Мета: поглиблювати знання учнів про історію, культуру та видатних українців; виховання почуття патріотизму, національної гідності, любові та поваги до Батьківщини; формувати переконання у нетлінності духовних скарбів народу; розвиток пізнавальної активності учнів; вміння критично аналізувати факти, робити власні висновки; вдосконалювати вміння працювати в команді та створювати інформаційні продукти, використовуючи сучасні технології та смартфони.
Клас: 9
Тема: Українці серед інших європейських націй
Мета:
Форма проведення: галерея.
Міжпредметний зв’язок: історія, українська література, мистецтво.
Основний принцип: від учнів для учнів.
Обладнання: комп’ютерна презентація, заготовки для створення інформаційних продуктів із зображеннями, підписами, QR-коди, плакати на дошці, клей, кольорові маркери.
Хід уроку
Ось і продзвеніла веселкова карусель теплого літа, а 1 вересня знову зібрало нас у рідному колі. У нас попереду новий навчальний рік. Він сповнений сподівань на нові звершення, цікаві уроки та знайомства. Бажаю кожному з вас здійснення всіх мрій, гарного настрою, відмінних оцінок. Вітаю всіх з початком навчання!
Перед початком роботи над темою першого уроку пропоную пригадати наші канікули. Продовжити речення:
Канікули мені запам’ятались тому, що …
Дякую за відповіді. Ваше літо було справді цікавим!
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності (10 хв.).
А зараз переходимо до роботи. Скажіть, будь ласка, чи відомо вам скільки країн у Європі? (48 незалежних держав та 8 залежних територій, 2 країни (Вірменія та Кіпр) не мають європейської території, однак, їх також геополітично відносять до Європи)
Вам відомо, що найбільшою країною в Європі є Україна, її площа становить 6% всієї площі континенту. В Україні у місті Рахів знаходиться географічний центр Європи. Українська мова займає друге місце в світі за мелодійністю після італійської.
А чи відомо вам, що:
Отже, Україна займає почесне місце серед європейських держав.
Скажіть, що таке нація? (це етнічна група, наприклад: українець, болгарин, поляк. Належність до такої групи визначається у першу чергу за походженням (біологічним) та за належністю до певної культури (мова, традиції, усвідомлення своєї окремішності від інших народів і т.п.))
Що таке народ? (це політичне утворення з громадян певної країни)
Поняття «народ» виникло набагато раніше поняття «нація».
Якщо я поїду на постійне проживання, наприклад, до Франції, то яка національність у мене буде? До якого народу я буду відноситись?
Чи знайомі ви з поняттям «діаспора»? Що це таке? (Українська діаспора — збірне визначення української національної спільноти поза межами українських земель (етнічної української території), яка відчуває духовний зв'язок з Україною)
Сьогодні українська діаспора у світі налічує приблизно 15 млн. осіб.
Які причини її виникнення? (відповіді дітей, використовуючи хмару слів – пояснюють кожну причину)
Отже, в результаті складних тих чи інших причин мільйони наших співвітчизників роз'їхалися по світу в пошуках кращого життя – а іноді й просто заради виживання. Ці люди ретельно зберігали пам'ять про українське коріння, прищеплювали своїм дітям любов до України, її мови, традицій, і, звичайно ж, вражали людство різноманітними талантами.
ІІ. Етап цілепокладання (3 хв.).
Сьогодні ми пригадаємо відомих українців, які приживали за межами своєї країни, чиї величезні заслуги просто неможливо не визнати.
Я пропоную вам створити галерею «Українці серед інших європейських націй». Галерея буде мати 4 зали:
Кожна з груп-галеристів буде займатися своєю залою і представить свою роботу у різних формах: стрічка часу, інфографіка, Flip Chart та колаж.
Після того як ваша група завершить роботу, ви її представите перед класом.
ІІІ. Етап цілереалізації (27 хв.).
Отже, кожна група може почати працювати.
Організація діяльності – групова, Зміст навчальної діяльності – практичний.
І. Зала історії
Продукт: стрічка часу.
Завдання: Створити стрічку часу, на якій розмістити в хронологічній послідовності народження осіб, зображення яких є у вас на столах (з синіми підписами) та тих, у кого з ними був шлюб (з червоними підписами). На стрічку обов’язково нанести дати їхнього народження.
Під час представлення роботи необхідно:
Ярослав Мудрий був одружений на Інгігерді, доньці шведського короля.
Учні отримують випереджальне завдання або вчитель готує заготовки для їх роботи
Представлення зали
Головною метою Ярослава було змiцнення Київської Русі. Шлюби мiж правителями країн були покликанi берегти мир i змiцнити Європу. Саме тодi династiї з Києва розселилися цiлою Європою.
ІІ. Зала спорту
Продукт: Flip Chart.
Учні отримують заготовки, на основі яких створюють продукти.
Завдання: Створити Flip Chart, на сторінках якого розмістити зображення осіб, які стали відомими завдяки своїм досягненням у спорті (1 сторінка – 1 особа). А також обрати факти, які до них відносяться та наклеїти поряд з фото.
Під час представлення роботи необхідно:
Учні отримують випереджальне завдання або вчитель готує заготовки для їх роботи
Представлення зали
Дійсно, нам є ким пишатися. Проте є, нажаль, колишні українські спортсмени, які змінили своє громадянство, чим деякі з них пишаються, та виступають за збірні інших країн: Віра Ребрик (метання списа), Микола Куксенков (гімнастика), Олексій Сокирський (метання молота), Олександр Бондар (стрибки у воду) та інші. Пояснюють вони це по різному, проте вже не будуть виступати за свою рідну країну, в якій народилися.
ІІІ. Зала літератури
Продукт: колаж.
Учні отримують заготовки, на основі яких створюють продукти.
Завдання: Створити колаж, на якому розмістити представників літератури української діаспори. Відібрати зображення та текст, що відносяться до особи та розмістити їх поруч.
Під час представлення роботи необхідно:
Учні отримують випереджальне завдання або вчитель готує заготовки для їх роботи
Представлення зали
Для українських письменників 30—80-х років XX століття еміграція була трагедією їх життя. Бо це не просто життя за кордоном, це означало заборону повернутись до рідного краю. А хіба може бути щасливим письменник, позбавлений можливості спілкуватися з народом? Звичайно, ні. Однак, як не важко було письменникам-емігрантам, які знали, що їх твори не дійдуть до українського читача, вони писали, щоб народи світу знали, що є така країна — Україна, що є такий народ — український з його болем і стражданням, з його проблемами, які необхідно розв'язати.
Отже, твори письменників-емігрантів несли світовому читачеві правду про все те, що відбувалося в Україні.
ІV. Зала мистецтва
Продукт: інфорграфіка.
Учні отримують заготовки, на основі яких створюють продукти.
Завдання: Створити інфографіку, на якій показати відомих митців українського походження за категоріями: балет, опера, музика, мода, живопис, проектування. В категорії розмістити фото та інформацію.
Під час представлення роботи необхідно:
Учні отримують випереджальне завдання або вчитель готує заготовки для їх роботи
Дякую групам за плідну роботу та екскурсію галереєю.
Закріплення
Після того, як ми відвідали усі чотири зали перевіримо які ви були уважні. Пропоную вашій увазі питання.
Серед відомих українців були і люди дуже багаті. Вжараючою є історія Роберта Максвела (справжнє ім’я Гох Мехел Гершович). Він народився на Закарпатті у селищі Солотвино. Своє ім’я він ще змінить кілька разів, поки стане Максвелом – мільярдером, який володів майже всією частиною медійного бізнесу Великобританії. Максвел знав понад 10 мов. Подейкували, що він працював на різні таємні спецслужби та розвідку.
У 1978 році приїхав в Україну. Побачивши рідне містечко, яке зовсім не змінилося за 40 років, запропонував меру 60 мільйонів доларів, щоб його оживити але, той відмовився.
IV. Рефлексивний етап (5 хв.).
Сьогодні ми дізналися про відомих у Європі та світу українців. В кінці уроку пропоную визначитися, як ви ставитеся до того, що українці емігрують до інших країн та займаються там творчістю, спортом і т.д.
На дошці розміщена «Шкала ставлення» від 1-10. Учні мають розмістити мітку біля цифри, яка відповідає їх ставленню:
1-3 – негативно
3-7 – 50/50, нейтрально
7-10 – позитивно.
Після цього кожна група доводить свою думку.
Україна, має великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, і спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу в цілому. Кожен повинен пам’ятати, що настав час, коли все залежить від спільної взаємодії та співпраці громадян держави Україна – дорослих і молоді. Майбутнє залежить від кожного з нас!