Виховна година “Великі права маленької дитини”

Про матеріал

Пропоную розробку виховної години з елементами тренінгу “Великі права маленької дитини”. Можливо, вона дещо об'ємна, але ви зможете вибрати на свій розсуд вправи та ігри, застосувати у своїй роботі.

Перегляд файлу

                             Виховна година з елементами тренінгу

                              «Великі права маленької дитини»

Тема: Великі права маленької дитини.

Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.

Обладнання: Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», «Права дітей», «Обов’язки учнів», картки для групової роботи, таблиця «Робота в групах».

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

 Гра «Передай по колу посмішку» (для досягнення згуртованості, для позитивного настрою на роботу)

Діти повертаються обличчям один до одного і «передають» посмішку.

ІІ. Повідомлення теми і мети виховної години:

Вправа « Вузлики»

- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх і прочитати, що за слова там зашифровані.

ва пра ти ни ди

- Отже, наш урок присвячений правам та обв’ язкам дитини.

- Давайте прочитаємо тему всі разом «Великі права маленької дитини».

ІІІ Основна частина

  1. Вправа «Чарівна скринька»

У мене в руках чарівна скринька, в ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив, доти, доки всі найцікавіші й найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

Діти по черзі зазирають до скриньки. Звучить фонозапис щебетання птахів, під який відкривається чарівна скринька. Діти посміхаються.

Вчитель: Кого ви бачили в чарівній скриньці?

Діти називають себе, бо на дні скриньки лежить дзеркало.

Вчитель: Так, ви побачили в чарівному дзеркалі себе. Людина — найцінніший скарб. Кожен з вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на землі немає і не буде.

  1. Слово вчителя

Кожен з вас – маленька людина, яка має свої права. Права дитини ви можете знайти саме у цьому спеціальному документі, який називається Конвенція про права дитини. (Вчитель демонструє виготовлену велику книгу)

 Конвенція з прав дитини є першим і основним міжнародно-правовим документом обов'язкового характеру, що складається з 54 статей, в яких детально розглянуто права дитини.

Дитя моє! Бог дав тобі життя,

І щоб ніхто не заподіяв шкоди

Тобі, маленький громадянин,

Бог дав закони нашому народу.

Від дня народження, від іменин –

Він твій, цей світ широкий за вікном,

Ти на життя і щастя маєш право

Під золото-блакитним знаменом

Своєї Української Держави.

 

Конвенція є доволі складним документом, тому ми коротко ознайомимося з його основними тезами.

- Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?

- Отже, відкриваємо першу сторінку (Вчитель відкриває символічну книгу):

ДИТИНОЮ ВВАЖАЄТЬСЯ ЛЮДИНА ВІКОМ ДО 18 РОКІВ

Якщо тобі не виповнилося 18 років, ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш, ходиш до школи, одним словом – формуєшся фізично та духовно.

За яких умов реалізуються права дитини?

  1. Технологія «Нитки»

- Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Вчитель виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)

У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)

Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)

Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним.

Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Вчитель входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)

А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)

У дівчинки не стало й ДОМУ. (Вчитель ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Вчитель обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (вчитель зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»).

Дитина:

Не меркнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити.

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

 

- Про яке право йде мова?

Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Отже, перше найголовніше, невід'ємне право – на життя.

  • Перегортаємо сторінку (Вчитель перегортає ще одну сторінку)

НЕВІД'ЄМНЕ ПРАВО ДИТИНИ НА ЖИТТЯ

Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати вживання та здоровий розвиток дітей – своїх маленьких громадян.

- Скажіть будь ласка, у якій казці порушено право на життя дитини? (Червона шапочка)

- Народившись, кожна дитина отримує ім’я. Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних». Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові. Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.

Як маленьке немовля

У світ двері відчиня —

То дарують йому слово

Слово це — його ім'я.

Підростає немовлятко.

Чи дівчатко, чи хлоп'я

Разом з ним іде це слово,

Слово це — його ім'я.

- Дуже важливо гарно назвати дитину, але ще важливіше любити її та вміти показати цю любов. А показати її можна словом і ділом, і вживанням пестливих форм імен. Ось зараз пограймо в цікаву гру: «Звернись пестливо».

Дитина читає лічилку.

Раз, два, три, чотири, п'ять —

Став я друзів рахувать!

Галя, Валя, Ігорьок,

Дві Тетянки, Васильок,

В мене друзів стільки всіх,

Що злічити годі їх.

Дитина, обрана лічилкою, виходить на середину, всі по черзі звертаються до неї пестливо.

— Це — Петрик. А як виросте він великий, то як його будуть називати? (Петро.)

Як можна назвати пестливими іменами?

Послухайте народну мудрість-забавлянку.

Сиділа квочка коло кілочка,

Де вивела бабі четверо діток:

Петрусь — гарненький,

Петрусик — маленький,

Петрунчик — веселенький,

Петричок — чорненький.

 

  • Перегортаємо сторінку (Вчитель перегортає ще одну сторінку)

ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА ЛЮБОВ ТА ПІКЛУВАННЯ

Дитина має право на піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси дітей є першочерговими.

  • Що це означає?
  • Хто про вас піклується?
  • Чи про всіх дітей так піклуються?
  • Хто піклується про дітей у дитячих будинках, інтернатах, лікарнях?

Діти читають знайомі вірші про маму й тата.


Татко і матуся

А у мого татка

широченні плечі:

зручно тут сидіти,

видно вдаль малечі.

Дужі та міцнющі

татко руки має.

Він мене високо

вгору підкидає.

А в матусі ручки

лагідні й тепленькі,

пригортають ніжно

до свого серденька.

Усмішка ласкава,

очі волошкові,

сповнені терпіння,

доброти, любові.

Як візьму за руки

татка і матусю,

то нічого в світі

з ними не боюся.

 

© Леся Вознюк


Вчитель підбиває підсумок, що всіх дітей батьки дуже люблять.

  • Перегортаємо сторінку (вчитель перегортає книгу)

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ОСВІТУ


Прискакав до школи зайчик,

Вчителів питає:

"Чи у вас і тих навчають,

хто грошей не має?"

"Ну, звичайно, ну, звичайно! -

кажуть зайченяті. -

В нашій школі всіх навчають,

бідних і багатих.

І читати, і писати

ми вчимо маляток.

І на лапках рахувати,

і пісень співати".

В темнім лісі зайчик радий

скликав заячу нараду.

І сказав таке: "Освіта

всім обов’язкова!

Для усіх малят відкрита

початкова школа.

Безкоштовно і сумлінно,

з самого початку

вивчимо "права дитини"

і "права зайчатка".

 

Ти знаєш, школа в нас яка?

Я розповім тобі, мій друже.

Там не покривдять малюка,

Не вразять недозрілу душу.

Ти вивчиш літери і лік.

Ти знатимеш, як жити треба,

щоб говорили всі про тебе:

це - благородний чоловік!

Добродій, бо добро він діє.

Великодушний, бо душа

велика в того, хто надію

і мир на світі примножа.

Якщо ти зайченя лякливе, -

тебе научать буть сміливим.

Якщо підступний, мов лисичка, -

відучишся від тої звички.

Якщо ти, наче вовк, гнівливий -

тебе научать доброті.

Незграбний - виросте кмітливим

і всього досягне в житті.

Навчає школа бути гідним

славетних предків і батьків,

любить свою державу рідну

і боронить від ворогів.


 

  • Знову перегортаємо сторінку (вчитель перегортає сторінку)

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК

Діти мають право на відпочинок, дозвілля та учать у культурному та творчому житті.

 

Гра «Допоможемо дитині відпочити»

1. Розглянути на малюнках музичні інструменти, спортивний інвентар, книжки,

їх назву, запам'ятати. Після цього малюнки перевернути.

2. Відібрати предмети для відпочинку (Кожна дитина бере перевернутий малюнок, не називаючи його і не показуючи іншим дітям).

3. За допомогою міміки, жестів, пантоміми кожна дитина зображує свій варіант відпочинку відповідно до обраного предмету.

4. Інші діти відгадують.

 

  • Перегортаємо ще одну сторінку (вчитель перегортає сторінку)

 

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ

Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами, які реально може забезпечити держава. Жодна дитина не може бути позбавлена доступу до ефективної охорони здоров`я.

Невеличкий медогляд.
Всі дихайте.
Не дихайте.
Дуже добре.

Станьте прямо, усміхніться,
Один на одного подивіться,
Очима поморгайте,
Тихесенько сідайте.
Я оглядом задоволена,

 бо ніхто з дітей не хворий,

всі веселі, всі здорові,

 далі вчитись всі готові..
 

Ваше здоров’я певною мірою залежить і від вас самих.Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила  збереження та зміцнення здоров'я і пограємо у гру. Я буду говорити фрази, а ви – відповідати «корисно» і плескати долоні, або «шкідливо» і тупотіти
ногами. Тільки не помиліться!
– Робити зарядку.
– Умиватися й чистити зуби.
– Смоктати пальці.
– Гризти нігті.
– Обтиратися вранці.
– Сутулитися за столом.
– Човгати ногами.
- Провітрювати приміщення.
 

  • А тепер перегорнемо наступну сторінку нашої книги (Вчитель перегортає книгу)

ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА НАЦІОНАЛЬНУ САМОБУТНІСТЬ ТА СВОБОДУ ВІРОСПОВІДАННЯ

У кожного народу є своя мова, свої традиції, релігія обряди. Діти мають право користуватися своєю  національною культурою, рідною мовою та сповідувати свою релігію.

 

  • А тепер перегорнемо наступну сторінку нашої книги (Вчитель перегортає книгу)

ОСОБЛИВА ТУРБОТА ДІТЯМ-ІНВАЛІДАМ

Дитина – інвалід має право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують її гідність та участь у житті суспільства

Вправа "Потреби людей - інвалідів"

"Не дивіться на вади мої –

Краще гляньте у душу мою.

Та послухайте дзвін-ручаї –

Я нічого від Вас не втаю."

Саме так закликають нас ці люди не звертати надмірну увагу на їх вади, а сприймати їх як рівноправних особистостей.

- Давайте разом подумаємо, чого потребують від нас люди-інваліди. Що кожен з нас може зробити для цієї категорії людей?

(На дошці малюється знак "людина-інвалід" і вписуються відповіді дітей).

Наприклад: турбота і милосердя, людяне і гуманне ставлення, фізична і матеріальна допомога, щира посмішка, привітне, лагідне слово.

Вправа "Послухай себе"

Покладіть праву долоньку на своє серце. Про що воно вам говорить? Давайте подаруємо наше любляче серце тим, хто цього потребує!

Для цього кожен з вас виріже із кольорового паперу серце того кольору, який подобається найбільше і на ньому напише своє побажання усім таким діткам.

Потім усі серця із побажаннями наклеюються на ватман.

 

IV Підсумок

  • Вправа «Країна квітляндія»

Квітку притиснули каменем, не дають рости — порушується право на життя. Зламали стебельце у квітки, і вона некрасива — особлива турбота про дітей-інвалідів.

Квітка росте не на клумбі — право жити в сім'ї.

Пересадка квітів — заборонено незаконне переміщення дітей через кордон.

Будяк був колись гарною квіткою, але його засудили — особлива турбота про дітей, які перебувають у конфлікті із законом.

Спір між тюльпаном і матіолою, кому вклонитися — Сонцю чи Місяцю — свобода віросповідання.

 

      -  Вправа «Намалюй свою книгу»

1. Титульний аркуш. Дитина захищена законом. Малювання за шаблоном.

2. Дитина має право на освіту. Намалювати школу, книжку, зошит. Для здібних дітей — «Діти ідуть до школи», «Лісова школа», «Пізнайко збирає друзів».

3. Дитина має право на медичну допомогу. Машина «швидкої допомоги». Лікар. Медичний матеріал. Для здібних — «Перша медична допомога», «Поспішаємо на допомогу до лісової лікарні».

4. Дитина має право на повноцінне харчування. Намалювати улюблену страву.

5. Всі діти рівні у правах. Хлопчик і дівчинка, ігри дітей разом. Враження від спільних свят, походів, цікавих занять.

6. Всі діти мають право на любов і піклування. Намалювати сім'ю, улюблену іграшку, улюблений подарунок, очікуваний подарунок.

7. За бажанням діти можуть намалювати знаки «Права дитини» на підставі статей Конвенції ООН про права дитини.

 

  • Гра «Спіймай правило»

Повторили всі права,

А тепер в нас буде гра.

Якщо право є в законі –

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо його нема –

буде в класі тишина.

 

Усі діти мають право на любов і турботу.

Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.

Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу увагу.

Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.

Діти мають право вільно висловлювати свої думки.

Усі діти мають право на ім’я.

Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.

Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.

Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля.

Усі діти мають право на вільне спілкування.

Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу.

 

  • Заключне слово вчителя

Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.

Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити. Але не слід забувати, що в кожного з вас ще є й певні обов’язки. Тож не забувайте їх дотримуватися щодня. Вони допоможуть вам бути доброзичливими, охайними, ввічливими, мати багато друзів, гарно вчитися. Зроблять ваше дитинство яскравим і незабутнім!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку