнього гудзика. А  звідки  взялася  тканина?  Її  пряли  на  ткацькій  фабриці  із  пряжі  прялі. Пряжу  зробили  із  бавовни  на  прядильній  фабриці  ткалі.  А  бавовна  теж  не  з  не-ба  впала. Щоб  була  бавовна,  її  виростили  на  полі.  А  поле  треба  було  зорати  та  засіяти.  Поле  треба  було  не  один  раз  водою  полити.

У ч и т ель. Тепер  давайте  порахуємо,  скільки  людей  було  зайнято:   швачка,   ткаля,  селянин  на  полі,  трактористи,  що  поле  орали. Чи  всіх  ми  порахували?  Ні! Ці  всі  люди  виконували  роботу  не  руками,  а  машинами  і  знаряддями. Ці  знаряддя  і  машини  треба  було  зробити  на  заводі  із  сталі.  Сталь  варили  сталевари  із  чавуну.  Чавун  виплавили  доменщики  із  руди. Чи  всіх  ми перерахували? Ні,  не  всіх! Щоб  люди  знали  свою  справу,  треба, щоб  вони  цієї  справи  навчились.  А  де  цього  вчать?  В  училищах,  технікумах, інститутах.  Але  ні  в  один  інститут,  технікум  чи  училище  не  візьмуть  неграмотних. А  де  грамоти  навчають?  Ти  і  сам  знаєш.  У  школі.  Але  хто  вчить  у  школі?  Вчителі.  А  вчити  не  можна  без  книжок  і  зошитів.  Отже,  потрібні  ще  люди,  які  друкують,  майстри  паперових  фабрик. Так  ми  з  вами  ніколи  не  дійдемо  до  кінця  списку. Ми  назвали  з  вами  багато  різних  професій,  кожна  з  яких потрібна  і  по-своєму  цікава.  Почесно  бути  будь-ким.  І  не  менш  важливо  зрозуміти  вам  всім,  що  необхідно  цінувати працю  людини. А  я  вам  бажаю  досягнення  ваших  мрій.  І    пам’ятайте  народну мудрість: «Мало  хотіти -  слід  навчитися  і  вміти»

Слайд 5

5. Сценка

 - Мені от цікаво збирати різні машини. Навіть дивитися цікаво, як спритно і вміло поєднують, прикріплюють робочі одну деталь до іншої.

 - Хто так спритно збирає машину?

 - Слюсарі - збирачі. А ось в іншому цеху роблять інструменти і пристосування для всіх заводських верстатів.

 - А хто?

 - Слюсарі - інструментальники.

 - А якщо подивимось на вулицю, то побачимо, що там новий будинок будується. Робочі прокладають труби для гарячої і холодної води, для газу на кухні.

 - Це слюсарі - сантехніки.

 - По дорозі їдуть автомобілі, тролейбуси, автобуси. Всі поспішають, але один пішохід зазівався. Чую, гальма заскрипіли. Вчасно шофер машину зупинив, а були б несправні гальма - не минути біди.

 - Так не повинно бути! На автобазі всі машини перед виїздом на роботу перевіряють і, якщо треба, ремонтують.

 - Хто ж це робить?

 - Відомо, хто: слюсарі - ремонтники.

 - Перейшов я вулицю, бачу - майстерня. На ній вивіска: «Металоремонт». В майстерню люди поспішають. Хто велосипед зламаний несе, хто ключ від квартири загубив, у когось ручка від чайника відвалилася. Заходжу в майстерню, запитую: «Хто тут у вас такий майстер, що всім може допомогти?»

 - А у нас слюсарі працюють. Вони всі можуть!

 - Хто ж такий слюсар? Що за професія, яка всім і завжди потрібна?

Вчитель.  Слово «слюсар» походить від німецького «Шлоссер». Так давним-давно в Німеччині називали умільців по виготовленню та ремонту замків. Слово збереглося до наших днів, а "замкових справ майстер" перетворився на дуже важливу робочу професію.

Слайд № 6

            Протікає у будинку кран. «Треба покликати слюсаря!» - говорить мама. Поламався велосипед. «Треба віднести слюсарю», - говорить тато. Що ж це за майстер на всі руки? Це старовинна професія. Слюсар працює з холодним металом, дуже міцним і твердим. Щоб справитися з металом, у слюсаря є спеціальні інструменти, наприклад: молоток і зубило. Приставив до металу гострим кінцем зубило, вдарив по іншому кінцю молотком - шматок металу відрубав! Можна відпиляти потрібний шматок металу спеціальної пилкою-ножівкою. У такої пилки дуже гострі зуби, і сама вона зроблена з міцного металу. Є у слюсаря для роботи дриль зі свердлом і хитрий інструмент - мітчик. Мітчиком в отворі нарізують різьблення, щоб потім можна було вкрутити гвинт. Гвинти слюсар вкручує викрутками, а от для болтів з гайками є у нього гайковий ключ. Напилки допомагають зробити майстру поверхню металу зовсім гладкою.

