Тема. Коли буває соромно?
Мета: ознайомити з моральними категоріями сором, сором’язливість', на конкретних прикладах вчити розрізняти їх; розвивати вміння висловлювати свою думку; поповнювати словниковий запас; виховувати бажання чинити добрі вчинки, за які не буде соромно.
Обладнання: оповідання В. О. Сухомлинського «Захисник».
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
- Перед тим, як почати працювати, перевірте, чи взяли ви сьогодні з дому усмішку, гарний настрій і терпіння, бо саме вони є основними знаряддями на нашому уроці.
II. Мотивація навчальної діяльності
ПРОКИДАЙСЯ!
І як тільки день настане,
То тихенько до віконця Ти підстав свою долоньку Під промінчик ніжний сонця.
Прибери мерщій в кімнаті И чистим, вмитим за сніданком Привітайся до матусі:
- Рідна нене, з добрим ранком!
Потім радісним, привітним Поспішай до трав, до квітів,
А, щоб день минув не марно,
З усіма поводься гарно!
- Хай цей віршик стане запорукою доброго настрою на весь урок.
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Тема нашого уроку - це два слова сором і сором’язливість. Ми поговоримо про те, коли приходить таке почуття.
IV. Робота над темою уроку
1. Бесіда.
- Щодня людина говорить різні слова, виконує певні дії, переживає певні почуття, але, на жаль, і вони не завжди заслуговують поваги або захоплення. Часто словом або ділом можна когось образити. Одразу цього можна й не помітити, але згодом наш внутрішній голос ніби докоряє нам за цей вчинок. І нам тоді стає соромно.
- Чи трапляється таке з вами?
- Чому таке відбулось?
2. Робота над прислів’ями і приказками за темою.
3. Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Захисник».
Прочитання твору вчителем.
- Скажіть, будь-ласка, яке почуття охопило хлопчика?
- Чому йому стало соромно?
- Як би ви вчинили в такій ситуації?
Фізкультхвилинка.
4. Складання правил гарної поведінки.
- Щоб не потрапляти у неприємні ситуації, за які вам буде соромно, необхідно дотримуватися певних правил поведінки. Давайте разом складемо ці правила.
– Завжди дотримуйтеся свого слова.
– Перед виконанням справи добре подумай.
– Не будь лінивим.
– Виконуй справу із задоволенням.
– Виконуй все вчасно, ніколи не вимагай винагороди.
– Допомагай людям сам, не чекай, поки тебе проситимуть.
– Завжди виконуй тільки добрі справи, за які тобі не буде соромно.
5. Гра «Так - ні».
- Зараз я запропоную вам завдання, а ви, якщо вважаєте, що це гарний вчинок (тобто такий, за який вам не буде соромно), плеснете в долоні, а якщо - це поганий вчинок, то мовчатимете.
– Допомагати мамі мити посуд.
– Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
– Не вмиватися.
– Берегти рідну природу та охороняти її.
– Шанувати працю інших людей.
– Галасувати, коли хтось відпочиває.
– Бути стриманим, вихованим.
– Обманювати, хвалитися.
– Насміхатися з чужого горя.
– Добре вчитися, багато читати.
– Не слухати батьків.
– Допомагати друзям у біді.
– Ділитися тим, що є.
– Ображати інших.
– Захищати слабких.
– Спати на уроках.
– Любити своїх батьків.
V. Підсумок уроку
- Сьогодні ми говорили про почуття сорому. Яке це почуття - добре або погане?
- Я бажаю вам стати добрими, совісними людьми. Нехай ваші вчинки завжди викликають повагу і вам ніколи не буде за них соромно.