Виховна година "Птахи взимку"

Про матеріал

Метою виховної години є розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у школярів бажання допомагати птахам узимку.

Перегляд файлу

 

Тема. Птахи взимку.

Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у школярів бажання допомагати птахам узимку.

Обладнання: малюнки із зображенням птахів, магніти, кросворд, плакати із написам.

Хід заняття

  1. Організація учнів до уроку(2 хв).
  •                   Щоб виховна година пройшла не марно,

Треба сісти рівно, гарно,

Тож і ми часу не гаймо.

До роботи приступаймо.

  •                   Сьогодні ми з вами проведемо дуже корисну та повчальну виховну годину, а яку ви дізнаєтесь, відгадавши ключове слово нашої теми.
  •                   Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири і лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

  •                   Отже, тема виховної години «Птахи взимку». (Відкриваю тему уроку на дошці)
  •                   Сьогодні ми будемо говорити про живі істоти, які є невід’ємною частинкою природи…про птахів. А девіз нашої виховної години буде такий:

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

  1. Основна частина(35 хв).
  1.               Бесіда.
  •                   Яка прекрасна наша Батьківщина! У будь-яку пору року. Але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють птахи.
  •                   Зима важка пора року для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, як від того, що не вистачає їжі. Особливо важко птахам в ті часи, коли ожеледиця і сильні снігопади, коли земля, гілки дерев покриті льодом та снігом. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти і дорослі і діти.
  1.                Інсценізація вірша. 
    (Кілька дітей у масках пташок скачуть, гріючись).
    Автор
    Ой мороз, який мороз! 
    Всіх пташок проймає дрож. 
    Скачуть, скачуть горобці:
    Горобці
    - Дайте нам зерна, ців-ців. 
    Автор
    А синички невеличкі 
    Просять: 
    Синички
    «Дайте рукавички». 
    Автор
    Снігурі сидять вгорі, 
    Заздрять дуже дітворі: 
    Снігурі 
    - Вам, дівчатка і хлоп’ятка, 
    Тепло, бо у вас є хатка, 
    А у нас нема хатинки 
    Й на обід - ані зернинки. 
    І учень 
    Зрозуміло в чому річ, 
    Допоможем, друзі, 
    Певно, важко день і ніч 
    Порпатись в галуззі. 
    Їжі мало, бо зима! 
    Ну, то я – до зали! 
    Годівниці недарма, 
    Значить, майстрували! 
    (Підбігає і бере годівничку)
    ІІ учень 
    Заготовили кормів 
    Для пташок доволі. 
    Є насіння бур’янів, 
    Є зерно у школі.
    Різних ягід також є – 
    Все, як бачте, вчасно. 
    Сяде пташка, поклює - 
    І зими не страшно! 
    ІІІ учень 
    Ніколи не зробимо шкоди 
    Ми пташці у нашім краю! 
    Хай лише і в гаї, і в лісі 
    Співає для нас у маю. 
    Ми друзі і вірні, і чуйні, 
    Бо ми бережем повсякчас 
    Пташок, що літають у вирій 
    І тих, що зимують у нас. 
    І учень. Зустрінуться в рідному краї 
    З ключем журавлиним вгорі 
    Синичок і щигликів зграї, 
    Вітаючи спалах зорі.

 

  1.               Продовження розповіді про птахів.

 

  •                   Птахи –є  невід'ємною частиною природи, це одні із найцікавіших створінь природи, які здавна приваблюють людину своїм умінням літати, поведінкою, барвами оперення, винятковим розмаїттям. Це – скарб, який природа дарує людству, це – наша спадщина, наші обереги і ми повинні нести відповідальність за долю птахів. У лісі, на луках, у полі, в парку, саду, біля житла — скрізь вони привертають нашу увагу.
  •                   Тисячі птахів восени вирушають у теплі краї і знаходять там притулок аж доки не потеплішає.  Але є птахи, які залишаються з нами зимувати. Ми так радіємо їх присутності у довгий зимовий період! Значна частина корму, такого необхідного для життя пернатих друзів, окута кригою або схована під снігом. Добути його дуже важко, особливо тоді, коли світловий день короткий. А що ж залишається робити тим птахам, що зимують в рідній місцевості?! Горобці, дятли, ворони, синиці… Чи можуть вони вижити, подекуди знаходячи зернятко чи черв’ячка? З’ясуємо це сьогодні!
  1.               Загадки про пернатих друзів.
  •                   Отож, ми вже дізналися, що одні птахи відлітають у вирій, інші зимують у нас. Давайте згадаємо відгадавши загадки, які з поданих птахів зимують у нас.

Із сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташка – це…
(Горобець)


Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(Дятел)

 

Сіра латка, чорна латка
На березі скаче.
(Ворона)


В хвойнім лісі я живу,
Там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я ще санітар,
А звуть мене …
(Шишкар)

 

Над подвір'ячком літає, 
Все блискуче підбирає.
І сварлива й білобока. 
Відгадай, хто це? (Сорока)

 

Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди – 
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі) 

 

Чорний, моторний, по полю
ходить, черв'ячків ловить.
Кричить: «Крак!», а звати його...
(Грак)

 

Перший я приніс весну,
Пробудив усе від сну,
Заспіваю під вікном.
Звуть мене усі ...
(Шпаком)

Вона животик жовтий має, 
Ще й чорну краватку одягає. 
Пташина жвава і маленька, 
Співає дзвінко, веселенько,— 
Той спів узимку кожен чує. 
Шматочок сальця їй смакує. 
Що ж це за пташка невеличка, 
Чи здогадались ви? 
(Синичка)

 


  1.               Календар птахів.
  • Ми відзначаємо дуже багато свят: 8 березня, 9 травня, дні наших народжень. А чи знаєте, ви діти, що кожна пора року пов′язана з птахами? За народним календарем кожна пора року пов′язана з птахами.

 

22 березня – Свято сороки. З тіста пекли жайворонків та пригощали друзів та знайомих.

 

8 травня – приліт співочих птахів.

 

15 травня – Борисів день, солов’їне свято (починають співати солов’ї)

 

29 червня – на Тихона, птахи замовкають, а солов’ї співають до Петра (12 липня).

 

13 вересня – Купріянів день, журавлиний відліт.

 

12 листопада – Зіновія, свято синичок.

 

14 листопада – Кузьминки, перше зимове свято; на кузьминки справляли півневі іменини.

 

І це далеко не все.

  1.                Цікава інформація про зимуючих птахів(розповідають заздалегідь підготовлені учні) 

    Снігурі 
    Взимку, як тільки випадає перший сніг, з’являються в Україні красиві птахи, з яскраво – червоними грудками. Це снігурі. Ім’я своє снігур дістав від слова „сніг”. Адже ці пташки, за народним повір’ям – перші вісники зими і снігу. 
    Снігур – звичайний осілий птах і зимуючий птах на всій території України. Дивно якось виходить: снігурі прилітають до нас на зимівлю, в той час як багато птахів, навпаки, відлітають в теплі краї. Виявляється, наші краї для снігурів уже теплі краї: літом вони майже всі відлітають на далеку Північ, де зима дуже холодна. Там снігурі звивають гнізда і виводять пташенят. А восени всім сімейством вони прилітають до нас.
    Тримаються невеликими зграйками (7-10 птахів у кожній). Живляться різними ягодами, бруньками, насінням деревних і чагарникових рослин. Снігурі – птахи не тільки красиві, а й солідні: ніколи не поспішають, не метушаться. І до того ж рицарі: самці, які б не були голодні, завжди поступляться кращими гронами горобини самиці. Перелітаючи з дерева на дерево і наспівуючи свої приємні пісні снігурі дуже оживляють зимові ліси, сади, парки. Як тільки зграйка снігурів перелітає на нове місце і сідає на верхів’я дерев чи кущі, вони одразу починають перегукуватись – аби легше було зібратися докупи. З наближенням темряви вся зграйка відлітає куди-небудь на дерева чи кущі де і ночують, сховавшись в густих гілках. Зимою снігурі, як і синиці прилітають до людського житла. Спокійно обробивши одне дерево, снігурі перелітають на сусіднє. І роблять це по команді вожака, якого птахи неухильно слухаються. 

    Синиці 
    Взимку, біля людських домівок можна побачити невеликих красивих пташок, які прилітають сюди в пошуках їжі. Це – синиці. Вони живуть в Україні цілий рік, хоча дехто думає, що вони прилітають до нас тільки зимою. Весною і влітку вони живуть в лісах, де в цей час багато їжі і вони тримаються подалі від людей. Зимою ж цим пташкам важко прогодуватися і шукаючи їжу вони прилітають до людського житла, де дбайливі люди влаштовують для них годівниці. В лісах України проживає 7 видів синиць, які схожі між собою за зовнішнім виглядом і поведінкою, але відрізняються за забарвленням і деякими рисами поведінки. 
    Гніздяться переважно в дуплах дерев. У пошуках їжі нерідко підвішуються на гілках вниз головою. Синиці – типові комахоїдні птахи і хоча зимою комах немає ці птахи залишаються зимувати в наших краях, переносять сніжні зими і морози, тому що здатні частково переключатися на рослинну і навіть тваринну їжу. 
    Синиці дуже кмітливі пташки. Якщо всередину пляшки, на нитці підвісити шматочок сала, синичка спочатку спробує склювати його через скло, а потім сяде на горлечко пляшки і буде витягувати нитку дзьобом, притримуючи лапкою, аж поки не добереться до сала. Взимку синицям живеться нелегко. Від голоду і холоду вони потерпають більше ніж інші птахи. Вчені підрахували, що із 10 синиць до весни доживає лише 2, решта гинуть. 
    Тому так важливо підгодовувати синичок, влаштовувати спеціальні гойдаючі годівниці, наприклад із під молочних пакетів чи з під соків. А чому гойдаючі? Тому, що інші птахи на такі годівниці не сідають і весь корм дістається тільки синичкам. 

 

Дятел 
Дятли - осілі птахи лишаються в нас протягом цілого року. Та іноді, шукаючи їжі, досить далеко мандрують, приєднуючись до зграї дрібних комахоїдних птахів. Живляться дятли комахами серед яких переважають шкідники лісу та саду. Вони належать до групи корисних птахів. Гнізда дятли мостять у дуплах дерев, що їх вони видовбують своїм міцним дзьобом. Яйця білі, блискучі. Пташенята народжуються голими й сліпими. Триста разів на день дятел приносить своїм дітям дорослих комах і їх личинки. Через місяць дорослі пташенята покидають гніздо. Існують такі види дятлів: зелений дятел, сивий дятел, строкатий дятел, білоспинний дятел і малий дятел. 
- Чи знаєте ви, чому дятли роблять дупла в сухих мертвих деревах? Тому що теплопровідність сухої деревини незначна і гніздо взимку не так швидко охолоджується, а влітку не перегрівається. 
- Чи болить голова у дятла? Ні. У цих птахів між дзьобом і кістками черепа є спеціальна хрящова тканина, яка зменшує силу ударів, що впливають на головний мозок. 

Сорока 
Сорока птах середніх розмірів. Голова, шия, воло і частина грудей блискучо-чорні з зеленуватим металічним блиском. Живиться сорока переважно комахами, але не відмовляється від загиблих тварин, а іноді хапає пташенят свійських птахів. У більшості випадків, шкода яку наносить сорока, не така вже й велика, в порівнянні з користю, яку вона приносить знищуючи шкідників. Гніздо сороки - це велика куляста купа гілок, складених у густих заростях, або на колючому дереві, а іноді зовсім низько над землею. Невичерпна і її літературна популярність - це століттями не старіючий персонаж казок і байок. Тому, зустрівши десь сороку, не поспішайте проминути її, придивіться до неї, прислухайтесь. Порівняйте її з відомими вам птахами, і ви зможете пересвідчитись, наскільки різноманітна і неповторна природа в різних своїх виявах. 

Вівсянка 
Більшість птахів — осілі. Птах характерний для відкритих просторів, узимку збирається у зграї. Звичайна вівсянка має товстий дзьоб, яким вона розкусує насіння рослин. Самець має яскраво-жовту голову, жовті нижні частини тіла і смугасту буру спину. Самка менш яскрава. Пташенята харчуються переважно комахами, дорослі птахи — насінням. Гніздо влаштовує на поверхні землі.

 

  1.               Гра «Впізнай пташку за ознаками».
  •                    А тепер давайте пограємо в гру «Впізнай пташку за ознаками». 
    (Діти виходять до дошки, вибирають на малюнках і показують пташку, яку впізнали).
     
  • Цю пташку ми впізнаємо по жовтих грудях (синичка).                                
  • Сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у кімнату (горобчик).
  • Прилітає з першим снігом. У нього червоні грудки (снігур).
  • Має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латочку на голові та біля хвостика (дятел).
  • Білобока, чорні хвостик і голівка (сорока).
  • Чорна і кричить кар-кар (ворона).
  1.               Дослідження народних прикмет.
  •                   А ось ще одна цікавинка про птахів. Людина споконвіку намагалась передбачити погоду заздалегідь. В цьому добрим порадникам була поведінка тварин і птахів, які віщували стан погоди як на найближчі дні, так і на майбуття. На підставі таких багатовікових спостережень наші предки вивели певні закономірності і втілили їх в прикмети. 
     
  • Галки збираються у великі зграї і сильно кричать – на мороз і ясну погоду.
  • Сорока літає поблизу житла і лізе під стріху – буде віхола. 
  • Ворони влаштовують у небі хороводи – на снігопад. 
  • Якщо заспівав снігур, а сорока сховалася під стріху – чекай хуртовину. 
  • Гуси і качки купаються в снігу – на відлигу і вітер. 
  • Гуси сидять, поховавши голови під крило – буде похолодання. 
  • Півні дружно співають – на відлигу.
  • Кури хвостами махають – на вітер. 
  1.               Фізкультхвилинка – тренінг.
  • Якщо ви не руйнуєте пташиних гнізд – підстрибніть тричі.
  • Якщо ви не забуваєте про птахів узимку – плесніть у долоні.
  • Якщо ви разом з батьками зробили годівничку – погладьте себе по голівці.
  • Чи болить душа  , коли ви бачите пташок узимку – покладіть руку на серце.
  • Хто підгодовує пташок – погладьте себе ще раз по голівці.
  • Чи хочете дружити, бути у злагоді з природою? Обійміть себе.
  1.           Бесіда.
  •                   Ви всі гладили себе по голівці, але якщо хтось не підгодовує, то він обов’язково сьогодні це зробить. Зима – складний період в житті птахів. Птахи, які залишилися зимувати, потребують найбільшої допомоги, а саме нашої допомоги. Справжнім подарунком для пернатих є годівнички, які можна виготовляти з різноманітних матеріалів: можна використовувати порожні пластикові пташки, картонні коробки чи зробити з дерева. Головне пам’ятати, щоб пташкам було зручно.
  •                   Підгодовуючи птахів, ви захищаєте їх від голоду і холоду.  В кого вже з вас висить годівничка? Чим ви підгодовуєте птахів?
  •                   У цей час, коли зима особливо люта, пташки не відмовляються від жодного частування, але не все їм на користь. (Роздаю пам’ятки «Меню для зимуючих птахів»).
  •                   Зокрема, категорично заборонено класти в годівничку чіпси, солоні горішки, сухарики зі смаковими добавками. Дуже шкодить пташкам чорний хліб. Синички із задоволенням їдять сало, але, знову ж таки, несолоне.
  •                   Зазвичай у годівнички насипають хлібні крихти, соняшникове та гарбузове насіння, різноманітні крупи. Насправді ж меню, яке ви можете запропонувати   пташкам, значно багатше.
  1.           Скоромовки про пташок.
  • Дятел дуб бив та не добив.
  • Летів горобчик, сів на стовпчик

             Прибіг хлопчик, утік горобчик.

  • Хитру сороку спіймати морока,

              А на сорок сорок – сорок морок.

 

  1.           Гра «Знайди слово»
  • Давайте пограємо в гру «Знайди слово». Перед вами таблиця, де зашифровані не тільки назви зимуючих птахів, але й те, що їх лякає взимку. Сполучення –оро-, -оло-, записано в таблиці та допоможуть вам знайти потрібні слова.

 

о

Л

о

 

 

о

Р

о

 

 

о

Р

о

 

 

 

 

о

Р

о

 

 

 

 

о

Р

о

 

 

 

 

 

 

о

Л

о

 

 

Питання:

  1.                Що найбільше лякає птахів?(Холод, голод)
  2.                Що за птах каже «кар»?(Ворона)
  3.                Чорна латка, біла латка,

По деревах скаче?(Сорока)

  1.                Маленький хлопчик, у сірій свитині по дворах літає, крихти збирає. Хто це?(Горобець)
  2.                Від цього найчастіше гинуть зимуючи птахі?(Голод)
  1.           Гра «Відгадай, хто я?»

Випадково, випадково

Ми підслухали розмову,

Вже від слова і до слова,

Ми почули випадково!

Але вітер пролітав –

Всі слова перемішав,

Може, допоможете,

Хазяїв тих слів знайти.

(На дошці – мал птахів. Під мал записані слова – назви птахів, у яких переставлені склади. )

  •                   Вам необхідно правильно скласти і прочитати слова:
  •                 Ця ни си – синиця,
  •                 Ро ка со – сорока,
  •                 Ро бець го – горобець,
  •                 На ро во – ворона,
  •                 Ка сой – сойка,
  •                 Ли ця гор – горлиця,
  •                 Кар шиш – шишкар.
  1.           Вікторина загадок.
  •                   Я читатиму, а ви уважно слухайте!
  •              Над селом літали птахи:

Голуб, шпак, дві черепахи,

Три ворони, чиж – невдаха.

Скільки там летіло птахів.(6)

  •              Півень голосно кричить,

Сто душ може розбудить.

Скільки півнів посадити,

Щоб душ двісті розбудити?

  •              Дятел шість годин літав,

Короїдів поїдав,

Щогодини вісім їв.

Скільки знищив шкідників?(6 * 8 = 48)

  1. Підсумок(5 хв)
  •                   А ще, йшовши до вас, мені листоноша передав телеграму, яку сказав треба відкрити та прочитати - вкінці.

 

Телеграма

«Від імені всіх, хто літає, стрибає, плазує, хто живе у траві, на деревах, у воді!»

Людино!

Звертаємося ми до тебе з не відкладною вимогою: не занапащай життя наше, оберни своє обличчя до матінки – природи.

Синиця, сорока, ворона, Олень, Черепаха, Метелик та ін.

  •                   Все на землі нам треба берегти:

              І птаха, й звіра, і оту тваринку

              Не чванься ти , що цар природи ти,

              Бо врешті, ти – лише його частинка.

  •                   Про кого ми сьогодні говорили?
  •                   Отже, діти, чим люди можуть допомогти пташкам узимку?(Завжди пам’ятати про них, робити та розвішувати годівнички, підгодовувати їх.)
  •                   Який птах вам найбільше сподобався? Чому?
  •                   Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими.  Маю надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не вистачає їжі. Ось у ці скрутні хвилини на допомогу повинні прийти ми. Розвішуйте годівнички в школі, дома, хоча й вже останній місяць зими.
  •                   Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити птахів, цю справжню окрасу природи. Кожен із нас повинен усвідомити, що птахи – наші справжні друзі та незамінні помічники.
  •                   На цьому наша виховна година закінчена. Дякую за увагую.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела

  1. http://sukmanyuk.ucoz.ua/publ/6-1-0-13
  2. http://teacher.at.ua/publ/jak_zhivetsja_vam_ptakhi_vikhovna_godina/20-1-0-12723
  3. http://osvita.ua/doc/files/news/443/44355/Zahid.doc
  4. http://www.zoenc.edukit.uz.ua/biblioteka/ekologiya_ta_prirodoohoronna_diyaljnistj/rozrobka_gurtkovogo_zanyattya_na_temu_oznajomlennya_z_ptaham_zakarpattya_zimuyuchi_ptahi_dopomoga_ptaham_vzimku/

 

 

1

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
2965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку