Виховна година "Столовий етикет"

Про матеріал
повторити і закріпити знання учнями правил сервірування столу, користування столовими приборами, культури поведінки за столом, споживання окремих страв; розвивати навички користування столовими приборами, мовлення учнів, увагу; виховувати бережливе ставлення до хліба, ввічливе і шанобливе ставлення до людей.
Перегляд файлу

1

 

Тема:  Столовий етикет

Мета: повторити і закріпити знання учнями правил сервірування столу, користування столовими приборами, культури поведінки за столом, споживання окремих страв.

Розвивати навички користування столовими приборами, мовлення учнів, увагу.

Виховувати бережливе ставлення до хліба, ввічливе і шанобливе ставлення до людей.

Обладнання: вірші про хліб, казка, таблички, столові прибори.

                                          Хід уроку

Звучить «Зеленеє жито, зелене»

                                      (Дівчата реверанс, хлопчики поклон)

  1. Організація класу

                Хором

Гості милі, ми вам раді

Що ви всі у нас на святі.

Вам палкий привіт шлемо

І заняття почнемо.

 

  • А почнемо наше заняття з гри. Діти, ви любите грати.
  • Так ось (вивішую табличку)

Серед букв і арифметичних знаків сховалось слово. А яке, розгадайте самі.

Еск – с – к + ту – у + зим – з – м + кел – л + т =

Етикет (вивішую слово справа на дошці)

  • А що таке етикет? (відповідь дітей)
  • Про який саме етикет йтиме мова на нашому занятті вам підкаже ця загадка:

 


 

Я з металу, я з пластмаси

На підставці, дні шухлядки

Можу я вколоти сильно

Можу взяти кашу сміло

                                          (виделка)

 

  • Яких друзів виделки ви знаєте? (ніж і ложка)

 

  • Продовжте думку: Виделка, ніж і ложка – це…

                                                        (столові прибори)

 

  • То про який етикет йтиме мова? (про столовий

 

  • А зараз трошки історії ( до дошки виходять 2 дітей)

« Ножі і ложки з’явилися на столах багатьох людей в Західній Європі у 14-15 сторіччях близько 700 років тому. Із 16 сторіччя на столі багатих Європейців до ножа і   ложки додається виделка.                

 Місцем, де було винайдено виделку вважають Візантію. Там   вона з’явилась в 11 сторіччі.

    Сучасні правила етикету прийшли до нас із Західної                   Європи  при царі Петрі Першому ».

 

  • Які ж правила включає столовий етикет?

        (вивішую кожне окремо стовпчиком , діти разом читають написи)

 

  • Правила сервірування столу.
  • Правила користування столовими приборами.
  • Правила культури поведінки за столом.
  • Правила споживання окремих страв.

 

  1. Оголошення теми

 

  • Ось за цим планом на дошці, ми сьогодні підведемо підсумок з теми « Столовий етикет ».

 

Працюємо в чотирьох групах     

Завдання 1 групі:     « Правила сервірування столу»

                                                         

 

  • По пам’яті назвати послідовність сервірування столу:
  1. накривають скатертиною;
  2. розставляють тарілки;
  3. розкладають столові прибори (ложки, ножі, виделки);
  4. ставлять скляний посуд;
  5. розкладають серветки;
  6. розставляють прибори із спеціями, вази з квітами.

 

Додаткові запитання

 

  • Як користуватися серветками з тканини?
  • Якими повинні бути посуд, прибори, скатертина?
  • Чи завжди на столах була скатертина?

 

Завдання 2 групі: « Правила користування столовими приборами»

 

Практична робота:  До кожного запитання дібрати правильну відповідь.

 

  • Покласти правильно столові прибори.

 

  • Як їх тримати в руках?

 

Ніж і ложку тримають правою рукою. Виделкулівою, зубцями до низу.

Виделку тримати треба так,  щоб вказівний палець лежав на колодочці виделки якомога далі від загострених кінців.

 

  • Як користуватися виделкою?

 

Якщо потрібно щось наколоти, тоді потрібно повернути виделку опуклим боком догори.

А якщо потрібно покласти гарнір, овочі чи картоплю на виделку, то треба перевернути виделку спинкою донизу.

 

  • Для чого потрібно користуватись ножем?

 

Діти: «Якщо шматок смаженого м’яса занадто великий, то потрібно ножем відрізати невеличкі шматочки».

 

  • А може краще відразу весь шматок порізати на кусочки?

Діти:  «Ні! Треба відрізати один шматочок, покласти до рота. З’їси,

             відріж ще».

  •    Уявіть ситуацію. Під час вживання їжі вам треба випити води або узяти хліб.

 

  • Як треба покласти ніж і виделку?

Діти:  «Ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво, 

             так само, як її тримали».

 

 

  • Якщо закінчили їсти?

Діти:  «Кладуть на тарілку поруч ніж і виделку ручками вправо, або

             навхрест. Це означає, що тарілку можна забрати»».

 

  • Як треба накладати страву із загального блюда?

Діти:  «Слід користуватися приборами для загального користування, а не

             виделками та ложками, якими споживають їжу».

 

  • Чи можна їсти з ножа? Чому?

Діти:  «Не можна. Це некультурно і небезпечно».

 

  •         З’єднати питання з відповіддю стрілкою і (група біля дошки 

відповідає)  навпаки – знайти питання за відповіддю?

 

 

Завдання 3 групі:     « Культура поведінки за столом»

 

Уважно прочитати запитання і дати усні відповіді.

 

  • Хто першим підходить до столу?

(Першими до столу підходять дівчатка, хлопчик подає дівчинці стілець).

 

  • Як треба сидіти за столом?

(Треба сидіти красиво, прямо, не  розвалюватись на стільці і не зависати над столом).

Не класти лікті на стіл. Це некрасиво і заважає сусідам.

 

  • Як треба себе вести за столом під час трапези?

Не треба плямкати, сопіти, щосили дмухати на гаряче, хапати продукти руками (за винятком хлібі, фруктів…) Не треба облизувати пальці та обгризати кісточки.

 

  • Яких слів не прийнято говорити за столом?

За столом не прийнято говорити: «Я не їм таке», «Як це противно», «А у мене вдома смачніше»

 

  • Чого не можна робити за столом?

За столом не шепочуться, не плюються, не розповідають «неапетитні історії», не катають кульки із хліба і не змахують крихти на підлогу.

Не можна поспішати, коли їсте, не можна набивати повний рот і говорити при цьому.

 

  •  Як треба поводитись в тому випадку, коли страва, яка вам подобається, стоїть на столі далеко від вас?

Не тягніться за стравою, що вам сподобалась через увесь стіл. Попросіть сусіда її передати.

Не треба протягати свою тарілку зі словами: «І мені салатику, будь ласка!» - Слід попросити передати страву, після чого покласти собі стільки, скільки хочеться. Але не можна накладати собі усе до останньої краплі чи крихти.

 

       Музична пауза «Промінчик»    

                               Музичну паузу візьмем

                               І гарну пісню заведем

                              Нехай промінчик сонця

                              Зігріє душу крізь віконце.

 

 

  • Від сонячних промінців нам всім стало тепло й затишно.

Продовжуємо роботу.

 

 

Завдання 4 групі:     « Правила споживання окремих страв за

                                        планом,   ознайомтесь!»

 

 

План розповіді

 

  1. Хліб…
  2. Перші страви…
  3. М’ясні, рибні страви…
  4. Торти, тістечка…
  5. Чай, кава, напій…

 

  • Діти! Про який продукт харчування говорять: «Він святий!!?

 (Про хліб).

 

  • Які прислів’я про хліб ви знаєте?

Хліб і вода – здорова їда.

Хліб і капуста – лиха не пустять

Є хліб – є й життя.

 

  • Який хліб корисний людям і який пташкам?

 

 

Слухайте цікаву легенду про хліб.

Давним давно, коли не було ніякої техніки, ніяких механізмів, чоловіки обробляли вручну грунт, сіяли зерно, доглядали врожай. А жінки збирали зерно, розтирали його між каменями, готували  юшку з борошна. Випікати хліб тоді ще не вміли.

Вам цікаво, як же цього навчилися?

Трапилося це так. Одного разу важкі хмари облягли небо, пішов дощ. Хлібороби повернулися з поля. Юшка з борошна цього разу вдалася густою . Випадково господиня розлила її на розпечений вогнем камінь. Тісто спеклося. Одна з жінок вихопила кружальце і хотіла викинути його. Та воно так смачно пахло, що вона не витримала і скуштувала його. Відтоді й почали випікати хліб.

 

Священний хліб – так мовить наш народ,

Святий же він! – говорять не дарма

В затишнім домі, у тяжкім поході

Нічого найдорожчого нема

 

Із хлібом у нас зустрічають гостей

Хліб на весіллі цвіте в короваї

І краще немає на світі вістей,

Ніж хліб уродився у рідному краї.

 

У хлібі тім, що ти щодня їси,

Є аромат духмяного поля.

Проміння сонця і кристали солі

І крапельки прозорої роси.

 

Їж друже, хліб, і не кидай додолу,

А підніми, коли не там лежить.

А як сідаєш, друже, ти до столу

То пам’ятай, що хліб – то означає жить.

 

Шануймо хліб насущний наш,  людино

І в нинішній, і у прийдешній день

Щоб з колоска не випала зернина

Нехай зі столу крихта не впаде.

 

Хором:      Бережіть хліб,

                   Дорожіть хлібом!

 

 

 

Запитання 4 групі:  (Метод «Незакінчене речення»)

 

  1.               Хліб… беруть із загальної тарілки тільки руками, передають хліб у тарілці. Не відкушують, а відламують маленькими шматочками від цілої скибки.

Хліб потрібно з’їдати, не залишаючи і малих окрайців. Викидати хліб, як кажуть старші люди, - великий гріх.

 

  1.               Перші страви… їдять столовою  ложкою з глибоких столових тарілок.  Якщо страва гаряча, слід почекати, поки вистигне.

Їдять тихо, ложку не наповнюють по самі вінця, не засовують глибоко в рот.

Коли їдять, не сьорбають і не чавкають.

Доїдаючи суп, тарілку ледь нахиляють від себе. Після закінчення ложку залишити на тарілці.

 

3.     М’ясні і рибні страви… їдять за допомогою ножа і виделки.   

          Відрізають невеликими шматочками поступово, щоб страва

          швидко не вистигла.

                 Котлети, шніцель, тюфтелі, запіканки, рулети, яйце смажене і

         овочі  їдять виделкою, тримаючи її в правій руці. Кісточки з риби

         кладуть на край тарілки.

 

4. Торти і тістечка, пироги… попередньо нарізають. Кондитерською  лопаткою перекладають кожному на тарілку. Їх їдять, якщо вони м’які, чайною ложечкою. Тверді тістечка їдять, тримаючи їх двома пальцями лівої руки і відкушуючи невеличкими шматочками.

5. Чай, каву  чи  напої … п’ють безшумно, невеличкими ковтками.

 

  • Всі ви, діти, молодці! Гарно попрацювали в групах.
  • А тепер підсумуємо все, про що говорили на занятті.

 

Уважно слухаємо,

швидко думаємо,

правильно відповідаємо,

бо ми все знаємо.

 

                            Гра «Так чи ні».

 

  •    На моє запитання відповідаєте так чи ні.

 

                                     Чи можна:

 

  1. Ставити лікті на стіл? Ні
  2. Чи можна розмішувати цукор у чаї дуже швидко і шумно? Ні
  3. Чи можна сьорбати коли їси? Ні
  4. Чи можна перехиляти ложку в рот збоку? Ні
  5. Чи можна користуватися столовими приборами, коли їси? Так
  6. Чи можна маленькою ложкою їсти котлету?Ні
  7. Чи можна великою ложкою їсти лише рідкі страви? Так
  8. Чи можна чай і компот сьорбати із ложечки? Ні
  9. Чи можна ложку супом чи борщем наповнювати по самі вінця? Ні
  10.  Усі страви, крім перших, їсти виделкою і ножем або лише виделкою? Так
  11.  Чи можна із спільних тарілок брати страву своєю виделкою? Ні
  12.  Чи потрібно їсти красиво і акуратно? Так

     Молодці! Правильно відповідаєте.

  1.  Чи можна зневажливо ставитися до своїх гостей? Ні
  2.  Чи можна бути корисливим, нещирим у спілкуванні з іншими людьми? Ні
  •                   Як не можна себе поводити з іншими людьми ви побачите в невеличкій казці за мотивами української народної казки «Лисичка та журавель».

 

А називається вона «Який привіт, такий одвіт»

                            ( демонстрація казки)

 

  •                   Який висновок можна зробити з побаченого і почутого нами?

Треба вміти не лише смачно готувати, а й щирою душею частувати своїх гостей.

 

Ось і закінчилось наше заняття

 

  • Про що йшла мова?

Про столовий етикет ми щойно говорили.

 

  • Усі правила його добре ви завчили.

Будьте ж ви культурними, чемними дітьми,

Ввічливими, дружніми, щирими людьми.

 

  • Дякую, діти за роботу!

А вам гості, за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Sorokina Nina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2021
Переглядів
1345
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку