ВИХОВНА ГОДИНА З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
Тема: «Добре тому жити, хто вміє дружити»
Мета: Поглибити і розширити поняття у дітей про дружбу і учити розрізняти поняття «друг», «товариш», «приятель», «компроміс»; вчити учнів аналізувати ситуації, знаходити шляхи виходу; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, сприяти розвитку практичного ставлення до себе і своїх особистих якостей; виховувати товариськість, повагу до друзів, сприяти виникненню дружнього колективу в класі.
Хід виховної години
I. СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО НАСТРОЮ.
1. Звучить пісня «Посмішка»
2. Вправа «Спіймай посмішку»
Добрий день. Сподіваюсь ви готові до спілкування. А розпочнемо ми його з посмішки. Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку та «прикрасьте» нею своє обличчя. Ось що ви відчуваєте, коли вам хтось усміхається? отже з усмішкою, з гарним чудовим настроєм почнемо наше заняття.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАХОДУ.
• Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина. Воно потрібно всім і дорослим і малим. Відгадайте: «Що дорожче за золото, сильніше бурі, міцніше за сталь?» (дружба)
• Сьогоднішня тема є вкрай важливою. Коли ви подолаєте «лабіринт», ви прочитаєте тему заняття. (Діти працюють у парі).
д ж в о т и м б о т і ж
р м и, о є у и е у т р т х д и
• Добре тому жити, хто вміє дружити.
• Сьогодні ми будемо говорити про дружбу, про те, яким повинен бути справжній друг, виведемо свої правила дружби.
III. Основна частина.
1. Словникова робота «Друг», «знайомий», «товариш»
• У всіх у вас є друзі, товариші. Давайте розберемося, чим відрізняються поняття «друг», «товариш», «знайомий» (Вчитель читає, а учні додають потрібні слова). Про людину, з якою ви просто вітаєтесь у дворі, ви маєте сказати…. (знайомий)
• Про однокласника, з яким багато років навчаєтесь в одному класі….(товариш) Про людину, якій довіряєте свої таємниці, з якою можна розділити радості і печалі, скажете …..(друг)
2.Асоціативний пущ «Справжній друг» Вас всіх у класі можна назвати товаришами. А як діти стають друзями? Що для цього треба?
• А у кого з вас є друг чи подруга? А який він, справжній друг?
Надійний |
|
д |
|
|
Вірний |
Добрий |
|
Р |
|
|
Щедрий |
Ввічливий |
|
У |
|
|
Чуйний |
Справедливий |
|
Г |
|
|
Привітний |
Висновок: Справжній друг – це той, хто поділяє твої погляди, допомагає, підтримує, поважає тебе, кому можна довіряти. Це така людина, з якою ділишся власними таємницями.
3. Cтворення проблемної ситуації.
Дружба – тендітна річ, як скло. Навіть між кращими друзями виникають сварки. Буває так, що дружиш із кимось, а потім раптово щось
ламається, розбивається. Звичайно, можна знову помиритися, попросити пробачення. А якщо образа занадто велика? Ти чекаєш, коли твій друг першим підійде до тебе, щоб вибачитися, а він не підходить. Його гордість не дозволяє йому цього. От так починає здаватися, що підходити один до одного безглуздо, та й занадто пізно. Пізно? Ні, просити вибачення ніколи не пізно. Саме через те, що ми боїмося зробити перший крок, усе ускладнюється і дружбу вже не «склеїти».
• Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
• Діти, якщо хочете зберегти дружбу, пам’ятайте, що ваша думка назавжди залишається вашою, а ваш друг завжди буде думати по-своєму. Не треба намагатися нав’язувати іншому свою правду, тому що можна зруйнувати дружні взаємини. Тому треба навчитися йти на компроміс.
Компроміс – це згода з ким-небудь у чомусь, якої досягають за допомогою взаємних поступків. Не треба боятися компромісів, вони допомагають швидше розв’язати конфлікт.
4. Гра – розминка «Якщо ти добрий друг» (Якщо добрий друг це повинен робити, ви плескаєте у долоні, якщо ні – зберігаєте тишу)
• Допомагати друзям у біді
• Насміхатися з чужого горя
• Ображати інших
• Поважати тих, з ким дружиш
• Радіти за успіхи товаришів
• Обманювати, хвалитися
• Бути терплячим, вихованим
• Давати порожні обіцянки
• Думати не лише про себе, а й про інших
• Грати нечесно, дражнитися
• Радіти за успіхи товаришів
• Піклуватися про друзів Підтримувати один одного
5. Тест «Чи гарний ви друг»
Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити: а) скажете, що камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал;
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий.
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим;
б) припините стосунки з другом;
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини.
5. Відчуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу;
в) відверто поговорите з ним.
6. Вважаєте, що справжній друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче.
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб іх дати. Ви говорите:
а) «переб’єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді»;
б) «візьми їх, зробиш мені послугу»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим».
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші у друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, який, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумніший, ніж ви;
б) більш розумніший, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати:
21-30 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само
15-20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
10-14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса – бар’єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.
Висновок: щоб знайти собі друзів, потрібно самому стати справжнім другом
6. Розв’язування проблемних ситуацій.
Я буду читати вам ситуації, а ви уважно слухайте. Потім дасте відповіді на запитання.
Оксана і Віра – дружили. Дівчатка разом ходили до школи. Одного ранку, по дорозі до школи почався дощ. Оксанка була у плащі, а Віра ні: «Зніми, будьласка, свій плащ і ми накриємось разом!» попросила Віра.
-Як ви думаєте, що відповіла Оксанка? -Як би ви повели себе у такій ситуації?
Дмитрик з Ігорем – товаришували. Мама попросила Ігоря сходити в магазин по хліб. Дмитрик пішов з ним. По дорозі до магазину, хлопці проходили повз кіоск з морозивом: «Ігор, а давай купимо не хліб, а морозиво, скажеш мамі, що гроші загубив» - попросив Дмитрик.
-Діти, чи можна вважати Дмитрика справжнім другом, який змушує брехати Ігора?
-А що на вашу думку відповів Ігор Дмитрикові?
Висновок: Найміцніша дружба зав’язується в тяжку годину випробувань. Вірність друга потрібна і в радості, і в біді. ….. Пам’ятайте, що справжня дружба не будується на брехні.
7. Інтерактивна вправа (робота в парі)
На партах конверти з розрізаними на частини прислів’ями. Хто швидше об’єднає половинки:
|
Друга шукай, |
|
велика сила |
|
Друзі пізнаються |
|
а лихих стережись |
|
З добрим дружи, |
|
як дерево без коріння |
|
Людина без друзів, |
|
в біді |
|
Дружба - |
|
таке й життя проживеш |
|
Як розумієте зміст прислів’ів? |
|
|
8. Складання «Квитки Дружби»
• Діти, на основі виконаних завдань, скажіть які якості допомагають дружити? (Діти збирають «Квітку Дружби», а навколо неї утворюють коло, що символізує єдність та міцність учнів класу)
9. Складання правил співжиття у колективі.
• Що потрібно зробити для того, щоб клас був дружний
• Давайте від сьогодні станемо членами товариства «Дружелюбності» та складемо правила, за якими житимемо
• Діти, якщо кожен з вас буде дотримуватись цих правил, то у нас буде дружний клас. А у дружному класі кожен учень почуватиме себе затишно.
IV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
1. Створення куточка дружби.
Діти, я вам пропоную створити куточок дружби, у якому розмістимо наші правила дружби, коло вибору, мирилки.
2. Рефлексія
• Що означає «дружити»?
• Що таке справжній друг?
• Як вирішити непорозуміння з другом? Що треба змінити вам у своїй поведінці, стосовно своїх однокласників?
3. Підсумок: Будьте дружніми, люблячими добрими, надійними. Тому що від кожного з нас залежить, як швидко в нашому класі буде добре всім, і про нас скажуть : у 4-Б класі навчаються виховані, дружні діти.