Виховна година: "Права свої знай – та про правила й обов’язки свої не забувай"

Про матеріал

Дана виховна година продовжить знайомство молодших школярів з законами, що визначають наше життя. Допоможе розібратися де у повсякденному житті ми реалізуємо свої права та обов'язки.

Перегляд файлу

V

                                       Виховна година

Тема. Права свої знай – та про правила й обов’язки свої не забувай

Мета. Довести учням, що дитина – повноцінний член суспільства, який має низку прав; формувати уявлення про Декларацію прав дитини; повторити права дитини; вчити аналізувати надані їм права; формувати розуміння того, що права і обовязки йдуть поряд; допомогти розібратися на прикладі казкових героїв, де в   повсякденному житті ми реалізуємо свої права і обовя′зки; виховувати повагу до прав інших людей, шанобливе ставлення до оточуючих.

Обладнання. Презентація, картки із описаними ситуаціями, конверти із завданнями.

Хід виховної години:

І. Повідомлення теми.

Знайте, що усі ви рівні

Від народження в правах.

І людина - змалку вільна,

Наче в синім небі птах…

Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто у всьому світі

Їх не сміє ображать!

Треба діткам всього світу

Не свариться, а дружить,

І по правилах хороших,

По законах треба жить!

- Сьогодні наша виховна година – це продовження знайомства з законами, що

визначають наше життя.І спробуємо в ході заняття розібратися, де в

повсякденному житті ми реалізовуємо свої права і обов’язки.

                                                   ІІ. ХІД

1. Інсценізація казки «Про країну Законію»

Автор: Давним – давно на Землі з’явилися люди. Одночасно з ними виникли

головні питання: що можуть люди робити, а що – ні, на що мають права, а на що - ні? Так З’явилося дві держави: Можна і Неможна.Вони жили за різними

законами.

1учень: В державі Можна було все дозволено: хочеш красти – кради,  хочеш ображати людину – будь ласка, все можна.

2учень: В державі Неможна жителі жили зовсім інакше. Там не можна було

вбивати, грабувати, ображати.

Автор: Держави постійно ворогували між собою. І ось настав день вирішальної  битви. Бій виграла держава Можна. Вона захопила половину держави Неможна і встановила там свої порядки. І що тут почалося?!

2учень: У містах і селах колишньої держави Неможна стали красти, беззаконно вбивати, на дорогах були розбійники.

1учень: Поступово держава Можна прийшла в занепад. І тоді правителі держави Можна попросили допомоги у держави Неможна.

Автор: Довго радилися керівники двох держав і прийшли до рішення об

єднатися і створити нову державу Законію. В державі встановився порядок, а всі жителі стали задоволені та щасливі.

- Як ви думаєте, чому країна стала процвітаючою, а люди щасливими?

- А чи є в нашій країні Закон?

- Так, Конституція – це документ, в якому містяться загальнообов’язкові правила поведінки в суспільстві

-  Але не забули і про дітей.

2.Усвідомлення та осмислення.

- Дитинство – найважливіший і неповторний період у становленні особистості.

Саме у цей час людина потребує найбільшої уваги і захисту.

Документом, спрямованим на захист дітей, є Конвенція про права дитини, прийнята  ООН. В Україні вона набула чинності з 27 вересня 1991 року. Сьогодні ми  розглянемо деякі права дітей.

3. «Усі діти, незалежно від походження, кольору шкіри, національності,

статі, мови, є рівними у своїх правах».

- Складіть прислів’я:

Усі, але, різні, але, рівних, правах, ми, у.

4. «Кожна дитина має право на повноцінне життя»

- Яке життя вибрали б ви? ( щасливе, цікаве, активне, легке, нудне, чесне, важке).

Поясніть.

- Складіть перелік цінностей, які допоможуть принести щастя у житті

- Що ви повинні робити, щоб життя було щасливим?

5. «Кожна дитина має право на ім’я, на громадянство»

Кожен знає, що в дитини

Має бути Батьківщина.

І дівчисько, і хлоп’ я

Мають право на ім’я.

- Чи може людина прожити без імені?

- Коли з являється у людини ім’я?

- Про які риси характеру говорять імена Помогайко, Поспішайко, Невмійко,

Всезнайко?

- Поясніть прислів’я:

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

- Доберіть синоніми до слова Батьківщина.

- Які слова входять в поняття слова Батьківщина?

6. «Кожна дитина має право знати своїх батьків і право на любов та

піклування».

- Відгадайте ребус:7’я.

- Знайдіть у «Тлумачному словнику школяра» визначення слова Сім’ я.

- Закінчіть речення:

Вдома мені найкраще тому, що…

На мої питання завжди відповість…

Завжди допоможе виконати завдання…

Я хочу прославити свою Батьківщину тим, що…

7. «Усі діти мають право на освіту».

- Відгадайте загадку:

На базарі не знайти,

На вагах не зважити.

- А що таке знання?

- А де здобувають знання?

- Знайдіть у «Тлумачному словничку школяра» визначення слова школа.

- Прослухайте розповідь про появу шкіл.

- Завдання на уважність: букви переплутались, складіть слова.

Свіота, колаш, назння, тевчиль.

- Прочитайте вислів:

Не кажи «не вмію», а кажи «навчуся».

- Поясніть, як розумієте цей вислів.

8. «Усі діти мають право на медичну допомогу».

- Відгадайте загадку:

Схочеш купити – не купиш,

А схочеш продати – не продаси.

- Як ми повинні піклуватися про своє здоров я?

- Проведемо «Мозковий штурм» - назвіть одним словом.

- Комплекс фізичних вправ, що виконуються вранці після сну(зарядка).

- Прозора рідина для вмивання і пиття (вода).

- Звичайне положення тіла людини у стані спокою та під час руху (постава).

- Розпорядок добової діяльності школяра (режим).

- Городні плоди та зелень, що вживаються у їжу та містять багато вітамінів

(овочі).

- Заходи щодо підвищення опору організму шкідливим впливам за допомогою

використання сил природи:сонця, повітря, води (загартування).

- Здоровий колір шкіри, щік (рум’янець).

- Процес вживання їжі (харчування).

ІІІ.Хвилинка відпочинку  Гра «Веселий м’ячик»

Ти котись веселий м’ячик,

Швидше, швидше по руках.

У кого лишився м’ячик,

Той розказує права!

ІV. Закріплення матеріалу.

1.Проведемо тести на закріплення «Правопорушення серед казкових героїв».

- Вгадати ім’я героя казки і які правила поведінки порушив кожен із них або які права порушили проти них?
 


  • Хто утік від баби з дідом –
    Не міг сидіти на вікні. 
    Зустрів в лісі різних звірів
    І кожному співав пісні?
    А хитру лисицю зустрів
    І себе занапастив? (« Колобок»- не слухав старших і попав у біду).

    В батька хлопчик дуже гарний
  • Незвичайний,дерев’яний.
    Любить дуже батько сина забіяку …

        («Казка про Буратіно» – не хотів вчитися у школі)

Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички. 
(«Попелюшка» - примушували тяжко працювати)


  • Підробив він голосок, 
    Став малим співати. 
    Здогадалися вони:
    Вовк — не наша мати. 
    («Вовк і семеро козенят» – правила порушили козенята, а вовк порушив право -посягнув на життя козенят)

  • Він звірят усіх лікує, 
    Від холери їх рятує. 
    Вилікує він за мить
    Все, що в звірів заболить. 
    («Айболить» - право на медичне обслуговування)
  • . «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».

З якої казки цей герой? («Коза-дереза».)

 Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)

. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».

 З якої казки цей герой? («Івасик-Телесик».)

 Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.). «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пірячка. Не можу так більше жити». З якої казки цей герой? («Кривенька качечка».)

Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)

 

- Прочитайте та поясніть вислови

Кожна дитина має право знати свої права.

Вивчай свої права, вчися ними користуватися.

2.Підсумок.Не забувай, що поважаючи права інших людей, ти спонукаєш їх довіряти тобі, поважати твої права.

