1
Тема: Столовий етикет
Мета: повторити і закріпити знання учнями правил сервірування столу, користування столовими приборами, культури поведінки за столом, споживання окремих страв.
Розвивати навички користування столовими приборами, мовлення учнів, увагу.
Виховувати бережливе ставлення до хліба, ввічливе і шанобливе ставлення до людей.
Обладнання: вірші про хліб, казка, таблички, столові прибори.
Хід уроку
Звучить «Зеленеє жито, зелене»
(Дівчата реверанс, хлопчики поклон)
Хором
Гості милі, ми вам раді
Що ви всі у нас на святі.
Вам палкий привіт шлемо
І заняття почнемо.
Серед букв і арифметичних знаків сховалось слово. А яке, розгадайте самі.
Еск – с – к + ту – у + зим – з – м + кел – л + т =
Етикет (вивішую слово справа на дошці)
Я з металу, я з пластмаси
На підставці, дні шухлядки
Можу я вколоти сильно
Можу взяти кашу сміло
(виделка)
(столові прибори)
« Ножі і ложки з’явилися на столах багатьох людей в Західній Європі у 14-15 сторіччях близько 700 років тому. Із 16 сторіччя на столі багатих Європейців до ножа і ложки додається виделка.
Місцем, де було винайдено виделку вважають Візантію. Там вона з’явилась в 11 сторіччі.
Сучасні правила етикету прийшли до нас із Західної Європи при царі Петрі Першому ».
(вивішую кожне окремо стовпчиком , діти разом читають написи)
Працюємо в чотирьох групах
Завдання 1 групі: « Правила сервірування столу»
Додаткові запитання
Завдання 2 групі: « Правила користування столовими приборами»
Практична робота: До кожного запитання дібрати правильну відповідь.
Ніж і ложку тримають правою рукою. Виделку – лівою, зубцями до низу.
Виделку тримати треба так, щоб вказівний палець лежав на колодочці виделки якомога далі від загострених кінців.
Якщо потрібно щось наколоти, тоді потрібно повернути виделку опуклим боком догори.
А якщо потрібно покласти гарнір, овочі чи картоплю на виделку, то треба перевернути виделку спинкою донизу.
Діти: «Якщо шматок смаженого м’яса занадто великий, то потрібно ножем відрізати невеличкі шматочки».
Діти: «Ні! Треба відрізати один шматочок, покласти до рота. З’їси,
відріж ще».
Діти: «Ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво,
так само, як її тримали».
Діти: «Кладуть на тарілку поруч ніж і виделку ручками вправо, або
навхрест. Це означає, що тарілку можна забрати»».
Діти: «Слід користуватися приборами для загального користування, а не
виделками та ложками, якими споживають їжу».
Діти: «Не можна. Це некультурно і небезпечно».
відповідає) навпаки – знайти питання за відповіддю?
Завдання 3 групі: « Культура поведінки за столом»
Уважно прочитати запитання і дати усні відповіді.
(Першими до столу підходять дівчатка, хлопчик подає дівчинці стілець).
(Треба сидіти красиво, прямо, не розвалюватись на стільці і не зависати над столом).
Не класти лікті на стіл. Це некрасиво і заважає сусідам.
Не треба плямкати, сопіти, щосили дмухати на гаряче, хапати продукти руками (за винятком хлібі, фруктів…) Не треба облизувати пальці та обгризати кісточки.
За столом не прийнято говорити: «Я не їм таке», «Як це противно», «А у мене вдома смачніше»
За столом не шепочуться, не плюються, не розповідають «неапетитні історії», не катають кульки із хліба і не змахують крихти на підлогу.
Не можна поспішати, коли їсте, не можна набивати повний рот і говорити при цьому.
Не тягніться за стравою, що вам сподобалась через увесь стіл. Попросіть сусіда її передати.
Не треба протягати свою тарілку зі словами: «І мені салатику, будь ласка!» - Слід попросити передати страву, після чого покласти собі стільки, скільки хочеться. Але не можна накладати собі усе до останньої краплі чи крихти.
♫ Музична пауза «Промінчик» ♫
Музичну паузу візьмем
І гарну пісню заведем
Нехай промінчик сонця
Зігріє душу крізь віконце.
Продовжуємо роботу.
Завдання 4 групі: « Правила споживання окремих страв за
планом, ознайомтесь!»
План розповіді
(Про хліб).
Хліб і вода – здорова їда.
Хліб і капуста – лиха не пустять
Є хліб – є й життя.
Слухайте цікаву легенду про хліб.
Давним давно, коли не було ніякої техніки, ніяких механізмів, чоловіки обробляли вручну грунт, сіяли зерно, доглядали врожай. А жінки збирали зерно, розтирали його між каменями, готували юшку з борошна. Випікати хліб тоді ще не вміли.
Вам цікаво, як же цього навчилися?
Трапилося це так. Одного разу важкі хмари облягли небо, пішов дощ. Хлібороби повернулися з поля. Юшка з борошна цього разу вдалася густою . Випадково господиня розлила її на розпечений вогнем камінь. Тісто спеклося. Одна з жінок вихопила кружальце і хотіла викинути його. Та воно так смачно пахло, що вона не витримала і скуштувала його. Відтоді й почали випікати хліб.
Священний хліб – так мовить наш народ,
Святий же він! – говорять не дарма
В затишнім домі, у тяжкім поході
Нічого найдорожчого нема
Із хлібом у нас зустрічають гостей
Хліб на весіллі цвіте в короваї
І краще немає на світі вістей,
Ніж хліб уродився у рідному краї.
У хлібі тім, що ти щодня їси,
Є аромат духмяного поля.
Проміння сонця і кристали солі
І крапельки прозорої роси.
Їж друже, хліб, і не кидай додолу,
А підніми, коли не там лежить.
А як сідаєш, друже, ти до столу
То пам’ятай, що хліб – то означає жить.
Шануймо хліб насущний наш, людино
І в нинішній, і у прийдешній день
Щоб з колоска не випала зернина
Нехай зі столу крихта не впаде.
Хором: Бережіть хліб,
Дорожіть хлібом!
Запитання 4 групі: (Метод «Незакінчене речення»)
Хліб потрібно з’їдати, не залишаючи і малих окрайців. Викидати хліб, як кажуть старші люди, - великий гріх.
Їдять тихо, ложку не наповнюють по самі вінця, не засовують глибоко в рот.
Коли їдять, не сьорбають і не чавкають.
Доїдаючи суп, тарілку ледь нахиляють від себе. Після закінчення ложку залишити на тарілці.
3. М’ясні і рибні страви… їдять за допомогою ножа і виделки.
Відрізають невеликими шматочками поступово, щоб страва
швидко не вистигла.
Котлети, шніцель, тюфтелі, запіканки, рулети, яйце смажене і
овочі їдять виделкою, тримаючи її в правій руці. Кісточки з риби
кладуть на край тарілки.
4. Торти і тістечка, пироги… попередньо нарізають. Кондитерською лопаткою перекладають кожному на тарілку. Їх їдять, якщо вони м’які, чайною ложечкою. Тверді тістечка їдять, тримаючи їх двома пальцями лівої руки і відкушуючи невеличкими шматочками.
5. Чай, каву чи напої … п’ють безшумно, невеличкими ковтками.
Уважно слухаємо,
швидко думаємо,
правильно відповідаємо,
бо ми все знаємо.
Гра «Так чи ні».
Чи можна:
Молодці! Правильно відповідаєте.
А називається вона «Який привіт, такий одвіт»
( демонстрація казки)
Треба вміти не лише смачно готувати, а й щирою душею частувати своїх гостей.
Ось і закінчилось наше заняття
Про столовий етикет ми щойно говорили.
Будьте ж ви культурними, чемними дітьми,
Ввічливими, дружніми, щирими людьми.
А вам гості, за увагу!