Тема. Твори добро на радість людям
Мета: виховувати в учнів почуття добра, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати в учнів життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів уміння висловлювати моральні судження, відрізняти добре від поганого; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: записи на дошці, презентація, відео, малюнки, сигнальні картки, збірки творів В.О.Сухомлинського.
Хід заходу
І. Вступна частина.
а) Привітання.
Доброго ранку, доброго дня! Бажаю вам щастя, здоров’я й добра!
б) Вправа «Ласкавинка »
- Діти, давайте подаруємо один одному ласкавинку - добрі, ніжні, хороші побажання. - Уявіть, що у вашій долоньці є ласкавинка, ніби тепла пушинка. Передайте її один одному. Відчуваєте, як приємно й радісно у вас на серці? Вас люблять ваші друзі, дарують ласкавинки добра й любові. А гарні, добрі побажання завжди здійснюються. - Важко чи легко віддавати ласкавинку ? - Що трапляється з людиною, коли їй ніхто не дарує ласкавинок ? - Що буде, якщо ми даруватимемо ласкавинки один одному постійно ?
Розпочинається година доброти, Тож прошу Вас серця свої відкрити, Щоб зрозуміти та запам’ятати, Лише з добра усе бере початок!
-А розпочну я нашу виховну годину з ось такої розповіді:
- Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. І жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і вирішив запитати мудреця: «Скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший. Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього, якого метелика він тримає в руках - живого чи мертвого. І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
- Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре.)
- Правильно, але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого в світі стане більше — добра чи зла.
- Сьогодні ми й поведемо розмову про доброту — дуже важливій і потрібній для кожного з нас чесноті. Саме така тема нашого виховного заходу: «Твори добро на радість людям»
Мудрець сказав: живи, добро звершай Та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи й звіра. Нехай ця істина стара: Людина починається з добра.
Людина починається з добра, Із ласки і великої любові, Із батьківської хати і двора, З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра Із світла, що серця переповняє, Ця істина, як світ, така стара, А й досі на добро нас надихає.
Людина починається з добра З уміння співчувати, захистити – Це зрозуміти всім давно пора, Бо ми прийшли у світ добро творити.
Пісня Н.Май «Добрим будь»
- Пригадайте, що завжди перемагає в казках? - Назвіть казки, в яких перемагає добро. (Відповіді дітей.) - Пропоную прослухати казку В.О.Сухомлинського « Добро і Зло»
Добро і Зло Одного разу Добро прийшло в гості до Зла. Зло стало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало сіль, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину. А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші. Купіть собі цукерок до чаю». Зло все перекосилося але робити нічого, довелося взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром на зло.
Відповіді на запитання : - Чи правильно зробило Добро, коли подякувало Злу, а не стало сваритися? (Так.) - Чи кожна людина може зробити так, як зробило Добро? (Ні.) - Чому нас учить казка? (Завжди відплачувати добром, навіть на зло.)
- Я сподіваюся, що ця казка зворушила ваші серця, затронула ті скриті струни, які надихають вас на добрі вчинки.
Фізкультхвилинка (добро, доброта)
- Діти, а що може кожен з вас зробити доброго? (Діти по черзі розповідають про свої добрі справи)
- Діти, а зараз пропоную вам гру. Гра «Добре – погане» (сигнальні картки)
- В народі кажуть : «Добрі думки - це коріння, добрі слова – гілки, а добрі вчинки – це плоди».
- Погляньте, діти, на дошку. На дошці виросло дерево - дерево Добра. Я хочу, щоб ви вирішили, яким цвітом заквітує це дерево. Давайте одягнемо наше дерево в гарне вбрання. Кожен із вас намалював квіточку. Ці символічні квіточки жовті – кольору сонця (усмішки), блакитні – кольору неба (доброти), червоні – кольору кохання, любові, рожеві – кольору радості. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, яке існує в світі, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння. Прийшовши до школи, ви подаруєте свою квіточку нашому дереву. І тоді побачимо, яким стане наше деревце Добра.
Фізкультхвилинка
Добре те, що сонце світить (руки вгору )
Добре те, що вітер віє (хитають руками)
Добре те, що це ось ліс (присідають)
Разом з нами ріс і ріс (піднімаються)
Добре те, що в нашій річці синя, не брудна вода (удають що купаються)
І мене матуся рідна після школи зустріча (стрибають)
Добре гратися надворі (плескають в долоні)
Добре вчитися у школі (сідають).
- Діти, а як слід поводитись, якщо вам зробили щось приємне, хороше добре
діло?
- А якщо ви комусь зробите добру справу, чи потрібно вимагати нагороду?
- Яка радість спалахне в очах кожної людини, коли вона побачить, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їй. - Запам'ятайте: ваші добрі безкорисливі вчинки — це радість не лише для тих, кому їх адресовано, але й для вас. І ще треба завжди пам'ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.
Людина живе лише один раз, і так хочеться залишити добрий слід на згадку про себе. І щоб не сталося в житті кожного з вас, завжди пам’ятайте, що ви живете на планеті Земля і носите ім’я Людина. А людина починається з добра. Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не затьмарить вашу душу зла справа.
Хай тепло ваших сердець зігріває усіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!».
ІІІ. Заключна частина.
Учитель. Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наша година спілкування. Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Ростіть чуйними, доброзичливими, милосердними, бо це кращі риси людини.
Коли ти будеш добрим, Про тебе люди скажуть. Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
У школі і удома усім давно відомо,
Що добрих не народжують, а добрими стають.
Не лінуйтеся робити добро
Лише зла не бажайте нікому
Бо воно, як велика гора
Стане вам на шляхові земному.
І старайтесь робити добро
День і ніч, і кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце цвіло,
Це хорошою робить людину!
Що найціннішого є у житті,
І найдорожчого за все на світі,
То – доброта, запам’ятайте діти,
І хай вона крокує по землі.
-Я бажаю вам завжди творити добро. Пам’ятати, що тільки добрі, щирі серця здатні творити добрі вчинки, а зло породжує тільки зло. Кожна людина здатна творити добро, головне, щоб вона цього бажала. А наші побажання виражені в пісні Н.Май «Даруй добро»
Пісня «Даруй добро»