Розробка даного виховного заходу буде корисною для вчителів початкових класів, вихователів груп подовженого дня, для батьків учнів початкової школи; сприятиме розширенню уявлень учнів про доброту, моральні якості людини, вихованню прагнення творити добро.
1
Виховна година «Подорож на планету Добра»
Опис. Дана методична розробка буде корисною для вчителів початкових класів, класних керівників, вихователів груп подовженого дня, студентів педагогічних вузів і коледжів, для батьків учнів початкової школи.
Цілі заходу:
4. Виховувати прагнення робити добрі справи, бажання будувати дружні взаємовідносини з людьми.
5. Виховувати повагу до батьків, товаришів.
Хід виховної години:
На дошці запис:
«Жодна людина не може бути островом,
що існує сам по собі»
1. Введення в тему.
- Добрий день, дорогі діти, батьки! Пропоную вам поміркувати над висловом англійського поета Джона Дона (1572-1631рр.). Що автор мав на думці, коли це казав? Що означає бути островом?
- Жодна людина не може бути островом – це означає, що люди потрібні один одному.
- Ви коли-небудь замислювалися над тим, наскільки різноманітними можуть бути ваші стосунки з людьми?
- Розгляньте схему «Я не одинокий острів». Із ким ми маємо стосунки в житті?
Я
- Сьогодні ми будемо говорити про такі важливі поняття у нашому житті , як добро, доброта.
2. Поняття "доброта".
- Що таке добро? ( Це все хороше, добре, гарне. Наприклад, весна, сонце, усмішка, мама...)
- Ви любите подорожувати? Давайте уявимо, що ми відправилися на ракеті в космічний простір і приземлилися на планеті Добра.
Зупинка 1.Площа Добра.
Робота в групах.
(Кожна група отримує завдання, на виконання якого відводиться 3 хвилини)
І група – отримує малюнок квітки;
ІІ група – отримує схематичний малюнок людини;
ІІІ група – отримує малюнок людини, яка посміхається.
Кожна група обирає потрібні слова, які допомагають їхньому поняттю існувати.
(Сонце, повітря, вода, грунт.)
(Сонце, повітря, вода, їжа, інші люди.)
(Сонце, повітря, вода, їжа, інші люди, доброта, турбота, розуміння, співчуття.)
- Як бачите, для того, щоб людина була щасливою, потрібно багато чинників, які залежать від нас, наших рідних, знайомих, оточуючих.
- На цій планеті, напевно, живуть добрі люди. А яку людину можна назвати доброю? ( Добрий чоловік той, хто любить людей і готовий у важку хвилину прийти на допомогу. Добра людина любить природу і береже її. Добра людина любить птахів і звірів і допомагає їм вижити в зимову холоднечу. Добра людина намагається бути ввічливою і чемною у спілкуванні з товаришами і дорослими. )
- Давайте заглянемо в тлумачний словник С. В. Ожегова і дізнаємося значення слова "доброта".
(Доброта - чуйність, душевна прихильність до людей, прагнення робити добро іншим.)
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди, на землі
Спішіть добро творити, щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Зупинка 2. Поетична вулиця.
Один учень читає вірш А. Барто "Визнання".
Піди дізнайся, піди зрозумій,
Що стало з хлопцем років восьми?
Він усіх в один з ясних днів
Мало не довів до сліз,
Його звуть - стоїть як пень,
Як ніби в землю вріс.
- Дивись, не пий води сирої!-
Радить сусід.
Один стакан, потім другий
Андрійко п'є у відповідь.
Піди дізнайся, піди зрозумій,
Що стало з хлопцем років восьми?
- Прийдеш обідати до трьох годин,-
Йому сказала мати.
Він пробурчав: - Я знаю сам...
І сам з'явився в п'ять.
- Ну що з тобою, Андрюшенька?
І син зізнався їй:
- Коли я вас не слухаюсь,
Я виглядаю доросліше!
- Чи можна героїв цього вірша назвати добрими?
- Додасть грубість року Андрійкові? Чи стане він доросліший від непослуху і неввічливості? ( Невихованість та грубість не роблять людину старше.)
- Чому вірш називається " Визнання" ?
Зупинка 3. Галявина Доброти.
Зараз ми з вами створимо квіткову галявину. На партах у вас лежать квіти різних кольорів, кожен колір відповідає певній рисі характеру. Оберіть найважливішу, як на ваш погляд, рису характеру і прикріпіть до квіткових стебел.
(Червона квітка – доброта, жовта – совість, синя – сміливість, рожева – чесність.)
- Усі ці риси характеру надзвичайно необхідні людині, але більшість із вас обрали червоні квіти. Яку назву дамо квітучій галявині? («Галявина доброти»)
Зупинка 4. Сонце доброти
- Тільки за кількістю добрих слів, які вимовляє людина, можна судити про його доброту? ( Не тільки слова, але і справи повинні бути добрими.)
" Не одяг красить людину, а добрі справи,"- говорить прислів'я.
( На партах кожної групи лежать сонця без променів. Учні отримують завдання домалювати промені та підписати свої добрі вчинки. Всі сонечка прикріпляють над «Галявиною доброти».)
Зупинка 5. Проспект скарбів.
-У житті доводиться стикатися з різними складними ситуаціями. Вчинити правильно, зробити добру справу часом виявляється не так-то просто.
- Колись давно жив собі один старий чоловік. Його жінка померла, і він залишився самотнім. Він мав троє синів, але вони були дуже заклопотані власним життям і рідко бачилися з батьком.
Раніше цей старий був кравцем, але тепер вже не міг працювати, тому що його тремтячі руки не могли втримати голку і зір почав слабшати. Усе своє життя він тяжко працював, щоб утримувати сім’ю. тепер він боявся, що став непотрібним синам і вони його скоро зовсім забудуть.
З часом старий став більш слабшим і немічним. Сини навідувалися все рідше, і він відчував, що скоро вони зовсім про нього забудуть, бо він став для них важким тягарем. Такі сумні думки не давали йому спати ночами і, нарешті, він придумав план.
Він попросив свого друга теслю зробити йому велику скриню, а від іншого друга, який був слюсарем, він отримав старий замок. Потім він пішов до ще одного друга, склодува, і забрав із його майстерні усе бите скло.
Коли наступного дня сини прийшли до батька на обід, вони поцікавилися, що то за скриня стоїть під столом. «Що там усередині?» - запитали вони батька. «Нічого, просто я там дещо зберігаю», - відповів батько. Усередині скрині щось загадково дзвеніло. А сини подумали, що батько зберігає в скрині золото. З того дня вони по черзі доглядали за батьком: прибирали у хаті, готували їжу, турбувалися про старого. Потім сталося, що батько захворів і помер. Постійно думаючи про скарб у скрині, сини поховали батька з почестями. Після цього вони нетерпляче забігли до хати та відкрили скриню. Кожен очікував знайти усередині скарб, але побачили лише бите скло. «Який злий жарт!» - вигукнув один із синів. А молодший син почав плакати: «Мені дуже соромно! Ми змусили нашого батька вдатися до обману лише тому, що не захотіли виконувати ту заповідь, якої він навчав нас змалку.» Коли сини перевернули скриню, на дні вони прочитали заповідь: «Шануй своїх батька та матір».
Зупинка 6. Чарівна перлина.
Стався до інших людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
Зупинка 7. Аукціон прислів’їв.
Одним із ваших індивідуальних завдань було дібрати прислів’я про добро.
Зупинка 8. Сад Добра.
Ми потрапили в сад Добра. Пройдемося по цьому саду і уявимо, що ми-дерева, що ростуть в саду. Я буду називати справи, які роблять діти. Якщо ви схвалюєте поведінку дітей, то піднімаєте руки вгору. Дерево радіє, шелестить листочками. Якщо вам не подобається поведінка дітей, то опускаєте руки вниз. Дерево засмучується, гілочки плачуть.
- Привітатися при зустрічі;
- поступитися місцем в автобусі літній людині;
-скаржитися на всіх підряд;
- шпаківню змайструвати;
- перебивати дорослих, які розмовляють;
- приготувати подарунок мамі на 8 Березня;
- допомогти полити влітку грядку на городі;
- смітити у класі та в інших громадських місцях;
- допомогти товаришеві вирішити завдання.
Зупинка 9. Старовинні ваги.
- Як ви думаєте, навіщо ми сьогодні завели розмову про доброту? Чого на землі більше: добра чи зла?
Розібратися в цьому питанні нам допоможуть старовинні ваги. На одну чашу терезів ми будемо " класти зло", на іншу - "добро".У світі останнім часом з'явилося багато зла. Зло звершується по відношенню один до одного, до природи.
- Що ви вважаєте злом? ( Заздрість, жадібність, грубість, зрада, брехня, війна.)
- У вашому житті були випадки, коли вас ображали? ( Діти беруть з кошички крапельки синього кольору і поміщають їх на чашу "зла".)
Щоб перемогти зло, треба наповнити чашу ваг з добром. Пригадайте, які добрі справи ви зробили і покладіть їх на чашу ваг з добром. ( Діти беруть з кошички крапельки жовтого кольору і поміщають їх на чашу "добра".) Здійснюючи добрі справи, можна перемогти зло. Крапельки добра, зливаючись, перетворюються в струмочок, струмочки - в річку, ріки - море добра. Зробивши добро, людина сама стає краще, чистіше, світліше.
Зупинка 10. Піраміда Добра.
Пропоную всім встати в коло і взятися за руки. Ви відчуваєте, як тепло переходить від однієї руки до іншої? Стає добре і спокійно на душі. Піднімемо наші ручки вгору і побудуємо піраміду Добра. Дивіться, яка вийшла висока піраміда. Я вірю, що попереду у вас багато славних справ, і наша піраміда Добра буде зростати.
Закінчується наша зустріч. Що ви можете побажати своїм друзям?
Я дякую всім за теплу довірливу розмову, за добрі думки, за творче ставлення до роботи. Пам'ятайте: добрі слова - коріння, добрі думки - квіти, добрі справи - плоди, Добрі серця - сади. Піклуйтеся про свій сад і не дозволяйте йому заростати бур'янами, наповнюйте його сонячним світлом, добрими словами і справами. А тепер ми повертаємось на планету Земля. І усе, чому ми навчилися на планеті Добра, давайте виконувати у своєму житті.