Хочеш мати друга – навчись бути другом
Мета: розширити і поглибити поняття дружби і товаришування – цих важливих показників вихованості учнів; закріпити уявлення дітей про товариські взаємини, дружбу, взаємодопомогу і спонукати їх до товаришування; виховувати бажання бути справжнім товаришем.
Хід заняття
Вправа «Подари усмішку товаришеві»
- Пропоную вам кожному подарувати усмішку. У вас зараз гарний настрій? Ми підняли настрій завдяки подарованій усмішці. Давайте дарувати її протягом усього заняття і з гарним чудовим настроєм почнемо нашу зустріч.
- Сьогодні наше заняття ми присвятимо дружбі. Ближче познайомимося з учнями класу, дізнаємося про їхні інтереси. Отже, тема заняття «Хочеш мати друга – навчись бути другом».
Мета зустрічі: зрозуміємо значення дружби в житті людини; будемо вчитися правильно вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати, цінувати дружбу.
Дружба – це надзвичайна цінність, і бути справжнім другом не легко. Любий друже, милий друже, мій найдорожчий товаришу – так ми звертаємося до тих людей, без яких наше життя було б невеселим та безбарвним. А хочу продовжити зустріч словами А.С. Макаренка: « У дружби багато крил, а закон у неї один - вірність».
Мене цікавить, як ви будете працювати на занятті і чи з усіма завданнями ви впораєтеся.
Запитання до учнів.
Що таке дружба?( відповіді учнів)
Слово вчителя.
Дружба – це стосунки між людьми, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, поглядів, життєвих цілей. Ось таке визначення дружбі дають тлумачні словники. Без друзів у наш час важко жити на світі. А чи знаєте ви, що означало «мати справжнього друга» в давні часи?
Споконвіку дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона скріплювалася кров’ю. В епоху Середньовіччя дружба була втіленням вірності, шляхетності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище за родину. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо шанувалася в укр. культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах укр.. літ, про неї писали Леся Українка, Г. Тютюнник, І. Франко. Дружба – одне з найдивовижніших і прекрасних почуттів, притаманних людському серцю.
Гра «Кошик».
Завдання учням — підібрати синоніми до слова «дружба».
(Можливі відповіді: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога).
Висновок. Отже ,дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів.
Творче завдання «Розповідь про друга»
- Дорогі учні! Розкажіть, будь ласка, про своїх друзів, а ми спробуємо вгадати, хто герой вашої розповіді. До вашої уваги виступ учнів-читців Куликова В. та Анікєєнко К.
Висновок: дуже важливо в житті мати товариша, подругу, з якими можна розділити свою радість і горе; друзі – це благо для людини. Той, хто позбавлений дружнього спілкування, не може бути по-справжньому щасливим.
- Вправа «Гімн імені»: на розданих аркушах паперу записати ім’я свого друга, а потім придумати добрі слова, що починаються на першу літеру імені, останнє слово - хобі однокласника( Світлана- смілива, славна).
Робота у парах: поверніться обличчям один до одного, одному – затиснути руку в кулак і тримати перед напарником, іншому – за 10с якомога швидше розтулити кулак партнера.
- Чи всім удалося розтулити кулак? В який спосіб? Хто це зробив не силою, а чемно попросив? Які чесноти ми проявляємо, коли чемно просимо щось в іншого? (повага до іншого, дія без примусу, доброзичливість). Чи можна як висновок сказати: «Добре слово й двері відчиняє».
- Сьогодні створимо «Веселку дружби». А результатом нашого заняття буде веселка-золоті правила спілкування. Чому я сказала веселку? Що таке веселка у науковому розумінні? Коли вона з’являється?
Робота в групах (діти малюють веселку). Скажіть, а чи всі бачать веселку однаково? ( звернути увагу дітей на плакат).
Висновок: дружба – світле почуття, яке приносить людині радість. Тільки духовно багата людина може побачити всі кольори веселки.
- А яка вона, дружба? Уявіть себе скульптором. У мене в руках глина і золото. Що ви візьмете для того, щоб створити скульптуру дружби? Чому?
Висновок: пам’ятайте: «Багатий не той, хто багато набув, а той, хто багато роздав».
Діти, зараз ми пригадаємо народні прислів’я про дружбу:
У лиху годину пізнаєш вірну людину.
Друга за гроші не купиш.
Дружно працювати – горя не знати.
Дружба – велика сила.
Дружбу найкраще скріплює вірність.
Людина з друзями – степ із квітами, а людина без друзів – жменя попелу.
Людина без друзів, як птах без крил.
Фізкультхвилинка
Гра «Мікрофон»
- Яким повинен бути товариш?(Чесним, правдивим,ввічливим,добрим).
-Як ти вчиниш, коли товариш просить сказати неправду?(Поясню, що обманювати не можна;краще гірка правда, ніж солодка брехня).
-Яких друзів потрібно остерігатись?(Задавак, задирак, хитрунів, брехунів).
Завдання: з чого починається дружба і вміння дружити.
Робота в групах.
Запишіть по три ознаки початку дружби.
(Можливі відповіді: ходили разом у дитсадок; поряд живуть; познайомилися у школі, на вулиці, святі, у спортивній, музичній чи школі мистецтв, на занятті гуртка; разом відпочивали в санаторії, таборі відпочинку та ін.)
Завдання Чи всі ми вміємо дружити?
Групам необхідно навести приклади того, чи вміють вони дружити і що, на їх думку, головне у дружбі.
(Можливі відповіді: допомагати одне одному; не видавати секрети друга, бути відвертим, щирим з другом, не ображати, ділитись, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні справи та інтереси та ін.).
Творче завдання «Помири друзів»: діти поділилися на групи по три особи. Кожна група має придумати невелику сценку про те, як двоє друзів сваряться. А третій їх мирить.
Висновок: до вашої уваги виступ учнів класу.
- Тож запам’ятайте, що дружба починається з чуйності до іншого, вміння поставити себе на місце друга, намагатися бути потрібним йому. Друг завжди тебе виручить у скрутну хвилину.
- Особлива категорія дружби – шкільна дружба, дружба однокласників. Вона залишається з людьми на все життя.
- Щастям є навчатися у дружному колективі. Де всі поважають і підтримують один одного, де вміють співчувати. Щастя – мати серед однокласників цікавих співрозмовників.
- А тепер запрошую вас до розмови: для чого ви шукаєте друга? Що найголовніше у дружбі?
- Висновок: будьмо мудрими в дружбі. Дружба не терпить нещирості, обману, брехні.
Запитання до учнів
- Які вчинки зміцнюють дружбу, а які – руйнують?
Практична робота «Як поведешся в такій ситуації»
Учні читають завдання і висловлюють свої думки.
1. Уяви,що ти з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контр роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контр роботи. Як ти зробиш? Послухаєш друзів? Повідомиш вчителя про знахідку?
Що, на вашу думку, можна пробачити другові, а що – ні?
( як бачимо, в житті є багато різних ситуацій, в яких опиняється та чи інша людина, тому треба бути розсудливим, розумним, не квапитись із рішенням, вміти розрізнити, де справжня дружба, а де – ні). То хто ж такий товариш? Друг?
Товариш – це добрий знайомий. А друг – це людина, якій можна довірити сокровенні переживання, розділити радість. Друг походить від давньоруського слова дорогий. Ось що каже народна мудрість про дружбу.
Тож повертаємося до нашої веселки. На ній запишемо «Золоті правила спілкування-товаришування»
1. Бути щирим, відвертим.
2. Не видавати секретів інших.
3. Ділитися з друзями (другом).
4. Не ображати друзів.
5. Не боятися попросити пробачення.
6. Допомагати другові у всьому.
7. Разом робити різні справи.
8. Зберегти друга в серці на все життя.
Заключне слово вчителя
Нелегко знайти собі справжніх друзів. Бережіть своїх друзів, не сваріться по дрібницях. Є дружба душ, що витримує грози і бурі життя. Людей зближує спільне навчання, захоплення, інтереси. Головне, щоб усе приносило радість і було корисним. Бажаю вам міцної дружби, щирості у стосунках із друзями. Запрошую вас взятися за руки і продовжити розмову про одну з цінностей у людському житті – про дружбу. Отже, дружба – це… Дотримуйтесь прислів’я: «Один за всіх і всі за одного».