Виховна година "Пізнай самого себе"

Про матеріал

Розробка виховної години на тему "Пізнай самого себе".

Мета: допомогти учням пізнати себе як унікальну частину природи, пробудити в них інтерес до самого себе, сформувати розуміння унікальності людської особистості та відчуття власної значимості; розвивати кожного учня як особистість, розкривати його позитивні якості, спонукати до розвитку власних задатків, здібностей та до самовдосконалення, до духовного і творчого саморозкриття; виховувати активних громадян, здатних творити себе і своє життя.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Полтавський професійний ліцей

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година на тему:

«Пізнай самого себе»

(для учнів 9-11 класів та І-ІІІ курсів ПТНЗ)

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач

Рябко Інна Петрівна

 

 

 

 

 

 

Полтава

2018

 

Сценарій виховної години

Тема: «Пізнай самого себе».

Мета: допомогти учням пізнати себе як унікальну частину природи, пробудити в них інтерес до самого себе, сформувати розуміння унікальності людської особистості та відчуття власної значимості;

розвивати кожного учня як особистість, розкривати його позитивні якості, спонукати до розвитку власних задатків, здібностей та до самовдосконалення, до духовного і творчого саморозкриття; виховувати активних громадян, здатних творити себе і своє життя.

Матеріально – технічне забезпечення: ПК, мультимедійна дошка, мультимедійний проектор.

Навчально – методичне забезпечення: мультимедійні презентації «Сонячний гороскоп», «Квітковий гороскоп», «Пізнай себе»; велика квітка з пелюстками, закріплена на дошці; картки із тестовими завданнями для визначення особливостей характеру кожного учня.

Пізнай себе, пізнай свою природу – і ти пізнаєш Істину

 

План заходу

І.  Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети заходу.

ІІІ. Основна частина.

  •                  Вступне слово викладача про унікальність кожної людини.
  •                  Поетична хвилинка (декламація віршів)
  •                  Перегляд презентації «Сонячний гороскоп».
  •                  Перегляд презентації «Пори року».
  •                  Перегляд презентації «Квітковий гороскоп».
  •                  Знайомство з самим собою:
  • вправа «Мій портрет в промінцях сонця»;
  • вправа «Телеграма»;
  • виконання тестів для визначення особливостей характеру;
  • вправа «Пізнай себе».
  •                  Створення моделі досконалої людини.
  •                  Розгляд програми для самовдосконалення.

IV. Підбиття підсумків.

  •                 Заключне слово викладача.

 

 

Хід заходу

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заходу.

Викладач. У кожної людини в житті наступає той час, коли вона починає ставити собі дуже непрості питання: «Хто я?», «Який я?», «Навіщо я існую?», «Чого мені не вистачає в житті?», «Як мені жити далі?».

Голос і хода, смаки і погляди. З цих і мільйонів інших фрагментів складається мозаїка нашої індивідуальності. І немає заняття більш захоплюючого, ніж розбирати приховане значення цього неповторного людського візерунку. Сьогодні у вас є така можливість, оскільки тема виховної години «Пізнай самого себе». Сьогодні ми зібралися, щоб поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.

ІІІ. Основна частина.

  • Вступне слово викладача про унікальність кожної людини.

Викладач. Чи багато людей можуть похвалитися тим, що добре знають себе? А може й не треба себе знати? Ще в старовину люди замислювалися над цим питанням. Одного разу сім великих мудреців Стародавньої Греції зібралися в храмі Аполлона в Дельфах і в результаті довгого диспуту пришли до абсолютної, на їх думку, істини. Знайдену істину – «Пізнай самого себе» – вони написали на стіні храму. Пройшли тисячоліття, а ми все ще розгадуємо загадки, задані нам нашою власною природою.

Взагалі, що означає знати себе – знати, на що ти здатний, чи знати свої сильні і слабкі сторони?

Уявіть собі, що ви придбали новий сучасний комп’ютер. Ви не знаєте з чого він складається, і тому вирішили одразу ввімкнути його і спробувати ним керувати. Чи можливо це? А якщо можливо, то чим це загрожує людині? Так, у кращому випадку ви лише зламаєте складну техніку, а в гіршому - зашкодите собі. Бо перш, ніж керувати, треба знати будову цього приладу, правила користування ним.

Так само і людина. Щоб знати себе, треба себе пізнавати, а саме: які ми, як до нас ставляться інші, чи нас поважають, люблять, які у нас риси характеру, звички, таланти… У вашій групі 20 осіб. А чи є серед вас двоє абсолютно однакових. Чи є в ліцеї хтось щоб був вашою точною копією?

Вчені довели, що на всій Землі, де проживає близько 7 мільярдів осіб, немає жодної пари людей, які були б точною копією один одного. Уявляєте? Серед близько 7 млрд. населення кожен із нас – єдиний у своїй неповторності на всій Земній кулі. А давайте зараз ми з’ясуємо, наскільки ми з вами схожі   чи різні. Адже ви ровесники, навчаєтесь в одній групі, можливо, й бажання та захоплення у вас однакові. Отже, почнемо.

  • Сплесніть у долоні ті, хто любить музику.
  • Тихенько тупніть ногою ті, у кого біляве волосся.
  • Піднесіть руку ті, хто любить цукерки.
  • А тепер встаньте ті, хто вважає себе веселим.
  • Візьміться за голову руками ті, кому зараз трішки страшно чи ніяково.

Ну то що, однакові ми з вами чи різні? Деякі бажання та захоплення у нас збігаються, але все ж таки ми різні. Кожна людина відрізняється від іншої своїм характером, звичками, мріями і бажаннями, навіть зовнішнім виглядом і багато чим іншим.

Учень. Існує така легенда. Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронця. Ангел цілує дитя тричі: в чоло — аби воно зростало розумним, у личко — щоб було красивим, і у груди — аби мало здоров'я, таким чином любов та доброта вселяються в його тіло, серце і душу.

Викладач. Здавалося б завдяки цьому люди повинні бути схожими один на одного: добрими, красивими, розумними. Але то в легенді. А у житті немає на світі двох однакових людей. Кожна людина — індивідуальність. Навіть близнюки, зовні подібні, як дві краплини води, різняться між собою характером, бажаннями, поглядами на життя. Люди відрізняються фізичними даними, розумовим розвитком, здібностями, характерами, смаками, уподобаннями, темпераментом. У них різне ставлення до перемог і поразок, до знайомих, рідних, друзів. У кожного, як кажуть, своя доля.

Учениця – декламатор (читає вірш Надії Красоткіної «А люди різні»)

А люди є, як сонечко привітні,

 Навколо випромінюють тепло.

 Вони душею щирі і тендітні,

 Вони, як в спеку, чисте джерело.

 

 Є люди життєрадісні, гарячі,

 Кипить у них енергія в душі.

 Вони таку веселу мають вдачу,

 А ти їх осудити не спіши.

 

 Є люди добрі, вміють співчувати

 І допоможуть, виручать з біди.

 Але при цьому будуть ще й мовчати,

 З людьми такими в світ за очі йди.

 Є люди гарні, дуже симпатичні,

 Всього в них в міру: доброти й тепла.

 Вони веселі і реалістичні,

 Ніколи не тримають в серці зла.

 

 Близькі є люди і по духу рідні.

 Без них, здається, й сонце б не зійшло.

 Вони, як те повітря, нам потрібні.

 Не уявляю, як без них було б?

 

 З якими легко всім — це люди світлі.

 Вони в житті, мов рятівні вогні.

 І пелюсткові душі в них розквітлі.

 Близькі ці люди й дорогі мені.

 

 Дотепні є, що не шукають слова,

 Воно у них завжди на язиці.

 На всі питання відповідь готова.

 Я їх люблю — дотепні люди ці!

 

 Ще є розумні, ще — талановиті,

 Красиві, щедрі, сильні люди є.

 Ласкаві є і дуже працьовиті.

 У цьому світі кожному своє.

 

 Є люди різні. Я їх зустрічала.

 Нема однакових, та в тім нема біди.

 А серед тих, що я ось тут назвала,

 Подумай трішки і себе знайди.

 

 Бо є ще й інші, я про них не буду.

 На тих не хочу витрачать слова.

 То ж не згубися серед того люду

 І не розтрать себе на них, бува.

Викладач. Кажуть, що на долю людини, її характер, здоров'я і багато іншого впливає місцезнаходження Сонця в момент її народження. Залежно від часу появи на світ людина може відноситися до одного з дванадцяти знаків Зодіаку. У людей, котрі народилися під одним і тим же знаком Зодіаку, можна помітити багато спільних рис. Переглянемо презентацію «Сонячний гороскоп» (слайд 1). Знайомтеся з інформацією і пізнавайте себе.

(Перегляд презентації «Сонячний гороскоп» і коментар учнів до слайдів).

Учень 1(коментує слайд 2). Люди Овна мають внутрішню потребу активно діяти, активно відстоювати себе в житті. Їм недостатньо поговорити про потреби, вони їх задовольняють. Овен може багато чого досягти, якщо навчиться міркувати. Імпульсивність і нездатність слухати інших приводять Овна до важких ситуацій. Із-за нетерплячості він не доводить справу до кінця, надаючи це робити іншим. Будучи честолюбним, скрізь хоче бути першим і кращим. Овен - природжений вождь. Слава і визнання для нього важливіші, ніж гроші і зручності. Прагнучи до авторитету і панування, стає агресивним, удається до насильства. Завжди шукає нових шляхів і можливостей. Йому треба вчитися люб'язності, привітності, умінню аналізувати свої вчинки. Багато Овнів володіють великою силою волі, упевнені в собі, мають неабиякі духовні здібності. Кредо Овна – «Я є».

Учень 2 (коментує слайд 3). Володіння, рішучість, практичність характерні для Тільця. Будучи знаком Землі, він покликаний займатися матеріальними справами. Цінує зручності, достаток, задоволення своїх потреб домагається не шкодуючи енергії. Стежить, щоб ніщо не встало у нього на шляху. Уміє цінувати красиві форми і речі. Любитель красивого одягу, на його самопочуття дуже впливає його власний зовнішній вигляд. Телець може не піти на зв'язок, не переконавшись в тому, що ця людина йому буде корисна. Часто не розбирається в мотивах своєї поведінки, просто не дуже цікавиться пізнанням самого себе. Планує своє життя на багато років вперед, причому, як правило, його старання не пропадають дарма. Не любить втручання в свої справи.

