Ця розробка допоможе провести цікаву виховну годину, навчить поважати друзів, дотримуватись законів дружби, визначати позитивні якості друга. Учні вчаться працювати в групах за допомогою різноманітних завдань. Першокласники впоралися з роботою за 50 хвилин.
Вчимося дружити
Мета: поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу, прищепити учням повагу до цінностей дружби; вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями; навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх та знаходити шляхи вирішення; допомогти усвідомити значимість слова «друг»; навчити дітей вибирати друзів, знайомитися, спілкуватися і товаришувати; сприяти виникненню дружнього колективу в класі; розвивати вміння працювати в групах; виховувати любов, повагу до друзів.
Обладнання: вислови про дружбу, презентація, аудіозаписи, виставка книг про дружбу, смайлики, паперові сердечка, олівці, альбомні аркуші; хмарки з прислів’ями; пелюстки до квітки; лего; малюнки кущів; хмарки з якостями дружби; слова для «мішка».
Хід виховної години
Епіграф на дошці:
Дерево міцне корінням, а людина-друзями.
( народна мудрість)
І. Створення робочого настрою
Виконання пісні «Усмішка», обговорення значення посмішки для кожної людини.
II. Вступне слово вчителя
Ви всі зрозуміли , що темою нашої сьогоднішньої виховної години є дружба. Це дуже багатогранна і цікава тема. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
Дружба, дружба над усе,
Дружба радість нам несе.
Дружба всім нам дорога,
Дружба жити помага.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
Тож без друга не прожити.
Інтерактивна вправа «Мозкова атака»
Діти, називіть якості характеру друга.
(доброзичливий, чемний, толерантний, стриманий, добрий, чесний, вірний,
справедливий, надійний, сміливий, щедрий)
Гра: паперові “Посмішки”
На партах смайлики. Дітям пропоную показати усміхненого смайлика, при умові що дана якість потрібна для дружби, або сумного, коли ця якість не є суттєвою.
(Пропоновані якості: акуратність, вихованість, життєрадісність, веселий, надійність, освіченість, відповідальність, сміливість, красота, терпимість і вміння прощати, чесність, працьовитість, щирість, чуйність. )
Бесіда з учнями.
- Чи можна сказати, що наш клас – дружний?
- Так.
- Які вчинки доводять, що це так?
Можливі відповіді дітей:
- Разом проводимо свята.
- Разом вітаємо іменинників.
- Допомагаємо один одному одягатися швидко.
- Допомагаємо у навчанні.
- Разом граємося та відпочиваємо.
- Все це хороші вчинки.
- Чим ви можете допомогти другу, коли у нього поганий настрій?
Добре, що на світі дружба є,
З другом легша будь-яка дорога,
З ним і світ яскравішим стає,
Друг — твоя підтримка й допомога.
Я люблю й шаную друзів всіх своїх
І не уявляю, як би жив без них!
Мої друзі вчаться у моєму класі,
їх не ображаю я у жоднім разі!
3. Перегляд уривку мультфільму «Портфелик!».
- А зараз перегляньте уривок з мультфільму «Портфелик!»
- Що зрозумів портфелик?
- Чи є у нього справжні друзі ?
«Дружба» - це такі відносини між людьми, коли вони поважають один одного.
Дружба – це правда і чесність кожного.
ІІІ. Основна частина
В усі часи , і в різних народів дружба і вірність була головною із чеснот, ознакою благородності і поваги.
Про людину, з якою ви просто вітаєтеся у дворі, ви можете сказати ...
знайомий.
Про людину, з якою час від часу обговорюєте деталі матчу, фільм, якісь події, ви скажете .. приятель.
Про однокласника, з яким за 5 років з'їдений пуд солі, скажете ...товариш.
Про людину, якій довіряєте свої таємниці, з якою ділите радості і печалі, скажете ...друг!
Дружба – це стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, поглядів, життєвих цілей.
Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
А вірний друг — це та людина,
Яка не кине у біді.
І як прийде лиха година,
Пізнаєш друга ти тоді.
Він захистить і допоможе,
Й не вимагатиме подяк.
І сонце вигляне погоже,
І сонечку зрадіє всяк.
А душу затишок обійме,
Бо поруч тебе — вірний друг.
Й захопиш ти його в обійми,
Бо стане світлим все навкруг.
Гра-розминка «Це мій кращий друг і я!»
Якщо відповідь про вас, промовляєм хором враз:
«Це все я, це все я, це мій кращий друг і я»
Якщо ні-то мовчимо і тихенько сидимо.
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Рано – вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто веселий і бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім і клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто уміє берегти ручки, зошити й книжки?
А хто граючи в футбол у вікно заб’є нам гол?
Хто веселу вдачу має і усім допомагає?
Робота в групах.
1 група
Зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості товариша.
Д (добрий, дотепний, дбайливий).
Р (розумний, радісний).
У (уважний, урівноважений).
Ж (життєрадісний, жвавий).
Б (бадьорий, балакучий).
А (акуратний, активний).
Один із групи називає якості характеру справжнього друга.
2 група
Гра «Квітка дружби».
— Я пропоную вашій групі скласти квітку дружби. На пелюстках запишіть якість, необхідну для дружби. Пелюстками з написами доповніть серединку квітки.
Діти пишуть на пелюстках слова і складають квітку. Коли робота закінчена, зачитують якості, необхідні для дружби.
Учні приходять до висновку, що таких якостей дуже багато. Треба виховувати їх у собі. Тільки тоді будеш мати справжніх друзів.
3група
Вправа «Гронування»
- Яким би ви хотіли бачити свого друга (подружку)? Серед особистісних якостей виберіть потрібні.
привітний лінивий
заздрісний справедливий агресивний щедрий
вірний друг надійний
хитрий байдужий
чуйний пихатий
жадібний відвертий
спокійний глузливий
4 група
Складання висловів.
А ви знаєте, що дружба робить чудеса?
Якщо ви зараз знайдете хмаринки, які дружать між собою, то ви побачите справжні чудеса!
(Об’єднуємо прислів’я на хмаринках)
1.Хочеш знайти друга – сам стань другом.
2.Дерево міцне корінням ,а людина – друзями .
3.Друга за гроші не купиш.
4.Не той друг, що медом маже, а той, хто правду каже.
5.Сонце зігріває повітря, а друг – душу .
6.Скажи мені , хто твій друг, і я скажу, хто ти.
5 група
Технологія «Незакінчені речення»
«Хто з ким дружить?»
Зелений крокодил Гена та …….(Чебурашка)
Іван Царевич та …………( Сірий Вовк)
Дюймовочка та ………..(ластівка)
Котик та……..(Півник)
Карлсон та …….(Малюк)
Срібляста рибка та …………(жабка)
Вінні-Пуха та ........( П'ятачок)
Групи зачитують виконані завдання.
Збери слово (дражнилки).
Дитину завжди дражнять за якісь недоліки. Ось ці недоліки і показані в дражнилки. Уявіть, що дражнилки кричали кожному з вас. Вам приємно було їх слухати?
Доповніть фрази:
Я (ображаюся, плачу, злюся), коли мене дражнять.
Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.
Мир-миром!
Пироги з сиром,
Варенички в маслі,
Ми дружечки красні —
Помирімося!
Битися — не билися,
Трохи посварилися,
Потім посміялися,
Друзями зосталися.
Я мирюсь, мирюсь, мирюсь,
Із (ім’я дитини) не сварюсь.
А якщо посварюсь,
У калюжі опинюсь!
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
– Миріться швиденько.
Фізкультхвилинка.
Прийом «Лови помилку»
Закони
Один за всіх,і всі за одного.
Обманюй друга, коли тобі це вигідно.
Розділи з другом і радість, і смуток.
Підтримай друга у біді.
Свого друга ображай, обзивай , зрідка кусай.
Бережи друга , не ображай, не обзивай його.
Поступайтеся один одному.
Будь з другом чесним та відвертим.
Це так чудово – в дружбі жити!
То незрівнянне почуття!
Нам треба вчитися дружити,
Бо добрий друг – на все життя.
Йому про все сказати можна
І сміх та сльози розділить.
За друзів, часом, нам тривожно,
Та як без друзів в світі жить?
Правила дружби.
Інколи можна почути такі фрази: «У мене в класі немає друзів, до мене вороже ставляться, насміхаються наді мною, мене ніхто не розуміє. Що мені робити? До кого звернутися за допомогою?» Щоб такої ситуації не сталося з вами, давайте розглянемо правила дружби, яких ви повинні дотримуватись протягом всього життя.
Дружба справді допомагає в житті, але іноді буває так, що друзі сваряться. Дуже боляче, коли через певні непорозуміння чи неправильний вчинок ти сваришся з другом. Та боляче не лише тобі, а й твоєму другові.
Уникай агресивних дій та думок, інакше може спалахнути бійка. В народі кажуть, що сильніший не той, хто вдарив, а той, хто стримався.
Твоє шанобливе ставлення до друзів викличе відповідне ставлення й до тебе. Друзі цінуватимуть тебе за доброту, чуйність, чесність, справедливість…
Іноді в житті бувають ситуації, коли потрібно змінити поведінку друга (друг помиляється, робить щось погане, шкодить своєму здоров’ю). Не звертати уваги? Неможливо, адже він твій друг. А кидати друга в біді неправильно. Тому обов’язково потрібно вплинути на його поведінку, але так, щоб не принизити і не образити його.
Дотримуйся правил дружби і тебе називатимуть справжнім другом, у тебе буде багато друзів, життя твоє стане радісним.
8. Висновки (діти складають закон про дружбу)
- завжди прислухатися одне до одного;
- не брехати одне одному;
- не кривдити та не обзивати одне одного:
- завжди підтримувати одне одного;
- не залишати одне одного в біді;
- завжди чинити по справедливості;
- завжди поступатися одне одному;
- допомагати одне одному
Давайте дружно жити,
Щоб легко всім було.
І кожного любити,
Усім нести добро.
Не кривдити нікого,
Не бить, не ображать.
Поганого нічого
Нікому не казать.
Давайте жити в мирі,
У злагоді й теплі.
Слова хороші й щирі
Хай линуть на Землі!
Нехай нам сонце світить,
Любов в серцях горить.
Тож будем в мирі жити
І з піснею дружить!
Вправа з лего «Палац дружби»
Група обирає одного інженера–конструктора для створення загального палацу.
Поки наші конструктори збирають палац ми трохи помалюємо. У вас на парті лежить аркуш. Ваше завдання – намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один олівець.
Вправа «Місток дружби»
Учитель просить дітей за бажанням утворити пари, придумати і показати місток (за допомогою рук, ніг, тулуба). Потім побудувати місток утрьох, учотирьох і т. д. вправа Закінчується тим, що всі беруться за руки, роблять коло і піднімають руки вгору, зображуючи «Місток дружби».
Вправа-тренінг
Вчитель пропонує ситуацію: один узяв книгу в тебе на один день, а не віддає її вже давно. Книга тобі дуже потрібна. Ти дзвониш і кажеш: «Якщо ти не принесеш мені завтра книгу, я з тобою більше не дружу». Як би вчинив ти?
Створення колективного панно «Сад дружби»
– У кожного з вас є кущик намалюйте на ньому стільки квіточок, скільки у вас друзів, а в серединці напишіть першу букву імені друга.
Вправа «Проженемо темні хмари»
–Над нашим садом з’явилися різні хмарки, з одних йде холодний, неприємний, сильний дощ, який все руйнує, навіть дружбу. А з інших хмарок іде теплий, приємний дощик, який все оживляє.
– Давайте оберемо, який дощ піде в нашому саду «дружби». (на хмарках слова: доброта, сміливість, чесність, справедливість, веселість, уважність; злість, жадібність, заздрість, брехливість, неохайність)
Вправа «Сміттєвий мішок»
У моїх руках мішок. На парті у вас є аркуші з різними якостями людини. Ви повинні зібрати негативні риси характеру та викинути їх у сміттєвий мішок. Ми міцно зав’яжемо його та викинем у смітник. Нехай вони ніколи не торкнуться наших сердець.
Робота в парах. «Подаруй серце»
- А зараз, давайте спробуємо зробити приємне для свого сусіда по парті.
- У вас на партах лежать сердечка, які ви піготували заздалегідь. Це сердечка дружби. Для вашого сусіда по парті з усіх слів, яким повинен бути друг , виберіть ту ознаку, те слово, що найбільше йому підходить.(слайд)
- Подаруйте свої сердечко один одному та скажіть вибране слово.
Обмін .
- Люди один одному в тяжку хвилину подають руку – підтримки, щоб людина не відчувала себе самотньою.
ІV. Підсумок заняття
Будемо завжди добро ми творити,
Навчатись сумлінно, щиро дружити,
Нехай доброта в нашім класі панує,
Нехай в нім ніколи й ніхто не нудьгує,
Хай буде між нами завжди та щоденно
Взаємна підтримка та поміч взаємна!!!
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які зможуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.
1