Розробка виховного заходу на тему "Захищеність особи в правовій державі" стане в нагоді як класним керівникам , так і вчителям історії та правознавства .Матеріал уроку сприяє розвиткові ключових та предметних компетентностей.
Тема : Захищеність особи в правовій державі
Мета: узагальнити знання з теми; сформувати навички роботи з документами; продовжити роботу над юридичними поняттями, систематизацією їх; розвивати навички висловлювати свої думки, критично мислити, аналізувати, осмислювати отриману інформацію.
Очікувані результати: усвідомлення демократичності нашого державного ладу; усвідомлення, що саме Конституція України гарантує захищеність особи; набуття навичок аналізу документів, життєвих ситуацій, висновків, роботи з правовими поняттями.
Допоміжні матеріали: Конституція України, схеми, логічні завдання.
Форма уроку:комунікативно-діалогічна модель з елементами гри.
Оформлення дошки:епіграф,проблема,тема,базове поняття,форми роботи.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності студентів
Звертаємо увагу на епіграф уроку: «Знання права заслуговує найвищої шани» .(Ульпіан)
Протягом уроку ми спробуємо довести це твердження,будемо утворювати асоціативний ряд з юридичних понять,складати «Спільний проект»,вести діалог,вирішувати юридичні задачі,виступати перед відкритим мікрофоном. Базовий документ,над яким ми будемо працювати-Конституція України.
Головна проблема уроку-Чи захищені наші права?
Уявіть собі віртуальну ситуацію:
Суперлайнер,що здійснює навколосвітню подорож,через поломку раптово робить вимушену посадку на невідомому острові. До нас тут ніхто не жив,острів нам сподобався,і ми вирішили тут залишитися та утворити свою державу. Які знання нам перш за все необхідні? Давайте перевіримо,чи є у нас такі необхідні знання?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання № 1 Асоціативний ряд.
Подані поняття об'єднайте навколо базових понять: держава, закон, право. Республіка, демократія, громадянин, Конституція, нормативно-правовий акт, правовий звичай, деспотія, інкорпорація, кодекс, правовий прецедент, суверенітет, санкція.
Завдання №2 Тепер пограємо в гру « Так - ні»
Учні мають 3 кольорові картки, які означають: червона – так, синя – ні, жовта – не знаю. Відповідаючи, учні « сигналізують» відповідною карткою.
Тепер я впевнений , що правових знань нам достатньо, щоб збудувати державу.
ІІІ. Основна частина уроку.
Для того, щоб врахувати думки всіх, вибрати найраціональніші, давайте спробуємо створити «спільний проект» майбутньої держави. Клас поділяється на 3 групи. Учні отримують інформаційний матеріал. (Додаток №1).
Завдання: визначити риси правової держави, коротко аргументувати їх, «захищаючи проект». Спільний проект може виглядати так:
У чому найбільша привабливість побудованої нами держави?
Висновок. Пересічні громадяни хочуть мати справедливу державу . В латинській мові справедливість і законність означають одним словом – justitia (справедливість).
Правова держава найбільш справедлива модель держави, тому що вона гарантує захист особи через систему законодавства.
Оголошую тему форми виховної діяльності: « Захищеність особи в правовій державі.» Головним законом держави є Конституція. Оскільки в нашій віртуальній державі ще немає Конституції,пропоную взяти за зразок Конституцію України,але спочатку зробимо аналіз:чи є Україна правовою.
Завдання:прочитайте та проаналізуйте ст. 1,3,8. Чи відповідають ці статті рисам нашої моделі держави?
Завдання: прочитайте та проаналізуйте ст.21,22,24. Як Конституція захищає наші права?
А тепер на конкретних прикладах розглянемо,як Конституція захищає наші права.