Учень 3 (коментує слайд 4). Духовність, рухливість, відсутність умовностей, швидкість думок і дій – характерні для Близнюків. Прагнуть до знань, жадібні до навчання і здатні вчитися. Їх винахідливість і сила уяви часто дають їм письменницький талант; часто з них виходять експериментатори і критики. Поведінка визначається хвилинним настроєм. При невдачах відчувають депресію. У важких ситуаціях рідко втрачають самовладання, їх не залишає правильне бачення реальності. Їх винахідливість гідна пошани. Люблять здійснювати свої ідеї. Користуються популярністю, оскільки можуть з блиском вести бесіду, бути товариськими, тонкими в спілкуванні. Не люблять бути прив'язаними до одного місця або однієї людини. Їх господарність і домовитость майже рівні нулю. Не визнають умовностей. Виступають проти будь-яких засад, порушують правила, повстають проти начальства, захищають від всіх свою індивідуальність.

Учень 4 (коментує слайд 5). Рак - найсильніший знак Води, вдаліший для жінок, оскільки сильніше за всі інші знаки пов'язаний з будинком і несе з собою фізичну і психологічну вразливість. Захищаючись від душевних травм, часто шукає надійності і безпеки наодинці, це тим більше образливо, що у Раків сильна потреба в сім'ї і будинку. І життя його не буде досконале без сім'ї. Як правило Рак доброзичливий, проте мінливий Місяць робить його то люб'язним і відвертим (особливо, коли перед його очима певна мета), то знову меланхолійним, замкнутим, стриманим. У Рака є дипломатичний талант, він часто досягає своєї мети. Проте, якщо Рак відчуває себе скривдженим, то може поводитися безрозсудно, в такому стані він не в силах співробітничати з іншими. Поводиться по-дитячому уперто - це один з істотних недоліків Раки, з якими йому слід боротися. Справляє спокійне і покірливе враження, але його думки і відчуття важко розгадати, це доступно небагатьом, тому часто Рак залишається незрозумілим.

Учень 5 (коментує слайд 6). Лев - знак великодушності, гордих відчуттів, з ним пов'язано прагнення до самореалізації. Він щедрий, любить знаходитися в центрі уваги. Для Лева важливий будинок і особиста незалежність. Він про себе дуже високої думки. Він робить все, що вважає за правильне, навіть, якщо це суперечить громадській думці. Якщо Лева гноблять на роботі, він може зненавидіти її і закинути. Лев - символ благородства, сили, достоїнства, це королівський знак. У кожному русі відчувається гордість і гідність. Влада підвищує його самосвідомість. Відчуваючи відповідальність, він зробить все, щоб виправдати довіру. На керівному посту він зарекомендує себе блискуче, проявить всі свої творчі сили, про нього заговорять всі. Але, якщо його потреба в авторитеті не задоволена, може розвинутися інертність, суєтність, непостійність, індиферентність.

Учень 6 (коментує слайд 7). Праця для Діви - сіль землі. Символ Діви - колоски в руках, що означає щедрість, що зростає на ниві досвіду. Позитивні риси - старанність, виконання обов’язків, що часто веде до обмеженості. Вона не може говорити ні про що, окрім роботи, її не цікавить буквально більше нічого. В цілому цей знак володіє особливим фізичним опором хворобам. Тіло Діви часто відкидає штучне живлення і ліки. Діва - знак Землі, тому її захоплює матеріальний прогрес, вона любить хорошу їжу, зручності, одяг. Діва купує лише високоякісні вироби, не виносить недбалої роботи. Може стати пліткарем і прохолодною до інших людей, які відстають від неї за своїм рівнем розвитку. На Дів діють красиві слова, яким вона віддає перевагу над іншими, менш тонкими проявами відчуття. Кредо Деви: "Якщо варто щось робити, то тільки добре".

Учень 7 (коментує слайд 8). Терези - дуже заповзятливі. Активність Терезів невисока, вони часто потребують співпраці з іншими людьми, оскільки одні не можуть закінчити почату справу. У них сильна потреба мати партнера, але такого, який дозволив би їм зберегти свою індивідуальність. У Терезів високий інтелект, вони завжди знаходяться у пошуках знань, нових ідей. Вони цікавляться психологією, людськими відносинами. Уміють радити, допомагати людям у вирішенні особистих питань. Рідко дають волю роздратуванню, але якщо вони раптом втратять самовладання, то легко висловлять все, що накопичилося.

Учень 8 (коментує слайд 9). Скорпіон прагне до самовдосконалення. Йому властиві сила волі, яскраві емоційні імпульси. Часто життя Скорпіона - боротьба з цими безперервними імпульсами за те, щоб підпорядкувати їх творчому цільовому початку і тримати під контролем. Зневажає слабкість в собі і в людях, але може бути великодушним, співчувати, зробить все, щоб допомогти. Але після цього чекає, що людина навчиться бути самостійною і сама про себе піклуватиметься. Дипломатія - не його стихія. Його таланти в області науки великі. Він не балакучий, і горе тому, хто розкриє його секрети або заслужить його гнів. У боротьбі він не знає жалості і сам не чекає її.

Учень 9 (коментує слайд 10). Стрілець - честолюбний, волелюбний має пристрасть до вишуканості, більше всього цінує свободу і незалежність. Енергійний і відвертий. Стрілець сповнений відчуття відповідальності за суспільство і за себе. Схильний до абстрактного мислення. Потребує визнання і гармонії. Стрілець стане щасливіший сам і принесе в світ більше добра, якщо навчиться терпінню. Не здатний на брехню, сам прямий і відвертий, він стоїть вище за усілякі підозри. Той, хто має справу із Стрільцем, повинен мати товсту шкіру, оскільки не раз почує правду-матку.

Учень 10 (коментує слайд 11). Честолюбство, постійність, старанність, організація характерні Козерогу. Будучи знаком Землі, він не задовольняється сьогоднішнім днем. Йому хочеться зробити щось особливе, назвати своїм володіння, піклуватися про нього, узяти на себе високі зобов'язання в професії, в політиці або інтелектуальній області. Козероги витривалі, наполегливі, обома ногами стоять на землі. Люблять право і закон. Захищають інструкції і закони. Вважають розум вищою заповіддю, при цьому відмінно орієнтуються в практичному житті. Вчаться не ради самого навчання, а ради оволодіння знаннями. У душі Козероги чутливі і потребують визнання.

Учень 11 (коментує слайд 12). Будучи постійним знаком, Водолій відрізняється ексцентричним темпераментом, рішучістю, упертістю. Йому здається, що люди не розуміють його ідеї, і він відчуває себе скривдженим, в результаті свариться і поводиться зухвало. Відкидає тих, хто не доріс до його інтелектуального рівня. Любить природу, при цьому вважає за краще бути в комфорті. Любить матеріальні блага, але не жадібний. Спортом захоплюється швидше як глядач. Інтереси лежать в духовній області. Має розвинений інтелект, віддає перевагу глибокому в духовному відношенні спілкуванню. Його девіз - "Я знаю".

Учень 12 (коментує слайд 13) Риби - це надчутливий знак, дуже сильно реагує на думки і відчуття інших людей. Схильні несвідомо вбирати чужі ідеї і уявлення. У Риб не дуже сильна воля, вони залежать від обставин. Їм корисно навчитися стояти на своїх ногах. Якщо терпіння Риб лопається, вони можуть розсердитися так, що їх довго не вдається заспокоїти. Риби привабливі, їх чарівність, гумор і участь відкривають перед ними багато дверей. Вони можуть бути старанні і точні, як риба, що пливе вгору за течією. Настрій Риб коливається від крайнього оптимізму до чорної меланхолії. Недолік Риб - фаталізм. Вони повинні навчитися розуміти, що не безсилі в своїй долі, поглянути на себе реалістично, використовувати всі можливості, що знаходяться в їх розпорядженні. Девіз - "Я вірю".

Викладач. Доля людини залежить від пори року, в яку вона народилася. Переглянемо презентацію «Пори року» і визначимо, які риси притаманні людям певних часових періодів. Давайте спробуємо перевірити себе за цим гороскопом і замислитись над своїми душевними якостями, особливо над тими, які варто виправити.

(Перегляд презентації «Пори року» і коментар учнів до слайдів).

Учениця (коментує слайд 2). Той, хто народився навесні, відрізняється нерішучістю та образливістю. Часто весняні натури наділені талантами, але зайва невпевненість заважає їх використовувати. Вони легко сприймають лестощі.

Учень(коментує слайд 3). Люди, які народилися влітку, як правило, добрі та великодушні, їм не притаманні дріб'язковість і агресивність. Часто вони готові віддати останнє тому, хто потребує їхньої допомоги.

Учениця(коментує слайд 4). Поетична осіння пора наділила тих, хто народився в цей час, і відповідними рисами характеру: поетичністю, здоровим глуздом. Вони не люблять конфліктувати і з'ясовувати стосунки, їм більше до душі спокійне світоспоглядання і творчість.

Учень(коментує слайд 5). Люди, народжені взимку, - дуже складні і суперечливі, для них характерна впертість і самолюбство. Але завдяки цілеспрямованості і силі вони можуть досягти високих результатів у роботі. В особистому житті їм доводиться нелегко: вони часто сваряться, нервують через дрібниці.

Викладач. А ще є свого роду квітковий гороскоп, який може вам багато розповісти. В цьому гороскопі понад тридцять квітів, тому ми розглянемо тільки ті, які відповідають датам вашого народження. Запам’ятайте свою квітку і те, що вам прогнозує гороскоп.

(Перегляд презентації «Квітковий гороскоп» і коментар учнів до слайдів)

Учениця 1 (коментує слайд 2). Духмяний горошок. У тебе легка товариська вдача. Маєш багато друзів і подруг. Любиш проводити час вдома і займатися господарством, тобі до душі різні подорожі. На жаль, інколи ти полюбляєш стромляти ніс у чужі справи.

Учениця 2 (коментує слайд 4). Твоя квітка — герань. Вона характеризує тебе як виточену натуру, небайдужу до мистецтва. Ти любиш гарні вірші й класичну музику. Окрім того, тобі дуже близькі романтичні стосунки: нічні прогулянки під зоряним небом, тривалі красиві залицяння хлопця, який тобі подобається. Ти вибираєш друзів собі по­дібних і почуваєшся з ними щасливо.

Учениця 3 (коментує слайд 7). Твоя квітка — лілія. Ти можеш причарувати з пер­шого погляду. Великодушна, не позбавлена почуття гумору, добра — ти притягуєш до себе людей. У тебе багато друзів та знайомих, від спілкування з якими ти дістаєш максимум задоволення. Щодо серйозних почуттів, то в коханні ти неспокійна і легковажна. Тобі подобається фліртувати і крутити голови твоїм шанувальникам, що страждають від кохання до тебе.

Учениця 4 (коментує слайд 9). Твоя квітка — пролісок. Квітка ніжна й прекрасна, провісник весни. Ти — відкрита людина, маєш добре і щедре серце, але тобі слід остерігатися, аби цими якостями не скористалися інші, щоб заподіяти тобі зло. Ти ніколи не думаєш про людину погано, бо впевнена, що всі люди добрі. У тебе завжди є одна-дві подруги, яким ти довіряєш усі свої таємниці і по­кладаєшся на них. Оточуючі шанують тебе за добре ставлення до людей та щирість.

Учениця 5 (коментує слайд 14). Твоя квітка — конвалія. Тобі властиві лояльність, любов до прекрасного, чуйність і привітність. На те­бе завжди можна покластися, ти чесна і справедлива. Частенько не розумієш деяких очевидних речей і бу­ваєш наївною. Багато хто, зокрема й твої друзі, ко­ристуються цим і «їздять» на тобі. Ти не любиш, коли тебе обманюють та розчаровують, і нікому й ніко­ли не прощаєш цього.

Учениця 6 (коментує слайд 18) Твоя квітка — дзвіночок. Ти любиш вражати, за­хоплювати когось і перебувати в центрі уваги. У те­бе небагато друзів, проте вони дуже вірні. Взагалі ти дуже успішна людина, усе в тебе збувається.

Учениця 7 (коментує слайд 21). Твоя квітка — кульбаба. Ти любиш природу, легкий вітерець і тепле сонечко. Ані дня не можеш про­жити без уваги до своєї персони і завжди буваєш у курсі всіх значних подій, часто беручи в них участь. У тебе багато друзів і знайомих, які шанують тебе за екстравагантність та оригінальний смак.

Учениця 8 (коментує слайд 26). Твоя квітка — мак. Мак відзначається красивою зовнішністю і витонченим смаком, чи то йдеться про їжу, чи про одяг. Що є, то є! Любиш ти і гарне вбран­ня, і добру їжу. У тебе багато талантів: ти можеш прекрасно шити, плести з бісеру, готувати смачнючі страви. Твої знайомі та друзі шанують тебе за золоті руки.

Учениця 9 (коментує слайд 27). Твоя квітка — півонія. Тебе можна назвати справж­ньою фанфаронкою. Ти далі себе нікого не бачиш та й не хочеш бачити. Жити з такими людьми часто бу­ває дуже важко. Ти горда, злопам'ятна, але разом з тим старанна і справедлива. Друзів обираєш сама і даєш зрозуміти тим, хто також хоче бути у дружніх із тобою стосунками, що їм не місце поруч з тобою. Що порадити тобі? Не будь дуже зарозумілою і цінуй друзів, адже загубити значно легше, ніж знайти.

Учениця 10 (коментує слайд 34). Твоя квітка — незабудка. Є давня легенда, за якою дівчина подарувала ці ніжні квіти своєму коханому, щоб він не забув її в розлуці. Ти справді ніколи нічо­го не забуваєш, відзначаєшся злопам'ятністю, ніколи не прощаєш образ і колючих жартів у свій бік. Неза­будка надає перевагу тому товариству, в якому може бути королевою, ти стежиш за модою та любиш компліменти від чоловічої статі.

Викладач. Ось що пропонують вам гороскопи. Для кожної людини важливо знати, які риси притаманні саме їй, який у неї характер, адже, за висловом Гете, «розумна людина не та котра багато знає, а та яка знає саму себе». А як ви оцінюєте свій характер? Проведемо вправу із циклу «Знайомство з самим    собою» - «Мій портрет в промінцях сонця». На аркушах паперу намалюйте сонце, в центрі сонячного кола напишіть своє ім’я а вздовж променів – усі свої чесноти, все хороше що ви про себе знаєте (учні виконують завдання).

Викладач. А тепер виконаємо ще одне завдання – вправу «Телеграма». На бланках телеграм з проставленим іменем адресата – вашого одногрупника - потрібно написати все хороше, що можна про нього сказати. Потім ми вручимо ці телеграми адресатам. Врахуйте, що вміння знайти хороше в кожній людині характеризує не тільки адресата, а і того, хто це робить (учні виконують завдання).

Викладач. Пізнати себе можна по – різному, наприклад, виконавши наступну вправу. Перед вами геометричні фігури. З даних фігур виберіть ту, яка вам найбільше до вподоби. Накресліть цю фігуру.

(Учні креслять геометричні фігури).

Викладач. А тепер розкриємо значення кожної фігури. Таким чином, через зображену вами фігуру ви пізнаєте себе (перегляд презентації «Пізнай себе»).

Квадрат

Працелюбність, старанність, потреба доводити розпочату справу до кінця, наполегливість у досягненні мети — це визначальні риси справжнього Квадрата. Витривалість, терплячість і методичність, як правило, роблять Квадрата високоякісним фахівцем у своїй галузі. Він надає перевагу раз і назавжди заведеному порядкові: усе має знаходитися на своєму місці і відбуватись у свій час. Для Квадрата ідеал — життя розплановане і передбачуване, «сюрпризи» та зміни звичайного ходу подій йому не до душі.

Прямокутник

Тимчасова форма особистості, що її може мати решта стійких фігур у певні періоди життя. Це люди, які незадоволені тим способом життя, який вони ведуть, а тому зайняті пошуками кращого становища. Провідні риси Прямокутника: допитливість, цікавість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, сміливість. Він відкритий для нових ідей, способів мислення і життя, легко сприймає усе нове.

Трикутник

Символізує лідерство. Найхарактернішою особливістю є здатність концентруватися на головній меті. Особистість сильна, енергійна, нестримна. Трикутник ставить ясні цілі і намагається по можливості досягти їх. Честолюбний і прагматичний, уміє переконати керівництво у значущості його роботи, а також роботи своїх підлеглих. Нестримна потреба бути правим і керувати станом справ примушує Трикутника постійно змагатися, конкурувати з іншими.

Коло

Найдоброзичливіша з п'яти фігур. Висока чутливість, розвинена емпатія — здатність співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини — дозволяють Колу відчувати чужу радість і чужий біль як свої власні. Він щасливий, коли ладнають одне з одним. Якщо у Кола виникає конфлікт із кимось, він, найвірогідніше, поступиться першим. Він прагне знайти спільне у, здавалося б, протилежних поглядах.

 

 

Зигзаг

Символізує творчість. Комбінувати зовсім схожі ідеї і на цій основі створювати щось нове, оригінальне — саме це подобається Зигзагам. Вони не задовольняються випробуваним і перевіреним до них, а завжди зайняті пошуком свого. Найбільш захоплена і легко збуджувальна з п'яти фігур. Коли у Зигзага з'являється цікава думка, він ладен розповісти про неї цілому світові. Невтомні проповідники своїх ідей, Зигзаги можуть повести за собою багатьох.

 

Викладач. Мабуть, ви чули про тести, що допомагають людині пізнати саму себе. Приготуйтесь до виконання тесту «Який у вас характер». Тестування проведе психолог ліцею Дальченко А.М.

Психолог. Ми проведемо тест, мета якого допомогти людині дізнатися про себе, свій характер і зрозуміти свої підсвідомі почуття.

Тест «Який у вас характер?»

1. Чи часто ви замислюєтеся над тим, який вплив роблять ваші вчинки на оточуючих:

а) дуже рідко;

б) рідко;

в) достатньо часто;

г) дуже часто?

2. Чи трапляється вам говорити що-небудь таке, в що ви самі не вірите, - із-за упертості, наперекір іншим або з «престижних» міркувань:

а) так;

б) ні?

З. Які з нижче перерахованих якостей ви понад усе цінуєте в людях:

а) наполегливість;

б) широту мислення;

в) ефектність, уміння «показати себе»?

4. Чи швидко забуваєте про неприємності, які трапляються з  вами:

а) так;

б) ні?

  1. Чи любите аналізувати свої  вчинки:

а) так;

б) ні?

  1. Знаходячись в колі осіб, добре вам відомих:

а) прагнете зберегти тон, прийнятий в цьому колі;

б) залишаєтеся самим собою.

7. Приступаючи до важкого завдання, чи  прагнете не думати про труднощі, які чекають на вас:

а) так;

б) ні?

8. Яке з перерахованих нижче визначень, на вашу думку, понад усе підходить вам:

а) мрійник;

б) «свій хлопець»;

в) старанний в праці;

г) пунктуальний, акуратний;

д) «філософ» в широкому сенсі цього слова;

е) суєтна людина?

9. При обговоренні того або іншого питання:

а) висловлюєте свою точку зору, хоча, мабуть, вона відрізняється від думки більшості;

б) вважаєте, що в даній ситуації краще промовчати, хоча і маєте іншу точку зору;

в) підтримуєте більшість, залишаючись при своїй думці;

г) не утрудняєте собі роздумами і приймаєте точку зору  переважаючої більшості?

10. Яку відчуття викликає у вас несподіваний виклик до керівників групи:

а) роздратування;

б) тривогу;

в) заклопотаність;

г) байдужість?

11. Якщо в запалі полеміки ваш опонент «зірветься» і допустить особистий випад проти вас, як ви вчините:

а) відповісте йому в тому ж тоні;

б) проігноруєте цей факт;

в) демонстративно образитесь;

г) запропонуєте зробити перерву?

12. Якщо ваша робота забракована, це викличе у вас:

 а) обурення;

б) сором;

в) гнів?

13. Якщо ви десь «спіткнулися», кого вините в першу чергу:

а) себе самого;

б) «фатальна невдача»;

в) інші «об'єктивні обставини»?

14. Чи не здається вам, що люди, які оточують вас, недооцінюють ваші здібності і знання:

а) так;

б) ні?

15. Якщо ваші друзі починають над вами жартувати, то ви:

а) злитеся на них;

б) прагнете ретируватися;

в) не гарячкуючи, починаєте підігравати їм;

г) відповідаєте сміхом і, як мовиться, «нуль уваги»;

д) робите байдужий  вигляд і навіть посміхаєтеся, але в душі обурюєтеся?

16. Якщо ви поспішаєте і раптом на звичайному місці не знаходите свою парасольку, рукавички то що, то ви:

а) будете продовжать  пошук мовчки;

б) шукатимете, звинувачуючи своїх домашніх;

в) підете без потрібної вам речі?

17. Що швидше за все виведе вас з рівноваги:

 а) довга черга в роздягальні;

б) натовп у громадському транспорті;

в) необхідність  приходити в певне місце кілька разів  по одному і тому ж питанню?

18. Закінчивши суперечку, чи продовжуєте вести її в думках, приводячи  все нові і нові аргументи в захист своєї точки зору:

а) так;

б) ні?

19. Якщо для виконання термінової роботи вам випаде можливість вибрати собі помічника, кого з можливих кандидатів ви виберете:

а) людину старанну, але безініціативну;

б) людину розумну, але сперечальника;

у) людину обдаровану, але з лінню?

Шкала оцінки відповідей.

1

а-0, б-1,в-2,г-3

11

а – 0, би – 2, в – 1, г - 3

2

так-0, ні-1

12

а-2, би – 1, в – 0.

3

а-1,  б- 1, в-0

13

а – 2, би – 0, в – 0.

4

так-0, ні – 2

14

так – 0, ні – 2.

5

так – 2, ні – 0

15

а – 0, би – 1, в – 2, г – 0, д -0.

6

а-2,  б-0

16

а – 2, би – 0, в – 1.

7

так – 0, ні – 2

17

а – 1, би – 0, в –2.

 

а-0, би – 1, в – 3, г – 2, д – 2, е – 0

18

так – 0, ні – 2.

 

а- 2, би – 0, в- 0, г – 0

19

а – 0, би – 1, в – 2.

 

а – 0, би – 1, в – 2, г – 0.

 

 

 

Якщо ви набрали:

нижче 13 балів. На жаль, людина ви слабохарактерна, неврівноважена і, мабуть, безтурботна. В неприємностях, що трапляються з вами, готові винити кого завгодно, окрім себе. І у дружбі, і в роботі на вас важко покластися (задумайтеся над цим!);

від 13 до 23 балів. У вас достатньо твердий характер. Ви володієте реалістичними поглядами на життя, але не всі ваші вчинки рівноцінні. Бувають у вас і зриви, і помилки. Ви добросовісні і цілком терпимі в колективі. Та все ж вам є ще над чим подумати, щоб позбавитися від деяких недоліків (можна не сумніватися, що вам це під силу!);

від 24 до 36 балів. Ви належите до числа людей наполегливих і тих, що мають достатнє почуття відповідальності. Цінуєте свої думки, але і рахуєтеся з думкою інших. Правильно орієнтуєтеся у виникаючих ситуаціях і у більшості випадків умієте вибрати правильне рішення. Це говорить про наявність у вас рис сильної вдачі. Уникайте тільки самомилування і завжди пам'ятаєте: сильний - це не означає жорстокий;

понад 36 балів. Пробачте, але ми нічого вам не можемо сказати. Чому? Тому що просто не віриться, що є люди з таким ідеальним характером. А може бути, така сума балів - це результат не зовсім об'єктивної оцінки своїх вчинків і поведінки?

Викладач. Виконуючи вправи, ви мали змогу замислитись над своїми душевними якостями, особливо над тими, які б варто було б виправити, зробити власну самооцінку. Для кожної людини важливо пізнати, які риси притаманні саме їй, який у неї характер, адже за висловом Гете, «розумна людина не та, котра багато знає, а та, яка знає саму себе». Коли людина бачить свої позитивні риси і свої недоліки – така самооцінка називається правильною або адекватною. Знаючи свої позитивні риси, людина буде більш впевнена в собі, а, знаючи свої недоліки, буде боротися з ними, намагатися їх ліквідувати. Тобто правильна оцінка допомагає людині спілкуватися, дружити, домагатися високих результатів у навчанні, праці спорті і інших справах.

Чи можемо ми створити модель досконалої людини?

Давайте визначимо головні риси досконалої людини і запишемо їх на пелюстках квітки.

G:\IMG_1251.jpgУчні записують на пелюстках великої квітки, прикріпленої до дошки риси досконалої людини:

  •                 доброзичливість;
  •                 чесність;
  •                 справедливість;
  •                 відвертість;
  •                 щирість;
  •                 гуманність;
  •                 відповідальність;
  •                 патріотизм;
  •                 співпереживання тощо.

Викладач. Жодна людина не приходить у світ досконалою. Все її життя – постійний розвиток, пізнання, формування власного «я». Кожен із нас має прагнути виховувати у собі позитивні риси й удосконалювати себе, тобто потрібно займатися самовдосконаленням. Від характеру людини залежать успіхи у праці, навчанні, особисте щастя і щастя близьких їй людей. І той, хто усвідомив це, не пошкодує зусиль на самовдосконалення.

Учень – декламатор (читає вірш Надії Красоткіної «Позитивна енергія життя»):

Якщо ми хочемо здорові бути

Й щасливі на землі цій кожну мить.

То мусимо всі істину збагнути:

Нам позитивно в світі треба жить.

Налаштуватись на активну хвилю,

І людям добру усмішку нести.

З любов’ю торувати кожну милю,

Упевнено з добром і миром йти.

І позитив в душі своїй плекати,

Терпимість, гумор мати при собі.

Й не можна лишнє язиком плескати,

Й не треба бути сірим у юрбі.

А жити гарно, весело і світло,

Душа хай щиро сонцем променить,

Щоб ваше серце від любові квітло.

З гармонією в серденьку живіть.

Викладач. Давайте розглянемо програму для самовдосконалення, яку рекомендує відомий психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Як завойовувати друзів і робити вплив на людей».

(Учні читають по-черзі)

1. Саме сьогодні я буду щасливий. Це означає, що я керуватимуся словами Аврама Лінкольна, який сказав, що «більшість людей щаслива приблизно настільки, наскільки вони повні рішучості бути щасливими». Щастя поміщене усередині нас; воно не є результатом зовнішніх обставин.

2. Саме сьогодні я постараюся пристосуватися до того життя, яке мене оточує, а не намагатися пристосувати все до моїх бажань. Я прийму мою сім'ю, мою роботу і обставини мого життя такими, як вони є, і постараюся пристосуватися до них.

3 Саме сьогодні я поклопочуся про свій організм. Я зроблю зарядку, буду слідкувати за своїм тілом, правильно харчуватися, постараюся не завдавати шкоди своєму здоров'ю і не нехтувати їм, щоб мій організм став ідеальною машиною для виконання моїх вимог.

4. Саме сьогодні я постараюся приділити увагу розвитку свого розуму. Я вивчу що-небудь корисне. Я не буду ледарем в розумовому відношенні. Я прочитаю те, що вимагає зусилля, роздуму і зосередженості.

5. Саме сьогодні я займуся етичним самовдосконаленням. Для цього я розраховую здійснити три справи: я зроблю кому-небудь щось корисне, так щоб він не знав про це; я зроблю принаймні дві справи, які мені не хочеться робити, - просто для вправи.

6. Саме сьогодні я до всіх буду доброзичливо настроєний. Я постараюся виглядати якнайкраще; по можливості надіну те, що мені найбільше йде, розмовлятиму тихим голосом, люб'язно поводитися, буду щедрим на похвали, постараюся нікого не критикувати, ні до кого не прискіпуватися і не намагатися кимось керувати або когось виправляти.

7. Саме сьогодні я постараюся жити тільки нинішнім днем, не прагнутиму вирішити проблему всього свого життя відразу.

8. Саме сьогодні я намічу програму своїх справ. Я запишу, що я збираюся робити кожен час. Можливо, я не зможу точно слідувати цій програмі, але я складу її. Це позбавить мене від двох лих - поспіху і нерішучості.

9. Саме сьогодні я півгодини проведу у спокої і самоті і постараюся розслабитися.

10. Саме сьогодні я не боятимуся, особливо не боятимуся бути щасливим, насолоджуватися красою, любити і вірити, що ті, кого я люблю люблять мене.

Викладач. Одним з позитивних моментів цієї програми є підкреслення того моменту, що характер формується не стільки у важкі моменти життя (хоча в житті кожного є такі переломні події), скільки в повсякденній, буденній діяльності. І тут істотне значення має режим дня, дотримання дисципліни, нормам поведінки. Навіть незначні вчинки, якщо вони служать добрій справі і здійснюються систематично, виховують позитивні риси вдачі, ушляхетнюють людину.

ІІІ. Підсумки.

Викладач. Підбиваючи підсумки сьогоднішньої розмови, дайте відповідь на запитання:

  • Для чого людині потрібно пізнавати себе?

Учень. Пізнаючи себе, людина починає замислюватися над власними здібностями та можливостями і знаходить відповіді на багато питань, що стосуються її особи.

  • Людина спробувала пізнати себе і зрозуміла, що вона погана або хороша. А що ж далі?

Учень. Людина повинна використовувати те, що дізналася про себе, для свого подальшого вдосконалення, бо самопізнання – це процес пізнання себе як особи з метою вдосконалення, тобто зміни на краще.

Викладач. Коли людина знає свої справжні чесноти, їй легше домогтися успіху в будь – якій справі, визначити своє місце в колективі, стати кращим. Але

Пізнать себе – то школа нелегка.

Життя мінливе, мов швидка ріка.

Відбиток твій, що сплив на мілині,

При березі зникає в бистрині.

Пізнай себе у подвигу, в труді.

Будь прокурором на тому суді,

Де сам в собі ти судиш кожен атом.

Будь прокурором,

Слідчим,

Та не катом.

(Платон Воронько)

Світу необхідні люди, яких не можна підкупити, чиє слово тверде. Люди, які цінують характер, а не багатство, які мають особисту думку й міцну волю. Вони беруться не тільки за улюблену справу і не бояться йти на ризик. Вони залишаються чесними у великих і малих справах, не поступаються перед неправдою й не підкоряються особистим бажанням. Вони не стануть виправдовуватися, що «всі так роблять», і залишаються друзями в радості й скуті. Вони не вірять, що хитрість і впертість – найкращий шлях до успіху, і не соромляться стояти за правду тоді, коли всі відреклися від неї. Вини сміливо скажуть своє «ні», навіть якщо весь світ каже «так». Цими словами невідомий автор прославив людей із сильним характером. Запам’ятайте, ви унікальні особистості, у вас є все для того, щоб стати, ким ви бажаєте. Пізнавайте своє призначення, відкривайте свої можливості, передбачайте свою поведінку. Я бажаю вам досягти в житті успіхів, бути чесними і справедливими, добрими й надійними, бути справжніми людьми.

Учень – декламатор (читає вірш Надії Красоткіної «Людина серед людей»):

Ми з вами — люди на Землі

Й серед людей усі живемо.

Вчимося, щоб не йти в імлі,

Стежками власними ідемо.

 

Доріг багато в світі є,

Та треба вибрати уміти

Для себе щось одне, своє

І лиш свою зорю зустріти.

 

Щоб сонце й небо голубе

Завжди в житті тобі світило.

Люби і поважай себе

Й дороги вибирай уміло.

 

 

Сім раз подумай перед тим,

Як маєш рішення прийняти.

Все обміркуй і, щоб за тим,

Прекрасну й світлу долю мати.

 

Бо хтось поманить калачем

(Бувають різні в світі люди).

І поплетешся манівцем,

А далі що? Що далі буде?

 

Багато треба перейти,

Щоб власну долю збудувати.

Та честь і гідність зберегти,

Щоб гордо світом крокувати.

 

Бо ти людина на Землі,

Бо ж не кидай себе під ноги.

Бездумно не бреди в імлі,

А світлі вибирай дороги.

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Черевко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Рябко Інна
Додано
4 січня 2019
Переглядів
9283
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку