Виховна година. Мої права та обов'язки

Про матеріал
Виховна година для учнів 6-7 класів. Тема: Мої права та обов'язки. Корисний матеріал для учнів шкіл.
Перегляд файлу

 

Виховний захід на тему: „Мої права і обов’язки ”, 6 клас

Мета:  узагальнити знання дітей про їхні права та обов'язки; формувати правову свідомість; виховувати почуття власної гідності, пошану до законів України, уміння користуватися своїми правами; розвивати активну життєву позицію.

Хід заняття

Учитель.

 Діти – це маленькі громадяни своєї країни. Вони мають свої обов’язки і права.

Право – це те, що ми маємо робити або вимагати без всякого дозволу. 

Права дитини – це права людини, яка не досягла 18 років. Права дітей записані в Конституції України – головному законі нашої держави, та в „Конвенції ООН про права дитини”. Отже, діти стають дорослими у віці 18 років, проте володіють правами від самого народження.

 

  То ж ми сьогодні поговоримо про основні обов’язки та права дитини, зокрема  розглянемо право людини на власну думку, пригадаємо, що всі діти рівні у своїх правах, а також  про те, що жодну дитину не можна ображати або принижувати. Звернемо увагу і на кримінальну відповідальность учнів.

 У різні епохи неоднаково дивилися на виховання  і догляд за дітьми. Раніше діти не мали іграшок, свого дитячого одягу. І тільки триста років тому на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі книги, дитячі пісні та музику. У 1959 році було прийнято Декларацію прав дитини. У 1989 році всі прогресивні країни світу, у тому числі і наша Україна, підписали Конвенцію прав дитини. У 1991 році в Україні був прийнятий Закон про охорону дитинства.

Декларація – від латинського. Слово, означає «заява», «оголошення».

Конвенція – лат. слово, означає «угода», «міжнародний договір з певних питань» у нашому випадку з питань прав дитини.

Право – система загально обов’язкових правил поведінки, які встановлює й охороняє держава.

Закон – прийнятий документ (нормативний акт – той, що встановлює норми) органу законодавчої влади або всього народу. Закони регулюють найважливіші суспільні відносини і мають силу щодо інших правових актів.

Музична хвилинка. Звучить тихенько музика, учитель ставить на стіл маленьку скриньку і звертається до дітей.

Учитель. У мене на столі чарівна скринька, в ній зараз знаходиться найцінніший скарб. Правда ж, цікаво? Хто із вас хоче побачити його, може зазирнути, але поки не розповідати, кого (саме кого, а не що) він побачив.

Діти по черзі заглядають у скриньку. 

Учитель. То ж кого ви побачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо у скриньці – дзеркало).

Так, у чарівному дзеркалі ви побачили кожен себе. Людину – найцінніший скарб. Кожен із вас неповторна особистість. Кожен із вас – Людина.

А ви знаєте, що означають ваші імена? (по-бажанню  учні розповідають про походження своїх імен).

І ведучий. Найперше право дитини – право на життя, ім’я та громадянство. Немовлят реєструють  і дають свідоцтво про народження. Кожен із вас має такий документ. А дитиною вважається особа, яка не досягла 18 років.

ІІ ведучий. Як і всі речі в світі, право має і зворотну сторону – обов’язок.  То ж ми всі зобов’язані поважати права інших.

Учитель. Давайте зараз поговоримо про  права та обов’язки дитини. Для цього пропоную вам об’єднатися у групи та виконати наступні завдання:

І Завдання. Розгляньте надані вам малюнки та визначте, про яке саме право з Декларації Прав дитини на ньому йдеться.

Варіанти малюнків:

діти відпочивають - право на відпочинок;

діти разом з сім’єю - право на сім’ю ;

 діти в їдальні – право на повноцінне харчування;

діти  в лікарні – право на медичне обслуговування;

діти слухають і дивляться телевізор, комп’ютер – право на інформацію;

діти сидять за партами – право на освіту тощо

 

 Учитель: ( Клас ділиться на 2 команди)

 

 Отже, давайте проведемо  «Казкове правознавче лото», але спочатку пригадайте казки, де порушуються права людей (Червона Шапочка, Вовк та семеро козенят, Гаррі Поттер, Івасик Телесик, Кривенька качечка, Царівна-жаба, Дюймовочка).

Ваше завдання: по черзі зі скриньки ви тягнете картку, на якій описана негативна ситуація, в яку потрапив той чи інший казковий герой. Команда повинна визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя. (кожна правильна відповідь 1 бал)

 

Ситуація 1

Мачуха з ранку До вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

 

Ситуація 2

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі.

Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

 

Ситуація З

Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі.

Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

 

 

 

 

Ситуація 4

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу.

Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

 

Ситуація 5

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство.

Які права дитини порушила злодійка?

(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

 

Ситуація 6

 Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.

 Які права дитини порушив Вовк?

 (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)

 

Ситуація 7

Карабас - Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!

Яке право порушено стосовно акторів?

 (Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від нанесення їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)

 

Ситуація 8

Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці.

Яке право порушено стосовно Кая?

 (Королева порушила право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)

 

Учитель. Добре, ви гарно впоралися з цими завданнями!

Мудрі люди здавна мріяли про запровадження в державі такого закону, який об’єднав би всіх громадян незалежно від вмісту їхнього гаманця, віку чи кольору шкіри. Впер­ше таку мрію здійснили американці. Двісті років тому вони ухвалили Конституцію.

Конституція — це закон про де­ржавний устрій та стосунки між громадянами та державою, себто народ зобов’язаний дотримувати закону, а держава повинна допомагати йому в обстоюванні прав і свобод.

Розділ про права людини – один із найважливіших у Конституції. Таких прав дуже багато – на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок.

І ведучий Але прав а нерозривно пов'язані з обов'язками. А що таке обов'язок?

Обов'язок - це те, що ми повинні робити, щоб бути корисними собі та оточуючим.

А зараз ми пригадаємо свої обов'язки.

(Діти називають  свої обов'язки)

І ведучий. Обов'язком усіх громадян України є неухильне дотри­мання Конституції та законів нашої держави, повага до прав і свобод, честі та гідності інших громадян.

ІІ ведучий. Хоча більшість людей нашої країни поважають зако­ни, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні.

І ведучий. Коли людина порушила правила пово­дження, говорять, що вона вчинила проступок.

ІІ ведучий. Якщо людина вчинила небезпечну дію з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює лю­дям зло, говорять що вона вчинила злочин. Злочин – це правопорушення, тобто це антигромадський вчинок, який заподіяв шкоду суспільству та іншим людям.

Учитель. Одним із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, хуліганства.

І ведучий. Крадіжка – це злочин, що полягає у таємному викраденні чужого майна. Крадіжка – це викрадення, здійснюючи яке, винна особа вважає, що робить це непомітно для потерпілого чи інших осіб. За Кримінальним кодексом України крадіжка є злочином проти власності та карається законом.

ІІ ведучий.  Хуліганство – це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства. Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: не­цензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання – позбавлення волі до одного року або виправні роботи до двох років. А злісні хуліганства ка­раються від одного до п'яти років. За особливо тяжкі злочи­ни дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього відповідальність за протиправні дії дитини несуть її батьки, а діти направляються у спеціальні установи.

І ведучий

“Я маю право!” – скрізь лунає.

Права свої ж бо знає дітвора –

Та все частіше забуває –

“Обов’язки виконувать пора!”

 

Куди не глянь – одні розумні…

Усе, що хочеш, говори.

А де поділися слова літературні?

По коридорах чуються лайки.

 

І де повага до усіх довкола,

Чому ніхто не хоче зрозуміть?

Права для всіх одні єдині,

Не має права: інших не любить!

 

Учитель. А тепер давайте спробуємо скласти правила життя у нашому класі.   Варіанти правил:

Поважати своїх однокласників

Ставитися до своїх однокласників так, як би ми хотіли, щоби ставились до нас.

Не принижувати гідності кожної людини.

Поводитись так, щоб порушувати права інших.

Відпочивати на перервах так, щоб це приносило користь.

Не брати без дозволу чужі речі

Під час спілкування не використовувати лайку та погані слова.

Давати нагоду кожному висловлювати свої думки.

Поважати співрозмовників.

Дотримуватись правил мовного етикету.

З повагою ставитись до людей, які піклуються про тебе.

Не ображати і не принижувати оточуючих.

Учні обирають правила і потім по-черзі їх оголошують. У загальний список правил заносяться ті, які ще не проголошувалися. Наприкінці проводиться загальне прийняття правил класу.

Підсумки.

Учитель. Ми з вами гарно попрацювали і в результаті склали власну Конвенцію правил поведінки в класі.  Тепер у вас в руках є знання. Пам’ятайте свої права, але не забувайте ніколи: Ваше право не повинне порушувати права інших дітей. І не забувати про свої обов’язки

Разом. Ми за права, ми за свободу.

             Ми об’єднаємо зусилля всі

             Життя  зробити кращим зможем

   Тільки я і ти!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Борисова Ірина Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
2614
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку