1
Тема. Я – будівник свого життя.
Мета: формувати у дітей відповідальність за свої вчинки, навички спілкування в колективі; формувати активну життєву позицію, вміння бути самим собою; розвивати логічне мислення, увагу, комунікативність, уміння аналізувати власні вчинки, давати їм моральну оцінку; виховувати у підлітків високі моральні якості.
Обладнання: заготовки листів, завдання для груп, ватман, цеглинки, дах, квіти з кольорового паперу.
Форма проведення: виховна година з елементами тренінгу.
Хід заходу
Вітання
Звучить класична музика «Вальс дощу»
Вправа «комплімент» (психологічна розминка)
Як давно кожному з вас говорили компліменти?
Тому розпочнемо урок з психологічної розминки. Кожний повинен уважно подивитися на тих, хто поруч, і подумати, яка риса характеру чи звичка найбільше подобається і сказати комплімент. Кому зробили комплімент, повинен подякувати і зробити свій комплімент сусідові.
Усі люблять компліменти, кожна людина прагне набути власної значущості. Це дуже важлива властивість людської природи – бажання бути оціненою як належить.
Учитель.
У драмі людській небагато дій:
Дитинство, юність, молодість і старість.
Роби, що хоч, ридай або радій —
Неси свій хрест.
Все інше — позосталість.
Настане час, і піде все в архів,
Уламки долі винесе на сушу.
Життя — спокута не своїх гріхів,
Життя — це оббирання реп'яхів.
Що пазурами уп'ялися в душу
(Ліна Костенко).
Дорогі друзі, сьогодні ви учні, а через кілька років вже будете самостійними, дорослими людьми зі своїми поглядами на життя, зі своїми моральними цінностями. Кожен з вас обере в майбутньому свою стежину. Та який би ви шлях не обрали, для того, щоб життя було барвистим, світлим, варто кольори підбирати уже сьогодні, щоб відчути себе справжньою людиною, потрібною, цікавою, інтелігентною, а головне – милосердною.
Ви є будівничими свого майбутнього. Сьогодні ми з вами уявимо себе в ролі будівельників і спробуємо побудувати, змоделювати свої взаємини з людьми...
Але для початку зверніть увагу на цей клубок ниток, який би я порівняла з клубком життя, зітканим із ниток буття, наших думок, почуттів.
Почнімо його розмотувати і при цьому будемо говорити, яким ми бачимо навколишній світ, за що ми його любимо,
(Діти розмотують клубок і говорять: «Я люблю цей світ за те, що...».)
Учитель. Ось і вийшло у нас із вами замкнене коло наших емоцій та почуттів. Так і в світі все зв'язано, все переплітається. І кожен із вас є частинкою цього світу. Як важливо уважно дивитися навколо себе. Адже людям, що навколо нас, може бути дуже незручно від нашої бездушності, нашої байдужості, нашої невихованості. Будуючи людське суспільство, дуже важливо по-людськи побудувати і себе.
Учитель. Кожна людина формує себе як особистість з раннього дитинства. А що ж таке особистість? Це те , що відрізняє одну людину від іншої, це як будинок, де кожна цеглинка – риса вашого характеру
- Із яких же якостей споруджують будинок особистості, як ви вважаєте?
(Відповіді учнів.)
Учитель. Для сьогоднішнього нашого будівництва ми приготували з вами будівельний матеріал. А оскільки будівництво наше незвичайне, то і матеріал у нас особливий — кращі ваші якості. Хай кожен із вас у будову загального Будинку особистості дасть одну свою цеглину — одну свою кращу якість. Отже, починаймо.
Першим у будь-якому будівництві закладають фундамент, бо саме від нього залежить міцність будинку.
- Що, на вашу думку, ми повинні закласти у фундамент Будинку особистості? (Здібності, здоров 'я, родина, темпера -мент, традиції і звичаї народу, інтуїція.)
Стіни можна порівняти з характером людини.
- З яких цеглинок, на вашу думку, ми побудуємо стіни Будинку особистості? (Доброта, любов, дружба, розуміння, милосердя, толерантність,повага, чесність, справедливість, дисциплінованість, принциповість, мужність, ініціативність, наполегливість, працелюбність, акуратність , щирість, відкритість, відвертість, чуйність, доброзичливість , довірливість, ввічливість, мудрість, порядність, цікавість, гідність, відкритість, старанність, лідерство, вдячність, скромність, організованість тактовність, вимогливість, відповідальність, дотримання слова, щедрість, відданість, колективізм, розсудливість, товариськість, гордість, організованість, захопленість, ощадливість, енергійність, послідовність)
- Що може бути світлом у віконці нашого будиночка? (Уміння любити людей.)
- І нарешті, що завершує будь-який будинок? Правильно. Це його дах. У нашому розумінні — це те, до чого прагне особистість. (Мрія, ціль, реалізація планів,опанування професією (професійність), створення сім’ї )
- Що прикрасить наш будинок? (кольорова квітка, на пелюстках якої слова: життєрадісність, оптимізм, зовнішній вигляд, духовність, захоплення)
Ось і побудували ми прекрасну будівлю — Будинок особистості.
Нам би дуже хотілося, діти, щоб кожен із вас побудував такий прекрасний будинок у своїй душі і беріг його від усього, що могло б його зруйнувати.
Учениця. (Волкова А.)
Запам'ятай, дитино, з юних літ На все життя, щоб знала, як прожити:
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Учень. (Кулибаба Д.) Нелегко це, що б хто не говорив. Й не кожному зробити це вдається, Бо в світі стільки смертних є гріхів, Що доброта не завжди йде до серця.
Учениця. (Азарова О.) Та ти людина і тому учись Добро творити, людям співчувати. До цього світу пильно придивись, Злим помислам навчися лад давати.
Учень. (Діхтярь Д.) Йди з добротою — це собі затям, Із ласкою, прихильністю, привітно. Й не розлучайся з добрим почуттям. Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Учитель. Дорослість дитини визначає її моральність. Подумайте і скажіть, завдяки якій рисі ви відчуваєте, що дорослішаєте.
(Інтерактивна вправа «Мікрофон»: діти по черзі називають свої якості, які їм допомагають відчути дорослість «Я вважаю, що мені..».)
Учитель. Усі названі вами якості допомагають нам комфортно жити серед людей, знаходити вихід із будь-яких життєвих ситуацій, вирішувати конфлікти. Наші вчинки характеризують нас самих.
Попрацюємо в групах, розв’язуючи конкретні життєві ситуації. Зробіть висновок, закінчивши думку: «Щоб добре жилося серед людей, необхідно...».
(Кожна група отримує свою ситуацію, обговорює її і записує висновок на листку, прикріплює на дошці під початком думки, ознайомивши інших із ситуацією. Виступ почати словами: «Ми обговорили цю ситуацію і вирішили…», «Ми у групі дійшли такого висновку…», «Порадившись, ми вирішили…»)
Звучить спокійна класична музика (релакс)
Ситуація 1. Сергій поспішав додому після тренування. Несподівано його увагу привернув мобільний телефон, що лежав на дорозі. Він дуже зрадів такій знахідці,підняв її, а в голову спала думка: «Ось і подарунок для тата на день народження».
Ситуація 2. Учитель захворів, і на заміну в клас прийшов його колега. Урок почався з перевірки домашнього завдання, але всі учні, змовившись, сказати, що не готовівідповідати з теми, бо цей матеріал ще не вивчали. І тоді новий учитель, за рахунок нового матеріалу, повторно пояснив цю тему.
Ситуація 3. Ви стали свідкам того, що над вашим однокласникам насміхаються хлопці з інших класів, користуючись його наївністю, довірливістю. Вчись жити серед людей і для людей.)
Учитель. Діти, у житті часто буває, що ми занадто поблажливо ставимось самі до себе, жаліємо себе, виправдовуємо власні вчинки, з одного боку, а з іншого, насміхаємось над товаришем, учителем, ставимо інших людей в незручне становище. Прислухайтесь до моїх порад, щоб душа і совість залишались чистими перед своїм сумлінням. (Учитель у вигляді хмарок вивішує правила )
1. Учись переборювати свої корисливі бажання.
2. Перш ніж завдати комусь прикрощів, постав себе на його місце.
3. Не соромся добрих поривань.
4. Сильніший той, у кого не кулаки більші, а багатша душа.
Учитель.
Наступне завдання для груп. Пропоную вам написати віршовані поради «Правила гідної поведінки». Над цим завданням я пропоную попрацювати і нашим гостям.
1 група
Злом на зло не відповідай,
Добро в людині помічай,
Лінь і заздрість проганяй,
Любов і щирість зберігай.
2 група
Слабшому завжди допомагай,
Другові образу пробачай,
Вбогого й каліку пожалій,
Посмішкою ти своєю всіх зігрій.
3 група
Слабшому образу пробачай,
Руку допомоги простягай,
Всім навколо щиро усміхнись,
Добротою ти своєю поділись
Учитель. А тепер я запрошую наших гостей і вас , діти, до спілкування.
Учитель. Милосердя, доброта, співчуття, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати, допомогти в горі чи біді, чесність — це кращі якості людини. Мені дуже хотілося б. щоб вони були притаманні й вам, щоб ви виросли високоморальними людьми.
А зараз я пропоную скласти розповідь про себе, але про себе — в майбутньому. Уявіть себе дорослими. Ваші розповіді я збережу, до них ми повернемося в 9 класі та порівняємо, як змінилися ваші думки і мрії за ці роки.
Учитель роздає заготівки листів:
Лист до себе в майбутньому
У майбутньому я, звичайно, буду ______________ людиною — це означає ____________________________________________________.
Я буду працювати ______________________________________________ _____ .
На роботі я буду намагатися працювати так, щоб людям з мною було ___________. А для цього важливо пам 'ятати про те, що__________________________ .
У мене буде сім 'я. Я хочу, щоб взаємини між всіма _______________________________________________________________________. У своїй поведінці з ними я буду ___________________________________________. Особливу увагу, турботу я приділяти _____________________________________________________________ ______________________________________________________, тому що___________________________________________________________.
У мене будуть друзі, з якими я_______________________________________________.
Але головне, до чого я буду прагнути у майбутньому,— це _________________________________________________________________________________________________.
Учитель. Можливо, хтось із вас хоче прочитати свій лист?(Відповіді учнів.)
Учитель. Закінчити сьогоднішню розмову з вами я хочу словами Стендаля, які, власне кажучи, об'єднують все сказане вами сьогодні: «Щоб добре жити серед людей, не треба жити для себе». Людина повинна жити для людини!
Учень. (Дієв А.)
Моє село не вмерло і не вмре! —
Тут кожен дім — поезія у прозі. Живлюща сила напува мене, Як тільки стану на своїм порозі.
Учениця. (Діхтярь Л.)
Тут на грядках ростуть кущі поем
І стигнуть на гілках добірні вірші...
Найменша квітка й дерево — тотем. Щодня і схід, і захід сонця — віщі.
Учень. (Должиков О.) Лісна Поляна — це моє село —
Його так предки ще назвали наші. Не стань коротка, пам'яте моя,
Вертай мене з усіх усюд — додому
Короткою дорогою — в Едем,
У купіль із жасмину й матіоли...
Моє село не вмерло і не вмре — ніколи!
Учениця. (Муравцова Ю.)
Що треба для щастя? - Це вічне питання,
І відповідь, мабуть, нелегко знайти,
Для щастя потрібні взаємне кохання,
Людина, з якою б весь світ обійти.
Учень. (Голяченко О.)
Що треба для щастя? - Не гроші, не слава,
Не золото, срібло, не чистий кришталь,
Бо щастя найбільше - усміхнена мама
І татове слово, незламне як сталь.
Учениця. (Коссе Л.)
Що треба для щастя? - Лиш вірного друга,
Який не покине тебе у біді,
Який порадіє з тобою, а в тугу
Утре твої сльози на мокрій щоці.
Учень. (Сорока О.)
Що треба для щастя? - Не модні планшети,
Новий телефон, гарний одяг, взуття,
Не пізні гулянки, шикарні бенкети,
А щира людина і дружня сім'я.
Учениця. (Кулибаба А.)
Що треба для щастя? - Мабуть, зовсім трішки,
Лиш бачити сонце, радіти зорі,
Лиш кожного ранку піднятися з ліжка,
І мирного неба над нами вгорі.
Учень. (Гребенюк М.)
А це ж так просто — щастя дарувати!
І усмішку, щоб радістю цвіла.
Лиш треба доброту у серці мати,
І людяність, і трішечки тепла.
Учениця. (Рубіжанська М.)
І до людей нести це щиро-щиро,
Сказати добре слово від душі…
Й побільшає довкіл тепла і миру,
То ж подаруй всім щастя! Поспіши!
Учениця. (Рубіжанська С.)
І більше стане того щастя в тебе,
І звеселіє світ від доброти.
І усміхнеться волошково небо,
То ж вчися щастя дарувати ти!
Учень. (Затулєєв Г.)
Всім хочеться сердечно побажати
Здоров’я, сонця, щастя і тепла.
Щоб свого сина пригортала мати,
Щоб доля в доньки гарною була.
Учениця. (Кулибаба А.)
А в світі всьому — мир і щастя всюди,
Щоб всі народи радісно жили.
І війн ніколи вже не знали люди,
Й красі радіти на землі могли.
Будьмо милосердними, не скупімося на добро, поспішаймо його творити. А ще всім серцем любіть свою землю; своє коріння.
Звучить пісня «Хай щастить вам, люди добрі»