Тема: «Зимобір, прийди весно з радістю!»
Мета: поглибити знання дітей про свято Стрітення, про весняні і зимові явища природи, їх особливості та прикмети, про історичне минуле та традиції існування цього свята ;розширити уявлення про звичаї українського народу, збагатити словниковий запас дітей термінами : звичаї, веснянки, Стрітення, Громиці, Зимобор; виховувати інтерес до минулого нашого народу, до фольклору, любов до природи. учні мають усвідомити, яку роль у житті людини відіграє родина, сімейні свята, традиції;
Тема: «Зимобір, прийди весно з радістю!»
Мета: поглибити знання дітей про свято Стрітення, про весняні і зимові явища природи, їх особливості та прикмети, про історичне минуле та традиції існування цього свята ;розширити уявлення про звичаї українського народу, збагатити словниковий запас дітей термінами : звичаї, веснянки, Стрітення, Громиці, Зимобор; виховувати інтерес до минулого нашого народу, до фольклору, любов до природи. учні мають усвідомити, яку роль у житті людини відіграє родина, сімейні свята, традиції;
Хід роботи
І. Організаційна частина
-Доброго дня діти. Сьогодні виховне заняття проведу я, Анастасія Романівна. Щоб дізнатися про тему нашого заняття я пропоную послухати вірш:
До мого вікна
Підійшла весна,
Розтопилася на шибці
Квітка льодяна.
Крізь прозоре скло
Сонечко зайшло
І поклало теплу руку
На моє чоло.
-Про яку пору року йдеться у вірші? Правильно про весну.
ІІ. Основна частина
Скоро прийде весна. Сьогоднішнє наше заняття присвячено зимобору інша назва стрітення. Зимобор означає, що весна бореться з зимою. Послухайте легенду. Вранці на околицю села приїхала Весна, а назустріч виходить стара бабуся Зима. Зима така непривітна, і починає сперечатися з Весною. Довго сперечаються, і кожна намагається виправдати себе і звинуватити іншу. Чим довше тривала їх суперечка, тим затяжнішою вона ставала. Наостанок вони вирішили помірятися силою. Весна злазила із свого коня і починався двобій. Вважалося, що переможець і буде правити далі. Зазвичай перемогу отримувала весна, і в найближчому часі теплі промінці сонця починали радувати людей. Стрітення- це церковне свято, яке відзначають 15 лютого. На Стрітення в церквах святять воду та свічки. Свічки називалися громничками. Стрітенською водою благословляли в далеку дорогу, на військову службу, освячували худобу та будинки. Свячена громнична свічка в день свята запалювалася для того, щоб захистити будинок від грози, ще й для того, «щоб весняна повінь не пошкодила посівів і щоб мороз дерева не побив». А ще наші предки в цей день звертали увагу на погоду. Якщо в цей день були довгі бурульки, то весна повинна бути довгою, якщо капає з даху., то так само капатиме в липі мед.
Давайте ми з вами подивимося які ще прикмети були про цей день.
Молодці, діти, ви добре впоралися.
Ви на сьогодні підготували вірші. Прошу до дошки по 3 чоловіки розповісти їх.
Учень 1. Тиждень в місті та в селі
І великі,і малі-
Всі танцюють ,всі гуляють,
Радо зиму проводжають
Учень 2.
Де не гляну я, надворі –
Всюди бачу білий колір.
Сніг січе безперестанку –
Зима трудиться із ранку.
Учень 3. І мороз не угаває,
Йому вітер помагає.
Не мети,не мети,
Зимонько, снігами,
А приходь ти до нас
З іграми й піснями
Учень.4. Весна іде, весна іде!
Весну вітаймо, діти!
Весна пісні нам принесе,
Вінки, чудові квіти!
Учень 5. На Стрітення Зима з Весною зустрічаються
І між собою пори ці змагаються,
Хто з них зуміє переможцем стати,
Той буде в час найближчий панувати
Учень 6. Прикмета каже:як в цей день надворі в нас відлига,
Як сонце зможе розтопить хоча б пригорщу снігу,
Як півень талої води нап’ється,
То й весна рано розпочнеться.
Весну закликали за допомогою веснянок та закличок. Веснянки співаються майже завжди одночасно з танцями та іграми, які мають «закликати» весну та добрий урожай. У давніх слов'ян був звичай, зустрічаючи весну, виганяти, ховати або топити зиму. Давайте ми з вами розучимо закличку «Благостовила мати». Повторюйте разом за мною.
Благослови Мати
Весну закликати
Весну закликати
Зиму проводжати
Весну закликати
Зиму проводжати
Зимонька в Возочку
Літечко в Човночку.
Зараз ми з вами переглянемо відеокліп.
А зараз ми з вами перевіримо ваш розум і розгадаємо декілька загадок.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма
Здогадались? Я - … (Зима)
Здивувалося маля:
Стала білою земля.
Щось кружляє, наче пух,
Наче зграя білих мух,
Та додолу опадає,
Все ретельно укриває. (Сніг)
Крешуть лід, ріжуть лід,
Залишають дивний слід.
Та й швидкі ж вони які,
Ці блискучі … (ковзани).
В руку мотузок взяла,
Їх на гору потягла.
Швидко з’їхала з гори,
Треба в гору знов тягти. (Санчата)
Не рубає, не мурує,
А без рук мости будує.
Хоч не має олівця,
а малює без кінця (мороз)
Зірка сніжно-біла
На рукав мені злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води (сніжинка)
Привітанням журавля я пробуджую поля,
Небеса і ручаї та заквітчую гаї.
Відгадали , хто вона, ця красуня чарівна ? ( весна )
Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида.
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли, діти, це буває?(Навесні)
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку (пролісок)
Голосно шумлять,дзюркочуть.
«Йде весна !»-сказати хочуть,
Мчать прожогом до ріки
Срібні вісники…(струмки)
Три брати ідуть по світу —
Від зими назустріч літу.
Перший пройде — тане лід,
другий пройде — всюди квіт,
третій пройде — укрива землю шовкова трава!
Нерозлучні три брати.
Не стрічався з ними ти?
(Березень, квітень, травень)
У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила.
Перші квіти принесла.
Чарівна моя… (Весна)
Молодці діти, ви дуже кмітливі. Діти, а ви пазли складати любите ? В цій кучці змішано 3 картинки, ви повинні скласти три картинки за зразком.
ІІІ. Підсумок заняття