Учитель: 
- Ви всі різні та несхожі одне на одного. Як же зробити так, щоб такі різні люди все ж таки жили з повагою одне до одного? Для цього існують правила, які регулюють стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил, і ми маємо справу з ними на кожному кроці. У кожній школі , у кожному класі є  «Правила для учнів». Всі ви повинні дотримуватись цих правил, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було вас навчати, а вам – учитися. 
Зачитування вчителем  віршованих правил поведінки в школі. 

(Учні тим часом у себе на паперових «стрілочках» шукають це саме правило, але записане одним реченням, прикріпляють на плакаті.Робота в парах . Потім з цих «стрілочок» учні викладають на дошці «Стежину правил», яка веде до школи). 
 

Вчасно приходити до школи

  1. Вчасно йди завжди до школи 
    Та не спізнюйся ніколи. 
    Вчись раніше пробудитись, 
    Щоб до школи не спізнитись. 


    Зі всіма вітайся
    2.Чемним будь, завжди вітайся 
    І при цьому – посміхайся.
    Всіх вітай: дітей, батьків,
    Друзів і учителів.

    Уважно слухати вчителя
    3.Слухай вчителя уважно 
    І веди себе поважно.
    Щоб чогось не пропустити 
    Та все добре зрозуміти.

     На уроці сидіти тихо
    4.На уроці не гукай, 
    Завжди руку піднімай.
    Там, де шум і крик буває,
    Працездатності немає.


     У школі ходити спокійно
    5.На перерві в ігри грайся, 
    А не бігай, не штовхайся.
    Як ведеш себе негоже –
    Завжди травма бути може.


     Тримати речі в порядку
    6.До порядку сам привчайся. 
    В роздягальні не штовхайся. 
    Одяг власний зберігай
    І чужий не розкидай.


     Берегти шкільне майно
    7.Школа – це твій рідний дім. 
    Будь господарем у нім.
    Парти бережи і стіни, 
    Скрізь поводь себе відмінно.


     Берегти книжки
    8. Книжка всім знання дає. 
    В кожній щось цікаве є.
    То ж на книжці не малюй
    Та не рви її, не псуй.


    Дотримуся чистоти
    9.В нашій школі- учень ти 
    Скрізь дотримуйсь чистоти.
    Слідкувати завжди треба,
    Щоб порядок був у тебе. 

 Чемно поводитися в їдальні
10.У їдальні всі їдять, 
Там не бігають – сидять.
Як їси – не поспішай,
Все прожуй, тоді ковтай.

 В туалет йди при потребі
11.В туалет йдуть за потреби, 
Чистота там завжди треба.
Пам’ятай , що ти – людина
Й знати правила повинна.

 Не сідати на підвіконня
12.Підвіконня, любі діти, 
Не для того, щоб сидіти.
Там хай квіточки стоять.
Діти ж поруч постоять.


 Не брати в школу зайвих речей
13.В школу з книжкою ідіть. 
Зайві ж речі не беріть.
Ними можна травмувати.
Всім про це потрібно знати


Перила і сходи – це небезпечно!
14.По перилах не з’їжджай. 
В гру на східцях теж не грай.
Сходи – це вже небезпека
Й до біди тут недалеко.

 15.Наполегливо учися.
У житті це знадобиться. 
Вчитись ти прийшов до школи –
Не забудь про це ніколи!
 

5. Розгляд обов’язків. ( робота в парах).

- Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки. У вас в конвертах лежать  розсипані речення, в яких зміст обов’язків. Складіть речення, поясніть їх значення.

1. Поважати і любити своє оточення.

2. Поважати близьких та друзів.

3. Дотримуватися правил моральної етики.

4. Сумлінно навчатися.

5. Цінувати і дбати про своє здоров я.

6. Коректно і тактовно висловлювати свої думки.

7. Дотримуватися норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві.

8. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

9. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров ю.

10. Не принижувати гідності кожної людини.

IV. Підсумок виховної години.

- Отже, від народження всі люди мають певні права, які гарантовані і

захищаються державою. Їх потрібно знати і реалізовувати. Але важливо

запам’ятати: поводитися так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої  людини. Незнання закону не звільняє від відповідальності за вчинки, дії або  бездіяльність.__

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку