1
Тема: Що означає бути вихованою людиною.
Мета: поглибити й поширити поняття учнів про ввічливість; показати необхідність виконання правил культурної поведінки й спілкування.
Обладнання: плакати з цитатами: «Ввічливість — це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям» (Емерсон), «Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість» (Сервантес). (Слайд 2)
Хід заняття
Слово вчителя.
Необхідність спілкування людей на основі визначених, а головне — всім добре відомих правил стає все більш очевидною. Ці правила треба знати всім і не слід нехтувати ними.
«Правил поведінки дуже багато — спробуй їх всі запам'ятати!» — скажуть деякі. Насправді є одне просте правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна спричиняти незручності тим, хто поряд. І тоді її вважатимуть інтелігентною людиною.
Знання правил доброї поведінки, уміння спілкуватися з людьми, визначати характер незнайомого співбесідника або внутрішні емоції своїх друзів треба вчитися з дитинства. Володіючи такими знаннями, вам легше буде добитися успіхів на складному і цікавому шляху, який називається життям.
Філософ Емерсон сказав: «Ввічливість — це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям». А іспанський письменник М. Сервантес наголошував: «Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість». (Учитель звертає увагу учнів на плакати з цитатами.) Правильність цих висловів безсумнівна, і протягом усього життя ви будете кожний раз переконуватись у цьому. (Слайд 3-4)
Ввічливість є одним із проявів доброзичливого ставлення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, У школі, театрі, магазині чи транспорті. Ввічлива, тактовна, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з любої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну думку про себе.
Запитання до учнів.
У яких вчинках проявляється ввічливість людини? Яку людину можна назвати вихованою? (Слайд 5)
Слово вчителя.
Важливим показником ввічливості людини є її вміння вітатися. У світі існує багато форм різних привітань. Так, жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір правою рукою. Ліву руку вони закладають за вухо і висовують язика. Європейці обмежуються, як правило, тим, що піднімають шляпу і роблять легкий уклін. У японців для привітань застосовуються три види поклонів — найнижчий, середній уклін під кутом 30° і легкий уклін під кутом 15°.
Люди, зустрічаючись, у різній формі різними способами бажають одне одному доброго ранку чи дня, здоров'я, добра і благополуччя, Давайте перевіримо, чи знаєте ви основні правила таких привітань.
(Слайд 6-11)
Слово вчителя.
Ще одне правило: не слід чекати, доки з вами привітається людина. Пам'ятайте: першим вітається вихованіший.
Але є деякі виключення з цих правил: хто заходить у кімнату, першим вітається з присутніми, а той, хто виходить,— перший прощається з людьми, які залишилися у приміщенні.
Тож давайте постійно доводити собі та оточуючим, що ми — виховані люди.
Запитання до учнів.
Увага на екран. Давайте грати. ( Презентація.Слайд 12-14)
Заключне слово вчителя.
Хороші манери потрібно не тільки знати, а і систематично застосовувати у житті.
Ніколи не забувайте, що поведінка людини — це дзеркало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки. Доброта вам повернеться сторицею. А, як сказав Д. Бернард, «через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше — місце для сидіння».
( Слайд 15-20)