Виховна година " Квіти -легенди українського віночка"

Про матеріал

Вчити учнів скарбниць народної мудрості. Збагачувати знання про квіти як обереги людського життя, їх народні назви, вшанування. Ознайомити дітей з квітами українського віночка, значення вінка для українського народу. Виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій.


Перегляд файлу

               «КВІТИ –ЛЕГЕНДИ УКРАЇНСЬКОГО ВІНОЧКА»

 

Мета: розповісти учням про символічні значення квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка; збагачувати знання про квіти як обереги людського життя, їх народні назви, вшанування; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій.

Вихователь

Привітайте гостей що до нас завітали

Хочу чути , чого б ви усім побажали

Діти : Всім присутнім здоров’я ми зичимо і добра!

Слайд 3 Вихователь

Надворі весна і ми з вами перенесемся у царство квітів, пахощів краси.

Ми здійснемо мандрівку у казкову країну квітів . Квіти – це вічні і прекрасні супутники нашого життя .

Діти пригадайте де ростуть квіти: на луках, в садочках, на вікні.

А ще скажіть мені які ви знаєте квіти: троянди, ромашки….

Добре молодці

Слайд 4

А ви чули про годинник квітковий?

Отож послухайте:

ГОДИННИК-КВІТИ

 учень. Давним-давно люди помітили, що одні квіти розкриваються вранці, а вдень закриваються, інші розкриваються під вечір, треті — тільки вночі, а вдень завжди закриті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у «свій власний час». Так з'явився квітковий годинник. Але «ходить» він тільки в сонячну погоду.

Рано-вранці назустріч сонячному промінню піднімає свої голівки кульбаба, а за нею відкриває пелюстки шипшина, гвоздика польова, льон та інші. Квіти, які рано розкривають пелюстки, вдень починають засинати. У похмуру погоду квітковий годинник «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.

Виходять квіти

 

Слайд 5

1 астронавт хлопчик
О! Що за диво - дивне
Такого ми не бачилиніде,
Це диво-квіти, щоростуть красиво,
Ну, а над ними — небо голубе!

2 астронавт хлопчик
Не раз я бачив чудеса космічні,
Не раз робивцікавівідкриття,
Але ціквіти, чарівні, незвичні,
Побачиввперше за усе життя!
Це сон чиказка, я не розумію...
Я вражений красою дивнихквіт,
Словами щастя передать не вмію,
Не бачивкращого за всі сто двадцятьліт!
Я
А ви із космосу, можливо, прилетіли?
Ви ж не земні, хоч схожі на земних,
Такі здивовані... Щось на Земліхотіли.
Чи, може, загубилисьвідсвоїх?
1 астронавт хлопчик
Вітаєм вас! А ви до нас подібні,
Хоч ми й не зустрічалище таких.
А знаєте, видуже нам потрібні...
Та хочби не зустрітидужезлих.

Слайд 6

 

Вихователь

А місце наше зветьсяУкраїна.
Країна квітів, радості, тепла.
Така барвиста, гарна, поетична,
Дощамивмита, світла і ясна.
Краса її і дивна, і велична,
І вся вона чарівна, осяйна.

Слайд 7

А щоб краще дізнатися про нашу Землю і Україну, щиро запрошуємо до нас у гості.
Наша Україна – це яскравий букет із найгарніших квітів, це безмежне розмаїття форм і барв, дивовижна щедрість та велике багатство, що не вичерпується від своїх щедрот.Таке диво створити могла лише сама Досконалість – Всевишній. Наша чарівна солов'їна мова донесла нам українські традиції, цікав легенди і перекази про квіти, серед яких є символи наші і обереги.
ми розкриємо одну з традиційнашого народу і розкажемобільше про дивовижну красу і чарівну силу квітівУкраїни.

Слайд 8

Флора дівчинка

Добрий день, дорослі і малята!
Завітала - запросити вас на свято,
А паную в країні я чудовій,
Незвичайній, різнокольоровій.
Мешкають в країнімоїйквіти,
І для мене всі вони, як діти.
Здогадалися, хто я така? Я, Флора, королева рослинногосвіту. Кожного року восени в моїйчарівнійкраїнівідкриваєтьсячудове свято квітів. Я вас щиро на ньогозапрошую.

Слайд 9

Вибігає у танку Вітер хлопчик
Вітрисько-вітер я! Усе ламаю!
Я хмари вам на землю посилаю.
А з ними дощ, а часом сильнізливи,
Я дужийвітер, а тому щасливий.
Лечу над лісом і над морем, і над гаєм.
Улітку так частенько тут буваю!Я кольоризатьмарю, квітиполамаю,
І діти неприйдутьсюди уже, я знаю.
Флора-дівчинка
Все стало сірим, все довкілзмарніло.
За мить одну — зробивжахливеділо!
Вітер
Теперпідувідпочивати,
Нема чоговже тут меніламати.
 

Слайд 10

Виходить під завивання вітру (у записі). Лунає музика. На сцену виходять дві  Хмарки. Вони «пливуть» то туди, то сюди.
1 хмарка- дівчинка
Я Хмарка, щоприйшлаздалеку.
Зрониладощик я на квіти, на лелеку.
І зараз я легка й тендітна стала,
Бокрапельоквменівжезовсім мало.
2  хмарка- дівчинка
Давай не пустимо ми Променя ясного,
Нам добре двом у небі і без нього.
Хочшвидко як відсонечканесеться,
Одначе через нас він не проб’ється.
 

Слайд 11

На сцену виходитьПромінчик сонця. Він намагається пройти повз Хмарки, але вони його не пускають наперед.
Промінчик сонця- хлопчик
Гей, Хмарки, Хмарки, зараз же спиніться,
Для Променя ясного розступіться,
На землю я несу тепло і світло,
Щобзнову все засяяло, розквітло!
Дорогу дайте Промінцю ясному,
Щобсвітловіпроникнути живому!
Хай кольориживуть, і сонцесяє,
І хай усе довколарозцвітає!

Слайд 12

Хмарки розступаються і «відпливають», а Промінець виходить вперед і стає біля Флори
Флора- дівчинка
Не треба вітру сильного, не треба.
І зливи, щоламаєвсі дерева.
Хай буде дощик, яснесонце, небо синє
І розквітаютьквіти в Україні

Флора- дівчинка
Я хочу представити вам своїхчарівнихподружок.

Флора дістаєвелику ромашку, на пелюсткахякоїнаписані загадки і зачитуєїх
 

Слайд 13

Загадка про Ромашку
Вона на сонцедуже схожа –
Золотиста, ніжна, гожа.
І щоранкурозквітає,
Промінцямивсіхвітає.
Відгадати вам неважка,
Що за квіткаце?... (Ромашка)

Ромашка -дівчинка
Я ромашка скромна і біленька,
На полях і в квітнику росту,
В мене серцежовте, золотеньке,
Цілеліто я цвіту, цвіту...

Слайд 14


Проза Ромашки- дівчинки

Убідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було і вона ходила по степу і збиралавсірослини, якіхтопорадить.

Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простяглаійквіти: "Зроби з них відвар і напоїсиночка”. "А як же звутьсяціквіти?” - запитала жінка. "Як вилікуєтьсясинок, то й назвешїхім'ямсвогосина”.
Хлопчика звали Романом, тожмати, напуваючийоговідваром, промовляла: "Пий, синочку, ромашку і будешздоровим!”.
Флора-дівчинка
Виходьте до нас, Радісний Мак і Волошка. А чому я їх так назвала, вонисамі вам розкажуть.

Слайд 15

Мак хлопчик
Я – Мак! Я – Мак! А це краса і сила. І молодостірадіснийполіт!
Мене природа для красизростила,
Хай радує вас завжди маківцвіт.
 

Слайд 1

Проза Мака- хлопчика

 

Мак найдрівніша рослина. Було це давно-давно ,коли ще на нашу землю нападали кочівники – печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень  співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід , та  й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися , втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи із проханням до матінки –землі.

-Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів –нечестивців. Допоможи нам знищити їх. І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою –маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата. Так і не змогли вороги захопили в полон жодної дівчини. Потомилися печенівці і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатити за себе.

 

 

Слайд 17

Волошка- дівчинка

Загадка проВолошки
Синізірочкипухнасті
Виглядають з жита,
Моввеселіоченята.
Як їх не любити!

А я Волошка — простота і ніжність,
Я квіткадужегарна, польова.
В мені краса первинна, юна свіжість,
На мене глянеш — зайвівсі слова.
 

Слайд 18

Проза Волошки -дівчинка

 

Назва “васильок”, що усталилася за родом волошоку російській ботанічній літературі, походить з народної легенди. Сільський хлопець – красень Василько якось косив у полі жито. Саметоді у полібавилися русалки. Одній з них дуже припав до душі Василько. Зачарувала русалка хлопця. Забув про все на світі і пішов за нею. А вона ж, пустуючи і сміючись, вела його в поля все далі й далі та й сама в нього закохалася. Не схотіла з ним розлучатися: обернула Василька на польову квітку, щоб нагадував синь води.

Відтоді, за легендою, щороку  літньої пори русалки бавляться в хлібах, коли зацвітає волошка синя, плетуть з неївінки і прикрашають свої голівки.

 

Слайд 19

Флора-дівчинка
Про цюрослинускладенобагатоприслів’їв.
Без калини нема України.
Дівчинка у вінку, мов калина в цвіту.
Щедра калина, як Україна: віддасть плоди і людині, і пташині.
Здогадались, хтоце? Виходь до нас, Калино.

 

 


Калина-дівчинка
Я символ краю отчого – калина!
Рослинаніжна – гарна і проста.
В менілюбов і ріднаУкраїна,
Її краса і щедрість, й доброта.
Слайд 20
Проза Калини
Вдавні часи дівчат називали не так, як тепер. Одну дівчину звали Калина. Йшла вона мимо городів, левад, лугів. А ось і криниця. Задивилася Калинка на свою красу, а булла дуже гарна. А тутчує голос з криниці:

— Не дивись довго у воду, бо калиною станеш.

Не послухаласьдівчина та й зачерпнула водички. І перетворилася в калину, гарний, густий кущ. Зашумілалистям, всіма своїми стеблами-суглобами потяглася до людей, до сонця, вітру, хмар:

— Верніть мені дівочу вроду.

Але ніхто її не хотів слухати, всім було байдуже.

Минав час. Якось пролітав мимо журавель, задивився він на калину, зажурену та одиноку. Накинув він на неї червоне намисто і стала вона краща, як була. Так і залишився він з нею до цих пір. Напував її водою і беріг від всього злого. А в народі криниця, журавель і калина — символи краси, добра, вічності природи і кохання.

 

Слайд 21

Флора дівчинка
Наступнаквіткацвіте в кожномукуточкуУкраїни. Не помітитиїїнеможливо. Впізнаєтеїї за малюнком?виходь до нас соняшник

 

 

загадка

На городі в нас росте

Сонце ясне золоте

Жовте око, жовті вії.

Та чомусь воно не гріє.(Соняшник)

 

Квітка я на сонце схожа

На олію вона гожа

Жовті пелюстки маю

Їх до сонця повертаю.

 

Слайд 22

дівчинка

Спочатку земні рослини не малик віток. Високі дерева, веле­тенські трави покривали гори, степи, долини. Та куди не глянь — жодноїквітки!  Звернулися дерева, чагарі, трави до Сонця: – Полум’яний батьку! Тизапалюєш у грозовійхмарібагато­барвнурайдугу, прикрашаючи небо. Подаруй і нам дещицю тих барв.  Замисливсягосподар денного Неба. Довгомовчав. Не мігприду­мати, чимзарадитирослинамнадалекійземлі.  ОзвавсясинСонця, золотоволосий принц: — Я піду на землю та й оздоблю зелень барвамирайдуги. –—  Тидаруєшрадістьвсесвітові, а я хочу подаруватиїї деревам  і травам. Зітхнувбатько, проте, щомавробити,— згодився

 

 

Вихователь

А що ж таке вінок?Це плетене коло із квіток, листя та гілок.

Вінкі плели із різних квітів ось і ми сплетемо віночек із наших квітів

Плести віночок — то ціла наука і дійство. Нашіпрабабусі знали різнісекрети: як плести вінок і коли, як зберігатиквіти у вінках. Та окрімквітівнеодмінною прикрасою віночка є кольоровістрічки, кожна з якихтакожмає в ньомупевнемісце та значення.

Виходятьтроєучнів-читців з кольоровимистрічками. Розповідаючи про значеннякольорів, вони чіпляютьстрічкипідвінком з малюнків.
(тримає в руках коричневустрічку та двіжовті). Першою у вінку — посередині — в’язалисвітло-коричневустрічку. Вона вважається символом землі-годувальниці. Побічвідкоричневоїв’язалидвіжовті — символ сонця.


(тримає в руках дві зелені, дві сині та дві блакитні стрічки). Побічжовтих плели світло-зелені — символ краси і молодості, далі — сині та блакитні — символи води та неба.


(тримає в руках по двістрічки оранжевого, фіолетового, рожевого та червоногокольорів). За блакитноюстрічкоюслідувала оранжева — символ хліба, фіолетова — символ мудрості, рожева — символ щирості та привітності. Останніми в’язали червоні стрічки — символ добробуту та багатства.

 

Квіти шикуються півколом. (пісня віночек)
Выглянуло солнышко,

Блещет на лугу.
Я навстречу солнышку
По траве бегу.
И ромашки белые
Рву я на лету.
Я веночек сделаю,
Солнышко вплету.
Я веночек сделаю,
Солнышко вплету.
Я веночек сделаю,
Солнышко вплету.

Собрала в ладошки я
Чистую росу,
Радугу и солнышко
Я в руках несу!
И цветы над речкою,
Песню и зарю -
Всё, что утром встречу я,
Маме подарю!
Всё, что утром встречу я,
Маме подарю!
Всё, что утром встречу я,
Маме подарю!

День искрится радостью,
Вдаль меня манит,
Надо мною радуга
Весело звенит,
У реки под ивою
Слышу соловья,
Самая счастливая
В это утро я!
Самая счастливая
В это утро я!

Слайд 26

Діти, а тепер давайте самі сплетемо віночок із наших квіт
Виходять діти :

У віночку нашім
Різнобарвні квіти —
Символ України
І дарунок літа.
Тожусім на нього
Подивитись любо:
Кетягикалини —
Для краси й любові.
У віноквплітають
А в червонім маку,
Щоцвіте у полі,
Кров людей, пролита
У боях за волю.
Є щерізніквіти
В нашімріднімкраї,
Їхвеселеліто
У віноквплітає..

Слайд 27

Флора дівчинка
Слів на описи не трачу, словом не передаси
їхземної, безсловесної, дивовижноїкраси.
Ними коженсвоюрадість, власнещастяназива -
Квіти часто нам говорятьвтричібільше, ніж слова.
Люди дивляться, п'яніють, в них кохаютьсявіки.
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки

Слайд 28

1 астронавт

В холоднімКосмосіперлиноюлетить.
Вона жива, прекрасна і казкова,
І вицю Землю, люди, бережіть!
Як ріднуматір, бережіть, плекайте,
І хай на нійзавждицвіте весна,
Любітьїї, шануйте, добре знайте:
Вона вам рідна і вона одна.

Слайд 29

 

Завантаження...
docx
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку