Виховна година:" Україна: із минулого в майбутнє"

Про матеріал

Завдання:

- виховання в учнів патріотизму, ціннісного ставлення до Батьківщини;

- усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;

- розширення кола знань з історії України та рідного краю;

- стимулювання дитячої спостережливості, уваги, ініціативи, творчості.

Перегляд файлу

1

 

Україна: із минулого в майбутнє

 

Мета: розвивати інтерес учнів до вивчення історії, географії, культури України та традицій рідного краю, зміцнювати їхнє почуття національної гордості й гідності, виховувати патріотизм.

Завдання:

- виховання в учнів патріотизму, ціннісного ставлення до Батьківщини;

- усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;

- розширення кола знань з історії України та рідного краю;

- стимулювання дитячої спостережливості, уваги, ініціативи, творчості.

Хід уроку

1. Звучить мелодія пісні «Одна калина» (автори Р. Квінта, В.Куровський)

2. Вступне слово вчителя.

Жодна з держав не може вважати себе ані розвиненою, ані демократичною, якщо її громадяни не знають свого минулого. Особливо потрібно його знати нам, українцям. Адже в нас цілеспрямовано, упродовж століть намагалися відібрати історичну пам'ять, а отже, й позбавити національної гідності, перетворити на рабів із синдромом меншовартості. А тим часом наша історія, наша культура, наші традиції, може, і найдавніші у світовій цивілізації. Численні археологічні дослідження підтвердили, що на території сучасної України задовго до античної Еллади та Стародавнього Єгипту була високорозвинена культура.

Де коріння сильне й глибоке, там і дерево сильне, воно бурям і стихіям ста­вить могутній опір. Звісно, що сила дуба зберігається не лише в його могутньому стовбурі й пишній кроні, а й, переважно, — у корінні.

Перекотиполе зі слабким корінням безсиле в боротьбі з вітрами, які женуть його, куди їм заманеться. І не дивно, що воно, зрештою, опиняється у проваллі, де знаходить свій кінець.

Ви, юне покоління, є тією молодою парослю, з якої розквітне пишна крона нашого народу. Але, нагадую: за умови, що вона живитиметься глибоким корінням, яким є мова народу, його історія, культура, мистецтво, звичаї й традиції. Наскільки старанно ви їх вивчаєте та засвоюєте, якоюсь мірою покаже сьогоднішній наш урок.

Під час презентації учні читають вірш

Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт,                                                                              

            І верби над ставом, й калина.

            Моя Батьківщина – це мрії політ,

            Це рідна моя Україна!

 

            Моя Батьківщина – це наша сімя,

            Затишний куточок і хата.

            Це мама, татусь, бабця, дідо і брат,

            Всі рідні і друзів багато.

 

            Моя Батьківщина – це злагода й мир,

            Та небо блакитне й чудове.

            Це пісня чарівна, що лине до зір

            Й дитинство моє світанкове.

 

            Моя Батьківщина – ліси і поля.

            Від них в нас і радість, і сила.

            Це та найсвятіша земля,

            Що кожного з нас народила.

Учитель

Рідною землею для нас є Україна, наша незалежна держава. Вона, як і кожна країна світу, має свої символи. Назвіть і коротко розкажіть про них.

Розповідь учнів про державні символи України

Учитель

Говорять, що хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього.

Давайте перевіримо, як ми знаємо свою історію.

 

Оголошується історична вікторина

 

Вікторина

 

Варіант 1

1. Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман)

2. Кого з руських князів і за що іменують Великим? (Володимира Хрестителя)

3. Як стародавні греки називали Дніпро? (Борисфен)

4. Ім'я руської княгині-християнки. (Ольга)

5. Автор першого збірника законів "Руська правда". (Князь Ярослав Мудрий)

6. Одне із штучних морів, створених на Дніпрі. (Каховське)

7. Хто заснував Запорізьку Січ? (Д. Вишневецький — Байда)

8. Герої якої битви поховані на Аскольдовій могилі? (Битви під Крутами)

9. Назва міста України, жителів якого було винищено за наказом Петра І. (Батурин)

10. Назвіть автора музики Гімну України. (Вербицький)

11. Древньогрецький історик, який першим розповів про скіфів. (Геродот)

12. Населений пункт, іменем якого названо перше Євангеліє українською мовою. (Пересопниця)

 

Варіант 2 ( для  батьків)

1. Назва Києва в Скандинавських сагах. (Кенугард – місто кораблів)

2. Складне слово – назва природоохоронного заповідника в Україні. (Асканія-Нова)

3. Основоположник української музики. (М. Лисенко)

4. Хто з руських князів отримав титул короля? (Данило Галицький)

5. Від чийого імені отримав назву руський алфавіт? (Кирило, Кирилиця)

6. Хто були першими їздцями світу, приручивши коня? (Орії-сколоти   (скіфи) 4350 літ до Христа)

7. Звідки походила дружина турецького султана Роксолана Хурем? (З Рогатина)

8. Назвіть ім'я сестри засновників Києва. (Либідь)

9. Назва могили, у якій поєднано історію давньої, княжої доби й визвольної війни XX ст. (Аскольдова)

10. Назвіть 6 міст України, які були столицями (Київ, Камʼянець-Подільський, Харків, Галич, Батурин, Чигирин)

11. Як турецькі й татарські людолови називали українців? (Гяури, джаври)

12. Хто і в якій війні вперше запровадив партизанську тактику? (Сколоти (скіфи) проти перського царя Дарія, 513р. до Христа.)

 

 

Учитель.

 До нас у гості сьогодні завітали гості з минулого – козаки. Вони хочуть поділитися із сьогоднішньою сильною половиною досвідом. Сподіваюся, хлопці, він стане вам у нагоді.

 

                           Троє хлопців у козацьких костюмах

 

 

 

  Секрети бувалого козака:

 

1. Козак дотримується  давніх козацьких традицій  та звичаїв, прагне до  знань своїх предків.

2. За козацькими переказами, той, хто не передав знань, не  може померти, поки не знайде достойного спадкоємця. Тому не треба бути “скупим”:  ділись своїм досвідом і знаннями.

3. Козак сильний, розвинений духовно та фізично, він усе життя  бореться за те, щоб навчитися володіти собою.

4. Козак носить  пояс з узором, вишивку на комірі та рукавах, бо це –  знаки-обереги, що  прийшли до нас з давнини.  Вважається, що білий одяг козака – це його  єднання  з вищими силами.

5. Дім козака – це його маленький усесвіт, де він господар – творець,  тому за порядок у цьому маленькому світі  він відповідає  сам перед Богом та предками.

6. Щоб підтримати в собі силу тіла й  духу, козак повинен накопичувати в собі  сили п’яти стихій:  неба, повітря, вогню, води й землі.

Для надбання сил небесних має дивися на наші небесні світила: місяць, сонце, зірки не моргнувши.

   Без свіжого вітру в обличчя дух  тіла розпадється.

       Вогонь береже  від негативної  енергії.

       Вода – найсильніший засіб, що очищує людину.

Сила Землі – це джерело накопичення енергії.

7. Козак повинен мати свою зброю, бо вона – продовження рук козака.

8.  Козак вимогливий до себе та оточуючих. У вимогливому серці криється велика любов.             

9. Козак не дозволяє пустим думкам займати його розум. 

10. Труднощі  не можуть  служити  козаку виправданням для зневіри, а тим більше для відчаю.

11. Життєвий девіз козака: живи не просто в сучасному, живи у вічному.

12. Коли козак набирає  сили, для нього немає ні ворогів, ні друзів.  Друзі потрібні слабкому, бо від них він отримує силу.

13. Подяка повертається до того, хто вміє дякувати іншим. Учись бути вдячним усім і завжди.

14.   Не поспішай брати в борг, краще зароби, бо  той,  хто заборгував, неодмінно втратить.

15. Не кажи, що все знаєш. Краще кажи: «Я знаю, що  нічого не знаю, але я хочу навчитися!»

16. Козак не буває рабом! Найбільша й найскладніша перемога Воїна Духу – це вміти перемогти в собі раба.

 

Учитель

А тепер конкурс для тат і хлопців « Збери козака в похід»

Серед запропонованих слів вибрати ті, які є назвами козацького спорядження (пішого та кінного).

 

 

 

 

 

 

 

Спорядження козака в XVII ст. 1. Спорядження пішого козака. 2. Ключ для заведення коліщатного замка. 3. Кошіль (гаман). 4. Бараш – мішечок для куль. 5. Сумка для дрібничок. 6. Однозуба виделка. 7. Ложка з чохлом. 8. Келеп (бойовий молот). 9. Чекан (бойова сокира). 10. Натруска. 11. Порохівниця. 12. Бандолет (кавалерійський карабін). 13. Насадка на шомпол для розладування рушниці. 14. Форкет (підставка для мушкета). 15. Дріт для чишення запального отвору. 16. Кістяна (рогова) порохівниця. 17. Кулелійка. 18. Аркебуза (гаркебуза). 19-20. Дво- та однорядна ладунки. 21. Шабельтас (портупея) з «прибором» – спорядження кінного козака. 22. Люлька з кисетом і кресалом.

 

«Згідно з універсалами Б. Хмельницького, кожен козак, вирушаючи в похід, повинен був мати про собі 5 фунтів (2 кг) пороху і 5 кіп (300) куль – боєприпас, розрахований (з урахуванням скорострільності) на 2,5 години безперервного вогню, а набоїв у ладівниці – на 15 хвилин». Тобто кожен козак мав самостійно озброюватися й готуватися до походу. Здатність за власний кошт купити зброю та спорядження була однією з ознак належності до козацького стану, принаймні на середину 17 століття.

 

Підведення підсумків конкурсу

 

Учитель

 Наш народ умів не тільки вправно воювати й перемагати. На весь світ він славився своєю гостинністю. І того, хто приходив до нас як щирий і бажаний гість, ми зустрічали хлібом-сіллю. Ця традиція дійшла й до сьогодення.

 

Наступне завдання  „Частування  гостей”

Дівчата та мами демонструють презентацію та стилізований стіл.

„Українське меню для іноземця.”

Підведення підсумків

 

Малюнки про давнину (презентація та перегляд)

 

Учитель

На хвилі національного піднесення сьогодні ми дуже часто використовуємо елементи нашої національної культури. Прошу до слова батьків. У мене до вас є  кілька запитань.

  • Як ви ставитесь до хлопчачих зачісок, зроблених  у національному стилі?
  • Зовсім скоро ваші діти будуть відвідувати дискотеки. Чи прийнятним, на вашу думку, є елементи національного одягу в дискотечному вбранні?
  • Як швидко, на вашу думку, пройде мода на національний колорит в одязі?

Дякую  за відповіді.

 

На жаль, сьогодні в нашій країні неспокійно. Віроломне вторгнення сусідньої держави має важкі наслідки. Уже загинуло кілька тисяч українців, захищаючи рідну землю, і ніхто не знає, скільки ще буде жертв і коли нарешті припиниться це кровопролиття.

 

Виразне читання вірша

 

Україна моя у вогні,

у земному раю стріляють.

Розлетілись, мовчать солов’ї –

темні ворони в небі кружляють.

 

Оточили наш дім щури,

гади сіли на наші землі.

Роз’їдають вишневі сади

чорно-жовті смугасті черви.

 

Україна кайдани рве,

кращі хлопці стають до зброї.

Лютим звіром душа реве,

не бояться вогню герої.

 

На порозі стоїть Орда,

сусід риє нам всім могилу –

 Ми покажем всю міць і силу,

 Ми покажем, що Русь жива!

 

Розлилася в крові війна.

Нам вітання прислав диктатор.

Ми на згарищі його зла

синьо-жовтий піднімем прапор!

 

Тепер наша прийшла весна,

Наша воля тепер настала.

Україна цвіте, жива.

Довго рідна на нас чекала.

 

Учитель

 

Несімо злагоду, як ту дитину,

У кожну хату і родину.

Нам треба злагоди, а зла не треба –

Хай посміхнеться всім земля і небо.

 

Несімо злагоду, як Божу милість –

І завжди будемо в добрі та силі.

Нам треба злагоди, а зла не треба –

Хай посміхнеться всім земля і небо.

 

 

 

Презентація  Молитва за Україну

Говорячи про сьогодення, ми будуємо плани на майбутнє, сподіваючись на мирне та  спокійне життя. Яким  же ми його уявляємо?

 

Презентація малюнків. Майбутнє моєї країни

Завершимо ми наш сьогоднішній урок творчою роботою. Ви об’єднаєтеся в групи й складете сенкан на тему «Україна майбутнього»

 

1 рядок – слово-тема (іменник);

  2 рядок – 2 прикметники  (означення теми);

  3 рядок – 3 дієслова (активність, дієвість, пов’язана  з темою);

  4 рядок – фраза з 4 слів (трактування теми або ставлення до неї);

  5 рядок – слово-висновок  (іменник, синонім  ( або  висновок) до теми).

 

Презентація роботи в групах.

Учитель

Випускники 2016 року передали вам, сьогоднішнім гімназистам, вітальний  лист-звернення. Сподіваюся, ви  сприймете розумом і серцем ці щирі  напутні слова.

 

F:\Альбом выпускников\shool_autumn.png 

 

 

 

Дорогий гімназисте!

 

Цей святковий день, забарвлений яскравими букетами квітів, різнокольоровими кульками, зігрітий теплими щирими  словами привітань, для тебе особливий. Сьогодні ти приєднався до великої дружної гімназійної родини. Ти по-справжньому щаслива людина, адже будеш навчатися в найкращому навчальному закладі нашого міста.

  Звичайно, для тебе цей день сповнений новими емоціями та враженнями, передчуттям незвичайного й цікавого. Світлий початок осені після літніх канікул – це радісна зустріч з друзями, колишніми й новими  однокласниками, знайомство із ще не знайомими  серйозними, вимогливими й турботливими вчителями.

Навчаючись у гімназії, ти отримаєш не тільки ґрунтовні знання. Тут ти зможеш розвинути свої таланти й творчі здібності, отримаєш уроки мужності й мудрості, набудеш безцінного досвіду людського спілкування. Твоє сумлінне навчання в гімназії – це  твій  святий обов’язок перед батьками та Батьківщиною, які покладають на тебе великі сподівання.

Отож нових досягнень і перемог тобі, дорогий гімназисте, сміливо торуй шлях пізнання, упевнено крокуй дорогою знань і відкриттів. У добру путь!

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Томчук Олена Василівна
    чудова розробка, дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
2188
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку