Виховна година: "Ні лихослів'ю!"

Про матеріал

Мета: формувати стійку відразу до ненормованої лексики, негативне відношення до згубних звичок; ознайомити учнів з впливом лихослів'я на здоров'я та особистість; надихнути до морального саморозвитку та самовдосконалення.


Перегляд файлу

Тема: «Ні лихослів'ю!»

Мета: формувати стійку відразу до ненормованої лексики, негативне відношення до згубних звичок; ознайомити учнів з впливом лихослів’я на здоров’я та особистість; надихнути до морального саморозвитку та самовдосконалення.

 

Форма проведення: виховна година.

 

Хід виховної години.

 

  1.                   Епіграф.

Мир слов похож на океан безбрежный-

Он людям радость и любовь приносит:

Вот слово «мама» ласково и нежно

Малыш впервые в жизни произносит.

А мама, как Небесная Царица,

Младенцу колыбельную поет:

С ним ничего плохого не случиться-

Его молитва матери спасет.

У этих слов - энергия от Бога:

Его благословение и сила.

И легче с ними трудная дорога,

Куда бы нас на ней не заносило.

Но человеку посылает беды

Другая речь (и бесы рады ей):

Слова - убийцы, хулиганы, людоеды;

Слова - укусы ядовитых змей.

Они как плод от дерева гнилого:

Отравлен даже воздух с ними рядом.

И ранит сердце матерное слово

Своим зловонным и смертельным ядом.

Где ад и смерть, там солнышко не светит:

Душа идет безропотно во тьму,

Но неизбежно человек ответит

За злобный вызов Богу Самому.

Душа словами добрыми жива-

Не говорите мертвые слова!
Нина Данилина

  1.                   Поняття «лихослів’я» та його види.

Сьогодні ми з вами поговоримо про лихослів’я та його вплив на особистість. А почати я хочу з такої притчи.

  Притча: Один мисливець запросив на обід до себе свого найкращого друга ведмедя. Господарці будинку, дружині мисливця, не сподобався дух ведмедя і вона сказала про це вголос. Ведмідь образився та пішов.

  Пройшов час і мисливець зустрів ведмедя у лісі і той його просить: «Вдар мене сокирою по голові так, щоб рана залишилась». Довго сперечався з ним мисливець, але все ж таки ведмідь зміг й вмовити. Мисливець вдарив ведмедя так, що залишилась кривава рана. Пройшов ще деякий час і знову зустрілися ведмідь та мисливець и каже йому ведмідь : « Дивись – рана, яку наніс мені ти вже зажила, а рана від слів твоєї дружини – до сих пір саднить моє серце.»

  Як ви вважаєте, що мав на увазі ведмідь?

  Лихослів’я – це ознака обмеженого словарного запасу або невміння виражати свої думки, а інколи це і те, і інше.

 

 

  На питання «Що таке лихослів’я ?» всі відповідають по-різному. Перші кажуть про те, що це недолік. Інші вважають, що це хвороба, як алкоголізм, наркоманія чи паління. Але праві обидві групи. Так як лихослів’я спочатку починається як порок, але потім стає хворобою. Людина вже не може позбутися звички постійно вживати такі слова. Чи це небезпечно для суспільства? Так бо воно набуває вже загрозливої форми та охопило всі стани населення та всі вікові групи. А якщо я не вживаю таких слів, смажите ви, чи це небезпечно для мене?. Так, бо як і при пасивному палінні, те що ми чуємо такі слова вже небезпечно для нас. І чому ви дізнаєтесь трохи пізніше.

 

Особисто для мене:

 

  Для того, щоб знищити народ, зовсім не обов’язково його завойовувати, достатньо просто знищити його культуру та передусім його мову. Як? А дуже просто. Замініть його абетку, додайте жаргон, велику кількість незрозумілих іноземних слів, дозвольте вживати нецензурні слова. Те, що зараз робиться з українською мовою, можна назвати екологічною катастрофою. Українську мову вже можна заносити до Червоної книги.

  В наш час лихослів’я існує в багатьох проявах, наприклад:

  •                   Звичне лихослів’я, яке  властиве людям з невисоким рівнем культури. В цьому випадку нецензурні слова для людини, яка їх вживає ніяк не відмічені. Вони використовуються автоматично.
  •                   Другий вид – це афективне лихослів’я. Воно пов’язано з виразом будь-яких емоцій, як негативних так і позитивних.
  •                   Третій вид – навмисний епатаж, виклик суспільству, намагання порушити правила поведінки.  Це може бути як звичайне хуліганство – написи на стінах, так і вживання нецензурної лексики  в витворах мистецтва – творах, спектаклях, піснях, кінофільмах.

 

  1.                   Історія виникнення лихослів’я.  

  А давайте зараз ми з вами дізнаємось коли взагалі виникає лихослів’я.

  Виступ учнів, які заздалегідь отримали завдання підготувати це1 матеріал.

   Трохи історії. Історія виникнення таких слів уходить своїм корінням в глиб віків. В часи язичництва такі слова-закляття міг казати лише жрець на святах, коли імітував події в темному боці світу.

 

Потім ці слова стали закляттям проти нечистої сили. Через нецензурні слова люди вступали у відносини з нечистою силою. Всі знали, що сварити дітей нецензурними словами  не можна, бо дитину будуть мучити біси. Вживати такі слова в домі також не можна, бо нечисті сили будуть жити в домі. Також лаятися не можна в лісі: лісовик образиться, на березі річки чи озера – водяник образиться. Залишалося лише поле, тому і виникає словосполучення поле брані, тобто місце де можна лаятись.

 

 

 Ще за царів Михайла Федоровича й Олексія Михайловича на Русі людину, яка вилаялася, публічно били різками.

 

 При Петрі І була випущена книга «Юності чесне дзеркало», де писалося , що  пристойною поведінка вважається лише тоді, коли людина ніколи не вживає нецензурних слів.

 

 

Потім прийшов інший час. В ХІХ сторіччі лихослів’я стає мовою фабричних робітників.

 

 

В 1917 році пролетаріат прийшов до влади.

 

 

 

 

Багато представників вищих кругів країни почали вживати ненормативну лексику. Ленін та Сталін часто вживали такі слова.

 

 

 

Лихослів’я стає офіційною мовою в’язниці.

 

 

 

 

 

 За часів демократії нецензурна лексика стає дуже популярною та вживається повсемісно.


  1.                   Лихослів’я в Україні. 

 

 

 

  1.                   Культурні особливості.

Ненормативна лексика загалом, і брудна лайка зокрема, має чіткі культурні особливості для кожного народу, що він її використовує. Для німців і французів найбільшою образою є звинувачення в неохайності, нечепурності, бо особливо високо в цих культурах цінується тілесна чистота, чепуристість. Наприклад у лайці цих народів провідне місце займають вирази, пов'язані з відправою природних потреб.

В ненормативній лексиці американців, англійців і росіян провідне місце займають слова сексуальної тематики й пов'язані зі статевими органами.

Дещо відмінна лайка серед народів Східної Азії. Японці, наприклад, традиційно не вживають огидних слів в лайці, бо ефект образи в японській мові будується шляхом спеціального образливого побудування речень та фраз, що порушують звичайний протокол ввічливості.

В арабських країнах богохульство ще й досі вважається однією з найсильніших образ разом з позастатевими стосунками, гомосексуалізмом та іншими. В деяких арабських країнах навіть згадка жінки, дружини є неввічливим — образою може навіть бути запитання про здоров'я жінки.

 

  1.                   Вплив лихослів’я на людину.

   Нецензурні слова наносять школу і здоров’ю. Як Чому? Тому що слово
людини – енергія і ця енергія поширюється в космосі. Якщо слово  добре  – то і енергія позитивна, а якщо це нецензурні слова – то енергія негативна. В тих країнах, де не має лайки пов’язаною з органами дітородіння, майже відсутні хвороби Дауна та ДЦП. 

 Лікар-біолог Іван Борисович Бєлявський спробував з'ясувати, яким чином на людський організм впливають не якісь величезні блоки інформації, а окремі слова. Його 17-річні дослідження, до яких поступово приєдналася група колег, виявилися не просто успіхом, а справжнім відкриттям. Ученим вдалося з математичною точністю довести, що кожне слово має енергетичний заряд. І слова впливають на наші гени, або продовжуючи молодість і здоров'я, або наближаючи хвороби й ранню старість.
Різні слова «заряджені» по-різному, і, як у звичайній фізиці, зарядів може бути тільки два: або позитивний, або негативний. Отже, лихослів'я має знак «мінус». Уже в 90-ті роки згадана група вчених видала книгу, у якій наводиться багато прикладів, пов'язаних зі спостереженнями за конкретними людьми.

Обстеження протягом декількох років двох груп людей одного віку, з яких одна − лихослови, а друга - ті, хто обходиться без міцного слівця, показало, що в лихословів дуже швидко з'являються вікові зміни на клітинному рівні, а пізніше − і різноманітні захворювання. У другій групі картина протилежна. Наприклад, організм п'ятдесятирічної вчительки російської мови, незважаючи на її нервову роботу, виявився молодшим за її паспортний вік на 13-15 років!
Таким чином, ще раз було доведено, що в поганому слові криється величезна руйнівна сила. І якби людина могла бачити, який потужний негативний заряд, немов ударна хвиля від бомби після вибуху, поширюється в усі боки від поганого слова, вона б ніколи не промовила його.

  Людина складається на 75% з води. Слова. Що вимовляє людина, міняють структуру води, змінюючи її молекули. А так і структуру ДНК людини. Навіть може відбуватися зміна генів, що впливає вже на ще ненароджених дітей.

  Підтвердженням цього є досліди японського вченого Масару Емото. Він довів, що вода змінюється під впливом слова. Він зміг сфотографувати воду під мікроскопом. Та побачив наступне: позитивно заряджена вода має чіткі кристали. Слова з негативним змістом не створюють чітку форму. Після молитви вода має інший вигляд ніж до неї.  А ви уявіть собі, якщо слова роблять таке з водою, то що вони зможуть зробити з людиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                   Дискусія. «Чи треба нам лихослів’я?»

  Отже ми з вами познайомилися з деякою інформацією про лихослів’я. Пропоную вам їх обговорити.

  • Чим можна пояснити велике поширення лайки та лихослів’я в сучасному світі? ( низький рівень культури, бажання бути схожими на інших, наслідування кумирам, не бажання виділятися поміж інших)
  • Зараз в моді здоровий спосіб життя. Люди займаються спортом, слідкують за харчуванням, виконують режим дня. Як ви вважаєте чи це можна поєднувати з вживанням нецензурних слів?
  • Лихослів’я – це погана звичка. А які ще погані звички вам відомі? Чому їх називають шкідливими?
  • Вважаєте лі ви, що лихослів’я, наркотики, алкоголь допомагають розслабитися? Чи є інші засоби, щоб розслабитися? (туризм, спорт, музика, танці, колекціонування та інші).

 

  1.                   Покарання за вживання лихослів’я.

А зараз ви дізнаєтесь чи є покарання за вживання лихослів’я  в нашій країні.

 

Виступ учня.

Інформація для роздумів:

Кодекс України про адміністративні правопорушення.

 
Стаття 173. Дрібне хуліганство

Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
 

  1.                   Результати анкетування.

 

  В навчальних групах нашого училища ми провели анкетування «Ти і лихослів’я».

 

Анкета.

  1.                   Чи вживаєш ти нецензурні слова та вирази?
  2.                   Як часто ти це робиш?
  3.                   Твої батьки при тобі вживають нецензурні слова та вирази?
  4.                   Скільки разів за день ти вживаєш нецензурні слова та вирази?
  5.                   Що тебе образить більше? Якщо за якусь провину батьки тебе вдарять чи почнуть ображати нецензурними словами?
  6.                   Коли ти станеш батьком чи мамою, будеш лі ти вживати нецензурні слова при своїх дітях?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Як боротися з лихослів’ям?

Уявіть собі, що вам доручили скласти пам’ятку для молоді «Як позбавитися звички вживати нецензурну лексику?». Які пункти ви би включили до пам’ятки?

Групова робота з дітьми, які пропонують різні варіанти відповідей.

Психологи вважають, що достатньо 4 пунктів. Це:

  1.                   Перестати лаятися самому, виробити відразу до лихослів’я у себе;
  2.                   Уникати спілкування з людьми, що лаються.
  3.                   Читати класичну літературу.
  4.                   Запам’ятовувати вірші та афоризми.

 

  1.               Висновки.

  Зараз в нашій країні багато труднощів та проблем. Наша країна має гарні природними ресурсами, наш народ  дуже обдарований, але ми живемо гірше ніж інші народи. Стрімко зростає чисельність наркоманів, алкоголіків. І все це супроводжується повальною звичкою лихословити.
Я би хотіла закінчити нашу виховну годину давньою біблейською мудрістю: «Коли тебе переслідують невдачі, наведи лад в своїй голові». Порядок в думках допоможе навести лад в словах, а добре слово  допоможе бути нам здоровими. А здорові люди – це здоровий народ, квітуча країна.

Успіхів вам в житті. Та не забувайте все те, що ви сьогодні почули. До побачення.

 

 

1

 

docx
Додано
3 серпня 2018
Переглядів
7413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку