Тема. З родини йде життя людини
Мета. Збуджувати пізнавальний інтерес до історії свого роду; розвивати мовлення дітей, творчу думку, увагу, уяву, почуття національної гідності; виховувати почуття гордості за своїх предків, за їх надбання, глибокі почуття любові до батьків, почуття пошани до їх праці; сприяти розвитку творчих здібностей дітей, бажання примножувати народні традиції, берегти свою національну культуру
Обладнання. Кімната святково прикрашена; родинне дерево, альбоми з фотографіями кожної сім'ї, українські рушники
Хід заходу
I. Організація класу
Сонце встало із-за гаю,
Промінцями роси сушить.
Я здоров'я всім бажаю
І добра у ваших душах.
‒ А зараз давайте всі станемо, утворимо сонячне коло, подаруємо тепло долоньок один одному і побажаємо всім добра.
II. Мотивація навчальної діяльності
(Звучить мелодія сопілки)
Вчитель. Дорогі діти! Ви слухали мелодію і, без сумніву, кожен з вас уявив щось своє. Але, безперечно, ця мелодія знайшла відгук у душі кожного. Інакше і бути не може. Що ж нагадала вам ця мелодія?
Так, вона нагадала речі і поняття близькі, зрозумілі кожному. А хто ж навчив вас бачити, чути, розуміти, що таке весна, краса навколишнього світу?
Так, батьки, бабуся, дідусь.
Ось про них, про найрідніших і найдорожчих, найближчих на Землі людей і поговоримо сьогодні.
III. Усвідомлення навчального матеріалу
Вчитель. Родина, сім'я ‒ це найдорожче для кожної людини. «З родини йде життя людини»,‒ говорить народна мудрість. Тут людина робить свої перші кроки, звідси вона виходить у широкий світ. У сім'ї вона навчається любові і добра, вчиться шанувати свою землю, берегти свій рід, пам'ять свого роду. Адже недарма говорять: «Без сім'ї немає щастя на землі».
(Виходять хлопчик і дівчинка з хлібом і сіллю на вишитому рушнику)
Дівчинка
Вклоняємось всім вам доземно,
Як батьківській хаті з далеких доріг,
Як хлібу, що матінка чемно
Кладе на вкраїнський рушник.
Хлопчик
Бо ж нашому роду ‒ нема переводу,
Хай пісня єднає коріння святі,
Дай, Боже, нам віру і братню згоду,
На довгії роки, на вічні віки.
Дівчинка
Родина, рід ‒ які слова святі!
Вони потрібні кожному в житті.
Тож народилось веселкове свято ‒
Прийшли сьогодні з дітьми мама й тато.
Цей хліб насущний ви прийміть від нас,
Щоб був достаток повсякчас,
І злагода, і щастя, і тепло.
Щоб всій родині радісно було!
(Діти підносять хліб батькам)
Вправа «Дерево життя»
Вчитель. Діти, закрийте оченята і уявіть себе деревом. Відчуваєте, як воно дихає, тягнеться до сонця своїми гілками, п'є воду, міцно тримається корінням?
У нього є своє тепло, запах, характер, сенс життя. Відкрийте очі. Що ви побачили? Так, дерево.
Але це незвичайне дерево. Це дерево життя нашої шкільної родини. Коріння цього дерева ‒ школа, бо зі школи починається ваше шкільне життя.
Стовбур ‒ це адміністрація школи, яка керує вашим шкільним життям.
Гілки ‒ це вчителі, які дають вам знання.
Квіточки ‒ це ваші знання. А якщо на дереві з'являються ще й плоди, то ви отримаєте сенс свого життя, бо плоди ‒ це ваші оцінки.
Наші прадіди своє життя на Землі уявляли теж у вигляді велетенського Дерева Роду.
Його коріння – це прародичі.
Стовбур – дідусі і бабусі.
Гілки – батьки.
Листочки – діти.
Квіточки – внуки.
Хто ми? Звідки наше коріння, де воно?
Час від часу такі питання виникають у кожного, але в одних – раніше, в інших – вже в зрілому віці. І добре, коли є ще в кого розпитати про свій родовід. Ми зобов'язані шанувати свій рід, його звичаї і традиції, берегти сімейні реліквії та передавати їх з покоління в покоління, від батька до сина, як національний скарб.
Тому кожна родина отримала завдання скласти свій родовід та намалювати своє родинне дерево.
(Розповідь дітей про родину)
Вчитель. Діти, сім'я, родина, школа, Батьківщина – це все єдині поняття. Людина до старості пов'язана з сім'єю, з якої вона вийшла, де вона народилася і зросла.
Родина до родини – народ. Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується маленькими родинами, сім'ями.
То нехай же річка буде повноводною, а велика родина наша українська – красивою і щасливою.
(Звучить запис пісні «Родина, родина від батька до сина»)
1 – учень
Шануймо батька, шануймо матір, –
І нам воздасться теж добром.
Хай буде шана в кожній хаті
І дух сімейний за столом!
2 – й учень
Шануймо батька, шануймо матір, ‒
Нам каже Біблія свята,
І щастям будем ми багаті
На всі часи, на всі літа.
3 – учень
Слова ці треба повторити,
Бо в них основа доброти.
Чи був би на цім світі ти?
Слова ці треба змалку вчити
В них світить істина стара:
Коли в добрі батьки і діти,
Тоді всім вистачить добра.
Вправа «Асоціативний кущ»
(Дібрати слова, які асоціюються з даними словами)
Вчитель. Кожен народ, кожна людина має свої святині. Велика святиня кожної людини є рідна мати. Вона для добра своїх дітей віддасть все: сили, здоров'я, серце.
А тепер уявіть, що я – кореспондент телебачення і хочу взяти у вас інтерв'ю.
Тема мого опитування – «Мама».
Вправа «Мікрофон»
‒ Моя мама найкраща в світі, бо вона…
‒ Я люблю свою маму за те, що вона…
‒ Коли б я був чарівником, я зробив би для неї ось що…
‒ Від чого мама найбільше сумує?
‒ Від чого мама найбільше радіє?
‒ Якими ніжними словами ти називаєш свою маму?
Вчитель. Молодці, діти! Тепер я справді переконалася, що ви по-справжньому любите й шануєте своїх матусь.
(Звучить «Молитва за матір» )
1 ‒ й учень
У мене найкраща у світі матуся.
За неї до тебе , Пречиста, молюся.
Молюся устами, молюся серденьком,
До Тебе, небесна Ісусова ненько.
2 – учень
Благаю у тебе дрібними словами
Опіки та ласки для любої мами.
Пошли їй не скарби, а щастя і долю,
Щоб дні її минали без смутку, без болю.
3 – й учень
Рятуй від недуги матусеньку милу,
Даруй їй здоров'я, рукам подай силу,
Щоб вивела діток у світ той, у люди,
Щоб ними раділа, пишалась усюди.
4 – й учень
За це я складаю в молитві долоні
До Тебе, Царице, на сонячнім троні,
Молюся устами, Молюся серденьком
До тебе, небесна Ісусова ненько.
(Звучить пісня «Мамо»)
Вчитель
Батько. Тато… Суворий. Вимогливий. Споконвіку батько в сім'ї вважався господарем. На нього покладалися обов'язки піклуватися про родину, годувати її та захищати. Батьківський приклад у родині завжди мав і має велике значення. А любов до дітей ‒ стримана і врівноважена. Недаремно кажуть, що дитину потрібно любити так, щоб вона про не знала. Саме такою є батьківська любов.
1-учениця
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку хочу тебе обійняти ‒
Ти мій порадник, заступник і друг!
2-учень
Ми любим вас, кохані тата,
Ми вам бажаєм здоров'ячка багато.
Ми хочемо, щоб завжди ви раділи,
І щоб в житті ніколи не хворіли.
3-учениця
Рідні тати, любіть нас, рідненькі,
Бо ми діти дорогенькі,
Хочем бути на вас схожими
І, як ви, такі ж хорошими!
Хай же наше добре слово
Розквітає веселково!
Вчитель. Діти! А про кого ці слова? Вона трохи старша за маму роками, з ясними очима, з голосом ніжним, з натрудженими руками. Вона знає безліч найцікавіших казок, вміє пекти найсмачніші пиріжки, завжди прийде на допомогу, захистить, приголубить. Звісно, бабуся!
Подивіться у бабусині очі. Які вони ласкаві та люблячі, особливим блиском світяться очі у бабусі тоді, коли приходять чи приїжджають до неї онучата.
Недаремно говорять в народі, що бабусі більше люблять онуків, ніж дітей і завжди готові дати відповіді на всі їхні «чому»?
Інсценізація «Бабуся та онук»
‒ Ой, бабусю, в ваших косах вже з'явились 4 сиві волосинки, а вчора було
3. Чого це посивіла ще одна волосинка?
‒ Від болю, любий мій онучку. Коли болить серце, тоді і сивіє волосинка…
‒ Пам'ятаєш, ти біг по подвір'ю і впав? Я глянула на тебе, побачила синець
на лобі. Серце заболіло, а волосинка посивіла.
‒ Бабусю, а якщо я бігатиму по подвір'ю і впаду, а синця не буде, то
волосинка не посивіє?
Вчитель.
‒ А хто наймудріший в родині? Це, звичайно, дідусь.
1-й учень
Мій сивий, лагідний дідусю,
Я до землі тобі вклонюся
За теплоту твою і ласку,
За мудре слово, гарну казку.
2-й учень
Ти вчив нас, як на світі жить,
Як один одного любить,
І твій розумний заповіт
Я пам'ятатиму повік!
Вчитель. Діти, давайте згадаємо прислів'я та приказки про родину та рід.
Учениця
Слово чарівне! Яка в ньому сила!
Скажеш з любов'ю ‒ і радість росте!
Слово яскраве народжує крила ‒
Ви не забудьте ніколи про це!
Донечко, синку, велика сім'я!
Таточко, мамочко, бабусю, дідусю ‒
Мій оберіг і родина моя!
Вчитель
В Україні залишається традицією сімейна мораль, коли з великою пошаною ставляться до старших. Поважають їх, допомагають їм і постійно турбуються про них. Все, що залишилось на згадку від старших поколінь – їхня мудрість, поради, хатні речі, які вони зробили чи придбали, - оберігають кожного з нас і звуться оберегами.
Батькова хата, мамина пісня, дідусева казка, бабусина вишивка, батькова криниця – все це наша родовідна пам'ять, символи України, наші обереги.
Учень
У руках я тримаю річ
Мені дорогу.
Я її зберігаю.
Я її бережу,
Бо це річ непроста:
В ній джерельна вода,
Що тече із віків
Від моїх прадідів.
Вчитель. Діти, ви напевно здогадались, що це за річ у рукаї.
Учень. Це наша сімейна реліквія – вишитий моєю бабусею рушник і сімейний альбом, альбом мого роду. У ньому – фотографії моїх батьків, бабусь, дідусів. Є в ньому й сучасні фотографії, на них – я, мама і тато – це мій рід.
Вчитель. Три біди є в людини: смерть, старість і погані діти. Так говорить народна мудрість. Старість неминуча, смерть невблаганна. Перед ними не можна зачинити двері свого будинку. А від поганих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від дітей. Тож намагайтеся завжди бути слухняними й вихованими, турбуйтесь про своїх батьків, не завдавайте їм прикрощів.
Учениця
Не скупіться на теплі слова,
Бо у світі так мало тепла –
Лиш від рідної хати
Та від лагідних рук мами й тата.
Учень
Коли зміцніють крила, щоб літати,
Не забувай про рідних маму й тата,
Та встигни добре слово їм сказати,
Допоки ти живеш у рідній хаті.
Учениця
Хай бог оберігає вас від злого,
Хай світить сонце і колосяться жита!
Будьте завжди щасливі і здорові
На многії і многії віка!
Вчитель. Пам'ятайте, любі діти, що є сім'я і родина – це основа всього людського життя.
Для того, щоб мир і злагода панували в кожній родині, давайте попросимо в Бога щастя й здоров'я для нас і наших близьких.
Учень
Уранці до Бога
Я ручки складаю
І щиро у нього
Я щастя благаю
Учениця
Ісусе наш рідний,
І ти, Божа Мати,
Пришліть до Вкраїни
Добра й благодаті.
Учень
Молюся до тебе,
Ісусе єдиний,
Щоб мир і достаток
Були на Вкраїні,
Щоб горя і лиха
Народи не знали,
Щоб хворим й нужденним
Всі помагали.
Учениця
Нехай же прокажуть
Молитву всі люди,
Нехай же надія
І Бог з нами буде.
Вчитель
На знак своїх незгасних почуттів
Родині своїй вручіть ці квіти.
Нехай ця квітка чарівна –
Ніколи не зів'яне.
І всерці вашому навік
Цвісти не перестане!
(Діти вручають квіти)
IV. Підсумок заходу
Вчитель. Ось і підійшла до кінця виховна година.
‒ Вам сподобалась вона?
‒ Про що сьогодні говорили?
‒ Чого навчилися?
‒ Що запам'ятали?
‒ Якого висновку дійшли?