ЯК СТАТИ слюсарем: Праця слюсаря належить до категорії робіт із середньою фізичним навантаженням. Він повинен володіти хорошим здоров'ям в області серцево-судинної системи та опорно-рухового апарату. У нього має бути гарний зір, пам'ять і точний окомір. Цю професію можна отримати в професійно - технічних училищах, технікумах.

            Діти, кожна професія, як і всяке живе явище, має властивості старіти, зникати, отримувати новий зміст. Зараз прийшов час для нового завдання.

6. «Асоціативний кущ». Зараз необхідно назвати професії, які:

А) майже або зовсім зникли

(пішли в минуле професії: кучер, ліхтарник, прачка, ямщик, стряпчий, сажотрус, поштмейстер, городовий, купець і т.д.)

Б) з'явилися тільки в XX столітті

(програміст, менеджер, секретар - референт, оператор верстатів з числовим програмним керуванням, тракторист - машиніст широкого профілю, льотчик, кранівник, космонавт, ембріолог, електромонтер і т.д.)

В) з'являться в майбутньому

(професії, пов'язані з освоєнням морських глибин, космосу, розвитком робототехніки, комп'ютеризацією, хімічної та ядерною промисловістю, економікою, телебаченням, відеотехнікою, екологією, криміналістикою, генною інженерією і т.д.)

7. «Безлюдний острів».

      На цьому острові є всі умови для життя: прісна вода, риба в річках, птахи і звірі в лісах, фруктові дерева ... А у вас, зовсім випадково, виявилися насіння соняшнику та гороху, пшениці та моркви, а також сокира, пила, молоток, моток мотузки ... Коротше, щось середнє між островом Робінзона Крузо з книги Даніеля Дефо і таємничим островом капітана Немо з книги Жуля Верна ...

Ваше завдання: Кожен складає список із  5 видів професійної діяльності, які є найнеобхіднішими, на ваш погляд, для того, щоб вижити на безлюдному острові. Час!

ГРОНО  (На дошці записуємо підсумковий вибір 5  професій).

Тесляр, гончар,дресирувальник,моряк, лікар,кравець,будівельник,рибалка

Учитель: Подивіться, скільки професій необхідно освоїти, щоб вижити людині.

8.Практична робота.

Слайд № 7

1-а пара:  «Приготувати» блюдо із запропонованих карток-малюнків

2- а пара:  Зібрати прислів'я про працю.


Бджола мала, а й та працює.

Будеш трудиться — будеш кормиться.

Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.

Під лежачий камінь вода не тече.


3-я пара: Назвати професії на літери, з  яких  починаються  прізвища ваші і ваших однокласників.

9. Гра «Доповніть Словечко».


(Будівельник) новий дім

Збудував на радість всім.

…(Ветеринар) тварин лікує —

За здоров’ям їх слідкує.

Все знає… (Географ) про кулю земну,

Про гір висоту та морів глибину!

(Диригент) керує хором,

Нам співати з ним. Не сором!

Слайд №6

(Електрику!) Електропраску

Відремонтуйте нам, будь ласка!

(Кухар) запрошує

Всіх на обід.

Страви смачні —

Пообідати слід!

(Лікар) уважно оглянув дитину,

Каже: «Потрібні тобі вітаміни!»

(Тренер) спортсменів тренує сумлінно,

Про олімпійську турбується зміну!

Слайд №7

(Перукар) чаклує в перукарні —

Зачіски всім робить дуже гарні!

(Токар) виточив із сталі

Всі потрібні нам деталі!

… (Футболіст)

Штрафний пробив —

У ворота м’яч влетів!


Слайд №8

Вчитель

Ви молодці, добре знаєте, які існують професії. Узагалі, всі професії світу можна поділити на 5 груп:

Слайди №9-13

«людина — природа» (го­ловний предмет праці — рослини, тварини або мікроорганізми),

«людина — техніка» (головний предмет праці — технічні засоби),

«людина — людина» (головний предмет праці — люди, групи людей, суспільство),

«людина — знакова система» (головний предмет праці — умовні знаки, цифри, мови, ноти)

«людина -художній образ» (головний предмет праці – художні образи та методи їх побудови.)

Слайд №14

10. Робота в парах.

Клас ділиться на пари. Кожна група отримує картку з назвою професії і коротким описом умов роботи. Необхідно визначити до якої групи професій відноситься зазначена професія.

Написи на картках

Вчитель – працює з дитячим колективом, передає свої знання, спілкується з великою кількістю людей, користується повагою учнів. У нього дуже багато паперової роботи,  багато часу займає підготовка до уроків та перевірка зошитів, величезна відповідальність за безпеку учнів. Нервова і виснажлива робота.

Музикант - виступає на сцені, володіє особливими  знаннями і навичками, має можливість самореалізуватись у музичних творах, від роботи отримує емоційне задоволення, мандрує іншими країнами. Робота вимагає постійної роботи над собою і наявності особливих здібностей: музичного слуху,  почуття  ритму. Постійно гастролює, робота переважно у нічний час, часто – у вихідні. Мало часу проводить із сім’єю.

Агроном – працює на свіжому повітрі, багато пересувається пішки, живе у сільській місцевості, зимою має небагато роботи, завжди має можливість спостерігати результати своєї праці, керує людьми. У період посівної та збиральної кампаній працює без вихідних і майже цілодобово, часто має погані умови праці.

Оператор комп’ютерного набору – постійно перебуває у приміщенні, більшість часу проводить перед комп’ютером. Має обмежене коло спілкування. Робота вимагає зосередженості. Від малорухливого способу життя має схильність до розвитку хвороб спини. Має досить непогану зарплату.

Машиніст електровоза – постійні поїздки, змінна робота, достатня кількість вихідних. Стабільний непоганий заробіток. Залізничники мають власні санаторії, лікарні. Велика відповідальність за пасажирів. Часті аварії, що загрожують життю.


11. Відгадування загадок


1.Кіз, корів кличе, скликає,

У свій кручений ріжок грає.

(Пастух)

2.Минулого разу був педагогом,

Післязавтра - машиніст.

Повинен знати він дуже багато, Тому що він - ...

(Артист)

3.Ось на краєчку з побоюванням

Він залізо фарбує фарбою;

У нього в руках відро,

Й сам розписаний він строкато.

(Муляр) 

4. Хто пише розповіді про звірят,

оповідання для дорослих і малят?

 (Письменник.)

  1. Хто пише картини —

 портрети і квіти,

фрукти і овочі,

зиму і літо? (Художник.)

  1. Хто в футбол чудово грає,

        голи в ворота забиває?

          ( Футболіст.)

  1. Він лікує всіх звірят:
    собачок, котиків, телят.
    Хто звірятам помагає

           і всі хвороби їхні знає? (Ветеринар.)

8.  Хто за кермом сидить весь день,
повсюди возячи людей?
(Таксист.)


12. «Четвертий зайвий»

 З чотирьох названих слів, одне слово зайве за змістом (засіб праці). Вибрати це слово і пояснити чому?

1.Программіст, комп'ютер, закрійник, оператор.

2.Актор, режисер, кінофільм, кінооператор.

3.Економіст, калькулятор, бухгалтер, касир.

4.Учень, вчитель, книга, вихователь.

Учитель: Наше знайомство зі світом професій в рамках виховної години добігає кінця.

13.  Гра «Чорна скринька»

Цей конкурс ми запозичили у передачі «Що», «Де?», «Коли?». Кожній команді пропонується дістати з ящика предмети, вгадати до якої професії вони відносяться і розповісти про застосування цих предметів. Оцінка цього конкурсу 1 бал за кожну правильну відповідь.

Учитель - крейда, указка, підручник, ручка

Листоноша - лист, листівка, газета, журнал

Лікар - таблетки, шприц

Кухар - ложка, каструля, спеції, ковпак

Музикант - нотний зошит, мікрофон, музичний інструмент

Швачка - нитки, голка, ножиці, тканина

Продавець - гирі, ваги, рахівниці.

Слайд  15

ІV. Підсумок

 

Вчитель.

Сьогодні ви дізналися чимало нового про багато професій. І ким би ви не мріяли стати, яку б професію собі не обрали, кожен повинен добре знати свою справу, робити її чесно, вміло.

Обравши собі майбутню професію, пам’ятайте про головну для вас саме зараз:

Якими б ти не йшов в житті шляхами,

Яку б ти стежку чи доріжку не обрав,

Завжди лишайся з чистими руками,

Й сумління щоб свого не плямував.

Роботу  обрану виконуй чесно,

Працюй натхненно, творчо кожен день.

Адже усі професії почесні,

Коли  ти трудишся  для себе і людей!

Слайд №15

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Михайленко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Руденко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 травня 2019
Переглядів
3353
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку