Назва заходу: «Дружба – найдорожчий скарб»
Мета:
Вид діяльності: пізнавальний з елементами ігрового
Форма проведення заходу: виховна бесіда з елементами гри
Орієнтовний вік дітей: 10/11 – 12/13 років
Тривалість проведення заходу: 45 хвилин
Місце проведення: класна кімната
Особливості підготовки:
1
Дружба – найдорожчий скарб
Назва заходу: «Дружба – найдорожчий скарб»
Мета:
Вид діяльності: пізнавальний з елементами ігрового
Форма проведення заходу: виховна бесіда з елементами гри
Орієнтовний вік дітей: 10/11 – 12/13 років
Тривалість проведення заходу: 45 хвилин
Місце проведення: класна кімната
Особливості підготовки:
Учитель: Добрий день, діти! Сьогодні ми проведемо з вами не зовсім звичайну виховну годину, тема якої – ви бачите її на дошці – «Дружба – найдорожчий скарб».
На шкільній дошці написана тема заходу та вислови відомих людей з даної теми.
***
«Справжні друзі нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного все, що можуть»
В. Г. Бєлінський
***
«У дружби багато крил, а закон у неї один – вірність»
А. С. Макаренко
***
«Війна випробовує сміливця, гнів – мудреця, нужда – друга»
Східна мудрість
Учитель:Товаришування, дружба – взаємини між людьми, які зароджуються, міцнішають на основі спільних інтересів, уподобань, навчання. але товаришувати можна з багатьма ровесниками, а по – справжньому дружити – лише з один чи кількома. Друзів пов'язує велика повага один до одного, симпатія, взаємодопомога. Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає чесності, довіри, безкорисливості.
На дошці ви бачите вислови відомих людей про дружбу. Давайте їх прочитаємо.
Викликає кількох учнів для прочитання афоризмів.
Учитель:Такі думки щодо дружби виникли у Бєлінського, Макаренка. Тепер настала ваша черга, діти. Як ви розумієте слово дружба? Що воно означає? Відповідаючи, розпочинайте свою фразу словами «Дружба – це ».
Учні представляють своє тлумачення даного поняття. Класний керівник намагається залучити до обговорення якомога більшу кількість учнів.
Учитель:Чудово. Добре, що ви не соромитесь виражати свої погляди щодо нашої сьогоднішньої теми, адже всі ви маєте рацію.
Тому продовжимо нашу роботу. Ось у мене в руках «Конверти дружніх питань». Це запрошення до обговорення проблем поведінки та стосунків, тобто, вільний обмін думками щодо ситуацій, які я вам по черзі зачитуватиму.
Класний керівник зачитує ситуації, діти відповідають на запитання, що стосуються даної проблеми.
Завдання 1
Дмитро і Сашко
Двоє восьмикласників, Дмитро і Сашко, схилилися над аркушами паперу. Сьогодні у класі найвідповідальніша контрольна з математики. Дмитро – найсильніший з математики у класі, він уже розв'язав задачу, переписує її з чернетки у чистовик.
Сашка посадили поруч з Дмитром, щоб підтягався. Бо Сашко – невстигаючий, некмітливий. Але він не тільки тугодум, а й дуже самолюбивий хлопець. Ніколи не списує, не підглядає. Ось і зараз Дмитро відкрив перед Сашком чернетку. Дивись, ось уже розв'язання задачі: досить одним оком глянути, якщо захочеш, і все стане зрозумілим. Та Сашко насупився, вп'явся очима в свій аркуш і навіть глянути не хоче на роботу Дмитра.
Дмитрові шкода Сашка. Недобре передчуття боляче стиснуло його серце. Знову буде, як і завжди, після контрольної: у Дмитра – одинадцять, а в Сашка – трійка.
В. Сухомлинський
Запитання:
1) Чи хороший товариш Дмитро?
2) Як можна допомогти Сашкові?
3) Як би ви вчинили в такій ситуації?
Завдання 2
А може, так і треба?
Коли вчителька хімії принесла контрольні, Олена з Тамарою ще були подругами. І коли почали виставляти оцінки в журнал і кожний називав свою оцінку, все йшло добре. Але ось назвали прізвище Олени. «Чотири», – відповіла вона. Тамара так і підскочила: у зошиті подруги була «трійка».
– Вона обманює! – закричала Тамара. – У Олени не «чотири»», а «три».
Олена образилась на Тамару. «Я розумію, я вчинила погано. Але хіба повинні подруги робити так, як Тамара? Хіба не могла вона спочатку поговорити зі мною? Я й сама все зрозуміла б і перед вчителькою вибачилася за обман. Чи, може, по – чесному так і треба?
В. Сухомлинський
Запитання:
1) Чи правильно зробила Тамара?
2) Що їй треба було зробити?
Завдання 3
Що вирішити?
Уяви, що ти з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв'язання задач, які входять у завтрашню контрольну. Друзі нагадали тобі: якщо не скажеш вчителеві, то нам усім забезпечені добрі оцінки. Що ти зробиш? Послухаєш друзів? Або повідомиш учителя про знахідку?
В. Сухомлинський
Учитель: Що ж, розглядаючи та обговорюючи ситуації, запропоновані великим педагогом В. Сухомлинським, ми переконалися, що дружба – досить складне поняття, до якого потрібно ставитися серйозно. Без друзів людина самотня та нещасна. Не даремно українське прислів’я говорить: «Людина без друзів, що дерево без коріння».
Тому, діти, зараз ми з вами виготовимо Дерево Дружби. Ви всі поділені на три групи (за рядами парт у класі). Кожна група отримає набір малюнків та заголовків до них. Ваше завдання складається з двох частин: по – перше, потрібно визначити, до яких малюнків підходять заголовки, а по – друге, ви мусите обрати ті гарні риси, якими повинен володіти справжній гарний друг. Потім хтось один із команди вийде до дошки і допоможе мені прикріпити ці незвичайні листочки на наше Дерево Дружби. Все зрозуміло? Що ж, розпочинайте!
Діти виконують завдання групами.
І НАБІР |
ІІ НАБІР |
ІІІ НАБІР |
ВЕСЕЛОЩІ |
ЖИТТЄРАДІСНІСТЬ |
ВІРНІСТЬ |
ДОБРОТА |
ЧЕСНІСТЬ |
ПОВАГА |
ГНІВ |
ЖАДІБНІСТЬ |
ЗАЗДРІСТЬ |
СМІЛИВІСТЬ |
ДОПОМОГА |
ЛЮБОВ |
ЗРАДЛИВІСТЬ |
ГРУБІСТЬ |
ПІДЛІСТЬ |
Учитель:Діти, всі виконали завдання? Всі приклеїли потрібні написи до малюнків? Добре. Тоді давайте розпочнемо одягати листочки на наше дерево.
Учні разом із класним керівником прикріплюють малюнки.
Учитель:Бачите, яке наше Дерево тепер гарне! Це тому, що ми бачимо на ньому такі чудові риси, як веселощі, доброта, сміливість, життєрадісність, чесність, допомога, вірність, повага, любов. Якщо ви будете володіти такими якостями, то станете справжніми друзями і користуватиметеся повагою товаришів, однокласників.
Учитель:Тепер, коли ми дізналися, якими рисами повинен (а якими – ні) володіти справжній друг, постараємося закріпити ці знання на практиці. А зробимо ми це, діти, за допомогою кросворду. Я зачитуватиму запитання, а ви шукатимете відповіді серед тих рис, які висять на Дереві Дружби, а також серед тих, що залишилися у вас. Хто першим знайде відповідь, підіймає руку і виходить до дошки, щоб записати відповідь у клітинки.
Класний керівник зачитує питання, а діти відповідають і записують відповіді біля дошки.