а) В реанімаційній палаті чекають трансплантації нирки,від чого залежить життя 4 осіб:бабусі 60 років,яка є опікуном 3 онуків,відомого вченого,психічно - хворого, дівчинки 3-х років. Лікарня отримала тільки один екземпляр нирки для трансплантації. Кому першому буде зроблено операцію?
б) До села Ялинки переселилося 100 сімей мусульман. Вони зібрали гроші і звернулись до селищної Ради за дозволом на будівництво мечеті, їм відмовили,аргументуючи,що в селі вже є храм. Чи порушені права мусульман?
в) В школі вирішили боротися з курінням. Директор наказала щоранку черговому вчителю перевіряти портфелі та кишені всіх учнів. Які права учнів порушено?
г) У селищі Зоряне міська Рада вирішила побудувати асфальтовий завод. Група жителів звернулась з листом до селищної Ради,в якому просила перенести завод за межі селища,тому що завод буде сприяти погіршенню екології та збільшенню алергічних захворювань. Голова селищної Ради не прийняв листа,мотивуючи тим,що рішення вже прийняте.
Які конституційні права громадян порушено?
д) Журналіст у газеті Вечірні вісті» надрукував список осіб,що перебувають на лікуванні у наркодиспансері.
Які Конституційні права порушила газета?
Зробіть висновок:чи захищає права особи Конституція України? Взаємовідносини людини (л) та держави (д)можна зробити так:
Надання та захищеність прав,свобод державою
Д---------------------------Л
Прошу прочитати ст. 65-68 Конституції України. Про що в них йдеться? Які конституційні обов'язки громадяни мають перед державою? Спробуйте доповнити зображену схему,зробіть висновок.
Д --------------------------Л
Обов'язки громадян
Д---------------------------Л
Відкритий мікрофон
Завдання№3
(робота в групах,додаток №2)
Після обговорення від кожної групи,узагальнюємо і наклеюємо на дошку (написані на самоклеючому папері) проблеми,які найбільше турбують студентів.
V. Підсумок уроку
Дійсно,наша молода держава ще недосконала як правова держава.
Яким чином ми,громадяни,можемо сприяти її вдосконаленню?
Таким чином,ми довели аргументами твердження,означене в епіграфі уроку,вирішили поставлену проблему. Хочу закінчити урок притчею.
Жили собі 4 особи на ім'я Усі,Хтось,Кожний і Ніхто. Треба було виконати важливе завдання. Усі були впевнені, що Хтось це зробить,але Ніхто не зробив. Хтось розгнівався,адже це було завдання Кожного. Усі вважали,що Кожний зобов'язаний виконати завдання, та Ніхто не зрозумів,що Усі цього не зроблять.
Усі обвинувачували Когось,в той час коли це мав зробити Кожний . Яка мораль цієї притчі?
Безумовно,творення правової держави-це справа кожного!Бажаю вам успіхів у цьому.
Додаток№1
Завдання№2 (Спільний проект)
Правова держава – це така форма організації діяльності публічно – політичної влади та її взаємовідносин з індивідами, за якої закони мають однакову силу для всіх громадян,а зміна цих законів здійснюється лише правовим шляхом.
Риси правової держави:
«Я бачу загибель тієї держави,де закон немає сили і перебуває під чиєюсь владою.
А там,де закон володар над правителем,а він його раб,я вбачаю порятунок держави,усі блага для людей,які тільки можуть дарувати боги»
(Платон)
Додаток№2
Завдання№3. Поміркуйте:
Правова держава є лише відображенням про ідеал устрою суспільного життя. Правова держава більшою чи меншою мірою існує та виявляється в рисах життя у багатьох сучасних країнах світу,проте повністю правової держави не спостерігається в жодній країні.
1.Чи взагалі можливе існування ідеальної держави?
2.Чи відповідає Україна поняттю «ідеальна держава»?
3. Назвіть проблеми у порядку їх значущості,які турбують вас найбільше в нашій державі і ви б хотіли швидше їх позбавитись:
1……….
2……….
3……….
4……….