формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; ознайомити з основними положеннями Конвенції про права дитини; з'ясувати обов'язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, умінні протистояти негативним впливам. Формувати повагу до держави, її органів. Розвивати критичне мислення як здатність аналізувати навколишню інформацію. Виховувати самоповагу, почуття гідності й відповідальності за себе та за свої вчинки.
Виховна година на тему
«Права і закони у твоєму
житті»
Підготовлена та проведена:
Івановою О. Г.
Красноармійськ – 2011
Мета: Обладнання: Декларація прав дитини, підручник С.Гавриша «Права та свободи дитини», ілюстрації, костюми казкових героїв, скринька, дзеркальце, написи «Позивач», «Відповідач», «Суддя», дерев’яний молоток.
Сьогодні у нас незвичайний не стандартний урок. Тема нашого уроку «Ніхто не має права ображати людину. Декларація прав дитини».
А чи знаєте ви, хто є найголовнішою людиною на планеті Земля?
Подивіться у скриньку і скажіть, кого ви там бачите. Посміхніться тому, кого ви бачите. (Діти по черзі заглядають у скриньку і бачать там себе — на дні скриньки лежить дзеркало.)
Сьогодні на уроці ми говоритимемо не лише про людину, а й про її права й обов'язки.
Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.
Є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов'язки кожного громадянина та його права. Називаються такі правила державними законами.
1. З давніх-давен люди мріяли про вільне щасливе життя без насильства, жорстокості, приниження. Для досягнення цього вони повинні мати певні права – права людини.
2. У давньому світі права людини були дуже обмеженими. Раб не мав права розпоряджатися власним життям. Права людей різнилися залежно від того, яку релігію вони сповідували, якої національності були. Людей із чорним кольором шкіри примушували жити на спеціальних територіях.
Головним завданням Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного захисту, сприяння сім'ї.
Конвенція визнає, що дитині необхідна сім'я, дитина має зростати у щасті, любові та розумінні.
Дитина має виховуватись у мирі, гідності, терпимості, свободі та солідарності.
Головний закон нашої країни — Конституція. У статтях Конституції сформульовані права й обов'язки громадян України. Розділ про права людини — один із найважливіших у Конституції нашої країни.
Уся історія людства—це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн осіб.
І тоді люди всього світу зрозуміли, що необхідно об'єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН — Організацію Об'єднаних Націй — міжнародну організацію, завдання якої—підтримка миру і безпеки у всьому світі. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини.
Дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити.
Тому у 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. Конвенція — угода, міжнародний договір між державами з певних питань. У цій Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років. Конвенція — це міжнародний договір. Згідно з цією угодою, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон України про охорону дитинства.
Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.
Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.
Усі ви добре знаєте ці права. Давайте зараз їх згадаємо, погравши в гру «Повідомлення». На партах у вас картинки, кожна з яких повідомляє проте чи інше право дітей. Розгляньте їх уважно. Хто готовий нам усім оголосити повідомлення щодо прав дітей, беріть картинку і виходьте до мене. (Діти по черзі показують картинку, повідомляють про відповідне право і прикріплюють картинку на магнітній дошці).
Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать, повідомляють права дітей. А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.
Ось і сьогодні ми відвідаємо залу суду, де розглядатиметься декілька судових справ із питань порушення прав дітей.
Справа 1
Позивач: Червона Шапочка.
Відповідач: Вовк.
Справу веде суддя: Тарахтій Віталій Сергійович.
Діти-«герої» займають відповідні місця: 2 кафедри, стіл судді, дерев'яний молоток.
Червона Шапочка. Ваша честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він сказав, що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і мене.
Суддя. Відповідачу, що ви можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право на повноцінне харчування!
Суддя. Усе зрозуміло! Навіть немає потреби йти до нарадчої кімнати! Оголошується рішення суду! (Удар молотком.) Ви, шановний (до Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!
По-друге, Ви незаконно ввірвалися до чужої оселі. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Червона Шапочка і Вовк, стають перед дітьми.
Червона Шапочка. У майбутньому я не буду такою довірливою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Виконуватиму рішення суду— буду вегетаріанцем!
— Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Чи правильне рішення виніс суддя?
Та чи прислухається до цього рішення Вовк?
Справа 2
Позивач: Герда.
Відповідач: Снігова Королева.
Справу веде суддя: Шульгін Ігор Павлович.
Герда. Ваша честь! Снігова Королева викрала мого названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала багато перешкод.
Снігова Королева. Я — Королева! І не маю відповідати ні за що! І потім, він сам прив'язав свої санчата до моїх саней.
Суддя. Шановна! Хто б Ви не були, але маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічого поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!
С у д д я. Це лише Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав! У вас є ще щось у своє виправдання?
Снігова Королева. Я не винна!
Суддя. Оголошується рішення суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила права дитини на власну думку. Суд зобов'язує Вас вивчити і знати права дітей. Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Герда і Снігова Королева (з-за кафедри).
Герда. Будьте обережні з незнайомцями! Не впускайте в будинок, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до незнайомих, не беріть від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!
Снігова Королева. Я прислухаюсь до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.
Справа 3
Позивач: Попелюшка.
Відповідач: Мачуха.
Справу веде судця: Петренко Анастасія Сергіївна.
Попелюшка. Ваша честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене ненавидять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли сестри лише сплять та крутяться перед дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони — в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а сестри — в розкішних кімнатах, на пухових перинах.
Суддя. Відповідайте, відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Мачуха. Це моя сім'я, і я сама в ній розберусь!
С у д д я. У Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатимете за законом! Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?
М а ч у х а. Я ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки здаються негарними!
С у д д я. Суду все зрозуміло. Оголошується рішення суду. {Удар.)
У Конвенції ООН про права дитини зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої, непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне — має право на любов та піклування! Ви порушили цілу низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини і радить не порушувати їх, інакше з Вами трапиться те саме, що з Мачухою з казки «12 місяців» - Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!
Виходять Мачуха і Попелюшка.
Попелюшка. Дорогі друзі! Вивчайте і знайте свої права!
М а ч у х а. Я не хочу перетворюватись на тварину, а тому більше ніколи не ображатиму свою пасербицю Попелюшку!
Ми розглянули кілька судових справ. Ви переконались, що держава своїм законом — Конвенцією — захищає права дітей.
Розглянемо декілька життєвих ситуацій.
Ситуація 1. Настя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листи та листівки, адресовані іншим.
— Яке право вона порушує?
Ситуація 2. 9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати 'їх у дитячий журнал. Але його старший брат зауважив: «Даремно посилаєш, ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».
— Чи правий старший брат?
Ситуація 3. Якщо ви захворіти, на що ви маєте право?
Ситуація 4. Якщо до класу прийшла дівчинка-інвалід, як ви поводитиметься? (Особлива увага дітям-інвалідам)
І на завершення хочемо ще раз нагадати про свої права.
Учень 1.
Друзі мої! Права дитини
Ми мусим вивчити сумлінно,
Щоб знати добре в наші дні,
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
То ж прочитай, завчи напам'ять,
Порадь і друзям прочитать,
Хай прочитають тато й мама —
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
Поганим вчинком не зганьби;
Ти роду власного ніколи,
Люби свою сім'ю і школу,
Свою Україну люби!
Учень 2.
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї і за честь стоять,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
«Діти — живі квіти землі! — писав М. Горький.— І як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розвитку, так і дітям потрібно створити необхідні умови для їх нормального життя. Тож не втомлюймось жити, цінуймо кожну мить!»
У житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина. Тому слід бути розсудливим, розумним, не квапитись із рішенням і висновками. Наша виховна година добігає кінця.
Не знаю, чи були всі щирими, відвертими, чи дізналися для себе щось корисне? Та хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права та обов'язки і бути Людиною.