КРОСВОРД «ДРУЖБА»
|
|
|
ВВ |
|||||||||||||
|
|
ІІ |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
Й |
||||||||||
Д |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
||||
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
Г |
|
|
|||||||
ПИТАННЯ:
Учитель:Діти, ми з вами непогано попрацювали, відповівши
на запитання кросворду та запам’ятавши найголовніші риси вірного друга, а також ті риси, яких у нього не повинно бути.
А зараз я пропоную вам пройти тест, щоб визначити, чи гарний ви товариш. Я впевнена, що кожен з вас має друга чи друзів і тому, діти, вам цікаво буде дізнатися, чи задовольняєте ви вимоги, що висуваються перед справжнім товаришем.
Візьміть аркуші паперу, ручки. Поставте номер від 1 – го до 10 – ти у колонку. Я читатиму запитання, а потім варіанти відповіді. Завдання полягає у тому, щоб обрати варіант, який вам найбільше підходить, і відповідну літеру поставити напроти номера запитання. Відповівши на всі запитання тесту, ми підрахуємо бали і визначимо, які ви друзі.
Все зрозуміло? Тоді починаємо!
Класний керівник роздає дітям аркуші паперу. Потім зачитує питання. Після закінчення тесту підраховуються бали.
ТЕСТ «ЧИ ГАРНИЙ ТИ ДРУГ»
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви
зробите?
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає позчену річ. Зараз він хотів би взяти дуже дорогу відеокамеру. Що ви будете робити?
а) дасте її;
б) скажете, що зараз камери у вас немає;
в) відмовите, не пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) скажете, що і без того збиралися купити новий;
б) вимагатимете гроші;
в) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
4. Ваш друг підтримує стосунки з людиною, яку ви не любите. У такому
випадку:
а) припините стосунки з другом;
б) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
в) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим
5. Відчуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності.
Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) відверто поговорите з ним;
в) продовжите дружбу.
6. Вважаєте, що справжній друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) говорити тільки те, що хоче;
в) залишати свої думки і проблеми при собі.
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх
дати. Ви говорите:
а) «візьми їх, це принесе мені задоволення»;
б) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в
порівнянні з цим»;
в) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші у друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) більш розумний, ніж ви;
б) менш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
КЛЮЧ ДО ТЕСТУ
№ |
А |
Б |
В |
1 |
1 |
2 |
3 |
2 |
2 |
1 |
3 |
3 |
3 |
2 |
1 |
4 |
2 |
3 |
1 |
5 |
1 |
3 |
2 |
6 |
1 |
3 |
2 |
7 |
2 |
3 |
1 |
8 |
1 |
2 |
3 |
9 |
1 |
2 |
3 |
10 |
2 |
1 |
3 |
Учитель:Завершуємо підрахунки. Тепер, будь ласка, підніміть руку ті, у кого від 10 до 14 балів.
Класний керівник зачитує ключ.
10 – 14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
Учитель:Зараз підніміть руки ті, хто набрав від 15 до 20 балів.
15 – 20 балів: у вас є друзі, але, як більшість із нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
Учитель:І нарешті ті, у кого від 21 до 30 балів.
21 – 30 балів: ви – справжній друг, продовжуйте у тому ж дусі.
Учитель:Добігає до кінця наша незвична виховна година. Ми плідно попрацювали, засвоїли багато корисної та цікавої інформації про дружбу та взаємини між друзями, навіть визначили, чи гарні ви товариші. А наостанок мені хотілося б вручити кожному з вас дуже важливу пам’ятку. Дотримуючись правил, що в ній зазначені, ви станете справжніми вірними друзями і користуватиметися повагою ровесників.
Класний керівник роздає пам'ятки учням. Зразок пам'ятки – дивитися додатки.
Не забувайте користуватися пам’яткою і знайте, що дружба – найдорожчій скарб.
Література