01.03.18. Конкурсна програма «Наша мова – солов’їна»
Підготували студенти групи Т-21:
Годзенко Данило
Герасимовський Назар
Клас: 1-А
Мета: показати місце і значення мови в житті людини; підкреслити красу, мелодійність, багатство української мови; закріпити знання усної народної творчості, українського фольклору; формувати шанобливе ставлення до рідної мови, рідного слова, бажання берегти і розвивати українську мову.
Обладнання: загадки, вірші, скоромовки.
Хід роботи
І. Організація класу.
1.1. Привітання з учнями
ІІ. Розкриття теми виховної години.
2.1 Студент: Доброго дня, діти! Сьогодні ми продовжуємо нашу виховну роботу. Та перед тим як ми розкриємо тему нашого заняття, у мене є до вас запитання: скажіть, а чи помітили ви щось незвичайне?
(Відповіді дітей)
Так діти, сьогоднішня виховна година буде проходити нашою рідною, українською мовою!
2.2. Студент: Що ж, зараз я пропоную вам прослухати невеличкий вірш, після чого ви маєте відповісти мені на декілька питань.
(Мотивація дітей на уважне прослуховування вірша)
РІДНА МОВА
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все: тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати.
На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє!
Бережіть її малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила
Питання:
1. Що описується у даному вірші? (про красу рідної мови і про те, що кожна людина має вивчати і берегти рідну мову змалку)
2. Зі співом якого птаха порівнюють нашу мову? (соловей)
2.3. Студент: Діти, а чи знаєте ви, що наша мова є другою у світі за милозвучністю після італійської? Це не дивно, адже недарма її називають солов’їною!
Щороку 9 листопада в Україні відзначають День української писемності та мови. А 21 лютого весь світ відзначав рідної мови! Саме з нагоди цього свята ми підготували для вас невеличкі конкурси, аби визначити кращих знавців української мови.
Конкурсна програма
2.4. Студент: Діти, зараз я пропоную вам розділитися на дві команди, обрати капітана команди, та назву, після чого ми продовжимо. (Назви команд: «Мовознавці», «Розумники»)
(Діти діляться на дві команди та обирають капітана. По мірі проходження завдань кожній команді будуть нараховуватись бали. Переможе та команда, яка за підсумками набере більшу кількість балів).
Перший конкурс – «Відгадай загадку».
(За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал).
І команда
• Мати батька або матері (бабуся)
• Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
• Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)
• Прилад для визначення сторін світу(компас)
• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
• Страва з варених крупів (каша)
• Наука про минуле (історія)
ІІ команда
• Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
• Чоловік стосовно своїх дітей (батько)
• Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
• Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
• Крупа з проса (пшоно)
• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
• Мати дружини (теща)
• Мати чоловіка (свекруха)
• Одна дванадцята частина року (місяць)
• Свійський птах з червоним гребнем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)
Другий конкурс – «Спробуй казочку назвати».
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
Конкурс номер три – «Скоромовить скоромовка»
(Конкурс для капітанів команд)
Вранці брів бобер до брата
Борошна собі набрати,
Бо бобриха й бобренята
Будуть бублі виробляти.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
Конкурс номер чотири – «Доповни прислів’я»
І. Команда
Гостре словечко коле … (сердечко).
І від солодких слів буває … (гірко).
Слово — не горобець, вилетить … (не спіймаєш).
Більше діла — менше … (слів).
ІІ. Команда
Птицю пізнати по пір’ю, а людину по … (мові).
Від теплого слова і лід … (розмерзається).
Краще переконувати словами, ніж … (кулаками).
Хто багато обіцяє, той рідко … (слова дотримує).
Конкурс номер п’ять – «Дібрати риму».
І. Команда
По долині жук повзе,
На спині жука … везе.
Собі мама купила праску,
А мені новорічну … маску.
Облизала кішка кришку
І пішла ловити … мишку.
Пожовтів і пересох.
На городі цар … горох.
ІІ. Команда
Ворона вчила солов’я:
-Співай, сусідо мій, як … я.
Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню … солов’їв.
До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла … білочка.
Я поклала спати кішку
У м’яке котяче … ліжко.
ІІІ. Заключна частина.
(Підведення підсумків та визначення переможців)
3.1. Студент: Діти, ви великі молодці! Ви добре впоралися з усіма поставленими завданнями і ми сміливо можемо назвати вас великими мовознавцями. А завершити нашу виховну годину ми хотіли б за допомогою вірша:
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
Вчіть нашу рідну, українську мову, любіть її та плекайте, будьте гідними громадянами неньки-України, адже знання рідної мови – це скарб для кожної людини.
Методист:________________ Зайцева Олена Сергіївна
Викладач:________________ Куліченко Інна Вікторівна