Тема. Добре жити з добрими людьми.
Мета: формувати духовно - моральні цінності, переконати про те, що добре жити з добрими людьми; розвивати потребу робити добро, не чекаючи винагороди; виховувати в учнів доброту, порядність, бажання підтримувати ближнього у скрутну хвилину.
Хід заняття
I.Організація класу.
II. Повідомлення теми заняття.
-Діти, до нас на урок завітало сонечко. Воно дарує нам світло і тепло. Та що
це за букви воно принесло на своїх промінцях?
О Б Д О Р
-Яке слово можна утворити з цих літер? (добро) Що означає слово «Добро»? Яких людей ми називаємо добрими? На які справи здатна добра людина? З якими людьми краще – з добрими чи злими?
Тож саме на ці питання постараємося дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
1.Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…»
-Діти, хоч у вас невеликий життєвий досвід, та все ж таки є якісь уявлення про добро. То ж перевіримо, чи знаєте ви, що робить добра людина.
Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то піднімаємо зелену сигнальну картку, а якщо ні, то червону.
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина, але це ще не все!
III.Основна частина.
1.Розповідь вчителя.
Здавна люди на землі цінували чесне, щире, правдиве життя. Треба утримуватися від поганих вчинків. Зло, як відомо довго не забувається. А от добро помножує добро.Діти, щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтесь до людей так як би ви хотіли, щоб люди ставились до вас.
Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб – маленької зернини,
Дощ із чистої краплини.
Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.
2.Робота над оповіданням «Прогулянка до лісу».
Одного вихідного дня пішли в ліс всією сім’єю: батько, мати, п’ятикласник Петрик і чотирирічний Сашко. У лісі було гарно і весело. Батьки показали дітям галявину, на якій цвіли конвалії. Поряд з галявиною ріс кущ шипшини. На ньому зацвіла перша запашна рожева квітка. Вся сім’я сіла під кущем. Батько читав книжку. Раптом загримів грім, упали перші краплі, а потім почалася злива.
Тато віддав свій плащ мамі, і дощ їй був не страшний.
Мама віддала свій плащ Петрику, і йому був дощ не страшний.
Сашко запитав:
- Мамо, чому це так: вам віддав свій плащ тато, Петрикові віддали свій плащ ви, а мене накрив своїм плащем Петрик? Чому кожен не вдягнув свій плащ?
- Кожен повинен захищати того, хто слабший, - відповіла мама.
- А я чому нікого не захищаю? Отже я слабший?
- Якщо ти нікого не захищаєш, ти справді слабший, - усміхаючись відповіла мама.
- Але я не хочу бути найслабшим! – рішуче сказав Сашко.
Він підійшов до куща шипшини, відгорнув полу плаща і накрив рожеву квітку: злива вже відірвала дві пелюстки, квітка поникла – слабка, беззахисна.
3.Робота над змістом оповідання.
- Куди пішла сім’я?
- Що їх здивувало в лісі?
- Де вони сіли відпочити?
- Як захищалася сім’я від зливи?
- Що зробив найменший член сім’ї?
- Чи можна його вчинок віднести до добрих? Чому?
- Чи є чого навчитися у маленького Сашка?
4.Ігрова вправа «Терези»
- А зараз ми з вами визначимо чого на землі більше: добра чи зла? Допоможуть нам визначити терези. На одну чашу будемо класти зло, а на іншу – добро.
(Заздрість, щирість, щедрість, жадібність, ніжність, дружба, мир, грубість, любов, вдячність, злість, співчуття, допомога, брехня,чуйність, увага, війна, теплота, щирість, підлість, чесність, доброта,байдужість, повага, злагода, ласка, захист, образи, розуміння, усмішка.)І ми бачимо, що є на цьому світі багато і зла.
-На землі багато добра, та немало й зла. Як же перемогти зло?
-Згадайте, які добрі справи ви робили і по краплині покладемо їх на чашу добра.
-То як нам перемогти зло?
-Так і в житті краплинки добра, зливаючись, перетворюються у струмочок.
Струмочок в річку, річка - у море Добра. Саме для добра приходить людина у цей світ. Доброта – це один із найсвітліших проявів людської душі.
5.Фізкультхвилинка.
Зараз учні відпочинемо.
6.Літературне лото. Гра «З якої казки?»
Він звірят усіх лікує,
Від хвороби їх лікує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів, тигренят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар … (Айболить)
-Яку добру справу робив лікар Айболить?
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. («Котик і Півник»)
-Хто і яке добре діло зробив у цій казці?
Вигнав дід козу із хати,
Та й пішла вона блукати.
В зайця хату відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув –
Зайцю хатку повернув. («Коза – дереза»)
-Хто допоміг зайчикові повернути хатку?
-Яким він був?
Виріс цей хлопчина
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало –
На крилечка свої узяло,
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами. («Івасик – Телесик»)
-Хто в цій казці зробив добрий вчинок?
7.Відеокліп про добрих людей.
І на кінець нашого заняття я вам пропоную подивитись мультфільм про людей,які нас оточують,роблять добрі справи.
8.Робота над прислів’ями.
Хто людям добра бажає… (той і собі має).
Вчися робити добро, … (тоді погане на ум не прийде).
Про добро пишуть на піску … (а про зло на камені).
Не одежа красить людину …(а добрі справи).
З добрим дружись, … (а лихих стережись).
Людина без добра, … (що соловей без пісні).
Добру людину …(бджола не вкусить).
Не брудни криниці, …(бо схочеш водиці).
У доброї господині… (і півень несеться).
ІV.Підсумок заняття.
Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають –
твори добро.
Незалежно від того помітять твоє добро, чи не помітять –
твори добро.
Незалежно від того приймають твоє добро, чи відкидають –
твори добро.
Незалежно від того чим будуть платити тобі за добро: добром чи
злом – твори добро.
Твори добро і ні в кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра.
На згадку про урок, над яким ви всі так добре попрацювали, прийміть сонечка, на яких написаний девіз життя: «Твори добро!»
-До побачення.